[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:24

Ik ga met je mee Ava en dus ook met Elisa2.

Bij mensen kan het ook nog zo zijn dat je weet:" OK, ik heb een psychische beschadiging . In het NU ben ik gelukkig en soms als iets triggert dan voel ik mijn beschadiging en dat mag er zijn. Ik weet:"Gaat weer over die voelsituatie". "Komt goed". Niet alles hoeft of kan verwerkt worden en die acceptatie geeft heel veel ruimte in het hier en nu als het zich weer opdoet ipv allerlei zelf verwijten van ik krijg het niet verwerkt.

Helaas kan dit niet voor een dier. Die zal dit in gedrag altijd uiten en minder en minder als het echt over is het trauma.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 18:07

Dat idd. En ik heb ook de ervaring dat als je blijft behandelen, de paarden ook in dat gevoel en dus gedrag blijven hangen.

En bij paarden moet je ze soms echt laten voelen dat dat over gaat, dat die stress die er even bijkomt (want pressure en release is geen stressvrije methode) ook weer weggaat, en vooral dat ze zelf de handvatten hebben om die stress te handelen. Wat je ze dan effectief leert is dat dat gevoel niet erg is.

En wat je zegt herken ik Pien.
Ik heb PTSS, en af en toe ervaar ik triggers, en dat gevoel is dan gewoon, ik laat het er zijn. Maar tegelijk heb ik een paar jaar geleden heel bewust gezegd dat wat er is gebeurd verleden tijd is, dat PTSS ook iets is van toen, maar niet meer van nu.
Mensen (en dieren) hebben soms de neiging om erin te blijven hangen, want het is de weg van de minste weerstand. En soms moet je heel bewust jezelf een schop onder de kont geven, maar bij je paard ook.

En dus heb ik er gisteren heel bewust voor gekozen om naar de stress toe te gaan, en vervolgens Monster te leren dat door te ontspannen, en zélf te kunnen controleren wanneer hij ontspant, dat dus ook weggaat, en dat hij zelf kan zorgen dat het weggaat. Niet door vechten, steigeren, slaan, maar gewoon ervaren dat dat bit tegen je lippen aan niet erg is.
Ik ben echt naar het punt toe gegaan waar hij de meeste stress heeft, en heb hem laten ervaren dat dat helemaal niet zo vreselijk is als hij dacht. Vandaar ook de opluchting.

Angst lossen we niet op door het te ontwijken, angst lossen we op door ernaar toe te gaan, en erachter te komen dat het helemaal niet zo eng is.

Dit is ook een reden dat we nieuwe paarden direct meenemen in de routine van stal. Paarden komen binnen, gestrest en bang, en door te doen alsof het hele gewone paarden zijn, die dit gewoon kunnen, komen ze er zelf ook al snel achter dat ze het best kunnen, dat die uren buiten heerlijk zijn, dat socializen met onze paarden goed voor ze is, en dat we hier een best strak ritme hebben, waar ze steun aan hebben.
En wat je merkt (en als je het begin van het topic terugleest gebeurt dat ook bij Monster) is dat het meest extreme gedrag op die manier eigenlijk gewoon smelt. Het levert ze niets op en ze hebben eigenlijk ook geen reden meer om het te doen. Dan is er meestal nog een extinction burst en daarna is het gedrag gewoon weg.

Daarna zien we ook dat ze zich openstellen om te leren, en dat is ook de reden dat wij ervoor kiezen de eerste paar weken nog niets van ze te vragen, anders dan onze routine. Dat is tot nu toe elke keer succesvol geweest. Deze actie is ook in lijn met die methode.

Had ik twijfels gehad, was er ongetwijfeld iemand bijgekomen.

Maar weet je nog dat we het eerder over het longeren hadden, waarbij het dan nog net niet helemaal rad is? We weten dat het goed is. Monster weet dat niet. Monster moet gewoon leren dat als hij loopt, er niets gebeurt, en dat zie je hem vertrouwen krijgen in zijn eigen benen, en gaat hij beter en correcter lopen. Elisa is veel beter in longeren dan ik. Ik kan het beter dan veel mensen, maar het is iets waar ik ook echt voor gewerkt heb. Mijn talenten liggen daar niet.

Ik ben beter op het paard, en ik ben goed met gedrag.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:26

Ik geloof in die aanpak Ava.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 21:28

Dank <3

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:40

Ik doe niet aan die pressure & release met mijn bange hond maar we gaan wel de dingen aan die ze eng vindt.
Al is het met ieniemini stapjes.
Haar vorige eigenaar vermeed alles wat ze eng vond want 'zoooo zielig' waardoor ze juist bevestigd werd dat enge dingen eng waren.
Ik ben wat doortastender: je mag het eng vinden, je mag steun zoeken maar we gaan het gewoon doen en lukt het niet dan breken we het af en doen we later weer een poging.
Wel zorg ik dat ik voorbereid ben door rustige stukken te zoeken om naar uit te wijken, de kortste weg naar de uitgang/rustige plek etc zodat ik zelf ook gewoon zelfverzekerd de situatie in stap, waardoor zij weer meer steun heeft.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:12

Wat interessant weer! Ik vind het ook goed dat je je niet vast houdt aan één methode, maar kijkt naar wat het paard nodig heeft in een bepaalde situatie.

Toevallig heb ik je methode van het 'enge' ondergaan en daarna laten blijken dat het toch niet zo moeilijk is gisteren toegepast tijdens mijn les. Mijn merrie dacht dat ineens niet meer kon draven :oo (de osteopaat was geweest). Ik wist dat ze het gewoon kon, dus toch even doorgezet in een ander figuur dan dat we bezig waren en toen ze tot de ontdekking kwam dat ze het toch kon, liep ze weer als een trots zonnetje. {:}

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 16:06

Thanks :) dat is ook eigenlijk mijn punt he, kijk verder dan je neus lang is, en pas aan wat je doet op je paard.
Overigens als de osteopaat is geweest laat ik ze 3 dagen even bijkomen :=

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:16

Avalanche schreef:
Thanks :) dat is ook eigenlijk mijn punt he, kijk verder dan je neus lang is, en pas aan wat je doet op je paard.
Overigens als de osteopaat is geweest laat ik ze 3 dagen even bijkomen :=


Precies! 3 dagen vind ik zelfs nog wat kort om te rijden.:= mijn les van gisteren was 7 dagen nadat de osteopaat was geweest ;)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 16:47

Oh ok. Ik schrok al, ik dacht dat je gelijk de volgende dag was gaan rijden, maar netjes zo hoor :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:35

Heel fijn en realistische beschreven Ava.

Het 'probleem' (eigenlijk mooie) hiervan is dat er veel gevoel (voor dat moment) bij komt kijken. Dit blijft een proces van aftasten, uitproberen, doorpakken en soms juist terug trekken.

En eigenlijk niet te beschrijven/ uit te leggen online. Het ene doorpakken is daarbij nooit het andere doorpakken. En het ene afhaken is daarbij nooit het andere afhaken.

Of ja, eigenlijk wel maar alles komt dan neer op de uitvoering.

Overigens bedoel ik niet dat 'veel gevoel' een soort übertalent is. Ook met minder talent kan een keer een besluit nemen best heel passend zijn bij een situatie.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-01-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:37

Hoe gaat het nu met Monster? zijn de Bitissues opgelost?

Ga je ons ook eens verblijden met een rij-filmpje? Ben zo benieuwd hoe hij nu gaat

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:29

Yep, voor nu lijkt het prima. Hij snapt nu dat die druk even niet erg is. Punt is dat je bij hem de dingen niet te vrijblijvend moet gaan maken blijkbaar. Nu gaat het zonder enig probleem in. Ook geen stress signalen meer bij het aanbieden, en nog steeds zielstevreden eens hij dat bit in heeft :') Bit is yay. Hahaha de stommert :')

Ja, ik zal binnenkort eens iemand zo gek proberen te krijgen om te filmen. Hij doet het eigenlijk best heel leuk, rijden vindt ie echt gaaf. Hij snapt het nog niet altijd helemaal, maar ik heb er ook pas 6 keer opgezeten of zo, dus dan mag het he :D

Maar hij doet erg zijn best :j

Thanks Pol :) dat is het idd, het spanningsveld tussen enerzijds een langetermijnplanning, en anderzijds inspelen op het moment en je gevoel daarin vertrouwen.
En dan kun je soms kiezen voor clickeren, soms voor spelen met druk en dat hangt ook allemaal af van het paard, het moment, wat er aan de hand is enz. enz. enz.

Ik ben echt 100% overtuigd van het clickeren in het begin, ik denk dat dat prima werkte voor toen. Ik ben er ook van overtuigd dat paarden soms gewoon moeten luisteren, grenzen moeten krijgen, en zolang je ze niet in een situatie zet dat ze het niet goed kunnen doen, en er altijd een manier is om van de druk af te komen, dat ook prima is.

Maar de laatste tijd zag ik ook stress toenemen bij het clickeren. Het seeking system gaat dan aan, en ze kunnen er echt hyper van worden, en dat is niet perse wat je wilt. Zeker niet als je 10 minuten laten van plan bent erop te gaan zitten is dat gewoon niet zo handig. Ik kies er nu dus voor dat rust de beloning is.
Monster kan heel erg heet worden ook in het werk, en dat is leuk voor later, maar voor nu niet helemaal handig, en ik merk dat als ik de focus volledig op hem heb, en hij op mij, dat ik dan een soort symbiose doorbreek door op dat moment met voedsel te belonen.

Ik beloon bijvoorbeeld wel met snoep tussendoor, tijdens longeren of na het rijden, en met opstappen beloon ik altijd. Dus 't is niet dat hij helemaal geen snoep meer krijgt he.
Verder ben ik luzerne gaan bijvoeren, en nu meng ik zijn brok met luzerne. Hij vindt het heerlijk en het is goed voor hem. Ik geef niet puur, maar de DailyPlus mix heeft een correcte calcium/fosfor/magnesium verhouding en kan je er dus gewoon bij geven.

Haha ik sta echt open voor meer voermerken, maar ik kom toch altijd weer uit bij Pavo.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:51

Dat vrijblijvende wat je noemt lijkt me lastig met paarden die ze heftig kunnen reageren. Daarom moet je ze zo ontzettend goed kennen. Inmiddels ken je monster door en door en kun je inschatten wanneer het even volhouden is zonder dat er een ontploffing komt.

Dat vond ik altijd lastig in situaties waarin paarden niet van jezelf zijn. Te weinig tijd om die reacties echt te leren kennen waardoor het bij sommige paarden onvoorspelbaar kan worden.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 15:54

Daarom kies ik er ook altijd voor ze iig een aantal weken gewoon te laten meedraaien, dan heb ik idd een redelijk idee. En Monster blijft een boef hoor :') maar gisteren heb ik hem dus weer gelongeerd, gewoon met hoofdstel en verder niets, alleen de schouder wat gecontroleerd met de longeerzweep, maar hij was reuze zoet met hoofdstel in doen, geen spanning, niks :D dus het lijkt erop dat dit werkt :j

Eerder moest het idd wat vrijblijvender ook, want hij kon toen nog ieder ogenblik compleet ontploffen, maar doet hij niet meer zo :) hij is nu veel meer chill <3

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 21:21

Dat kind he <3 zo goed werken weer vandaag en zo zoet <3

Hij moest nog even kijken naar het 'enge' hoekje (daar zitten bakkabouters) maar besloot daarna dat hij zich gewoon ging concentreren, want als je je gewoon concentreert op je werk zijn bakkabouters niet eng.

Knap he :D :+:

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:21

Als Monster lekker aan het sjouwen is staan de bakkabouters met open mond toe te kijken :D

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:01

Ik vind het erg knap AVA.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 18:33

Thanks :D hij heeft een grote paarden zadel gekregen :D

Ik wilde graag een goed zadel, omdat ik niet tevreden was over veel wat ik zag. Ik zie veel zadels met enorm veel wrong, die de ruiter achterin het zadel zetten, maar kussens die hard zijn. Plus veel wat stijf is of waarvan het leer gewoon net karton is.

Ik heb een Antares Cadence gekocht := dus de komende 10 jaar heb ik geen geld meer voor dekjes vrees ik. Oh, en een bijpassend hoofdstel, wat een fractie van de prijs van het zadel is, maar nog steeds eh...... duur.......

Voorlopig ben ik arm...... ;(

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:32

Stress toenemen en soms moeten doorpakken als de vriendelijkste weg uit een dilemma is wel herkenbaar hoor.

Ik heb ook zo'n paard. Trap niet op de tenen. Geef ruimte. Maar toch is soms gewoob doorpakken beter.
Bijna niet te beschrijven online.
Maar normaal geef ik haar ruimte om te kijken, te twijfelen en te laten bezinken. En dat werkt geweldig. Maar laatst kwam ik in een situatie waarbij ze daardoor de spiraal ineens de verkeerde kant op pakte. Omhoog en bokken. Jezelf lekker over je toeren jagen. Toen was ' niet te flauw' ineens de betere aanpak. Werkte geweldig situatie onder controle. Voor het paard duidelijk, stress niveau weer snel dalende.
Het blijft aftasten.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 19:39

Dat is het idd, en die beslissing maak ik denk ik gewoon op gevoel.
Wat ik nu merk is dat Monster eigenlijk veel relaxter is in het werk, want we beginnen niet gefrustreerd (als in, 10 keer aanbieden, 9 keer weigeren). En tuurlijk moet je zelf daarin ook durven loslaten en beginnen met "het moet helemaal niet" dat breng je ook over. Maar punt is, als je over 10 minuten je instructeur op de stoep hebt staan, heb ik toch graag een paard dat iig gewoon alles op en aan heeft wat erop en aan moet, en zijn we verder, dan ben ik normaal gezien al los gereden.

pien_2010

Berichten: 43255
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:53

pol013 schreef:
Stress toenemen en soms moeten doorpakken als de vriendelijkste weg uit een dilemma is wel herkenbaar hoor.

Ik heb ook zo'n paard. Trap niet op de tenen. Geef ruimte. Maar toch is soms gewoob doorpakken beter.
Bijna niet te beschrijven online.
Maar normaal geef ik haar ruimte om te kijken, te twijfelen en te laten bezinken. En dat werkt geweldig. Maar laatst kwam ik in een situatie waarbij ze daardoor de spiraal ineens de verkeerde kant op pakte. Omhoog en bokken. Jezelf lekker over je toeren jagen. Toen was ' niet te flauw' ineens de betere aanpak. Werkte geweldig situatie onder controle. Voor het paard duidelijk, stress niveau weer snel dalende.
Het blijft aftasten.


En soms kan het gewoon niet. Polie zag opeens een band in de struiken hangen de weg waar ze in moest. Er kwam een tractor aan van links met behoorlijk wat vaart en zij moest rechtsaf. Dus kon link worden en ik zeg heel streng "GAAN" NU! en ze was zo verbouwereerd (ik ben zelden streng alleen als het er echt op aan komt) dat ze met een grote sprong langs het enge ding vloog. _O- Uiteraard beloond en een andere keer toen we er weer langs moesten, kon ik er wel de tijd voor nemen en toen ging ze heel rustig weliswaar op haar tenen er langs. :)F Braaf toch beiden keren. Daarna was het geïntegreerd en ging ze er normaal langs. Bang zijn is nl een normale emotie en dat mag er altijd zijn. Alleen kan er niet altijd tijd voor uit getrokken worden of rekening mee gehouden worden. := "That's life".

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 19:58

Het is dát idd. Tuurlijk probeer je zoveel mogelijk stressvrij te werken, ik ook. En soms kan het niet, moet je toch druk toevoegen, en doe je dat op de manier die het beste werkt.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:27

Het is net als terrein rijden in een oude Land Rover :D
Zo kalm als mogelijk maar zo lomp als noodzakelijk.

Maar tegelijk moeten we niet bang zijn om fouten te maken.
Vorige week een nacht evenement met de Land Rover Club. Daarbij mocht een onervaren chauffeur met de auto van een bekende rijden. Die was net te voorzichtig en reed zich redelijk vast.
Kostte enige moeite maar auto weer los gekregen. Daarna iets meer power erop en toen ging het wel.

Precies zoals Pien ook schrijft.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 21:46

Dat idd, en zoeken naar de balans. Zo zacht als het kan, maar soms moet je ook even doorpakken. Je wordt ook niet goed in wat je doet als je bang bent om fouten te maken.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:14

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.
Waardoor het ene paard een trap onder zijn kont kan krijgen bij bepaald gedrag terwijl het andere met een zacht 'uhuh' al gecorrigeerd/bijgestuurd is.
En dat heb ik heel bewust even zo tegenovergesteld beschreven. :)