Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:30

Lastig hè Evamarie, maar goed dat je les neemt! Komt vast goed

Wat lief LunarEclipse!! Leuk om te lezen dat het goed ging.

Hoe gaat het verder met alle paardjes?

Pankina is eindelijk goed aan het aankomen. Je ziet de ribben nog een beetje maar we zijn er bijna. Nu ik terugkijk realiseer ik me pas dat ze echt heel mager was. Haar bovenlijn was echt weg. Dat is nu weer goed aan het komen. Ze had zoveel stress in de kudde. Ze zit nog steeds onder de wonden, maar ze pakt nu haar rust wel en heeft haar eigen vriendjes een beetje
Afbeelding

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:14

Klinkt heerlijk zo die brave paardjes LE! <3

En Evamarie ook lekker aan de slag, fijn hoor!
Mooi om te merken hoe je zo dichter bij elkaar kunt komen toch.

Pankina ziet er goed uit Danique! Fijn dat ze nu haar rust heeft gevonden en weer lekker aan komt.
Hier moet ik bijna gaan oppassen met te veel eten geven haha. Nog weinig bespiering hoor, maar langzaam komt er een klein rond pensje bij Ellie tevoorschijn :Y) .

Hier gaat het verder heel goed hoor! Afgelopen week bijna elke dag naar een weide aan het eind van de straat gebracht. Daardoor loopt ze nu eigenlijk super netjes mee en gaat het halster om doen steeds sneller en gemakkelijker. Heel erg fijn.
Vanavond weer eens uitgebreid poetsen en het vaststaan oefenen. Volgende week weer grondwerkles.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:25

@Evamarie: fijn zo'n slim paard. Wat je schrijft over doseren is wel herkenbaar, heb ik ook echt aan moeten werken maar gaat steeds beter!

@Danique: ze ziet er goed uit, fijn dat ze aankomt. Stress kan zo'n groot effect hebben he. Blij dat ze haar plekje een beetje begint te vinden.

@Josien: Dat zijn goede oefeningen :D Super fijn!

Olaf probeer ik iedere week actief mee te wandelen. Hij wordt een beetje .. rond .. omdat hij wat slecht uit z'n vacht kwam (uiteraard gecheckt voor wormen, DA even laten kijken) wat extra vitamines gegeven en de laatste haren zijn er nu bijna vanaf. Hij staat nu ook overdag op de wei en zit duidelijk goed in z'n vel. Als we gaan wandelen is hij ook dolenthousiast. Een paar weken terug was hij moeilijk vooruit te branden. Echt fijn.

Etnaf heb ik afgelopen weekend verhuisd naar een grote volle wei. Deels voor mezelf want dichterbij, maar Et is dan weer niet rond te krijgen, zeker z'n bespiering had weer een domper gehad dus ik dacht dat klokje rond gras en veel kunnen bewegen goed zou zijn. Nou en hoe snel je effect ziet zeg :wow:
Hij is ook bijzonder soepel gegaan met de bestaande kudde. Met sommige kuddeleden nog een beetje bakkeleien natuurlijk maar hij heeft al z'n racemaatjes en mag erbij staan. Weide eigenaar zei dat ie dat normaal niet zo snel ziet.
Kan ik ook nog wat van leren :')

Alleen de plensbui van gisteren vond ie niet zo leuk

Afbeelding

Racen is zoals gewoonlijk dagelijkse kost


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:45

Ziet er goed uit LunarEclipse!

Josien: fijn is dat. Meteen een soort van goede oefening en prettig resultaat als bijkomstigheid :D

Danique: voer je haar nu ook nog bij? Ze glimt wel zeg <3

Noura gaat ook lekker.
Kijk eens wat een buffeltje ze ineens wordt <3
Afbeelding

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 07:43

Nou inderdaad, ze is echt mooi!

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:23

Ik had een hele bijleespost gemaakt maar ik ben hem kwijt :') dus dan maar zo. Wat een knapperds allemaal!! Zo leuk om te zien hoe ze zich ontwikkelen!

Parker doet het ook goed! Die eet, speelt en groeit lekker door. Ik ben zo blij met hem! Hij ontwikkeld zich fantastisch <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:18

Wat een glimworm :oo welke stokmaat verwacht je dat hij krijgt? Heb het idee dat hij groter is dan Pankina ooit gaat worden _O-

Stoere Noura. Merk je dat ze nu meer de breedte in gaat ipv de lengte?

Die blik van Et na de regen. Die was not amused :')

Pankina is echt een ezel soms. Merk ook dat ze de oudere dieren echt wel probeert te domineren. Die laatste 20 kg die ze tekort komt is echt lastig. Ze wordt nog vaak weggejaagd bij het eten. Ze negeert waarschuwingen best vaak :+ gisteren pakte ik haar en toen merkte ik ook dat ze bij mij even niet mijn ruimte gaf. Dus even in de longeercirkel gezet en terug naar de basisregels. Die negeerde ze soms en stuur ik duidelijk weg. Dat zinde haar niet en dan wil ze best wel eens proberen te domineren en heel stoer te doen en een beetje “speels” te dreigen. Ik ben best wel zero tolerance maar eens in de zoveel tijd merk ik dat ze het op zoekt. Even 10 minuten vriendelijk, duidelijk en soms corrigerend laten voelen dat ze dat maar lekker bij dr maatjes doet. Toen was het oké. Heb vernomen dat haar moeder en oma ook periodiek soms even proberen de baas te zijn. Maar goed, ik hou wel van een beetje karakter ~~}> mijn vorige paard was enorm onzeker. Ze zijn echt 180 graden anders, maar wel heel erg leuk beiden

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:34

Heb je de mogelijkheid om bij te voeren? Anders zou je er voor kunnen kiezen om een rijke vorm van ruwvoer bij te voeren. Een goede grasbrok, of luzerne of esparcette. Kan net helpen voor die laatste 20 kg :j

Parker is echt enorm volgens mij.

Noura gaat inderdaad wat meer de breedte in. Maar dat is ook wel vet volgens mij. We hebben goed gras en goed hooi en ze eet zo ongeveer altijd, behalve als ze slaapt :+

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:55

Parker is nu 1.66/1.67. Hij is weer aan het groeien heb ik het idee. Hij is na zijn castratie heel hard gegroeid. Hij begint nu ook wat voller te worden. Ik verwacht dat hij zo’n 1.70 word net als zijn vader ;)

Goed om de basisregels af en toe even duidelijk te maken. Ik ben er ook altijd heel consequent in. Parker is altijd heel leergierig, als ik iets 1 keer doen met hem heeft hij het gelijk door.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:57

Achgossie die Etnaf. Duidelijk geen liefhebber van regen _O-

Noura ziet er top uit. Ziet eruit als een fijn plekje daar.

Pankina is niet hoog in rang in de groep en probeert dat bij jou te compenseren Danique? Hmmm waar kom je dat vaker tegen haha.

Ahh Parker weer. Ik ben nog steeds helemaal verliefd <3 <3
Wat een bonk van een paard gaat dat worden. Nu al 167? Reken er maar op dat hij groter wordt dan 170
ik kocht ooit een 3 jarige ruin van 165 die is 174 geworden. En Mexx is sinds we hem hebben met 3 jaar ook nog 5 cm gegroeid en nog niet klaar, zo te zien. En Parker is pas 2. Bereid je maar vast voor op een trapje of zo'n uitklapbeugel.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:05

Haha ja zou zomaar kunnen. Zijn moeder is 1.62 en Daily Diamond is 1.70. We gaan het zien :D

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:49

Ik zit niet zo in de fokkerij maar Rousseau fokt niet zo groot geloof ik vaak toch? De kans is dus groot dat hij z’n vader achterna gaat qua hoogte? Denk dat die ook wel de 170 voorbij gaat. Wordt echt zo’n gave knol!

Ik heb vanmiddag mijn eerste les “dressuur aan de hand”. Heb er een jaar over gedaan goede instructie te vinden in mijn regio dus ben heel benieuwd. Niet met Pankina natuurlijk, maar met een ander paard. Wil eerst aan de hand werken maar instructie vinden die dat doet die niet academisch is, is echt een klus. Heb er echt zin in!

Leuk dat ze zo breed wordt Daihyo! Zit je lekker stevig als je er voor het eerst op gaat ~~}>
Ja ze krijgt agrobs Mayo flakes. Ik heb de laatste weken/maanden haar voer aangepast en ze krijgt dit dagelijks:
- vitalbix breed and grow, 850 gr
- agrobs 500 gr
- vital bix fibre mix. Dit weeg ik niet maar ze krijgt 2/3 goede handjes per keer zodat ze wat meer kauwt
- vitalbix lijnzaad 50 ml
- eens in de 4 weken, 1 week lang 500 gr psylliumzaad
- 1 schepje mastic horse

Ik haal het liefste wel de agrobs weg wanneer het kan. Ik heb haar eens geobserveerd maar doordat ze zo laag in rang staat krijgt ze niet genoeg hooi binnen. Wel eet ze de hele dag door ongeveer. Ze staat vaak in de rij voor de ruif en er zit een net over gespannen. Aan de andere kant moet ze het ook maar leren. Er zijn genoeg jonkies die elders eten en wel genoeg binnen krijgen. Ik wil niet weer gaan slepen en van kuddes wisselen, de kudde doet haar echt veel goeds en ze wordt lekker aangepakt soms :') het is immers nog maar een beetje wat ze kort komt en een jonkie die iets schraal is door een niet-medische reden vind ik niet het einde van de wereld direct. Met de tijd komt dit wel goed.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:05

Ik heb wel een Rousseau gereden die over de 1.70 was uit een 1.60 moeder. Maar verder weet ik het niet eigenlijk. Zie wel meer Daily Diamonds die groot zijn.

Leuk dat je vanmiddag je eerst aan de hand les hebt!! Ik wil er met Parker ook binnenkort mee beginnen.

Fotootje van gisteren <3
Afbeelding

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:29

Superleuk, hou ons op de hoogte over die les, ben benieuwd! Met Sadira ben ik sinds kort sinds een clinic van Piet Bakker aan het langeteugelen. Ze pakt dat enorm leuk op! Ze snapt het stuur perfect nu en gas en rem ook. Zo leuk om met die jonkies bezig te zijn <3

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:55

Wat goed van haar! Is ze inmiddels iets meer recht gegroeid? Wat grappig ook, hij is soms ook bij mij op stal en overwoog wel eens mee te doen met een paard. Ik geloof dat hij wel meer tegen academisch aanhangt? Volgende keer als hij er is denk ik dat even ga opletten. Hoor wel van veel mensen dat hij erg goed is.

Wat een knappe foto weer van Parker! Leuk dat je binnenkort gaat beginnen. Ben heel benieuwd hoe hij z’n eerste stappen zal zetten

Had het echt enorm naar m’n zin. Mocht met het paard van de juf lessen, ze zijn pas een maand bezig dus vond het wel lief dat ze zoveel vertrouwen had in me :') (of in haar paard). Ik vond het echt fijn om te doen en ik kan sommige dingen al wel met Pankina doen. Hele basale dingen zoals halthouden, achterwaarts en actief naar voren stappen aan een halster. Kijk in ieder geval uit naar de volgende les weer :j
Afbeelding
Billen weer wat ronder maar nog steeds geen Kim K _O-

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:38

Hoe is je les gegaan Danique?
Is het ook niet dat Pankina gewoon nog wat bespiering mist in dr billen?

Afgelopen 2 weken was ik op vakantie. In de tussentijd is Etnaf echt extreem gaan glimmen en is hij echt al mooi bijgekomen. Mist nog wat spieren maar goed dat heeft tijd nodig. Nu helaas wel echt een belachelijk droge wei :(

Vorig jaar had ik bij Et een soort knak in z'n kootgewricht gesignaleerd, dat is toen weggetrokken. Helaas enige tijd af en aan teruggekomen en zat me toch niet helemaal lekker, dus contact gehad met de dierenarts. Die gaf aan dat het waarschijnlijk komt omdat hij niet helemaal door de kogel kan/wil zakken (doordat hij elders last heeft). Dus volgende week gaan we naar de kliniek voor onderzoek om te bepalen waar het vandaan komt, en daarna echo's en/of röntgenfoto's.
Ik ben benieuwd. Hopelijk niks wat niet te overkomen valt.

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:44

Vind haar nu prima voor een jong paard. Ziet nog wel wat ribben soms maar dat vind ik niet erg. Ze lijkt wel dikker dan dat ze is, als mensen voelen dan komen ze toch tot de conclusie wel dat ze ook breder is dan de meeste kwpners en minder vet heeft dan ze verwachtte in eerste instantie. Van de da mag ze nog wat vetter worden voor de winter.

Ach wat vervelend.. ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat je dat plaatste.. ik ga in ieder geval voor je duimen. Laat je het weten als je bent geweest?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:01

Nou vanmiddag met Et naar de kliniek geweest voor onderzoek en daaruit is gebleken dat hij een tussenpeesblessure heeft. De komende weken krijgt hij prednison en tijdelijk speciaal beslag om ervoor te zorgen dat de pees ontlast blijft en dan over 12 weken weer een nieuwe echo. Hij mag gewoon lekker op de wei blijven zolang hij geen rare dingen doet en dat samen met tijd is de kans groot dat het helemaal goed komt.
Hoewel natuurlijk heel vervelend ben ik ook wel enigszins opgelucht want ik zat al allemaal weer in m'n hoofd van straks moet ie op stalrust of is het een chip en moet hij geopereerd worden.

Hij vond het allemaal enorm spannend maar hij was echt heel braaf. Trailer op, en op vreemd terrein en dan ook nog moeten longeren terwijl we dat nog nooit echt hebben gedaan :P

Raineri
Berichten: 6226
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:41

Wat knap Dat hij zo makkelijk was! Betekent dit ook dat hij er al die tijd mee heeft gelopen? Hoe kan dit zo ontstaan zijn bij hem? Of was dit echt stom toeval een keer wat stoms gedaan?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:04

Ja dat is moeilijk te zeggen maar ze legde uit dat het verloop van 'het gaat vanzelf weer beter en daarna komt het ineens weer terug' typisch is voor dit soort blessure dus het lijkt mij dat het dit vorig jaar ook is geweest. Etnaf heeft tijdens en nadat hij in quarantaine stond vanwege droes best wel wat rare bewegingen gemaakt vanwege alle opgekropte energie dus terugdenken vermoed ik dat eventueel herstel toen weer teniet is gedaan door een verkeerde beweging of iets, zeker omdat het me toen weer begon op te vallen.
Verder begreep ik dat het in zijn geval in ieder geval geen ernstige blessure is. Want ik dacht dus inderdaad van oh oliebol heeft ie daar nou een groot deel van de tijd mee rondgelopen, maar ze noemde dat we er in een vroeg stadium bij zijn.
Ze heeft een hoop verteld, en ik ben een hoop vergeten :D maar ze stuurt me nog een rapport met alle info.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:57

Wat zien de jonkies er goed uit!

Jeetje wat vervelend een tussenpeesblessure. Je vraagt je dan inderdaad af hoe zoiets kan ontstaan, wel heel fijn dat hij gewoon op de wei mag blijven.

Mijn oudere merrie kampt sinds 2019 ook al met peesblessure(s), oorzaak ook lastig te zeggen waardoor het komt maar uiteindelijk komt het op een of andere manier neer op overbelasting icm verkeerde bewegingen bij het draaien in de stal.
Sinds ze 24/7 op de wei staat gaat het vooralsnog super en zijn we weer lekker buitenritjes aan het maken.

Met Ellie ben ik afgelopen zondag bij het Mountain Trail park geweest en dat was heel erg leuk.
Echt een beetje ronddwalen in de paardenspeeltuin en zo allerlei dingen ontdekken. Zoals ik al had verwacht was ze niet heel erg onder de indruk van de obstakels zelf, maar meer van het op een vreemde omgeving zijn en vreemde paarden.
Eigenlijk liep ze overal wel makkelijk overheen, onderdoor of doorheen, maar het ontbreekt nog erg aan rust en geduld. Dus daarin moeten we nog heel veel oefenen, maar dat is niet zo gek natuurlijk. Daarnaast zaten er ook mega veel vliegen etc. waar ze ook onrustig van werd.
Ik ben in ieder geval heel trots hoe ze het gedaan heeft <3 ! Zal hier een paar foto's plaatsen, voor meer kun je kijken op mijn instagram @Welshcob_Pepper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:51

Wat ontzettend leuk Josien! Was dit de eerste keer dat jullie iets op ander terrein gingen doen?
Lijkt me ook gaaf om eens te doen.

Het viel me gisteren op dat de Et heel goed liep, gewoon goede gewrichtsbeweging! Vandaag weer iets minder maar toch een teken dat de ontstekkingsremmers hun werk doen:D Vrijdag komt er een smid voor speciaal beslag (was nog een dingetje een hoefsmid vinden die op korte termijn tijd had), ik ben héél benieuwd hoe dat gaat. De man heeft veel mensen met Arabieren als klant dus wie weet is het een goede match.
Met bekappen is hij braaf - bij sommige smeden. Bij de ene doet hij enorm moeilijk, bij de ander is hij poepie braaf. Wat dat betreft is hij wel een beetje een diva, niet iedereen mag zomaar aan z'n benen zitten. Met de rest van z'n lijf, dierenartsen etc had hij dat ook, dat gaat nu heel goed maar z'n voeten blijven wat dat betreft een gevoelig puntje.

Olaf heeft even vakantie. Het zijn een beetje chaotische weken voor mij. Vorige keren had ik hem de clicker geïntroduceerd en dat steeds wat uitgebreid. Het duurde even voordat hij doorhad dat hij achter een target aan moest ipv achter mij (ik denk dat hij dacht dat het sneller was als hij direct naar de bron ging :+) maar het principe is hem nu duidelijk. Ik vind het zo leuk aan hem, het is een hele rustige pony maar als je echt wat met 'm gaat doen (ook zonder clicker) kan hij heel fanatiek worden.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:35

Het was de tweede keer dat we met de trailer weg gingen, hiervoor al een keer een fotoshoot gedaan. Maar dus wel de eerste keer dat we echt op een ander terrein gingen trainen.

Fijn dat Et het zo goed doet! Hopelijk gaat het ook bij de smid goed.
Olaf is ook zo leuk :D . Heerlijk als ze zo enthousiast worden toch?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:44

@LE Tussenpeesblessures zijn altijd heel vervelend, omdat ze vaak in een laat stadium worden opgemerkt. Meestal is er niet veel zwelling te zien en kreupelheid. Gelukkig waren jullie er op tijd bij. Beterschap.

Wat leuk Josien, zo'n trail. En die staart van Pepper.... Zo jaloersmakend...

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:30

Dankjewel Babootje.
Vorige week heeft Et een hoefijzer aangemeten gekregen en voor een 2 jarig paard dat nog nooit beslagen is geweest, überhaupt nog onwennig is bij de smid en ook nog eens op vreemd terrein (we moesten bij de eigenaren van de wei op het erf omdat we stroom nodig hadden) was hij best braaf.

Ik zie wel dat hij nu op oneven terrein (wat bijna de hele wei is) met deze droogte wat glijdt op het ijzer (schuift bv wat door, of draait iets door). Weet iemand van jullie toevallig of dat normaal is met (achter) ijzers? Ik betwijfel of dat wel helemaal goed is voor zo'n pees.

Overleven jullie de droogte en de warmte een beetje?
De weide waar Et staat heeft het nu uiteindelijk toch ook opgegeven. Ze krijgen nu hooi bij. Er is ook wat onrust in de groep, er zijn wat nieuwe paarden bijgekomen na Etnaf. Et die hoorde eerst bij het sukkeltjes clubje, maar één van de nieuwe paarden heeft besloten dat dat zijn groepje is en nu mag Etnaf er niet meer bij. Hij heeft veel schrammen en afgelopen 2 dagen kwam hij ook niet helemaal happy over.
Over een weekje zijn we klaar met de prednison. Kan mij voorstellen dat dit ook het een en ander doet met z'n gesteldheid.