Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:33

SusanH schreef:
Ja die geluidsopname, surrealistisch maar toch heel erg echt. Vriend van mij woont bij Noordwolde, net buiten de kern. Hij heeft gelukkig alleen kippen. Iemand had deze week op facebook een filmpje met wolvengehuil geplaatst, opgenomen bij een stadje in Noord Italie, reactie waarom plaats je dit want dit hebben we in NL niet. En prompt 2 dagen later dit audio fragment.

ja is wel bijzonder hé
Ik woon er ook niet mega ver vandaan, ik dacht laatst ook wat te horen maar volgens mij was het toch een koe van mijn buren verderop :') :+
Je loopt toch anders savonds rondom stal moet ik bekennen.

Tamary , inderdaad ook al zo'n geneuzel.
Alles moet wijken voor het roofwild. Kom dan met een fatsoenlijk plan dat het voor alle partijen goed werkt. En wees blij dat boeren hun best doen voor weidevogels.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:40

Die geluidsopname was mooi en beangstigend tegelijk. Kreeg er kippenvel van. Je zal in de avond komende zomer maar met een wijntje op het terras zitten en dit horen.

Een huis zou ik er niet om laten gaan als je geen dieren meeneemt. Als je er nog pony’s of kleinere grazers bij wil zetten dan zou ik nog eens nadenken of dat goed kan en mag. Je wil niet het zoveelste lopend buffet voor ze klaarmaken.

Hier in de regio is het weer stiller, of blijft het onder de radar.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:49

Ik zou er inderdaad zeker geen huis om laten gaan.. maar dat komt ook omdat ik bijv graag in Canada zou wonen, waar je elanden en beren in je achtertuin hebt :)

Voor mezelf ben ik ook niet zo benauwd. Maar ik zou dan geen vee hebben
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-01-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:09

Oakland1990 schreef:
Die geluidsopname was mooi en beangstigend tegelijk. Kreeg er kippenvel van. Je zal in de avond komende zomer maar met een wijntje op het terras zitten en dit horen.


Mijn buurman zat vorige zomer met een wijntje op het terras toen er twee of drie wolven de tuin in kwamen. Aan de rand van de tuin hoorde hij er nog meer ritselen. Maar ze huilden niet, dat scheelt alweer. :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:10

Ik zou een huis er niet om laten gaan. Wel goed rekening houden met hoe je het omheind en hopen dat de overheid eens wakker wordt

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:20

Mijn man was gister een spel aan het spelen op de PlayStation. Met dus een wolf die af en toe hult. En ik dacht: wtf, ik hoor echt wolf huilen af en toe. Terwijl hier al een poos geen zichtmeldingen of dode schapen meer geweest zijn. Maar viel iets mee gelukkig. Was gewoon op zijn headset :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:30

Je wordt ook een beetje paranoia van.
Maar goed, Friesland, huilende wolven het kan zat want ze zitten precies op het grensgebied natuurlijk.

En pff 3 wolven in je tuin. Ik zou me spontaan verslikken in mijn drankje denk ik.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:30

Hier regelmatig wolvengehuil,maar de eerlijkheid gebied te zeggen ook leeuwen, apen en olifanten.
Woon vlak bij de dierentuin.
Mijn honden huilen ook graag mee.

Ik zou een huis niet laten schieten, maar idd kijken hoe de afrastering zo veilig mogelijk maken.
Qua zichtmeldingen is het hier redelijk stil, in Limburg wel een toename als ik zo op Facebook lees

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:34

Ik heb gewerkt vlakbij Ouwehands dierenpark. Wij hoorden vooral de zeeleeuwen, en dan m'n 1 hele grote. Die hoorde je onderaan de berg op een paar km afstand luid en duidelijk. De wolven in Ouwehands heb ik nog nooit gehoord. Die vind ik altijd heel zenuwachtig overkomen. Lopen altijd aan de rand van het Berenbos heen en weer.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:52

SusanH schreef:
Ik heb gewerkt vlakbij Ouwehands dierenpark. Wij hoorden vooral de zeeleeuwen, en dan m'n 1 hele grote. Die hoorde je onderaan de berg op een paar km afstand luid en duidelijk. De wolven in Ouwehands heb ik nog nooit gehoord. Die vind ik altijd heel zenuwachtig overkomen. Lopen altijd aan de rand van het Berenbos heen en weer.


#wolves #europeanwolf #ouwehandsdierenpark #ouwehands #eveningstroll #animalsintheforest #animalsofinstagram #animal #animals
https://www.instagram.com/tv/B_HGv-_Ax7 ... JmNzVkMjY=

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:20

Ik vraag me toch af he, als het nu al een roedel van 9 is op de veluwe, volgend jaar en de jaren er op verdubbeld hoe men dan gaat denken. Zeg tussen nu en 3 jaar verder. Neem aan er niks meer te vreten is dan daar.
Een wolven overschot. Let maar op, ook hier gaat geschoten worden. Dat duurt niet lang. Kan gewoon niet anders

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:22

Niks meer te eten, meer confrontaties met mensen en (huis)dieren.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:42

Popstra schreef:
Ik vraag me toch af he, als het nu al een roedel van 9 is op de veluwe, volgend jaar en de jaren er op verdubbeld hoe men dan gaat denken. Zeg tussen nu en 3 jaar verder. Neem aan er niks meer te vreten is dan daar.
Een wolven overschot. Let maar op, ook hier gaat geschoten worden. Dat duurt niet lang. Kan gewoon niet anders


Daarvoor moet eerst genoeg ellende ontstaan. Die liefst de mensen raakt ipv de dieren…

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:12

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b29938a5/

Dit bericht is van voor de kerst, maar ik kan me niet herinneren dat is het hier gezien heb. Het is echt absurd wat daar gesteld wordt… af en toe een schaap…… zo gekleurd dit.

En gisteravond ook op het nieuws…. RTL 4 meen ik. Beelden van wolven op wildcamera’s en dan als commentaar er bij. Niet iedereen is blij met de wolf omdat deze af en toe een schaap pakt.
Ze hebben daar kennelijk echt geen idee? Of ze willen het niet zien….

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:34

Oakland1990 schreef:
Popstra schreef:
Ik vraag me toch af he, als het nu al een roedel van 9 is op de veluwe, volgend jaar en de jaren er op verdubbeld hoe men dan gaat denken. Zeg tussen nu en 3 jaar verder. Neem aan er niks meer te vreten is dan daar.
Een wolven overschot. Let maar op, ook hier gaat geschoten worden. Dat duurt niet lang. Kan gewoon niet anders


Daarvoor moet eerst genoeg ellende ontstaan. Die liefst de mensen raakt ipv de dieren…

Precies. Maar elk mens kan toch wel bedenken dat dit niet zo kan blijven gaan. Het zijn allen relatief jonge dieren want oudjes kunnen echt niet zulke afstanden af leggen om landen te door kruisen. Die jonkies gaan nog wel ff mee. Het is net onkruid op deze manier

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:13

xDeena_ schreef:
Mellow schreef:
Ah, oké. Was ergens wel even benieuwd ernaar maar een geluidsopname kun je niet delen zo.

@schapenwol, Nee ik vind het niet raar.
Ik woon tegenover het bos. Maar ik durf daar ook niet meer in mijn eentje te wandelen. Eigenlijk zonde maar ik ga gewoon niet meer onbevangen het bos in.

Ik heb er even een schermopname van gemaakt en deze op youtube gezet voor de mensen die het willen horen: https://youtube.com/shorts/tYoeuE6oRVA?feature=share


Bedankt voor de moeite! Mijn herder 0 reactie mijn terrier was gelijk weg en klaarwakker

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:27

Kijk de wolven in Ouwehands kunnen het dus wel. Ik heb ze gewoon op het verkeerde moment gezien.

Het artikel uit de Volkskrant heeft hier volgens mij wel gestaan.

Ik denk dat een aanval op mensen onvermijdelijk gaat zijn. Maar dan gaat men het vast een incident noemen, hebben de mensen het uitgelokt etc.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:30

Zo vaak komt toch niet voor, wereld wijd?
Een handjevol op een paar jaar.. heeft hier wel eens gestaan toch?

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:06

Mellow schreef:
Ah, oké. Was ergens wel even benieuwd ernaar maar een geluidsopname kun je niet delen zo.

@schapenwol, Nee ik vind het niet raar.
Ik woon tegenover het bos. Maar ik durf daar ook niet meer in mijn eentje te wandelen. Eigenlijk zonde maar ik ga gewoon niet meer onbevangen het bos in.



Dank voor je reactie. Dit is dus precies waar ik geen zin in heb. Dat ik na ga denken en heel alert door het bos ga lopen. En ik heb dus een jong kind. Zou me toch zorgen maken als die alleen het bos in gaat. Voor ons wegen de voordelen dan niet meer op tegen de nadelen.

Nou wie weet, gaan de huizenprijzen in landelijk gebied nog wel dalen door de wolf. :D

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:15

Cer schreef:
Ik zou er inderdaad zeker geen huis om laten gaan.. maar dat komt ook omdat ik bijv graag in Canada zou wonen, waar je elanden en beren in je achtertuin hebt :)

Voor mezelf ben ik ook niet zo benauwd. Maar ik zou dan geen vee hebben


Ik heb een kind. Vind ik nog iets belangrijker dan vee :+

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:16

En jouw Boktnaam betekent al gevaar op zich, Schapenwol!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:16

Cer schreef:
Zo vaak komt toch niet voor, wereld wijd?
Een handjevol op een paar jaar.. heeft hier wel eens gestaan toch?

Wolf in druk bevolkte gebieden is nieuw, wildstand zo laag is nieuw, en vergis je niet hoeveel aanvallen er in bv Kazachstan gewoon niet gemeld worden als je of mag schieten of overheid toch niks doet/ziekenhuis geen optie is. Plus wat er stomweg dus niet in de lokale laat staan landelijke media staat. Aantallen zijn een stuk hoger en dat is met jacht zoals de voorbeelden van die turkse man die inmiddels in duitsland woont aangaf. Hier waar naar huisarts/ehbo/ziekenhuis gaan veel gebruikelijker en bereikbaarder is, kan je wel eens heel andere aantallen krijgen. En dan wordt het "interessant" hoe inderdaad de voorstanders en het grote publiek gaan reageren.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:37

:j tamary

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:42

Goed gezegd Tamary

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:42

tamary schreef:
Cer schreef:
Zo vaak komt toch niet voor, wereld wijd?
Een handjevol op een paar jaar.. heeft hier wel eens gestaan toch?

Wolf in druk bevolkte gebieden is nieuw, wildstand zo laag is nieuw, en vergis je niet hoeveel aanvallen er in bv Kazachstan gewoon niet gemeld worden als je of mag schieten of overheid toch niks doet/ziekenhuis geen optie is. Plus wat er stomweg dus niet in de lokale laat staan landelijke media staat. Aantallen zijn een stuk hoger en dat is met jacht zoals de voorbeelden van die turkse man die inmiddels in duitsland woont aangaf. Hier waar naar huisarts/ehbo/ziekenhuis gaan veel gebruikelijker en bereikbaarder is, kan je wel eens heel andere aantallen krijgen. En dan wordt het "interessant" hoe inderdaad de voorstanders en het grote publiek gaan reageren.


Jij bent me voor. Idd dit zijn alleen de geregistreerde aanvallen. Situatie nu is nieuw en als we op Valerius Geist af gaan die tot nog toe gelijk heeft gekregen zijn we niet ver af van het punt waarop de wolf de laatste stappen neemt en er een aanval op mensen plaats vindt. Huisdieren zijn al gepakt, helaas.