[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 16:20

JudithO schreef:
Mooi dat het eerste stukje al ligt!
Geniet ervan nu het nog mooi is, I know the feeling hahaha.


Ach ja het is net als met een witte trui. Als je paarden hebt, blijft dat niet lang mooi ;-) Maar de trui blijft wel lekker warm. En het grind blijft wel glibberen voorkomen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:32

Ik had ooit een witte zomerjas voor bij de pony's. Wat een dom idee was dat :')

Maar inderdaad, functie boven looks!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:32

Ik heb het boek Horses in Company van Lucy Rees weleens genoemd volgens mij. Via Facebook heb ik ook wat YouTube video’s gevonden van Lucy Rees. Voor wie het interessant vind deel ik hier de link naar de eerste video.
https://youtu.be/NjR5sl7NHFM

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 00:21

JudithO schreef:
Ik had ooit een witte zomerjas voor bij de pony's. Wat een dom idee was dat :')

Maar inderdaad, functie boven looks!


En Juud, het mooi is er al af, 4x4 moddervoeten, 4x gekomen om te drinken in 4 uur en al niet meer wit. Maar wel lekker droog en niet glad. Morgen een ander stuk bij een ander schuilhutje doen. Het grind dat we er nu in hebben gedaan hadden we nog, was rond gerold, dus perfect. Vandaag geprobeerd (met de naam van het product op de oude factuur) het opnieuw te bestellen, maar ze begrepen niet wat we wilden. Het is een heel oude mevrouw die richting de 80 gaat en haar dochter helpt in de zaak. Mwah. Dus we moeten er heen. Da's nou een beetje jammer. Maar goed, morgen dan bestellen en overmorgen ws leveren.


fardoe schreef:
Ik heb het boek Horses in Company van Lucy Rees weleens genoemd volgens mij. Via Facebook heb ik ook wat YouTube video’s gevonden van Lucy Rees. Voor wie het interessant vind deel ik hier de link naar de eerste video.
https://youtu.be/NjR5sl7NHFM


Hi Tamara, ja dat filmpje van haar heb ik wel eens gezien, via jou ja. Heb je een specifiek filmpje in gedachten dat gaat over bodem of zo, omdat je het aanroert bij dit onderwerp?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 02:29

De link naar de filmpjes is voor iedereen die meeleest in je topic en geïnteresseerd is, dit omdat ik weleens pb’s krijg van mensen die om de link vragen als ik iets plaats.
Het leek mij wel toepasselijk nav jouw filmpjes van Prisca omdat er ook een video met uitgebreide uitleg over flemen bij zit.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 19:08

fardoe schreef:
De link naar de filmpjes is voor iedereen die meeleest in je topic en geïnteresseerd is, dit omdat ik weleens pb’s krijg van mensen die om de link vragen als ik iets plaats.
Het leek mij wel toepasselijk nav jouw filmpjes van Prisca omdat er ook een video met uitgebreide uitleg over flemen bij zit.


Hi Tamara, dank je, in welk filmpje zit dat flemen?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:55

Het is een apart filmpje met de titel flehmen.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:00

Dank je Tamara.

Over het flemen. Soms denk ik dat het minder is, soms weer niet. Ik heb Prisca nu ook zien gapen. Voor het eerst. Wel bizar dat de twee gezichtsuitdrukkingen die wij mensen zo grappig vinden bij paarden, flemen en gapen, bij Prisca een teken van ongemak zijn. Soms als ze naar beneden loopt en dat hoeft niet eens zo schuin te zijn, blaast ze erbij als een walvis. Arm meisje. Ik plaag haar nu maar niet met buitenritten. Ik heb wel op het terrein gestapt en in de bak wat gestapt, nadat ik haar dan hooi had gevoerd. Stappen gaat dan goed, maar als ik iets draaf en dan naar beneden ga in stap dan is haar maag alweer geïrriteerd en moet ze fleemblazen.

Verder van de week eindelijk de deken gepast en ik moet een borstverbreder kopen. Toch. Omdat ik daar uiteraard weer mee achter de feiten aanloop, kwam ze van de week na een koude dag weer met een beetje wit in haar neus naar binnen. Ik heb het nu andersom gedaan. Prisca krijgt Callas' deken, die helaas geen hals heeft. Pasvorm niet perfect maar voldoet aan waar het aan moet voldoen, haar droog houden en de wind eraf houden. Callas krijgt op koude dagen, zoals vandaag, wel zon, maar snijdende wind, dan Prisca's nieuwe deken op. Past goed, alleen jammer dat die dus met vaste hals is, want dat heeft ze met haar bos manen niet nodig. Dus eind goed al goed met de dekens.

Ondertussen ben ik bij beide grote merries dagelijks aan het oefenen met voetje oppakken. Callas kan dat heel erg goed, maar haar RV is haar trauma. En doet ook zeer natuurlijk, want regelmatig loopt ze nog erg kreupel. Prisca is niet goed in voeten geven. Ze heeft denkt de smid en ik ook, achter artrosevoetjes en zowel het buigen als het erop staan terwijl de ander opgetild wordt, wordt na een paar minuten oncomfortabel. Nu komt de smid as dinsdag en ik ga vragen of hij Prisca telkens even weg wil zetten na iedere handeling. Ik wil graag dat hij telkens bij alle vier de voeten een handeling doet. Dan even in haar box doen we een andere pony en dan haar weer rondom de volgende handeling. Kijken of dat beter gaat, dan een voet helemaal van a tot z afwerken.

De tandarts heb ik ook een afspraak mee voor 13 februari. Ben benieuwd hoe dat gaat, want die twee nieuwtjes heb ik nog nooit bij de tandarts gezien natuurlijk.

Verder over de grindmatten. Wat een verademing qua glijden en nattigheid. Er wordt niet meer gegleden en het is gewoon droog! Ze staat gewoon droog als ze bij de schuilstal en bij de boxen staan te dutten. Wauw, wat ben ik daar blij mee. En ook ik glijd niet meer uit als ik ze in het land zet, wat vervelende situatie en ook gevaarlijke opleverde, want een mens ineens op de grond, moet je erg van schrikken.
We hebben gerold grind van 0 tot 2 genomen. Ik heb de voeten dagelijks gecontroleerd op wat deze steentjes met hun voeten doen, want uiteraard krijgen ze een plak klei gemengd met steentjes onder hun hoeven. En wat ik al verwachtte, het gaat prima. De steentjes laten geen beschadiging achter op het witte van de zool en kunnen ook niet in de hoefwand gaan zitten. De shetjes hebben helemaal geen steentjes in hun voeten, Callas heeft erg platte voeten, dus daar zit ook erg weinig in en Prisca heeft enorm diepe voeten en groeven (vandaar dus dat er zo'n enorm stuk hout in kon gaan zitten) en daar komt wel een hele emmer grind uit, hahaha. Nee, ook daar gemengd met klei en ook daar geen schade. Blij mee. Wat wél onhandig is, zijn de enkele kiezeltjes die dan uit hun voet vallen op het beton of in de box. Die raap ik op, want daarop gaan staan is niet prettig.

Verder hebben we weer hooi gehaald vandaag bij de buurman. Hierna kan ik nog een keer twee van mijn eigen balen halen en daarna is ons 'gratis' deel op. Ik ga dan óf bij de buurman betalen óf koop elders een paar balen ter overbrugging tot aan het hooien. De buurman gaat weer bij ons hooien, maar dit keer doen we het niet half om half. Dat deden we afgelopen jaar. Hij kwam dan hooien en hield de helft van de balen als betaling voor zijn werk. Ik wil graag alleen maar hooi van ons eigen land, dat zijn 21 balen van 250 kilo en het werkt voor hem dan beter als hij komt maaien, wij hem betalen voor de uren en het grillage, dus de touwtjes/net dat eromheen zit, en dan slaan we het apart van zijn hooi bij hem op. Wij hebben zelf daar de overdekte ruimte niet voor (vrij). Kun je het wel onder zeil doen, maar wordt het hooi niet beter van. Bij hem staat het in een open loods. Voor de opslag hoeven we niet te betalen. Per saldo zijn we dan even duur of iets goedkoper uit dan als we het zouden kopen van hem. Zou ik het moeten kopen van een hooileverancier dan ben ik enorm veel duurder uit. Ik betaal nu 20 euro voor een baal van 250 kilo bij hem. En omdat we het zelf bij hem/buurman halen kost het verder geen vervoerskosten. We moeten dan vanaf maart de velden die in juni gemaaid gaan worden, leeghouden van paarden en de mest daar wegruimen. Dus laat het weilandbeheer maar beginnen!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:18

Voor weilandbeheer en andere interessante dingen over de bodem kun je gratis de online cursus humisme volgen van Marc Siepman. Ik heb er veel aan gehad.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:37

fardoe schreef:
Voor weilandbeheer en andere interessante dingen over de bodem kun je gratis de online cursus humisme volgen van Marc Siepman. Ik heb er veel aan gehad.


Ik zie je links over hem idd regelmatig voorbijkomen!

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:58

Kan je de mest die in de te maaien wei ligt niet ruim van te voren verspreiden met een weidesleep. Deden wij in Nederland ook altijd en dan wordt het helemaal fijn gemaakt en zie je er na een paar weken niets meer van. De paarden aten gewoon dat gras ook weer op. Wij lieten niet maaien voor hooi, daar hadden we te weinig land en teveel jkk voor.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 15:26

Tinka schreef:
Kan je de mest die in de te maaien wei ligt niet ruim van te voren verspreiden met een weidesleep. Deden wij in Nederland ook altijd en dan wordt het helemaal fijn gemaakt en zie je er na een paar weken niets meer van. De paarden aten gewoon dat gras ook weer op. Wij lieten niet maaien voor hooi, daar hadden we te weinig land en teveel jkk voor.


Hi Tinka, dat hebben we inderdaad vorig seizoen gedaan, maar ik was er niet tevreden over. Dat komt denk ik omdat we vanaf januari vorig jaar bijna geen regen meer gehad hebben. Toen we het gingen verspreiden, bleven het individuele keuteltjes en die zijn gedroogd tot bolletjes gras. Op zich heb ik ze niet in het hooi teruggevonden, maar volgens mij is dat niet de bedoeling van het slepen. Volgens mij moeten ze helemaal uit elkaar en dan uiteindelijk door de grond opgenomen worden als het regent. Of we zouden het moeten doen vóór maart in de regen. Zou wel veel werk schelen.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:31

Wij deden het altijd 1 keer per week. Haalden de mest elke dag weg uit de wei waar ze op stonden en gooiden de kruiwagens met mest op een hoop in de wei waar ze niet stonden. Wel elke dag uitmesten dus veel werk. En dat dus 1 keer per week verspreiden, bij voorkeur bij zonnig weer ivm wormeitjes. We hadden 3 stukken wei en konden zo rouleren.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 15:41

Tinka schreef:
Wij deden het altijd 1 keer per week. Haalden de mest elke dag weg uit de wei waar ze op stonden en gooiden de kruiwagens met mest op een hoop in de wei waar ze niet stonden. Wel elke dag uitmesten dus veel werk. En dat dus 1 keer per week verspreiden, bij voorkeur bij zonnig weer ivm wormeitjes. We hadden 3 stukken wei en konden zo rouleren.


Klinkt perfect. Met het komende weilandbeheer, zal ik eens gaan overleggen hier, hoe wij dat moeten gaan aanpakken.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:19

Je gebruikt toch stro in de boxen Monique? Dan is het handig om te composteren.
Ik heb mijn eerste bult gecomposteerde paardenmest met stro en kippenpoep nog liggen en dat gaat in het voorjaar op de wei. Het zat vol compostwormen en die hebben hun werk goed gedaan.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 17:03

fardoe schreef:
Je gebruikt toch stro in de boxen Monique? Dan is het handig om te composteren.
Ik heb mijn eerste bult gecomposteerde paardenmest met stro en kippenpoep nog liggen en dat gaat in het voorjaar op de wei. Het zat vol compostwormen en die hebben hun werk goed gedaan.


Ik heb verschillend. Voor Callas kan ik geen stro omdat ze dan koliek krijgt. Dus zij staat op zaagsel. De rest op stro. (Althans Quarbonne niet, want die wil niet in een box opgesloten staan. Dus die is altijd los en mest op het plateau.)

Maar onze mesthoop willen we niet gebruiken voor op het land. We halen wel de as van de kachel en vreugdevuren door een magneet, maar ik kan niet garanderen dat daar geen ijzer meer in zit. En zelfs glas. Dus dat wil ik niet gebruiken op het land.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 09:51

Zonde zeg dat je het niet kan gebruiken

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 11:07

fardoe schreef:
Zonde zeg dat je het niet kan gebruiken


Het heeft zijn nut, ik ben bezig het van de berg te storten dus daar wordt ons terrein platter en groter *\%/*

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 19:37

En voor hen die het interessant vinden, het zondagse filmpje van dit keer gaat over modder en paarden.

Ik had van Poupette vandaag een geweldig shot dat ze naar me toe draaft, wat een heerlijk wijfie is het toch met haar kekke dekentje. Keep in mind, ze is over 3 weken 23! (Quarbonne en Prisca 20 en 19 trouwens)

De paarden treden vier keer op dit keer en wat doen ze het goed! Zo trots! En dan zullen er mensen zijn die zeggen, duh, is dat nou zo bijzonder. Believe me, ja dit is bijzonder als we het over Callas hebben.

Callas aanvaardt nieuwe dingen meteen. Prisca is OK? Dan zij ook. Ze gaat over nieuw grind alsof het er altijd lag. Ik weet zeker dat ze vroeger die grote witte vlakken spannend had gevonden. Not any more! Vroeger zou ze geaarzeld hebben om het zelf te doen. Als ik er voor zou lopen, zou ze het wel gedaan hebben. Maar nu reguleert ze zichzelf, er is een paard dat het OK vindt, dus, zij ook! Het wandelen met zijn vieren is zoooo cool! Wat doen ze het braaf. Echt heel blij met de komst van Prisca. Ze is echt de stabiele factor.

Ook waar we het nieuwe grind opdraaien bij het oude schuilstalletje, gaat dat zo mooi in rust. Iedereen luistert keurig naar het moeten omkeren naar het hek en Callas luistert exact naar mijn stem als ze niet verder mag lopen. En dit komt ook omdat de ondergrond nu stabiliteit biedt. Eerder kwamen we daar en dan glibberden en gleden we al tien meter verder, eer ik kon omdraaien. Pfoe opgelucht!

Ik ben waanzinnig happy met onze oplossing grindmatten tegen de modder, we hebben op gladde plekken nu eindelijk grip, geen glijden meer en geen vrezen voor weer peesblessures en ik heb paarden met droge voeten op de drinkplekken en schuilplekken. Happy! O en het scheelt ook een oliebol aan bagguh in huis.

Voor hen die diepte-geïnteresseerd zijn dit kostte aan sec materialen, 18 euro per m2 incl grind.

Hier de link naar het filmpje: https://youtu.be/iRw3XQ0Rgtg

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:38

Wat een heerlijke filmpje. Heel mooi die matten. Stiekem moet ik wel lachen om die oude (was t nou elektriciteit of telefonie) mast. Eerst was het een doorn in t oog en nu zeer nuttig! Zie m nog breken boven de vijver en nu als mooie stut en traptreden. Hadden die traptreden niet nog iets vlakker gemoeten of lijkt het maar zo dat het nog best schuin loopt?

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:00

Muga schreef:
Wat een heerlijke filmpje. Heel mooi die matten. Stiekem moet ik wel lachen om die oude (was t nou elektriciteit of telefonie) mast. Eerst was het een doorn in t oog en nu zeer nuttig! Zie m nog breken boven de vijver en nu als mooie stut en traptreden. Hadden die traptreden niet nog iets vlakker gemoeten of lijkt het maar zo dat het nog best schuin loopt?


Ha! Wat leuk dat je je dat herinnert hebt, Muga. Ja, inderdaad die rotpaal en dan ook nog breken boven de vijver. En dan nu houden ze op twee plekken de matten tegen.

Had het vlakker gemogen, jaaaaaaaaaaa graaaaaaaaaaag. Maar is dit een van die dingen, waar een man heel erg zijn best voor jouw dieren doet en je als paardenvrouw je moet neerleggen bij wat hij kan en wil. Het punt hier was, dat ik graag vier horizontale treden had gewild. Erwin was met het grondverzetten van deze twee schuine treden al twee dagen bezig. Om deze twee treden vlak te krijgen zou hij nog twee dagen bezig geweest zijn. En dan nog eens vier dagen waarschijnlijk voor nog twee treden.

Ik heb het me helemaal laten uitleggen. Ik wilde graag minder hoogteverschil. Een paaldikte gaat nog maar nét met Poupettes beentjes. Haar knietje is bijna lager dan zo'n paal. Dat betekent dat als je een luie trap wilt maken, dat je dan heel erg ver onder in het land uitkomt. Zoveel materiaal hadden we niet, wilden we er ook niet aan besteden, het was nu al 1500 euro.

Misschien dat het op het filmpje nog te zien is, eerst lag er bovenaan ook nog een paal. Die heeft hij weer weggehaald. Dus toen hij me deze skipiste liet zien, schrok ik me rot. We hebben toen besloten om de schuinte te testen (Dat was op de matten zonder grind) Om te kijken hoe de grote meiden het zouden doen. En op zich viel het mee, ze gleden wel over het plastic, maar we gokten dat het met grind goed zou gaan. We spraken af, dat als het met grind niet goed zou gaan, we het project overnieuw zouden doen op een andere locatie. Dan zouden we een andere afrit zeg maar zoeken. Met het testen met grind erin, ging het zo goed, dat we het nu zo laten. Waar Prisca bijv niet over het plastic van de matten wilde lopen, gaat ze met graagte heen en weer over het grind.

We zullen hier altijd veel hoogteverschil blijven houden, het is wat het is, maar ik ben al zoveel blijer met wat het nu is.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:26

Mooi geworden met dat grint. Ik snap nog steeds niet dat het met jouw paarden goed gaat met z'n allen op dat kleine stukje bij de stallen. Dat zou bij mij echt trappen en bijten en gillen worden. En die wielen, daar zouden ze met hun benen in maaien en er tussen klem zitten. En dan de hele boel slopen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:40

Prachtig geworden met dat grind! Ik begrijp je enthousiasme helemaal, modder succesvol bestrijden is zooo fijn!

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 11:13

Tinka schreef:
Mooi geworden met dat grint. Ik snap nog steeds niet dat het met jouw paarden goed gaat met z'n allen op dat kleine stukje bij de stallen. Dat zou bij mij echt trappen en bijten en gillen worden. En die wielen, daar zouden ze met hun benen in maaien en er tussen klem zitten. En dan de hele boel slopen.


Nou, Tinka, ik houd mijn hart ook wel eens vast. Toen we het zo maakten, hadden we net Shadow verloren en hadden we alleen nog Poupette en Callas en die waren toen inmiddels erg lief tegen elkaar (en andere paarden). O heus wel platte oren, maar never nooit trappen na elkaar. Toen twee erbij en eigenlijk is het nu gewoon te klein. Dat zou ook nog niet erg zijn, als we er geen trapper bij hadden. Prisca trapt naar paarden achter haar. Maar, gek genoeg doet ze dat niet als ik in de buurt ben. Word ik ook heel boos, dus ze weet dat dat niet mag. Het gaat dus eigenlijk verder altijd goed, alleen soms raakt Callas in paniek, die doet altijd van die aparte dingen en dan hebben we wat deining. Maar die deining en paniek is alleen als ik er ben en ze dingen van mij 'moeten' zoals even wachten tot ik het schrikdraad open heb. Als ze gewoon overdag daar wel eens zijn om te drinken of te schuilen, dan is er niets aan de hand. Voor de wielen langs loopt een schriklint, bruin, om te voorkomen dat Quarbonne aan de wielen schuurt. Dus daar komen ze ook niet in de buurt. Maar ook ik vind het platform te smal nu. Prisca is bijv lang. Als ik haar neerzet om te poetsen kan ze eigenlijk niet haaks staan, dan kan ik er niet achterlangs. Dus we zijn wel aan het denken of we het anders kunnen gaan inrichten, ik zou ook wel een grotere box voor Prisca willen bijvoorbeeld, maar goed, zoals het nu is, kan ik er prima mee leven en ik heb gewoon nog wel een wensenlijstje ;-) Maar eerst weer verder met andere priori's, verder met omheinen als de vorst uit de grond is. Nog 4 weilanden van totaal circa 5 hectare te gaan...

JudithO schreef:
Prachtig geworden met dat grind! Ik begrijp je enthousiasme helemaal, modder succesvol bestrijden is zooo fijn!


Hi Juud, ja modder vind ik wel redelijk dramatisch. Vooral als ze dan zo zielig staan te treuren in de regen en dan tot over hun hoeven in de blub, wat dan bij Poupette zowat tot aan haar knietje is. Vind dat dan net foto's van de dierenbescherming, hahaha. En terecht want geen een paard zou in de blub moeten hoeven te staan. Ze hóéven daar dan ook niet te gaan staan, maar ja, voor het hek wachten of voor de schuilstal staan. Doen ze dat een paar keer dan is het omgewoeld. Nu niet meer! Het zal best wel zijn schoonheid verliezen en vies worden, maar het is in ieder geval droog!

Morgen de smid. Kijken of mijn artrosevoetjestactiek gaat werken.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:54

Angie is de laagste in rang bij mij. Als de andere haar dan weg jagen dan raakt ze ook in paniek en walst ze zo over je heen als je toevallig in de weg staat. Die is best wel lomp met dat soort dingen. Meestal is het wel een stabiele kudde hoor, staan ze gezellig samen hooi te eten. Alleen als ik met krachtvoer kom is het trappen en gillen, van Mercy.