Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:32

Zelfs bij de duurdere onbeleerde paarden wordt telefonisch gezwegen over evt stalgebrek of bemerking op keuringsrapport. Het kost me elke keer een hele dag voor een bezichtiging. Vaak aan het eind van het gesprek komt de aap uit de mouw onder het mom van o ja.....hij pakt de bak na het eten of hij heeft een 3 op z'n rugfoto. Dat had je niet telefonisch kunnen zeggen toen ik er expliciet om vroeg. Dan nog gek vinden dat ik geen interesse meer heb.

Ik heb inmiddels wel een aantal kennissen kunnen tegen houden om bij zo'n paard te gaan kijken omdat ik deze al bezichtigd had.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:04

DeesVH83 schreef:
lies schreef:
Oh echt? Ik hoorde her en der dat paarden langer te koop stonden.
Misschien hier in mijn regio dan.
edit; haha, zit in dezelfde regio als jij zie ik nu.. Klok klepel, zullen we dan maar zeggen :))

Is ook zo hoor!
In de lagere prijsklasse is het meeste heel snel weg als ze braaf zijn.
De wat duurdere staan er na weken nog op.


In de lagere / gemiddelde prijsklasse ziet je ze inderdaad alleen langer staan als ze "niet voor beginners" of "over het algemeen braaf, maar..." zijn :j Of met flinke bemerkingen. Betaalbaar, gezond en beginnerproof is zo weg.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:45

Maar die zijn altijd zo weg (en terecht, want goud waard, toch!).

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:49

@dees: vervelend he! We houden hoop succes

@grauwman: dus dat! En toch fijn dat je een paar hebt kunnen behoeden….

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:53

@ sky_high
Met de friese paarden ook. Zoeken allemaal wat ik zoek :D . Die zijn binnen no time verkocht voor flinke prijs. De sensibelere of niet voor beginners blijven staan…. Maar de niet voor beginners laat ik meestal ook staan want in veel gevallen zijn die niet zo zoet :')
Zijn geen beginners maar hoef niet weer een gekke knol

DeesVH83Jarig
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:24

Voor de mensen die ook op zoek zijn...
Ik heb een Facebook pagina aangemaakt om ervaringen met elkaar te delen van bezochte paarden.
Misschien helpt het en kan het je een ritje besparen of een leuk paardje opleveren.
Als je de link wil hebben stuur me maar een pb.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:48

Betreffende het nachtje slapen... wij hadden onze pony verkocht aan mensen die eerst hun eigen pony moesten verkopen. Prima, wou ik voor vasthouden, zelfs nog betaalafspraak gemaakt dat het in gedeelten kon en steeds contact gehad. Puntje bij paaltje, via sm te weten gekomen dat ze een andere pony (te rijden) hadden, en nooit weer wat van weer gehoord. Onze pony is de eerste pony van onze dochter en die hun ik het beste huisje dus ik had zoiets van stik er ook in. Terwijl in eerste instantie het ons een top huisje leek. Dus wij hebben de pony gehouden en dochter heeft hem nog een jaar gereden. Nu gaat hij binnenkort alleen wel echt in de verkoop want ze is echt over een ziet er geen uitdaging meer in (C pony, Z2 +23 dus kan er ook niet meer uithalen)

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:44

tammiebels schreef:
Betreffende het nachtje slapen... wij hadden onze pony verkocht aan mensen die eerst hun eigen pony moesten verkopen. Prima, wou ik voor vasthouden, zelfs nog betaalafspraak gemaakt dat het in gedeelten kon en steeds contact gehad. Puntje bij paaltje, via sm te weten gekomen dat ze een andere pony (te rijden) hadden, en nooit weer wat van weer gehoord. Onze pony is de eerste pony van onze dochter en die hun ik het beste huisje dus ik had zoiets van stik er ook in. Terwijl in eerste instantie het ons een top huisje leek. Dus wij hebben de pony gehouden en dochter heeft hem nog een jaar gereden. Nu gaat hij binnenkort alleen wel echt in de verkoop want ze is echt over een ziet er geen uitdaging meer in (C pony, Z2 +23 dus kan er ook niet meer uithalen)


Ja als verkopende partij beleef je ook genoeg. En ik kan mij er ook prima in vinden als verkopers zeggen wij gaan niet meer wachten.
Maar als je zover bent dat je tot keuren overgaat en je dus daar ook voor betaalt vind ik het echt niet gepast om de kopende partij niet even ruimte te geven om na te denken. Wel belangrijk om duidelijk aan te geven wanneer je contact opneemt.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:17

Tja, de standaard is als je over gaat tot keuren, dat bij een positief advies voor jouw doel, dan is de koop rond. Als je dat anders wilt, dan moet je daar vooraf afspraken over maken, dan is er ook niets aan de hand. Maar maak je die afspraken niet en je vraagt dan na de keuring om extra bedenktijd, vind ik het niet raar dat als de verkoper een koper heeft die het dier voor de prijs meteen wil afnemen, dat hij daarop ingaat. De meeste kopers zitten er toch in, bij twijfel niet doen, dat lees je hier ook continue als advies.

Ikzelf koop ook niet direct na keuring, want ik heb altijd een extra eis, nl zonder uitsluitingen opgenomen worden in de verzekering. Dat betekent dat na een positief aankoop advies door de keuringsarts, de verzekering de fotoos ook heel kritisch beoordeeld en vaak ook nog iemand langs stuurt om het dier in real life te zien (of het het verzekerde bedrag ook waard is). Maar hier ben ik ook altijd heel duidelijk in op het moment dat we tot overeenkomst komen, koop wordt pas gesloten na bevestiging van de verzekering. Maar heeft het dier een positief advies èn wordt ie geaccepteerd door de verzekering, dan vind ik niet dat ik dan nog kan aankomen met...ik moet er toch nog een nachtje over slapen.

Toevallig had ik het er vandaag nog over met degene waar mijn paard in de opfok staat. Hij is ook handelaar (heb niet mijn paard bij hem gekocht) en hij vertelde hoe verschrikkelijk vaak mensen hun afspraken niet nakomen. En ook hoe verschrikkelijk vaak mensen niet betalen, ook stalling die gewoon niet betaald wordt. Of als hij paarden laat trainen en uitbrengen voor klanten, hoe vaak mensen niet betalen als de resultaten wat tegenvallen. Er zijn veel louche paardenhandelaren, maar er zijn ook heel veel louche paardenkopers (niet dat ik hier iemand verdenk van louche paardenkoper te zijn hoor, het is meer dat ik mij heel goed kan voorstellen dat verkopers de koper gewoon niet meer op de blauwe ogen geloven)

DeesVH83Jarig
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 01:25

lies schreef:
Maar die zijn altijd zo weg (en terecht, want goud waard, toch!).


Dat zeer zeker, heb je een leuke brave mag je in je handen klappen.
Het lijkt wel of ze allemaal wat mankeren momenteel.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:19

DeesVH83 schreef:
lies schreef:
Maar die zijn altijd zo weg (en terecht, want goud waard, toch!).


Dat zeer zeker, heb je een leuke brave mag je in je handen klappen.
Het lijkt wel of ze allemaal wat mankeren momenteel.

De leuke, betrouwbare paarden die ik heb eb gehad heb, hadden allemaal een externe reden van verkoop zoals emigratie, een lijf dat het niet meer pikte, dat soort dingen.

Betrouwbare paarden komen zelden te koop, dat is nog nooit anders geweest.
Maar toch staan er wel leuke, betrouwbare paarden te koop voor normale prijzen, maar je moet ze wel er tussenuit kunnen vissen.

Daarbij moet je je niet gek laten maken door mensen met dubbele agenda's of types die je paarden aanpraten die niet relevant zijn. DAT is wat ik, ook hier, nogal eens mis zie gaan!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:39

Nah volgens mij is het tegenwoordig ook zo dat iedereen een perfect paard wilt, mag niks mankeren, 100% op de rontgen, braaf, fijn te rijden voor een recreatie prijsje en om er recreatief mee te rijden. Realisme is soms ver te zoeken..

Ik heb niet het idee dat er in dit topic paarden aangepraat worden..wel soms advies dat een ouder paard oid wat verstandiger is.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:50

Je moet je inderdaad sowieso niet gek laten maken. Ik denk ook wel dat veel mensen hetzelfde zoeken; braaf, 100% gezond en liefst bomproof (wat niet bestaat, maar goed) De paarden die daar echt aan voldoen zijn zo weg en dus ook met een flinke vraagprijs. Niet gek.

Soms moet je ook een beetje geluk hebben. Ik denk dat wij dat bv hebben gehad, maar ik heb ook gewoon 8500 neergelegd voor een onbeleerde 2,5 jarige die nog niets kent.
Voor dat bedrag wil ik ook 1 die goed is op rx (ze heeft een oc-tje dat niet relevant is maar dat valt bij mij en DA onder goed op rx)

En idd je netwerk gebruiken. Ik word ook veelvuldig gevraagd of we onze pony al verkopen (is er 1 die altijd opstappen en wegrijden is. En een echte NF allrounder)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:54

Dubbelpost sorry
Laatst bijgewerkt door esje01 op 28-01-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 11:54

Er zocht iemand een bonte?
Zie er net eentje voorbij komen op Facebook groep paarden te koop.
Laatst bijgewerkt door balance op 28-01-23 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd; in strijd met aanwijzingen in de OP

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:12

Ik zoek niets meer, maar da's wel een leuke zeg!

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:16

Was er nog iemand op zoek naar een oudere E pony?

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:01

Oh de gelderse stermerrie die tk staat.
Wat een pracht! Ik zou bijna spontaan de overstap maken van fries naar gelders :D


Hier was iemand op zoek naar gelders toch?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:55

Waar staat die te koop? Weer zoekende naar paarden voor enkele klanten

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:21

knollentuin schreef:
Waar staat die te koop? Weer zoekende naar paarden voor enkele klanten

De bekende site beginnend met M :)
Ook nog drachtig van een hengst met een mooi kleurtje

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:32

Ik ga zaterdag bij een 10 maanden oud veulentje (of bijna jaarling) kijken. Spannend!

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:42

Spannend Julya. Bedenk wel als je serieus geinteresseerd bent na het kijken dat je voor een veulen/10 maand oud dier de huisvesting goed regelt voor je tot koop overgaat. Een jaarling zet je bij voorkeur niet op een standaard pensionstalling maar dit is ook niet het moment dat een opfok een nieuw dier in de kudde inschaart. Dat is wel iets waar je in je overweging rekening mee moet houden. Ik heb vorig jaar september een 3-jarige gekocht die ik gelukkig in de opfok kon laten staan waar ie stond tot nu (ga hem morgen ophalen <3 <3 <3 ) misschien kun jij ook zoiets afspreken als je het dier zou kopen.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:17

oji schreef:
Spannend Julya. Bedenk wel als je serieus geinteresseerd bent na het kijken dat je voor een veulen/10 maand oud dier de huisvesting goed regelt voor je tot koop overgaat. Een jaarling zet je bij voorkeur niet op een standaard pensionstalling maar dit is ook niet het moment dat een opfok een nieuw dier in de kudde inschaart. Dat is wel iets waar je in je overweging rekening mee moet houden. Ik heb vorig jaar september een 3-jarige gekocht die ik gelukkig in de opfok kon laten staan waar ie stond tot nu (ga hem morgen ophalen <3 <3 <3 ) misschien kun jij ook zoiets afspreken als je het dier zou kopen.


Ben ik me zeker van bewust! Het is zo dat de stal die ik op het oog heb, waar het paard van mijn schoonmoeder ook staat, de paarden staan daar in paddocks, en zomers op de wei in een ruinenkudde en een merriekudde. Er staat op dit moment nog een jong paardje, dus ik verwacht dat dat wel goed komt en dat ze genoeg beweging heeft, opgevoed wordt door de oudere paarden, maar ook kan spelen met die andere jonkie.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:42

Bij mij loopt ook alles bij elkaar, veulens, jaarlingen, 3 jarigen, merries en ruinen := gaat prima.

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:00

Mer1980 schreef:
Bij mij loopt ook alles bij elkaar, veulens, jaarlingen, 3 jarigen, merries en ruinen := gaat prima.


Steeds meer mensen kiezen voor gemengde kudde (leeftijden)