Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:07

Sky_As schreef:
kastcontrole? je mocht daar vooral heel veel niet. Bijv. geen paardensnoepjes in je kast houden. daar werd dus echt op gecontroleerd. Vond ik heel bijzonder, want wat nou als er spullen uit je kast verdwijnen, hoe ga je dat met de verzekering oplossen als er dus iemand zomaar af en toe in je kast zit.

(ik stond hier overigens niet hoor, ik reed hier een paard van een vriendin) Maar hier heb ik wel echt veel geleerd over wat ik niet zou willen/accepteren op een stal.
Zonder zadel mocht gewoon niet, net zoals zonder hoofdstel niet mocht. Waarom? geen idee, was gevaarlijk ofzo, je mocht niet eens je beugels uit doen tijdens het uitstappen.

En dan waren dit niet eens de gekste regels hoor. Ik heb echt gekke dingen daar gehoord waarvan je oren gaan klapperen.....

Bij ons staat er in de regels dat je geen voer in je kast mag hebben.
Maar echt op gecontroleerd word er niet.
Dingen als paardensnoep, mijn voorraad lijnzaadbrok en andere dingen waar muizen aan kunnen zitten, zitten bij mij sowieso in emmers en tonnen en het meeste staat in mijn trailer.

Losgooien en longeren mag bij ons ook niet in de rijbaan.
Maar wel in de grootste paddock. (die is 20x40 en daar mag ook gesprongen worden.)
Ik mag daarentegen wel met de menwagen de rijbaan in, maar er is wel gevraagd of ik wil opletten dat ik niet te diepe sporen maak. Meestal hangen we daarom bij het uitstappen een sleeprekje achter de wagen. Is de rijbaan gelijk weer netjes voor het geval dat er iemand na ons wil rijden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:04

Ik verhuis eind van de maand naar een kleine privestal met 11 paarden.

Ik ben gewoon zenuwachtig of het nu wel is wat er beloofd word. Ik heb inmiddels zoveel stallen gezien in de omgeving en er is echt overal wel iets wat me niet bevalt.

* te weinig hooi
* geen of slecht krachvoer
* heerlijk 24/7 buiten met onbeperkt hooi ( jammer dat ze dan in de herfst / winter tot hun knieen in de slik staan en geen schuilstal)
* hele korte openingstijden
* te zware bakken of bakken die met een beetje regen dicht gegooid werden dat je er niet in mocht

Ik ben op de nieuwe stalling vaker wezen kijken. Veel door gevraagd. Dus ik hoop dat het nu wel echt is wat ik verwacht.

Voordeel is wel dat ik mijn eigen voer in bakjes klaar kan zetten
Ik mag een hooinet ophangen
Het is prive dus niet echt openingstijden en altijd heerlijk rustig
Super goede bakken die goed worden onderhouden (ze rijden zelf ook op hoog niveau)

Enige twijfel is het buiten zijn. Ze gaan zomers van 9.30 tot 17.00 op de weides. Tenzij tropenrooster dan gaan ze van 6.00 tot 10.00 en savonds nog een paar uurtjes.

In de winter gaan ze dagelijks naar buiten van half 10 tot 13.00 tenzij noodweer dan komen ze na het mesten terug binnen.

Ik ben gewend dat ze toch veel meer buiten kunnen lopen. Maar dan stonden ze wel in de slik tot kun knieen of was er weer slechte kwaliteit ruwvoer of op een mini postzegel paddock.

Dit is de enige stal die wel aan de rest van de wensen / eisen voldoet en waar ze nog een aantal uur buiten komen op ruime weides zonder weg te zakken.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:30

ingvdh schreef:
Loswerken is wat anders dan losgooien vind ik.
Als het na het losgooien ook weer netjes achter gelaten wordt vind ik het ook prima, maar vaak is even de hark erdoor teveel werk. ( net zoals mest opruimen, het zijn altijd dezelfden die dit “vergeten” op te ruimen).

@jiehaaa, ik snap best dat je paard zijn ei kwijt moet, ik zou ook nooit op een stal gaan staan waar daar geen mogelijkheid toe is. Ze moeten soms gewoon even rennen en bokken.


Daarom ben ik ook snel vertrokken. Helaas was het vooraf niet verteld.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:41

felicity schreef:
Ik verhuis eind van de maand naar een kleine privestal met 11 paarden.

Ik ben gewoon zenuwachtig of het nu wel is wat er beloofd word. Ik heb inmiddels zoveel stallen gezien in de omgeving en er is echt overal wel iets wat me niet bevalt.

* te weinig hooi
* geen of slecht krachvoer
* heerlijk 24/7 buiten met onbeperkt hooi ( jammer dat ze dan in de herfst / winter tot hun knieen in de slik staan en geen schuilstal)
* hele korte openingstijden
* te zware bakken of bakken die met een beetje regen dicht gegooid werden dat je er niet in mocht

Ik ben op de nieuwe stalling vaker wezen kijken. Veel door gevraagd. Dus ik hoop dat het nu wel echt is wat ik verwacht.

Voordeel is wel dat ik mijn eigen voer in bakjes klaar kan zetten
Ik mag een hooinet ophangen
Het is prive dus niet echt openingstijden en altijd heerlijk rustig
Super goede bakken die goed worden onderhouden (ze rijden zelf ook op hoog niveau)

Enige twijfel is het buiten zijn. Ze gaan zomers van 9.30 tot 17.00 op de weides. Tenzij tropenrooster dan gaan ze van 6.00 tot 10.00 en savonds nog een paar uurtjes.

In de winter gaan ze dagelijks naar buiten van half 10 tot 13.00 tenzij noodweer dan komen ze na het mesten terug binnen.

Ik ben gewend dat ze toch veel meer buiten kunnen lopen. Maar dan stonden ze wel in de slik tot kun knieen of was er weer slechte kwaliteit ruwvoer of op een mini postzegel paddock.

Dit is de enige stal die wel aan de rest van de wensen / eisen voldoet en waar ze nog een aantal uur buiten komen op ruime weides zonder weg te zakken.


Brrr.. Dus alsnog ruim 20 uur in een hokje? Is er echt niets beters beschikbaar? Misschien iets verder weg?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:30

DuFraize schreef:
felicity schreef:
Ik verhuis eind van de maand naar een kleine privestal met 11 paarden.

Ik ben gewoon zenuwachtig of het nu wel is wat er beloofd word. Ik heb inmiddels zoveel stallen gezien in de omgeving en er is echt overal wel iets wat me niet bevalt.

* te weinig hooi
* geen of slecht krachvoer
* heerlijk 24/7 buiten met onbeperkt hooi ( jammer dat ze dan in de herfst / winter tot hun knieen in de slik staan en geen schuilstal)
* hele korte openingstijden
* te zware bakken of bakken die met een beetje regen dicht gegooid werden dat je er niet in mocht

Ik ben op de nieuwe stalling vaker wezen kijken. Veel door gevraagd. Dus ik hoop dat het nu wel echt is wat ik verwacht.

Voordeel is wel dat ik mijn eigen voer in bakjes klaar kan zetten
Ik mag een hooinet ophangen
Het is prive dus niet echt openingstijden en altijd heerlijk rustig
Super goede bakken die goed worden onderhouden (ze rijden zelf ook op hoog niveau)

Enige twijfel is het buiten zijn. Ze gaan zomers van 9.30 tot 17.00 op de weides. Tenzij tropenrooster dan gaan ze van 6.00 tot 10.00 en savonds nog een paar uurtjes.

In de winter gaan ze dagelijks naar buiten van half 10 tot 13.00 tenzij noodweer dan komen ze na het mesten terug binnen.

Ik ben gewend dat ze toch veel meer buiten kunnen lopen. Maar dan stonden ze wel in de slik tot kun knieen of was er weer slechte kwaliteit ruwvoer of op een mini postzegel paddock.

Dit is de enige stal die wel aan de rest van de wensen / eisen voldoet en waar ze nog een aantal uur buiten komen op ruime weides zonder weg te zakken.


Brrr.. Dus alsnog ruim 20 uur in een hokje? Is er echt niets beters beschikbaar? Misschien iets verder weg?


Helaas is dit het beste wat ik kan vinden. Verder weg is ook geen optie omdat ik mijn merrie goed in de gaten wil houden en als het nodig is dat ik 2x per dag naar stal kan rijden voor medicatie.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:35

imaudy schreef:
LWDaisy schreef:


Zeker en vast, ik denk dat het op 3 jaar tijd maar de 2de x was, dus zeer zeker een uitzondering.
Maar met deze temperaturen is dat extra "boe" zeg maar :D


Met die hoge temperaturen drinken paarden heel veel. Het kan de beste dan overkomen dat de bakken eens leeg zijn. Ik zag vorige maand ook nog maar een klein laagje water in de bak staan, terwijl ik dacht dat hij zeker nog wel voor de helft vol zou zijn.


Ik begrijp het wel hoor, maar op dat moment denk je in eerste instantie alleen maar "f.ck... hoe lang staan ze al zonder? :="

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 01:16

Wij hebben buiten een regenwater opvang ibc vat die we ook bijvullen met leidingwater. Nu staan overdag de stallen open en kunnen ze naar de automatische drinkbakken, maar ze kiezen altijd voor het ibc vat. Vanwege de warmte vullen we die elke dag halfvol. Volgende dag zit er altijd nog in, maar we willen liever elke dag vullen, dan 1x voor 3 dagen nu bijvoorbeeld.

Maar we hebben ze ooit in een stukje natuurgebied gehad waar een bak stond waar op 15-20 paarden hooguit 50 liter in ging. Het was steeds leeg. Wij hebben ons ibc vat neergezet en kon die gevuld, maar ze leken het echt niet te weten hoeveel paarden drinken op ene dag.

Zelfde als ons was beloofd dat er bijgevoerd zou worden met hooi, maar de paarden onder de plekken zaten omdat er veel gevochten werd vanwege te weinig eten en ze werden te snel magerder. Zo zonde van zo een mooi stuk dat dan mensen zonder enig verstand het in beheer hebben.
Wij zijn heel snel vertrokken uiteraard. En ja, we hadden kunnen kijken naar het water, maar je verwacht gewoon ergens niet dat het zo slecht geregeld is.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:27

Vaak geen drinkwater kan niet.

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:21

Mijn dierenarts zegt dat een paard minimaal elke 3 uur moet eten, langer zonder eten grote kans op koliek/maagzweren. Ze zeggen zelfs letterlijk dat in dichtbevolkt gebied alleen maar slechte stallen zijn.
In onze omgeving ook heel veel stallen waar ze enkel een "plukje" krijgen 2x daags en s nachts uuuren zonder staan.
Snap niet dat dit mag, dat niemand daarop controleert.

Minstens fijne rustig liggende rijbak
Minstens elke 3 uur goed hooi, dat "goed" zie je ook steeds minder terug, zeker voor jonge paarden ga je dat nergens vinden lijkt wel
Verlichtte rustig liggende rijbak
Geen zware longeercirkel


In onze omgeving (30min rondom) welgesteld 1 stal die dit biedt(daar sta ik nu) , de rest voert allemaal stukken minder.

Anoniem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:54

Een groepsApp waarin iedereen elkaar afvalt.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:20

Oh, ik kan zoveel opsommen.

Uiteraard de veel voorkomende, zoals paarden niet buiten zetten en verbieden om het zelf te doen, paarden niet genoeg hooi geven (het ergst dat ik op dat vlak heb meegemaakt was dat ze maar 1x per dag 3 kg hooi kregen) en verbieden om zelf hooi van de stal bij te geven, stallen niet fatsoenlijk uitmesten. Terwijl dat wel beloofd was en je er ook voor betaalt. En dat zijn ook de grootste afknappers, want paarden buiten en hooi zijn zo essentieel.

Enkele voorbeelden van wat ik nog ben tegen gekomen:

- De regels om de haverklap veranderen. Dan mag je dierenarts ineens niet meer op het erf komen (jaren later bleek dan dat die een opmerking had gemaakt over beschimmeld hooi toen ze er was voor een stalgenoot), dan mogen alle zadelkasten ineens maar bepaalde afmetingen meer hebben (zodat je dus een nieuwe kast kan kopen en je oude verkopen… tot daar aan toe maar toen de kennis die mijn zadelkast had over gekocht later naar dezelfde stal kwam mocht die wel diezelfde kast plaatsen), dan werden de openingsuren aangepast zodat je in de winter niet meer na je werk mocht komen en je niet meer op zaterdagmorgen om 9u les kon nemen, enz enz.

- Eigenaar niet verwittigen als een paard gewond is of bijv. koliek heeft (en zelfs stalgenoten verbieden om te bellen).

- Alle paarden buiten zetten behalve jouw paard (en er dan nog over liegen ook), want je paard trekt wel eens een sprintje op de weide en dat mag blijkbaar niet.

- Paard zonder overleg verhuizen van de ruime door jou gehuurde stal naar een klein achteraf stalletje.

- Verbod op longeren in de bak als er iemand aan het rijden is. Prima, maar als je je paard al helemaal hebt klaargemaakt om te longeren en al in de bak staat en er komt een stalgenoot toe die haar paard in 5 minuten blijkt te kunnen opzadelen, dat de stalhouder dan begint te brullen omdat je niet snel genoeg de bak verlaten hebt is misschien toch wat overdreven.

- Een pas gecastreerde hengst bij je merrie op de weide zetten, die vlak voor je ogen je merrie dekt. Waarna de stalhouder zegt dat je liegt want dat dat niet gebeurd is, en ook nog zeer boos wordt als je een dierenarts laat komen om je merrie hengstig te spuiten

- Paard dat zwaar hoefbevangen van de weide komt niet op stal mogen zetten omdat het zomer is, ook niet in de paddock mogen zetten, dus ofwel paard terug op het gras of onmiddellijk verhuizen.

- Paard dat om medische redenen op een paddock met hooi staat en dat maar af en toe een uurtje graast, 24/7 op de weide zetten als de eigenaar op vakantie is.

- Stalhouders die niet communiceren als er iets niet loopt zoals ze dat willen. Zo had ik de gewoonte om na gebruik van de poetsplaats de touwen vast te klikken aan de ringen (zodat ze niet op de grond in de weg liggen als je de grond borstelt), blijkbaar was dat ongewenst gedrag. Maar ipv gewoon rustig te vragen om dat niet meer te doen kwam de stalhouder ineens op mij afgestormd, snauwde dat ik dat niet meer mocht doen want dat was verschrikkelijk irritant, en vertrok weer. In dezelfde categorie: stalhouder die vindt dat de klanten teveel afval in de vuilnisbak gooien en die daarom boos leeggooit op de grond van de zadelkamer waarna het daar wekenlang gelegen heeft.

Enzovoort enzovoort.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:30

Loslopende kinderen, levensgevaarlijk. Kinderen mogen prima op stal zijn maar in de kantine of aan de hand van een begeleider. Ik vind dat alles onder de 10 niks te zoeken heeft op plekken waar paarden kunnen loslopen. Dus ook niet in een rijbaan, de poetsplaats of gewoon op het erf. Er kan altijd wat gebeuren waardoor er eentje losloopt en je wil daar geen kinderen tussen. Ooit eens op een stal geweest waar een moeder haar kinderen in de hoek van de bak parkeerde in hun kinderwagen terwijl zij reed, echt onverantwoord.

Verder vind ik beperkt ruwvoer, een vies terrein en geen/weinig vrije beweging een afknapper. De rest kan me weinig schelen, als m’n paarden maar gelukkig en veilig zijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:51

Eilandje schreef:
Oh, ik kan zoveel opsommen.

Uiteraard de veel voorkomende, zoals paarden niet buiten zetten en verbieden om het zelf te doen, paarden niet genoeg hooi geven (het ergst dat ik op dat vlak heb meegemaakt was dat ze maar 1x per dag 3 kg hooi kregen) en verbieden om zelf hooi van de stal bij te geven, stallen niet fatsoenlijk uitmesten. Terwijl dat wel beloofd was en je er ook voor betaalt. En dat zijn ook de grootste afknappers, want paarden buiten en hooi zijn zo essentieel.

Enkele voorbeelden van wat ik nog ben tegen gekomen:

- De regels om de haverklap veranderen. Dan mag je dierenarts ineens niet meer op het erf komen (jaren later bleek dan dat die een opmerking had gemaakt over beschimmeld hooi toen ze er was voor een stalgenoot), dan mogen alle zadelkasten ineens maar bepaalde afmetingen meer hebben (zodat je dus een nieuwe kast kan kopen en je oude verkopen… tot daar aan toe maar toen de kennis die mijn zadelkast had over gekocht later naar dezelfde stal kwam mocht die wel diezelfde kast plaatsen), dan werden de openingsuren aangepast zodat je in de winter niet meer na je werk mocht komen en je niet meer op zaterdagmorgen om 9u les kon nemen, enz enz.

- Eigenaar niet verwittigen als een paard gewond is of bijv. koliek heeft (en zelfs stalgenoten verbieden om te bellen).

- Alle paarden buiten zetten behalve jouw paard (en er dan nog over liegen ook), want je paard trekt wel eens een sprintje op de weide en dat mag blijkbaar niet.

- Paard zonder overleg verhuizen van de ruime door jou gehuurde stal naar een klein achteraf stalletje.

- Verbod op longeren in de bak als er iemand aan het rijden is. Prima, maar als je je paard al helemaal hebt klaargemaakt om te longeren en al in de bak staat en er komt een stalgenoot toe die haar paard in 5 minuten blijkt te kunnen opzadelen, dat de stalhouder dan begint te brullen omdat je niet snel genoeg de bak verlaten hebt is misschien toch wat overdreven.

- Een pas gecastreerde hengst bij je merrie op de weide zetten, die vlak voor je ogen je merrie dekt. Waarna de stalhouder zegt dat je liegt want dat dat niet gebeurd is, en ook nog zeer boos wordt als je een dierenarts laat komen om je merrie hengstig te spuiten

- Paard dat zwaar hoefbevangen van de weide komt niet op stal mogen zetten omdat het zomer is, ook niet in de paddock mogen zetten, dus ofwel paard terug op het gras of onmiddellijk verhuizen.

- Paard dat om medische redenen op een paddock met hooi staat en dat maar af en toe een uurtje graast, 24/7 op de weide zetten als de eigenaar op vakantie is.

- Stalhouders die niet communiceren als er iets niet loopt zoals ze dat willen. Zo had ik de gewoonte om na gebruik van de poetsplaats de touwen vast te klikken aan de ringen (zodat ze niet op de grond in de weg liggen als je de grond borstelt), blijkbaar was dat ongewenst gedrag. Maar ipv gewoon rustig te vragen om dat niet meer te doen kwam de stalhouder ineens op mij afgestormd, snauwde dat ik dat niet meer mocht doen want dat was verschrikkelijk irritant, en vertrok weer. In dezelfde categorie: stalhouder die vindt dat de klanten teveel afval in de vuilnisbak gooien en die daarom boos leeggooit op de grond van de zadelkamer waarna het daar wekenlang gelegen heeft.

Enzovoort enzovoort.

Ja....je hebt je paard voor je ontspanning maar op dergelijke stallingen krijg je er juist forse stress van!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:18

Ik moet stiekem wel lachen dat het voor sommige een absolute afknapper is dat wanneer er maar 2x ruwvoer word gevoerd per dag.
Bij ons op stal is dat momenteel zelfs maar 1x ( en indien nodig 2x) maar ze staan eigenlijk nooit zonder.

Nu maar 1x hooi, maar lopen overdag de hele dag op de weide waar nog voldoende gras staat ( dit mede door de goede zorgen van de stalhouder die veel aan het beregenen is). Straks als ze hier weer te kort aan hebben, dan krijgen ze weer 2x.
Momenteel staan ze nog lekker 24/7 buiten (overdag weide en nacht paddock).
Dus het gaat niet om de 1, 2, 3 x per dag ruwvoer voeren maar om de hoeveelheid die er per keer gevoerd word.

Wel niet losgooien in de bak vind ik een lastige. 99 van de 100 keer als ik die van mij losgooi loopt ze gewoon rondjes over de hoefslag en maakt amper gaten. Terwijl er paarden zijn op stal die onder het zadel 100x meer gaten maken.
Een afknapper vind ik dan eerder, de stalgenoten die de bak compleet verramponeerd achter laten. Je kan d'r niet altijd wat aan doen als je paard met rijden zulke gaten maakt, maar zorg ervoor dat degene na je niet eerst de bak moet harken/slepen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:20

Precies Kiki, ik vind het verschrikkelijk als er 6 tot 8 keer gevoerd wordt op een stal.
Zorg er gewoon voor dat er genoeg ligt tot de volgende voerbeurt, dan zorgt dat ook niet voor een stressreductie en voernijd.
Ik voer ook in de zomer 1x winter 2x maar zonder staan ze nooit.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:31

Sam_I_Am schreef:
Loslopende kinderen, levensgevaarlijk. Kinderen mogen prima op stal zijn maar in de kantine of aan de hand van een begeleider. Ik vind dat alles onder de 10 niks te zoeken heeft op plekken waar paarden kunnen loslopen. Dus ook niet in een rijbaan, de poetsplaats of gewoon op het erf. Er kan altijd wat gebeuren waardoor er eentje losloopt en je wil daar geen kinderen tussen. Ooit eens op een stal geweest waar een moeder haar kinderen in de hoek van de bak parkeerde in hun kinderwagen terwijl zij reed, echt onverantwoord.

Verder vind ik beperkt ruwvoer, een vies terrein en geen/weinig vrije beweging een afknapper. De rest kan me weinig schelen, als m’n paarden maar gelukkig en veilig zijn.

Mijn dochtertje ligt in een campingbed of de maxicosi naast de stal te tukken als ik rij. Ik ben alleenstaand heb geen dikke bankrekening en heb geen oppas die drie tot vier uur op haar gaat passen als ik even mezelf moet ontladen. Misschien iets minder hard zijn voor de moeder in kwestie en aangeven dat buiten de bak zetten ietsjes veiliger is?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:33

Dat ligt er ook aan hoe ze staan en hoe het hooi wordt aangeboden.

Wij vullen alles 1x daags en soms doe ik nog een ronde en vul aan. Maar ga op sommige plekken waar wat meer gemorst wordt niet nog meer aanbieden, dan wordt het vies en eten ze het toch niet.

Voeren is eigenlijk maatwerk en dat kan vaak niet. Het ene paard kan onbeperkt eten en eet het hooi ook goed op, neemt de tijd tussendoor.
Andere paarden moeten wat geholpen worden om zich niet ziek te eten.

Vaak wordt er niet of weinig geïnvesteerd in meer bewegen, dus is de focus het voer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:37

Sam_I_Am schreef:
Loslopende kinderen, levensgevaarlijk. Kinderen mogen prima op stal zijn maar in de kantine of aan de hand van een begeleider. Ik vind dat alles onder de 10 niks te zoeken heeft op plekken waar paarden kunnen loslopen. Dus ook niet in een rijbaan, de poetsplaats of gewoon op het erf. Er kan altijd wat gebeuren waardoor er eentje losloopt en je wil daar geen kinderen tussen. Ooit eens op een stal geweest waar een moeder haar kinderen in de hoek van de bak parkeerde in hun kinderwagen terwijl zij reed, echt onverantwoord.

Verder vind ik beperkt ruwvoer, een vies terrein en geen/weinig vrije beweging een afknapper. De rest kan me weinig schelen, als m’n paarden maar gelukkig en veilig zijn.


Dat heb ik zo vaak gedaan. Ik zette hem dan wel naast de bak, maar in de hoek is ook weleens gebeurt.

Ik ging vanaf geboorte mee en onze zoon ook. Die hielp vanaf heel klein met voer klaarzetten, had op zijn 3e een eigen pony, dus hij wist niet eens beter.

Rondrennen, spelen etc dat mocht niet.

Maar als ik zie wat jong volwassen dames soms doen............... Daar heb ik over de jaren heen vaak meer last van gehad dan van kleine kinderen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:54

superpony schreef:
Dat ligt er ook aan hoe ze staan en hoe het hooi wordt aangeboden.

Wij vullen alles 1x daags en soms doe ik nog een ronde en vul aan. Maar ga op sommige plekken waar wat meer gemorst wordt niet nog meer aanbieden, dan wordt het vies en eten ze het toch niet.

Voeren is eigenlijk maatwerk en dat kan vaak niet. Het ene paard kan onbeperkt eten en eet het hooi ook goed op, neemt de tijd tussendoor.
Andere paarden moeten wat geholpen worden om zich niet ziek te eten.

Vaak wordt er niet of weinig geïnvesteerd in meer bewegen, dus is de focus het voer.

Dat maakt zeker uit.
Bij ons op stal moeten ze bv lopen om bij het water te komen. Water is alleen beschikbaar in de paddock en zullen ze dus echt heen en weer moeten lopen. Idem als het gras op is en ze willen ruwvoer, ook dan moeten ze terug naar de paddock.
Willen ze schuilen voor de wind, regen, zon ook dan moeten ze naar de paddock.

Moet wel zeggen dat in de regel bij ons op stal de grootste veelvraten zelfs stoppen met eten.
Overigens voeren we wel uit slowfeeders, mede omdat ze anders veel te veel op de grond gooien en vertrappen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:17

Ja, ik doel op het vertrappen. Ik zou liever 6x een beetje geven, dan 1x veel en de helft onder de troep terug vinden.
Ten eerste stoppen ze dan ook vaak met eten en staan ze evengoed zonder en je hebt teveel verlies.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:35

Absolem schreef:
Sam_I_Am schreef:
Loslopende kinderen, levensgevaarlijk. Kinderen mogen prima op stal zijn maar in de kantine of aan de hand van een begeleider. Ik vind dat alles onder de 10 niks te zoeken heeft op plekken waar paarden kunnen loslopen. Dus ook niet in een rijbaan, de poetsplaats of gewoon op het erf. Er kan altijd wat gebeuren waardoor er eentje losloopt en je wil daar geen kinderen tussen. Ooit eens op een stal geweest waar een moeder haar kinderen in de hoek van de bak parkeerde in hun kinderwagen terwijl zij reed, echt onverantwoord.

Verder vind ik beperkt ruwvoer, een vies terrein en geen/weinig vrije beweging een afknapper. De rest kan me weinig schelen, als m’n paarden maar gelukkig en veilig zijn.

Mijn dochtertje ligt in een campingbed of de maxicosi naast de stal te tukken als ik rij. Ik ben alleenstaand heb geen dikke bankrekening en heb geen oppas die drie tot vier uur op haar gaat passen als ik even mezelf moet ontladen. Misschien iets minder hard zijn voor de moeder in kwestie en aangeven dat buiten de bak zetten ietsjes veiliger is?


Hoe zo is het hard dat ik het onverantwoord vind om je kind in de rijbaan te zetten? Ik snap dat jij je aangesproken voelt en nogmaals: prima dat er kinderen zijn. Hartstikke leuk. Maar houdt ze in veiligheid. Ze los laten lopen op een erf of parkeren in een rijbaan valt daar niet onder. Wat jij doet klinkt wel veilig en daar zou ik dan weer absoluut geen bezwaar tegen hebben.

Op m’n huidige stal is de regel dat ze in de kinderwagen of aan de hand moeten op het erf als ze echt klein zijn. Een 8 jarige die zelf komt rijden natuurlijk niet, maar wel onder begeleiding van een ouder of instructie. Ga je zelf rijden? Dan mogen ze in een bedje of kinderwagen op het afgezette terras waar geen paard op kan, in de kantine met babyfoon of in een lege box met babyfoon. De 4 jaar en ouder kindjes spelen daar ook op van die loop tractors en weet ik veel wat allemaal. Gil maar een eind raak in je spel, daar leren de paarden van. Er vliegt ook wel eens een bal de bak in, ook geen punt. Ik stap gerust af in die bal terug te gooien. En de oudere kinderen zitten in de kantine, de speeltuin of bij de kinderboerderij. Overigens allemaal buiten het deel waar de paarden bij een ontsnapping kunnen komen.

En de stalhouder waar die vrouw reed met haar twee kinderen haalde haar schouders op en zei dat het de eigen verantwoording was. Daar ben ik dus niet naar toe verhuisd met mijn paarden. Ik wil niet het risico dat er eentje schrikt omdat ie vindt dat een grasspriet vreemd wappert en op een kind springt.

Ook mag je hier onder de 16 niet zonder begeleiding de kudde in. Er lopen 45 paarden van alle maten en leeftijden door elkaar. Ook dat vind ik heel prettig. De echte jonge les kinderen wordt de pony voor gehaald en de 12 jaar en ouder kinderen gaan onder begeleiding van een kundige ouder of instructie/stal eigenaar.

Ook @superpony: ik heb geen last van kinderen, ik wil niet dat ze in gevaar kunnen komen door mijn paarden.

Edit: en hoe zo word ik aangesproken op iets wat ik een afknapper vind? Ik moet het toch lekker zelf weten dat ik stallen waar kinderen wel los lopen en babies in de rijbak worden geparkeerd over sla?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:54

Zoals zovele hier denk ik:

* Liegen over wat er allemaal mogelijk is, wat er gevoerd wordt, hoe veel de paarden buiten staan. Daar kom je dan achter als je je paard al verhuisd hebt.
en
* Een staleigenaar die vindt dat ie alles voor het zeggen heeft, tot aan hoe je je paard behandeld, wat je voert en aan medicijnen of therapie geeft. Die je verteld hoe je uit moet mesten en controleert of er niet een strootje voor de box is blijven liggen per ongeluk. Die je zijn wijze van paarden verzorgen op wil dringen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:56

@Sam_I_Am: Gillende kinderen en ballen die uit het niets in de bak vliegen vond jij dan wel ok? Dat zou juist een extreme afknapper voor mij zijn. Zeker die ballen opeens… met mijn jongste zou het elke keer schrikken en rodeo zijn als er een bal voor zijn neus voorbij zoeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:59

Er is overal een risico. Ook een paard dat losbreekt komt weleens ergens over een terras, dus niemand is vanuit dat oogpunt 100% veilig.

Wij hadden op een stal mensen die hun kinderen op klompen lieten rennen en gillen en doen. Mijn paarden schrikken niet, maar ik kon me wel irriteren aan het geluid. Ik rij voor mn ontspanning en heb liever een muziekje..........( wat ook weer niet overal mag )

Als je vandaag ergens gaat staan waar geen kinderen zijn, kan dat morgen anders zijn.

Ik vind dat er goed op kinderen gelet moet worden en ze geen overlast mogen veroorzaken of gevaarlijke dingen moeten kunnen doen. Maar zoals eerder gezegd, zou ik dan alles onder de 40 wel liever zien vertrekken........

En nee, niet letterlijk, maar we kunnen allemaal een boek schrijven denk ik wat jongeren doen of hoe dom en gevaarlijk sommige mensen met hun paarden omgaan.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:07

Poekkie schreef:
@Sam_I_Am: Gillende kinderen en ballen die uit het niets in de bak vliegen vond jij dan wel ok? Dat zou juist een extreme afknapper voor mij zijn. Zeker die ballen opeens… met mijn jongste zou het elke keer schrikken en rodeo zijn als er een bal voor zijn neus voorbij zoeft.


Mijn paarden zijn dat gewend. Ik laat ze aan dat soort onzin wennen, ook aan open klappende parasols en paraplu’s. Mensen in wapperende regen poncho’s. En ja ze schrikken wel eens, maar ik heb er ook eentje die kan schrikken van een schaduw of een grasspriet. En die bal is een keer gebeurd omdat een puber die er per ongeluk door het hek trapte. Kan gebeuren.

@superpony, veel succes met het terras op komen over een muur van 2 meter :+ Paarden kunnen er alleen komen als ze door 3 stroomdraden, 2 houten hekken en metalen hekje van het terras gaan. En volgens mij blijf jij denken dat ik helemaal geen kinderen op stal wil. Dat zeg ik niet. En prima dat jij op mijn leeftijdscategorie gast hakken, zoek je een stal waar alleen ouderen komen.