Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:20

Voor de Belgen onder ons, mogelijkheid om als eigenaar van grote paarden subsidie voor omheining aan te vragen, is verlengd met zes maanden:

Paardenhouders in Limburg zijn bijzonder ongerust over de veiligheid van hun dieren. Meer dan de helft van de aanvragen bij Wolf Fencing zijn van paardeneigenaars. Nu de schutkringperiode afloopt (30/11) waarbinnen ook eigenaars van grote paarden beroep kunnen doen op subsidie om hun omheiningen wolfwerend te maken, is er veel nervositeit rond het mislopen van subsidies. Op 23 november communiceerde de Vlaamse overheid naar de leden van het wolvenoverlegplatform dat de schutkring verlengd werd met 6 maanden.

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:56

Nikass schreef:
Overigens, als er onvoldoende voedsel en rust te vinden is voor de wolf, zal hij weer wegtrekken.
Het is niet zo dat er steeds meer wolven zullen komen. Nu nog wel, maar op een gegeven moment houdt die toestroom op.


Droom maar lekker verder, overal lopen weidedieren.

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:20

Asciugamano schreef:
Zo, ff weer tijd om te reageren.
Ik denk trouwens dat ik het hier ook bij laat want vermoed dat we het niet eens gaan worden. ;)
(Ik heb na vorige week niet alle reacties meer gelezen -beetje druk- maar ik vermoed maar zo dat ze op hetzelfde neerkomen als in de vorige 230 pagina's?)

Op zich snap ik de angst ook heel goed en vooral als mensen niet weten (of geloven ;) ) dat de wolf ook juist goed nieuws kan zijn.
Maar, zoals ik ook al eerder aangaf, begrijp ik de hypocrisie ook niet zo goed van de mensen die het wel prima vinden dat er iedere dag 6 miljoen beesten in Nederland gedood worden voor onze consumptie. (en die in andere landen)
Die beesten leven in erbarmelijke omstandigheden; 99% van het vlees dat we eten komt uit de bio-industrie.
Ook dat met beter leven ster en dat wat je bij de keurslager koopt- worden niet al te prettig vervoerd en bij het slachten gaat er ook heel veel mis, waardoor ze gruwelijk aan hun eind komen.
Bij 6 miljoen slachtingen per dag, gaat dat duizenden keren verkeerd.
Ik vind dus die tientallen beesten per jaar die wellicht gruwelijk verscheurd worden door een roofdier, daar lang niet tegenop wegen en geen reden om ze te bejagen, terwijl diezelfde beesten wel een positief effect op ons land en klimaat enz hebben.

Ik zag o.a. een reactie op mijn post over het eventuele aanvallen en doden van mijn eigen paarden en dat ik 'dan wel anders zou praten'.
Nou nee. Natuurlijk ben ik ontzettend verdrietig als er een van mijn dieren dood gaat, waaraan dan ook.
Maar ik geef niet de ziekte, de botbreuk, de dierenarts óf de wolf de schuld. Sommige dingen kan ik helpen voorkomen door ze zo goed mogelijk te houden en beschermen. Gebeurt het dan toch, dan heb ik blijkbaar iets niet goed gedaan dus kan ik alleen mezelf of het lot, toeval of domme pech de schuld geven.
Voor mij nog steeds geen reden om ze te bejagen.

We hadden het over de -al dan niet- verbetering van de biodiversiteit, o.a. in het Yellowstone park, door de herintroductie van de wolf.
Nou vond ik alleen maar links die dat bevestigen en anderen blijkbaar alleen het tegenovergestelde.
(Ik laat Facebook e.d. ff buiten beschouwing. Ik neem aan dat we het wel eens zijn dat dat niet echt een betrouwbare bron is?)
Los daarvan merkten mensen op dat Europa geen Yellowstone heeft en de Veluwe, qua grootte, niet te vergelijken is.
Nee, dat klopt. Maar in Europa zijn onderzoeken bekend van een natuurgebied dat weliswaar nog steeds kleiner is dan het Yellowstone, maar vergelijkbaar; een park in Polen.
Onderzocht door Nederlandse en Belgische wetenschappers. Ook daar positieve gevolgen n.a.v. de terugkeer of groei van de wolvenpopulatie.
V.w.b. de Veluwe; de wolf leeft daar nog te kort en het aantal is te klein om er wat fatsoenlijks te kunnen zeggen en of gevolgen te kunnen zien.

Iemand meldde het uitsterven van soorten wild in Rusland, in de 18e en 19e eeuw, als gevolg van de groei van de wolvenpopulatie.
Dat vond ik wel een interessante want kende ik niet.
Ik kan er echter niet veel over vinden maar wat ik vond, nl. dat die populatie inderdaad bejaagd moest worden omdat ze te groot werd en inderdaad veel wild opvrat, was dat de reden daarvoor o.a. was dat de edelen het niet zo leuk vonden dat die wolf 'hun wild' uitroeide. ;)
Een reden waarom die wolvenpopulatie de kans kreeg om zo erg te groeien was o.a. omdat in de decennia daarvoor de tijger fanatiek bejaagd werd en in aantal kromp.
De tijger was natuurlijk een geduchte tegenstander van de wolf en 'viste voor een deel in dezelfde vijver'.
Doordat daar er veel van verdwenen, kreeg de wolf meer kans om zich te vermeerderen.

De angst voor aanvallen op mensen is ook niet echt terecht want komt nauwelijks voor.
En áls het al gebeurt, dan meestal uit zelfverdediging of omdat wolven te weinig schuw zijn gemaakt, door toedoen van de mens zelf.
(Ik zou dan eerder pleiten voor het bejagen van die domme mensen dan dat arme dier dat daar de dupe van moet worden, haha! :D )

Heel lang verhaal, kort samengevat:
Nee, ik ben niet tegen de terugkeer van de wolf.


A. zoveel onzin ga ik niet eens op in. En kennelijk heb jij geen hart voor je dieren als het je niet kan schelen dat ze vermoord worden. Als de wolf alleen zou doden om te eten... maar dat is dus niet zo, hij vermoord meerdere dieren en laat ze dan gewoon liggen, soms eet hij er niet eens van.

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:26

Nikass schreef:
Het is naïef en verspilde energie om maar te blijven roepen dat de wolf hier niet hoort.
De wolf IS er, en ook als je op ze gaat jagen zullen ze blijven komen. Dus accepteer gewoon dat ze er zijn en leer er mee te dealen.
Trek de politiek aan zn jasje om eens wat meer te doen voor bescherming van vee en hobby dieren en probeer ondertussen zoveel mogelijk je eigen dieren te beschermen.
Dan besteed je je energie nuttiger én effectiever.


NEE

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:27

Nikass schreef:
Babootje Asuciagamano heeft natuurlijk zeker wel gelijk.
Daarnaast: ga nou een roofdier niet afschilderen als een monster. Een roofdier dood om te eten en doet dat zo snel en effectief als binnen zijn macht ligt.


Nee dus. Hier liepen open gescheurde schapen rond en er was geen schaap opgevreten. Dikke onzin dus wat je zegt.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:38

hahahatsjoe schreef:
Nikass schreef:
Babootje Asuciagamano heeft natuurlijk zeker wel gelijk.
Daarnaast: ga nou een roofdier niet afschilderen als een monster. Een roofdier dood om te eten en doet dat zo snel en effectief als binnen zijn macht ligt.


Nee dus. Hier liepen open gescheurde schapen rond en er was geen schaap opgevreten. Dikke onzin dus wat je zegt.


Ook voor wolven geldt:
het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct om te eten.

Mensen hebben het ook....

Jaagt een wolf op de Veluwe op hert of big: die beesten lopen hard weg.
Dus de eerste die je te pakken krijgt wordt je maaltijd.

Wij zetten schapen in een weilandje,
de beesten rennen van de ene hoek naar de andere hoek - en het sterkste instinct neemt het over.

Ik heb verder geen concrete oplossingen,
.... ik zou willen dat het anders was...
maar omdat wij schapen, paarden etc in een onnatuurlijke omgeving houden krijg je dit soort zaken.

Dat de wolf een pittig roofdier is, is waar, maar het beest is geen monster.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:41

https://www.nu.nl/algemeen/6241037/jull ... 1663682761

Dit staat in het artikel:

Bmalussen: Waarom doden deze wolven niet enkel voor voedsel, maar bijten ze vaak gewoon vee dood en laten ze de beesten vervolgens liggen? Is zulke 'moordzucht' normaal voor wolven of is er iets met deze Veluwse wolven waardoor ze niet-natuurlijk gedrag vertonen?

"Om met het laatste deel van je vraag te beginnen: er is niet iets met wolven die veel vee doodbijten en de dode schapen dan laten liggen."

"Het hoort bij het instinct van roofdieren om - als ze daar de kans voor krijgen - zoveel mogelijk prooien te doden. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als een vos kippen in een kippenhok aanvalt."

"Het heeft ermee te maken dat roofdieren nooit weten wanneer er weer een kans komt om een prooi te pakken. Daarom doden ze er zoveel mogelijk. Je kan het zien als het aanleggen van een voorraad. Als een wolf vee heeft gedood, worden de dode dieren logischerwijs opgeruimd door mensen. In natuurgebieden eet een wolf vaak dagen achter elkaar van dezelfde prooi."

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:18

Janneke2 schreef:
Ook voor wolven geldt:
het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct om te eten.

Mensen hebben het ook....

Jaagt een wolf op de Veluwe op hert of big: die beesten lopen hard weg.
Dus de eerste die je te pakken krijgt wordt je maaltijd.

Wij zetten schapen in een weilandje,
de beesten rennen van de ene hoek naar de andere hoek - en het sterkste instinct neemt het over.

Ik heb verder geen concrete oplossingen,
.... ik zou willen dat het anders was...
maar omdat wij schapen, paarden etc in een onnatuurlijke omgeving houden krijg je dit soort zaken.

Dat de wolf een pittig roofdier is, is waar, maar het beest is geen monster.


En wat wil je hier nu precies mee zeggen ? Het beest hoort hier NIET.

Skessa_ schreef:
https://www.nu.nl/algemeen/6241037/jull ... 1663682761

Dit staat in het artikel:

Bmalussen: Waarom doden deze wolven niet enkel voor voedsel, maar bijten ze vaak gewoon vee dood en laten ze de beesten vervolgens liggen? Is zulke 'moordzucht' normaal voor wolven of is er iets met deze Veluwse wolven waardoor ze niet-natuurlijk gedrag vertonen?

"Om met het laatste deel van je vraag te beginnen: er is niet iets met wolven die veel vee doodbijten en de dode schapen dan laten liggen."

"Het hoort bij het instinct van roofdieren om - als ze daar de kans voor krijgen - zoveel mogelijk prooien te doden. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als een vos kippen in een kippenhok aanvalt."

"Het heeft ermee te maken dat roofdieren nooit weten wanneer er weer een kans komt om een prooi te pakken. Daarom doden ze er zoveel mogelijk. Je kan het zien als het aanleggen van een voorraad. Als een wolf vee heeft gedood, worden de dode dieren logischerwijs opgeruimd door mensen. In natuurgebieden eet een wolf vaak dagen achter elkaar van dezelfde prooi."



En dat kan dus niet in het dichtbevolkte Nederland en dus worden heel veel landbouwhuisdieren vermoord. Te veel. Die niet worden opgegeten. Maar dan nog, een levend schaap of ander dier opeten is te gruwelijk voor woorden.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:57

Ik vind het zo bijzonder dat men 150 jaar geleden al vond dat de wolf geen ruimte had in Nederland en daarom werd uitgeroeid. Er werden kinderen en vee gepakt.
Inmiddels zijn meer dan 10 miljoen mensen bijgekomen en ineens hebben we wel genoeg ruimte??

Toen hadden we minder vee, minder mensen en ik gok meer natuur.
Nu hebben we een lachwekkend stukje natuur, veel vee en te veel mensen maar nee tuurlijk kan de wolf daar ook nog bij.


Wat gaat er mis bij dit rekensommetje in de hersenen van de mensen die voor de wolf zijn?

journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:54

Veel mensen zien problemen pas als ze er tegenaan lopen. De overheid en natuurminnende instanties schotelen de mensen een foutief beeld voor. Zij vertellen vooral wat zij denken dat zo positief is aan de komst van de wolf maar voor het gemak negeren ze alle negatieve gevolgen. Dit zie je ook op het nieuws, als er al aandacht wordt besteed aan een gepakt schaap, wordt er nog drie keer benadrukt dat dit schaap niet achter een wolf proof hek stond. Over schapen die wel achter een wolf proof hek gepakt worden, wordt nadrukkelijk niets gezegd. Ook het feit dat veel andere dieren, vee maar ook honden (op eigen erf) al door wolven worden aangevallen hoor je heel weinig. Of het feit dat je als paarden/koeien houder zelf maar moet zien hoe je alle kosten van wolf proof hek ophoest.
Personen die nog roepen dat wij mensen de wolf 'met rust moeten laten' snappen het nog niet helemaal. Dan moeten die wolven wel het bewoonde gebied uitblijven. Maar dat is in ons dichtbevolkte Nederland gewoon onmogelijk...

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:17

hahahatsjoe schreef:
En wat wil je hier nu precies mee zeggen ? Het beest hoort hier NIET.

Wat ik wil zeggen: zie boven.

De wolf is hier niet op mijn uitnodiging.
"Het beest hoort hier niet" is jouw mening. Dat is verder prima, maar het beest is wel inheems.
(Dat je m niet wil begrijp ik, maar inheems houdt toch in dat de wolf hier hoort.)



Citaat:
Maar dan nog, een levend schaap of ander dier opeten is te gruwelijk voor woorden.

Ik ben vegetariër en bioloog.
Wolven beginnen vaak aan levende dieren, maar zijn ook aaseters. (Denk aan hond die een bot begraaft en weer opgraaft.)
(Katachtigen eten uitsluitend levende prooi.)

journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:53

Dat de wolf inheems is in Nederland klopt zeker. Echter is de mammoet dat ook. Mocht het ooit zover komen dat deze wordt gekloond, dan mag ik toch hopen dat men deze niet ook terug wil in de Nederlandse 'natuur'. Nu is de wolf pas ruim een eeuw weg maar er is in die jaren wel extreem veel veranderd, zeker niet in positieve zin als leefomgeving voor de wolf. Denk aan mensen/bebouwing/verkeer. (verkeer schijnt doodsoorzaak nr.1 te zijn voor de wolf.

Zowel wolf als mammoet zijn prachtige dieren, maar als hun komst zoveel problemen op levert aan de gevestigde bewoners zou men toch 2 keer na moeten denken of zo'n dier hier in dit tijdperk nog past.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:09

In de stukken over rewilding in Europa wordt gesproken over de terugkeer van de olifant in Denemarken...
(heb ik begrepen)

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:09

Vinden ze vast leuk in Legoland…

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:35


quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:41

Ik stel de vraag nog maar een keer aan degene die vinden dat de wolf hier prima kan rondlopen...

Hoe zien jullie het voor je over 5 jaar als er niks gedaan wordt aan beheer van de wolf?

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:50

Hond vermoord
Leuk die wolf...
Stel je voor jou hondje...


Citaat:
9 december 2022, Nedersaksen/Duitsland
Hond gedood door wolf in Nedersaksen: Incident nu bevestigd
Een Fox terriër werd gedood door een wolf in Nedersaksen. Een DNA analyse bracht nu zekerheid.
Er was een fatale wolvenaanval in Nedersaksen. Zoals bevestigd door het ministerie van Milieu, werd een kortharige Fox terriër half november in de vroege ochtend ernstig verwond door een wolf in een veld.
Raoul Reding, wolvencommissaris van de Landesjägerschaft Niedersachsen (jachtvereniging van Nedersaksen), had dit vooraf al aan de redactie laten weten. De hond was tijdens een wandeling ontsnapt aan zijn eigenaar en verdween in een veld. De hondengeleider hoorde een kreet en vond toen haar zwaar gewonde hond. Een dierenarts moest de terriër uit zijn lijden verlossen.
Op de plek werden talrijke sporen van een gevecht en wolvensporen gevonden, waarna DNA-materiaal in beslag werd genomen en voor onderzoek naar het Senckenberg Instituut werd gestuurd. Het monster werd behandeld als een spoedmonster omdat het een kritiek geval was, zei Reding.
DNA-monster bewijst wolf als veroorzaker
Vanmorgen is de uitslag doorgegeven en bewijst duidelijk dat een wolf de veroorzaker was. Het is waarschijnlijk een dier uit de Göhrde roedel. Dit is het eerste geval van deze aard in Nedersaksen waarbij een wolf aantoonbaar de oorzaak is, aldus Reding.
https://www.pirsch.de/news/hund-von-wol ... cp-GGEk6dM

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:01

|(

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:04

hahahatsjoe schreef:
|(


Ik had hem ook al gezien, ik loop al met angst te wandelen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:25

Ik wandel nog wel op de Veluwe met de hond maar ik ben wel alert. Mijn zakmes gaat mee. Mocht het tussen een confrontatie tussen mijn herdershond en een wolf komen zal ik ook niet schromen om dat mes te gebruiken. Ik laat mijn hond niet kapot maken.

journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:08

sterregoud schreef:
Een goede ingezonden brief in de Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... 1670599792


Eigenlijk heel treurig, zoals deze mevrouw schrijft dat de wolf haar leven heeft ontwricht. Ik denk wel dat de komst van de wolf dit effect op veel meer mensen heeft. Niet alleen veehouders, maar ook dierenartsen en mensen met honden/katten en (kleine) kinderen. Ben benieuwd of daar nog eens onderzoek naar wordt gedaan. Effect van de wolf op mentaal en emotioneel welbevinden van mensen...

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:14


Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:21

Echt als ik ooit die Jan Loos tegenkom _-:( _-:( _-:(

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:48

Afbeelding

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:58

Afbeelding