Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 230 van de 503 [ 12568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wolf, Nl, Be, Du

 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Iedereen mag een mening hebben hierover, maar het is vanuit alle partijen niet nodig om hier persoonlijk in te worden. Hou het op de bal en niet op de man.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:25 



 
Profiel   

En ook offtopic gaan met vergelijkingen over bioindustrie die totaal geen waarde hebben in een topic als dit? Zelfs bewust opruiend is. Dacht dat dat niet mocht op bokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:28 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En ook offtopic gaan met vergelijkingen over bioindustrie die totaal geen waarde hebben in een topic als dit? Zelfs bewust opruiend is. Dacht dat dat niet mocht op bokt?


Ja, wat vind het moderator team sar eigenlijk van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:32 



 
Profiel   

Ja daar had ik dus vandaag eens op getemd, en blijf ik nu doen.
En daar krijg ik een standaard antwoord op. Daarom hier de vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:34 



 
Profiel   

@groene hulk :Krijgt de persoon in kwestie ook een persoonlijk verzoek om het topic niet te vergallen? Jullie zien denk ook wel in dat de manier van reageren en eerlijk, deze gebruiker heeft er een handje van want doet dit geregeld behoorlijk veel mensen stoort

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:49 



 
Profiel   

Even iets luchtiger (komt van de speld :) )
https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 570035667/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 18:39 



 
Profiel   

:D
En wat sneu dat hij nu niet eens mag paintballen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:05 



 
Profiel   

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zo- ... en-veilig/

Uit dit artikel blijkt dat wolvenrasters alleen zouden werken bij onervaren wolven.
Het idee van een platform van hooibalen is wel interessant, maar zou het echt werken?

De inhoud van het artikel is denk ik meer een goed onderbouwde visie dan persé wetenschappelijk onderbouwd(?), maar het is wel interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:30 



 
Profiel   

Nikass schreef
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zo- ... en-veilig/

Uit dit artikel blijkt dat wolvenrasters alleen zouden werken bij onervaren wolven.
Het idee van een platform van hooibalen is wel interessant, maar zou het echt werken?

De inhoud van het artikel is denk ik meer een goed onderbouwde visie dan persé wetenschappelijk onderbouwd(?), maar het is wel interessant.

Met voedsel als motivatie/beloning leren dieren heel veel en heel snel. Zeker na een paar successen is het zoeken naar oplossingen om bij het voedsel te komen zelfmotiverend, dan houden ze het proberen langer vol en komen ze ook achter dat ze op een platform staan en hoe er bij te komen/ze er af te krijgen. Daarnaast is het terrein waar de wolven lopen ook niet plat. Tussen al succes gehad en weinig ander voedsel als wild over (want al opgegeten), is dit als proefballonnetje al veel te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:41 



 
Profiel   

Ja het lijkt wel wat al te eenvoudig hè? Mogelijk helpt het wel dat de schapen dan niet rennen, en van onderaf er meer uitzien als een tegenstander dan een prooi.

B12 geeft aan dat wolfwerende rasters wèl heel effectief zijn, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Overigens, als er onvoldoende voedsel en rust te vinden is voor de wolf, zal hij weer wegtrekken.
Het is niet zo dat er steeds meer wolven zullen komen. Nu nog wel, maar op een gegeven moment houdt die toestroom op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:51 



 
Profiel   

Nikass schreef
Ja het lijkt wel wat al te eenvoudig hè? Mogelijk helpt het wel dat de schapen dan niet rennen, en van onderaf er meer uitzien als een tegenstander dan een prooi.

B12 geeft aan dat wolfwerende rasters wèl heel effectief zijn, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Overigens, als er onvoldoende voedsel en rust te vinden is voor de wolf, zal hij weer wegtrekken.
Het is niet zo dat er steeds meer wolven zullen komen. Nu nog wel, maar op een gegeven moment houdt die toestroom op.

Wat genoeg voedsel en rust is, is afhankelijk van gewenning en definitie van voedsel. Kijkende naar wat er gebeurt nu hier en in de afgelopen 150 jaar verder naar het oosten, betekent geen voedsel een leeg gebied qua wild en mensen (want anders is vee en mensen ook genoeg voedsel). En dan nog met genoeg voedsel is het groeipercentage van de popualtie zo 30-47% per jaar. Dat soort aantallen moeten ergens naar toe en dan blijft er dus toestroom, want er is een bron voor die toestroom om vandaan te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:25 



 
Profiel   

Ik heb de link niet helemaal gelezen. Maar heb wel ooit een filmpje gezien van een schaap of geit (dat weet ik niet meer) in rotsengebied .
Het schaap / geit spromg vlotjes van de ene rots naar de andere. de wolf spromg echter net zo makkeleiojk van rots naar rots. (en bleef de wolf niet voor)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 00:31 



 
Profiel   

eigenlijk vind ik dit geen goede manieren , gif op een dier maken, de wolf bijt het dier dood en word dan misselijk, maar als schapen dan langs elkaar lopen raken ze dan het gif niet ? en hooibalen geloof ik helemaal niet in, die wolf is eerder boven dan de schapen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 00:51 



 
Profiel   

Misschien leuk idee die hooibalen net als afgelopen zomer bij weken droogte. In deze periode echter is je hooi zo weg gerot en als ze er van eten zakken ze er uiteindelijk ook in weg en zitten vast.
Leg die schapen maar eens uit dat ze geen plukken hooi uit die balen mogen trekken want dan zakken ze er in weg..dat lukt niet. Echter als klimmen zou helpen overleven kun je beter houten platform maken. Gelijk schaduw ook.

Ik zie niet in hoe er geen eten meer zal zijn voor wolven. Dan zijn wij mensen ook al op zoals Tamary ook uit legt. Uiteindelijk zijn wij ook prooi.

Aanvoer stopt ook niet. Polen en Duitsland meer dan overvol. Daar ook nog eten en populatie groei. Die kunnen enkel deze kant op komen. Daarnaast hier op dit moment ook enorme groei van populatie en nog eten van eerste keus prooidieren. Dus op dit moment gaan roepen dat het vast ooitttt zichzelf op lost is gewoon kop in het zand steken.
Of dat die periode ooit komt?....niemand kan in de toekomst kijken maarrrr voor het ooit zover zou kunnen komen is er gigantisch veel leed aangericht.

Nogmaals op dit moment eten zat aan wild, weide dieren en huisdieren. De wolven zijn in mega conditie en geven grote nesten die vrijwel ongestoord opgroeien en allemaal overleven. Dat is de huidige situatie waar we nu naar moeten kijken en op inspelen ipv lijdzaam afwachten met de hoop op...ooit...!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 05:01 



 
Profiel   

Het is net als met zwerfhonden; de groei gaat exponentieel. Dus in Nederland hebben we nog “weinig” wolven maar dat is enkel een kwestie van tijd. Ik denk dat de huidige Nederlandse wild-telling er weer aan komt?

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151565 ... he-onzeker

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:31 



 
Profiel   

In lierop weer een gedood.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:38 



 
Profiel   

In het gekke is dat je soms denkt, misschien juist niet teveel omheinen ? Vannacht 2 Shetlanders aan de loop voor een wolf, gelukkig allebei nog heel. In hun oorspronkelijke weiland duidelijke wolvensporen.

Elim Drenthe,

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 09:52 



 
Profiel   

Schokbanden om schapen , dan leren wolven vooral om niet in de nek te bijten, dan wordt het helemaal akelig voor de aangevallen schapen. Ze worden nu al geregeld levend aangevreten, dat zal dan alleen maar erger worden. Wolven zijn slim en passen zich altijd aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:04 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Het is net als met zwerfhonden; de groei gaat exponentieel. Dus in Nederland hebben we nog “weinig” wolven maar dat is enkel een kwestie van tijd. Ik denk dat de huidige Nederlandse wild-telling er weer aan komt?

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151565 ... he-onzeker



Maar nou las ik vd week in een artikel dat we ongeveer 20 wolven hebben in NL. Daar klopt toch niks van? Volgens mij was het in een filmpje op de veluwe laatst al een roedel te zien van een stuk of 12. Dan lopen er in Limburg en in Drenthe ook nog een aantal rond en het fokt maar door. Dat moeten er toch inmiddels echt wel een stuk meer zijn dan 20 ????

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:17 



 
Profiel   

40—50

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:29 



 
Profiel   

Ja dat lijkt me al een stuk realitischer := Te belachelijk voor woorden dat ze uberhaupt niet eens weten hoeveel van die beesten hier al rondlopen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:30 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Ja dat lijkt me al een stuk realitischer := Te belachelijk voor woorden dat ze uberhaupt niet eens weten hoeveel van die beesten hier al rondlopen :?


Waarom is het belachelijk? Het gaat om een schatting. Weet jij hoeveel vossen, reeën, Dassen, marters er etc rondlopen? Ook een schatting. Zolang ze los leven gaat 't op basis van waarnemingen, maar zal 't altijd een schatting blijven.

Maar 20 is wel een hele scheve schattig. Nav de waarnemingen idd rond de 50 eerder.

In lierop, wat voor slachtoffer was dat?

Ik las ergens dat het suf is dat je geen maatregelen neemt in gebieden waar de wolf niet voorkomt, want het kan de eerste keer zijn. Ergens snap ik die opmerking. Maar ik neem ook geen maatregelen, want nog 'veilig' in de randstad. Misschien een kwestie van tijd, maar ook hier is het lastig de juiste maatregelen te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:53 



 
Profiel   

Dat was een schaap in Lierop

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 11:19 



 
Profiel   

Omdat ze er ruim de helft naast zitten := Er zijn toch boswachters, jagers etc die elk jaar tellingen doen en weten wat er zit aan dieren in de bossen.

Ik snap best dat ze het niet tot op het dier precies weten, maar dit is wel erg veel er naast.


In "mijn" omgeving zijn de laatste berichten dat er in Dec 21 een wolf zat, daarna kan ik er niks meer over vinden. Geen idee dus ook of dat die verder is getrokken of mss toch niet meer leeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 11:34 



 
Profiel   

tamary schreef
Nikass schreef
Ja het lijkt wel wat al te eenvoudig hè? Mogelijk helpt het wel dat de schapen dan niet rennen, en van onderaf er meer uitzien als een tegenstander dan een prooi.

B12 geeft aan dat wolfwerende rasters wèl heel effectief zijn, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Overigens, als er onvoldoende voedsel en rust te vinden is voor de wolf, zal hij weer wegtrekken.
Het is niet zo dat er steeds meer wolven zullen komen. Nu nog wel, maar op een gegeven moment houdt die toestroom op.

Wat genoeg voedsel en rust is, is afhankelijk van gewenning en definitie van voedsel. Kijkende naar wat er gebeurt nu hier en in de afgelopen 150 jaar verder naar het oosten, betekent geen voedsel een leeg gebied qua wild en mensen (want anders is vee en mensen ook genoeg voedsel). En dan nog met genoeg voedsel is het groeipercentage van de popualtie zo 30-47% per jaar. Dat soort aantallen moeten ergens naar toe en dan blijft er dus toestroom, want er is een bron voor die toestroom om vandaan te komen.


Nee dat ben ik niet met je eens. Een wolf gaat zich niet settelen en een roedel vormen als de situatie daarvoor niet geschikt is, bijvoorbeeld omdat er al een andere roedel in de buurt leeft. Zij zullen een nieuwkomer niet accepteren.
Een zwervende wolf op zoek naar een territorium zal dan verder trekken.
Als er uiteindelijk geen geschikte territoria meer te vinden zijn zal de populatie stagneren.
In dat opzicht bepaalt de soort dus zelf hoeveel wolven Nederland kan huisvesten.

Als er veranderingen gaan ontstaan door teveel gewenning aan mensen zou de wolf op langere termijn (in theorie) kunnen evalueren tot een soort die zich niet meer schuw opstelt en de dienst gaat uitmaken.
Zover moet je het natuurlijk niet laten komen. Betere voorlichting en handhaving (oa natuurgebieden afsluiten als mensen het niet kunnen laten om wolven te gaan voeren) is daarom nodig. Net als een duidelijke beleid/advies voor veehouders en ondersteuning van te nemen maatregelen, zodat men collectief de wolf leert dat hij vee beter niet als prooi kan zien.
Daarmee zeg ik niet dat dat heel eenvoudig is, maar ik denk wèl haalbaar, mits de politiek daar op wil inzetten.
Zolang dat niet gebeurt en het overgelaten wordt aan de individuele veehouder of hobbyboer, zal iedereen een andere, en mogelijk niet altijd even succesvolle, methode gebruiken, waardoor je de wolf alleen maar helpt om nog inventiever te worden in het nog beter omzeilen van negatieve consequenties.

Jolandje gif lijkt mij ook geen goede optie. Daar worden vroeg of laat andere dieren (en kinderen?) de dupe van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 230 van de 503 [ 12568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen