Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:54

Josien, hopelijk wordt dat rillerige en gevoelige een fijne sensitiviteit voor rijden vanuit je zit:) Maar wat leuk dat je gereden hebt! *\o/*

En zonder rijden valt er nog zo veel te trainen, maar ze doet het ondanks haar drakerigheid geweldig.
Afgelopen zomer hadden we obstakeltraining. Onder en langs dingen door boeit haar geen zier, maar over dingen heen vond ze verschrikkelijk. Ze gaat dan echt in ezel stand en verzet geen voet meer, pushen heeft geen zin want dan krijg je dit:
(ik ben dit niet, dit is de trainer die het even met haar wilde proberen.)


Dus dat zijn we anders aan gaan pakken en na 2 sessies werken in vrijheid waren we ineens hier:


Dit wil ik als opstapje gebruiken naar hoe haar ook vrijwillig op de trailer te krijgen. Op dingen staan die geen grond zijn, is een hekelpunt bij haar en dus ook de laadklep en de trailer zelf.

Laatst stond de bak half blank en was er nog geen ruimte op het droge, dus dan maar door de plassen. Rechtsom was ze al een paar keer braaf gewoon het hele rondje door de plassen geweest... Maar toen moest ze ineens linksom en dan wil ze toch even laten merken dat ze dat liever niet heeft:


Dit is een zeer beschaafde manier van laten merken en niks vergeleken bij de zoomies die ze gisteren had..

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:02

Hé dat is Nieske op het filmpje! Leuk om dit zo te zien.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:06

Klopt! Het lag ook absoluut niet aan Nieske dat het niet lukte :P De vraag was gewoon veel te groot voor Gulgyz samen met alle prikkels die ze kreeg door al het obstakel gebeuren.

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:20

Fijne berichten weer hier! Wij gaan ook weer lekker, vandaag in de grote bak ging ook weer goed. Zelfs longeren gaat weer beter.

Vind het ook leuk om hier over verschillende manieren te lezen,ik denk nmlk dat er meerdere wegen naar Rome zijn maar daar liep ik op vast met mijn vorige instructie; die vindt dat alleen zijn manier werkt

miereneter

Berichten: 2522
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:46

Josien, super dat je paard naar huis komt, en dan ook nog als rijpaard. Ik ben daar iedere keer opnieuw nog zó blij om, als ik erop zit (en trots op het peerd, die het allemaal maar toelaat).

Galeobdolon, het is geen hele gemakkelijke, die van jou. Waarschijnlijk gaat het gewoon zijn tijd nodig hebben met Guli. Zo te zien kom jij toch al een heel eind met haar!

Helemaal waar, Iletam, er leiden meerdere wegen naar Rome. En niet alle paardenmensen willen verder kijken dan hun neus lang is. Vind het ook heel interessant om te lezen hoe iedereen het aanpakt, en de handige inzichten ook zelf mee te nemen.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:08

Leuk josien dat ze naar huis komt!

Ik moest halsoverkop naar het buitenland. Dus heb Onni weer bij mijn trainer geparkeerd. Jammer genoeg kon ik t nu dus niet zelf voortzetten. Maar tot nu toe is ie nog steeds heel lief. Hij heeft hem nu 2x ohz gehad en ookal drafje gedaan. Ik heb er maar 1x een rondje op gezeten in stap dus hij pakt het vlot op, is heel goed van vertrouwen dus dat is fijn :)
Ben benieuwd over 2.5 week als ik weer thuis ben hoe die is. Dan mag hij daarna mee naar Denemarken

Afbeelding

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:11

Hier gaat het super goed onder het zadel dus helemaal blij.
Ik ben nu begonnen met wandelen langs de weg. Doorgaande weg met gemiddeld verkeer en gelukkig brede berm. Hij staat ook in de wei ad kant van de weg dus hoort en ziet al veel. Nu gaat het wandelen best goed maar dan 'ineens' veel reactie op het verkeer. Bouwt hij dan toch meer spanning op dan dat ik door heb, moet je dit corrigeren/negeren of gewoon geduldig volhouden (..)
Hoe pakken jullie dat aan?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 07:47

Wat is 'veel reactie'?
Corrigeren is nooit goed, hij moet zich veilig voelen bij jou. (Tenzij bijten/trappen.)

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:38

Hangt af van de reactie, spanning en angst corrigeren is geen goed idee.
Enkel wanneer hij bijvoorbeeld dreigt de weg op te springen of iets dergelijks zoals Captain beschrijft, dan kan het nodig zijn om in te grijpen voor de veiligheid. Maar anders zou ik het altijd met veel rust en geduld aanpakken.
Wellicht een stapje terug doen en weer verder uitbouwen.

Hier afgelopen weekend voor het eerst thuis op mijn jonkie gereden en ik ben zo trots op haar <3 .
Voor het eerst in een buitenbak, bak ligt naast de wei maar is nog wel "vreemd" voor haar en dan nog geen pas verkeerd zetten.
Zo blij met hoe ze alles oppakt!

Helaas ben ik in mijn achterhoofd nog wel steeds bezig met wat als het mis gaat. Gelukkig breng ik de spanning niet echt over, maar soms heb ik nog wel wat moeite met de rust bewaren :o .

miereneter

Berichten: 2522
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:00

Paljaslaura, hij is zo knap! Klinkt alsof hij het heel goed oppakt.

Iletam, bij schrikken doe ik eigenlijk niets. Ik blijf rustig staan tot de schrikreactie over is, dan beloon ik. Uiteraard let ik er wel op dat ik niet omver wordt gelopen of zo, dat mag niet. Maar zeker niet corrigeren als het paard bang is. Hij heeft er een goede reden voor, al zien wij die niet. Je kunt wel letten op signalen onderweg, of het lijkt of hij spanning opbouwt. Of weer korter wandelen en dan langzaam opbouwen.

(Edit, ik zie dat ik hetzelfde zeg als Josien, had nog niet verder gelezen :Y) .)

Geweldig Josien, dat gaat heel goed! Beren op de weg zien is menselijk, klinkt alsof het jullie niet in de weg zit.

De mijne blijft echt zo braaf. Laatst aan het rijden en de paarden in de paddock waren aan het klooien. Hij schrikt dan wel eens of wil even meerennen, maar dat is echt een kwestie van een paar meter en zonder bokken, en dan heb ik hem weer bij me (gelukkig, want nog steeds op de barebackpad). Voor het eerste paard wat ik zelf beleer had ik me geen betere kunnen wensen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:09

wat super dat jullie zo goed gaan. Hier gaat max ook super goed. Alleen galoperen naar voren vind hij erg lastig in de bak.

In de longeerton kan hij aardig goed vooruit galoperen. Maar zodra je in de gewone bak gaat longeren of rijden dan vind hij galop naar voren springen heel lastig. hij maakt zich dan wat bol en galopeerd soort van op de plek. Dus hiermee ga ik aan de slag, ook door middel van meer balkjes werk en aanspringen galop en dat hij dan echt naar voren moet denken.

opzich zijn we nog niet heel bewust bezig met de galop, maar meer als hij met voorwaarts draven zelf aanspringt. Dat aanspringen gaat hem nog goed vanaf, alleen naar voren niet haaha.

voor de rest is hij super braaf en rijdt mijn instructrice er nu nog op. Denk dat ik met een week of 3 er wel op zit.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:15

Super leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat bij iedereen. *\o/* Wat hebben we toch fantastisch paarden. <3

Hier gaat het ook fantastisch, werken in de bak begint hij iets leuker te vinden. Hij is minder scheef aan het worden en we proberen regelmatig lekker naar buiten te gaan. <3

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:00

Wat goed Josien!
Dat klinkt ook goed miereneter :)

Onni heeft al zijn bak debuut gehad. Hij is zo leuk en hoop echt dat ie deze lijn vast blijft houden. Al denk ik haast van wel want dit is gewoon hoe die is :)

Afbeelding

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:48

Ik denk dat wij ook al snel lekker naar buiten kunnen! Ze is op de dressuurstal al mee naar het bos geweest en ze zou heel braaf zijn :D !

Afbeelding

Afbeelding
Foto's van op de dressuurstal en eerste keer thuis!
Ik zat nog wel wat te klooien met de Martingaal, die mag nog wel wat losser :o .

Wat mooi om bij anderen te lezen dat het ook goed gaat!
Knap van Onni ook! :D

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:31

Bedankt voor de reacties! Ik straf hem zeker niet voor zijn (schrik-)reactie.Maar ihkv de veiligheid ontkom je toch ook niet aan een ingreep?
Ik vraag me meer af hoe het komt dat ik bij wijze van spreken 10x heen en weer loop en hij rustig en braaf is (en daarvoor beloond wordt) en dan de 11e x inene schrikt, omhoog komt en weg wil springen.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:25

Bij een schrik reactie is het enige waar ik op corrigeer uit m'n ruimte blijven. Daarna vraag ik haar hoofd weer omlaag, dit is een ontspannen houding waardoor ze automatisch weer rustiger wordt.
Hoofd omlaag hoeft niet altijd, soms is weer even naast haar en voorwaarts vragen al genoeg. Zij kan echt als een versteende giraf ergens naar kijken... Contact maken is belangrijk, kriebel onder d'r kin ofzo en dan weer verder. Probeer haar te leren dat ze kan lopen en kijken tegelijk.
Ik ben blij dat ze nu m'n ruimte respecteert en het einde van de lijn weet (dus niet losrukt) en meestal in giraffe stand gaat.
Ik zou niet teveel belonen, maar eerder gewoon negeren, anders kun je er onbewust zelf een groot iets van maken.
Ik zou ook adviseren als jij bij het steigeren veilig staat (hij jou wel in 't oog houdt zeg maar) dit ook zoveel mogelijk te negeren. Hoe meer ik bij onze dame reageerde (uit schrik) hoe heftiger het werd.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:13

Even voor de beeldvorming, dit bedoel ik met versteende giraf :')
Afbeelding

Maar zo kan 't ook <3
Afbeelding

Het steigeren zit er bij haar echt in, als ze iets moeilijk vindt of we naar haar idee te heftig reageren :j
Afbeelding


Maar ze kan 't wel *D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door flavlip op 07-12-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:18

Bedankt flavlip. Het is inderdaad het stukje veiligheid wat het belangrijkste is. Alleen maar door het erf af te gaan, kun je ze laten wennen aan verkeer en dat maakt het gelijk ook spannend. Er komt namelijk wel een keer een vrachtwagen of whatever langs wanneer je niet meer terug het erf op kan schieten...

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:23

Ja precies en dan moet je er wel op kunnen vertrouwen dat je veilig bent en eigenlijk ook dat je paard genoeg vertrouwen heeft om bij je te blijven. En in mijn ogen is dat een stukje duidelijkheid, afbakenen, tot hier en niet verder (of eigenlijk "let op, hier sta ik"), maar ook het stukje rust en ontspanning bieden ("ik zeg dat 't veilig is, dus doe maar normaal")

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:26

lletam schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik straf hem zeker niet voor zijn (schrik-)reactie.Maar ihkv de veiligheid ontkom je toch ook niet aan een ingreep?
Ik vraag me meer af hoe het komt dat ik bij wijze van spreken 10x heen en weer loop en hij rustig en braaf is (en daarvoor beloond wordt) en dan de 11e x inene schrikt, omhoog komt en weg wil springen.


De gevoeligheid voor prikkels stapelt zich op naarmate de spanning toeneemt. Een ontspannen paard merkt misschien niet het gekwetter van vogels in de bosjes. Maar zodra een paard gespannen is komen álle prikkels ineens meer en harder binnen waardoor het anders niet opgemerkte gekwetter van vogels ineens een heftige prikkel kan zijn.

Het is dus vaak een opstapeling van spanning en een grotere gevoeligheid voor prikkels die er altijd al wel waren.

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:01

Het is dus vaak een opstapeling van spanning en een grotere gevoeligheid voor prikkels die er altijd al wel waren.[/quote]

Hoe kan ik daar dan het beste mee omgaan? Ik wil hem wel graag verkeersmak om hopelijk volgend jaar buitenritjes te kunnen maken :j

Het lijkt inderdaad alsof hij zich ineens realiseert dat het toch wel heul spannend is..

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:46

lletam schreef:
Het is dus vaak een opstapeling van spanning en een grotere gevoeligheid voor prikkels die er altijd al wel waren.


Hoe kan ik daar dan het beste mee omgaan? Ik wil hem wel graag verkeersmak om hopelijk volgend jaar buitenritjes te kunnen maken :j

Het lijkt inderdaad alsof hij zich ineens realiseert dat het toch wel heul spannend is..[/quote]

Heb je een braaf paard waar je eens samen mee naar buiten kunt?
Vaak is de opbouwende spanning wel te zien, al kunnen de signalen heel klein zijn. Die van mij gaat bijvoorbeeld iets hoger lopen en/of iets sneller. Of hoofd hoog en sneller ademhalen, of juist verstoppen achter mij.

Het kan ook zijn dat je timing misschien niet ideaal is qua belonen en je dus de spanningsopbouw beloont. Heb je iemand die met je mee kan kijken?

Doe je weleens schriktraining aan de hand? Daar kun je goed zien wat de signalen zijn van je paard en leer je daarop te anticiperen.

Daarnaast is het goed een paard zelfvertrouwen te geven door hem te leren dingen aan te raken.

Wappert er ergens een plaatic zak (op het erf)? Ga er maar juist heen en beloon hem voor elk stapje die hij in de richting van de zak zet. Net zo lang tot hij hem aanraakt. Dan beloon je hem alsof hij een gouden medaille gewonnen heeft.

Voor die van mij werkte dat heel goed. Als hij nu iets spannend vindt gaat hij er juist heen om het aan te raken want dat is een koekje waard. :D

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:42

Hoi captain, bedankt voor je reactie. Helaas geen braaf paard om mee naar buiten te gaan dus we zullen er samen doorheen moeten. Ik doe regelmatig grondwerk maar zou meer echt schriktraining kunnen gaan doen met zeiltjes en plastic zakken inderdaad.

Verder probeer ik nog beter op signalen te letten dat hij toch spanning opbouwt; hij lijkt soms nuchterder dan dattie zich daadwerkelijk voelt (denk ik)

Ik sta op een kleine stal met fijne stalgenoten alleen delen we niet per se dezelfde manier van trainen.
Daarom vind ik dit topic zo fijn om van gedachten te kunnen wisselen :)

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:54

Mijn merrie heeft van nature die neiging dat ze naar enge dingen toe wil. Dat doe ik dan ook altijd, of een uitgebreid laten kijken.
Gisteren voor het eerst sinds tijden weer een rondje alleen gewandeld, dan zie je heel duidelijk dat de paden waar ze heel vaak is geweest geen spanning meer opleveren maar dat nieuwe stukken toch nog erg spannend zijn.
Als we met mijn andere merrie samen gaan, dan is er maar weinig spannend. Helaas zie ik in mijn eentje wandelen met twee paarden nog niet echt zitten. Dus soms moeten wij er ook samen even doorheen, maar dan houd ik het bij kleine stukjes en wat meer bekende routes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:53

Ik heb zelf al een paar jaar geen ambitie meer om te rijden. Heb een paardje die niet meer rijdbaar is wegens trauma's, maar ik heb ook een jonkie (van 5) die vol levenslust is en graag aan de bak wil. Wandelen vindt hij niet voldoende, hij wil zijn energie kwijt!
Zodoende ben ik er in de wei een paar keer opgesprongen en in het bos tijdens de wandeling. Hij vindt het allemaal prima, lijkt het ook geweldig te vinden om mij te dragen. Hij kan ondertussen stappen sturen en halthouden. Heb nog nooit een onbeleerd paard meegemaakt waarbij je kan opstappen en wegrijden :D
Omdat we toch wat serieuzer aan de gang zullen gaan is er laatst een zadelpasser geweest. We hebben een passend zadeltje gevonden. Nu nog even de benodigde attributen erbij verzamelen en dan zijn we ready to go!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding