Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:45

Jeetje, ik lees hier dat door de wolf het wild in Nederland zou uitsterven.. ! Wat erg, ik wist niet dat de wolf al meer herten opeet dan de mens er jaarlijks doodschiet. Dat is een hele prestatie! Waarom blijft er dan toch nog steeds hazen en herten doodgeschoten worden?

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:48

Herten weet ik niet.
Maar hazen mag op veel plaatsen niet.
Zie je het toch zijn het stropers dus even politie bellen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:52

TurboDi schreef:
Oakland1990 schreef:
Hier hebben wolven 4 koninks van Natuurpunt opgevreten. Omgeving Maaseik

https://www.facebook.com/groups/8439931 ... 697339962/

Hier lees ik Shetlanders of ligt het aan mij? Niet dat dat het minder erg maakt want het is vreselijk maar er zit nogal wat verschil in grootte

Edit: ik zie al andere berichten voorbij komen inmiddels
https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 385600287/


Ja in de app stond koningspaarden. Ik ging uit van autocorrect. Ook omdat natuurpunt alleen koniks heeft.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:57

ik kwam deze nog tegen, ik weet niet of ik er nou om moet lachen of huilen -O-


Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9641
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 06:25

Nikass schreef:
Jeetje, ik lees hier dat door de wolf het wild in Nederland zou uitsterven.. ! Wat erg, ik wist niet dat de wolf al meer herten opeet dan de mens er jaarlijks doodschiet. Dat is een hele prestatie! Waarom blijft er dan toch nog steeds hazen en herten doodgeschoten worden?


Heel simpel hoor. De meeste jagers die jagen met verstand. Die hebben gigantische kennis van het wild in hun jacht gebied. Die schieten wat ouds af en wat jong spul en wat volwassen spul eventueel met een op/aan merking op lichamelijk gebied bijvoorbeeld. En daarnaast wat berekend is wat afgeschoten moet worden ivm overschot. Maar op bepaalde jacht tijden en dagen en kunnen vaak niet het gehele gebied doorkruisen.

Dan komt de wolf die eet wat hij te pakken krijgt. In het voorjaar dus voornamelijk jong wild. Makkelijk te pakken. Er zijn hier enkel kleine gebieden en dus al het jong wild is vindbaar en ze laten er echt niet een paar leven omdat de populatie wild zo kan blijven voort bestaan. 1 wolf kan op 1 dag gemakkelijk 100 kilometer overbruggen en kan werkelijk overal in de natuurgebieden komen.
Wolven jagen 365 dagen 24/7 in principe want zijn altijd aanwezig inmiddels heel vaak in roedels en bijna dagelijks allemaal eten nodig.

Dit is heel kort uitgelegd maar waarschijnlijk snap je zo het enorme verschil wel.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:23

Ik snap werkelijk niet dat mensen het zielig vinden als een dier geslacht/geschoten wordt. Maar als de wolf een dier pakt, dan is het ineens natuur. Ook al lijdt een dier dan gigantisch veel meer, dan als deze geslacht zou worden.

Ik ben juist blij dat mensen de tools hebben, dat we een dier snel kunnen slachten. Wij maken ook nog gewoon steeds onderdeel uit van de natuur, al hebben daar sommige tegenwoordig ook moeite mee :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18156
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:25


dierenfan
Berichten: 9641
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:51

balance schreef:
Ik heb een tijdje Sandy Brock gevolgd. Zij houdt profecioneel schapen. Binnen. De oplossing voor schapenhouders?
https://www.youtube.com/watch?v=dO7fhngdIUQ


Alleen al het idee dat de dijkstampertjes altijd binnen moeten staan vind ik vreselijk. Die schapen hebben het vast goed maar dat is toch bij lange na niet zo goed als dat ze het buiten hebben als er geen wolven en daar dan ook coyotes rond lopen?

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:16

Oakland1990 schreef:
Ja in de app stond koningspaarden. Ik ging uit van autocorrect. Ook omdat natuurpunt alleen koniks heeft.


Ter info, Natuurpunt heeft niet alleen koniks, ook runderen, schapen en shetlanders. Bv Demerbroeken wordt begraasd door runderen en een kudde shetlanders. Idem met bv Wijngaardberg. In Limburg zijn er ook enkele natuurgebieden die begraasd worden met Highland pony's.

Vreselijk van de doodgebeten pony's ;(

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:48


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:24

Hahaha moet ik nu even heel hard lachen dierenfan, of toch heel verdrietig worden.. jij denkt dat de mens het van de wolf wint qua selectie??

Zelfs als de mens het zou wíllen kan die daar toch niet aan tippen! En die ervaring (dat men het wil) heb ik nou ook totaal niet; zowel in de Randstad als in het Oosten wordt er heel anders gejaagd en loopt er ook aangeschoten wild rond.
Oh en vergeet niet wat het koningshuis aanricht op het Kroondomein...

Sorry hoor, maar zoals jij denkt is wel het ultieme voorbeeld van erg ver van de natuur af staan!

En dan geef je alsnog geen antwoord op de vraag waarom de mens óók nog blijft jagen als je van mening bent dat er te weinig wild over blijft. Laat het dan alléén aan de wolf
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-12-22 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:31

Nou, ik denk zeker dat de mens het wint van de wolf. Niet uiteraard door natuurlijke selectie maar door het gebruiken van het verstand en rekening houden met de langere termijn en overleving van gezonde, jonge dieren. Daar wordt niet de soort sterker van maar het individuele dier heeft wel een beter leven en een minder langdurig stressvol eind door. Daarmee wil ik niet beweren dat de mens het allemaal zo goed doet: in tegendeel, er gaat ook veel mis. Ook wij leren van fouten maken, dat is onze natuur zogezegd :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:35

dierenfan schreef:
balance schreef:
Ik heb een tijdje Sandy Brock gevolgd. Zij houdt profecioneel schapen. Binnen. De oplossing voor schapenhouders?
https://www.youtube.com/watch?v=dO7fhngdIUQ


Alleen al het idee dat de dijkstampertjes altijd binnen moeten staan vind ik vreselijk. Die schapen hebben het vast goed maar dat is toch bij lange na niet zo goed als dat ze het buiten hebben als er geen wolven en daar dan ook coyotes rond lopen?


Nee schapen altijd binnen gaan houden ben ik geen voorstander van. Maar er zijn echt wel alternatieven hoor. Het is niet zo zwart wit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:36

josien_m_ schreef:
Nou, ik denk zeker dat de mens het wint van de wolf. Niet uiteraard door natuurlijke selectie maar door het gebruiken van het verstand en rekening houden met de langere termijn en overleving van gezonde, jonge dieren. Daar wordt niet de soort sterker van maar het individuele dier heeft wel een beter leven en een minder langdurig stressvol eind door. Daarmee wil ik niet beweren dat de mens het allemaal zo goed doet: in tegendeel, er gaat ook veel mis. Ook wij leren van fouten maken, dat is onze natuur zogezegd :)


Je gaat dus uit van een heel ander doel. Is het voor dieren op de langere termijn ook prettiger als de soort steeds zwakker wordt?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:41

Dat lange termijn zwakker worden gebeurt natuurlijk al heel lang. Dat komt door de beperkte leefgebieden, het te weinig kunnen vermengen met andere kolonies en het verdwijnen van geschikte leefgebieden. De genenpoel wordt steeds beperkter. En dat is wereldwijd zo door de ongelooflijke ruimte die de uitbreidende mensenmassa nodig heeft.

sterregoud
Berichten: 1864
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:09


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:14

josien_m_ schreef:
Dat lange termijn zwakker worden gebeurt natuurlijk al heel lang. Dat komt door de beperkte leefgebieden, het te weinig kunnen vermengen met andere kolonies en het verdwijnen van geschikte leefgebieden. De genenpoel wordt steeds beperkter. En dat is wereldwijd zo door de ongelooflijke ruimte die de uitbreidende mensenmassa nodig heeft.


Dus wordt het tijd dat de mens de natuur wat meer in zijn waarde laat, zich wat minder superieur opstelt en stopt met alles-en-nog-meer te willen hebben ten koste van anderen.
De wolf heeft nieuwe, geschikte leefgebieden gevonden. Dus laat hem.
Dat neemt niet weg dat je je eigen dieren moet beschermen, maar het doel moet zijn om naast elkaar te leven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:15


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34697
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:19

Dit is de Achterhoek. Daar zat tot vorige week nog geen wolf zover ik weet.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:20

sommige mensen echt... :n

sterregoud
Berichten: 1864
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:21

Nikass schreef:
sterregoud schreef:
De wolf is beschermd, terwijl hij andere bedreigde diersoorten laat uitsterven.

racka schapen gisteren in Voorst

https://www.destentor.nl/achterhoek/wol ... wfW2SVk9o8


Schandalig dat die mensen hun dieren niet beter hebben beschermd!


Ja. Victim blaming is weer helemaal in in het pro wolf kamp!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:36

Dat filmpje van die acht wolven die de gracht even over steken bij Harderwijk zijn toch gewoon het bewijs dat de mensen “dom worden gehouden”. Jaja er zijn er maar 20 in Nederland. Tuurlijk. En die hebben zich allemaal verzameld voor dat ene filmpje te kunnen maken en nu weer naar hun eigen regio?

Wat dat betreft is Vlaanderen nog soort van eerlijk. Die vertikken het gewoon te zeggen waar er hoeveel zitten -O-

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:38

Nikass schreef:
Dus wordt het tijd dat de mens de natuur wat meer in zijn waarde laat, zich wat minder superieur opstelt en stopt met alles-en-nog-meer te willen hebben ten koste van anderen.
De wolf heeft nieuwe, geschikte leefgebieden gevonden. Dus laat hem.
Dat neemt niet weg dat je je eigen dieren moet beschermen, maar het doel moet zijn om naast elkaar te leven.


Welke natuur bedoel je precies? Dit is het aantal hectares natuur in NL: https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... en-cijfers

Als je dan bos, heide en vooruit, 'overig' (geen idee wat het omvat maar ik wil gul zijn), bij elkaar pakt dan zal je het leefgebied van de wolf hebben.

En dat is zeer ruim geschat want niet al het bos is bereikbaar voor de wolf of überhaupt enigzins leefbaar (denk aan het megadrukke Gooi waar veel bos en heide is maar waar je elke meter een mens tegenkomt of auto's).

Zand en water reken ik niet mee want dat zal voornamelijk de kust/duingebieden betreffen, ik zou niet weten hoe wolven daar moeten leven en hoe ze eerst de randstad en snelwegen moeten passeren om daar komen. Grasland tel ik niet mee want daar leven weinig prooidieren van de wolf.

Dan houdt je 145.000 ha mogelijk geschikt leefgebied voor de wolf over. Dat is zo groot als Londen. En dan nog versnipperd door een dichtbevolkt land. Daar laat je dan een top-predator los.

Succes. Ik denk dat het vooral hele lege bossen en hele hongerige, dwalende wolven oplevert.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:46

Het is niet van gisteren op vandaag hè, dat bekend is dat de wolf hier heen komt en hier is. Die mensen in Voorst hadden tien jaar geleden al moeten beginnen met het beschermen van hun dieren.
Geef het maar weer een leuke naam Sterrengoud, kruip maar in de slachtofferrol ipv verantwoordelijkheid te nemen.

Het is net als mijn buurvrouw destijds, die ondanks vele waarschuwingen het in het belang van haar kippen vond dat ze overal, dus ook op mijn erf, mochten lopen.
En dan janken toen mijn hond er een keer een doodbeet.
Die zogenaamde liefde voor haar kippen was het niet willen nemen van verantwoordelijkheid. En dat zie je helaas ook bij veel schapenhouders terug.

Schapenwol: misschien dat ooit het kwartje bij je gaat vallen dat niet jij bepaald wat een geschikt leefgebied voor de wolf is. :)*

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:50

SusanH schreef:
Dit is de Achterhoek. Daar zat tot vorige week nog geen wolf zover ik weet.


Ook echt lekker naïef. Je weet toch al jaren dat hij eraan komt? Eens is de eerste keer dan hè :)*
En ja, voor zover je weet...