Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:09

Oh wat gaaf. Ik vind dat ontzettend interessant. Kan je wat meer info delen over zo'n traject?
Ik ga hoogstwaarschijnlijk over een jaar de scholing EMDR (voor mensen) doen, maar ik vind het bij dieren ook erg interessant.

Celebi
Berichten: 3651
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:29

Zeker, ik zal het beknopt proberen te houden!

Het ESDR tuig heeft 2 trillende punten bij de schouders. Die trillen precies op een plek waar ze de linker en rechter hersenhelft zouden stimuleren. Verder heeft je paard een hartslagmeter om zodat angst ook daadwerkelijk waargenomen kan worden. In principe ga je de angst opzoeken, vaak is het verlatingsangst waar ze aan werken, maar het wordt ook gebruikt voor trailer laden, angst voor tuig of tijdens het rijden/longeren. Als je paard angstig wordt zetten ze het trillen aan. Dat kan in verschillende gradaties om bij meer of minder angstig meer of minder te prikkelen. Wat er gebeurt is dat het werkgeheugen van je paard gevuld wordt waardoor er wat minder plaats is voor de angst. Je paard wordt dus eigenlijk afgeleid waardoor het stress niveau omlaag gaat en je zelf weer meer kunt doordringen bij je paard. Daarnaast train je zelf actief mee door bepaalde oefeningen te doen die relevant zijn voor waarop je traint. Dit doe je in kleine hapbare stapjes. Dus ook in mijn geval was de stal teveel, dus eerst buiten voor de stal vasthouden. Daarna vasthouden door iemand die hij minder goed kent en een rondje weglopen, dan vastbinden en eej rondje weglopen, etc. De hartslag wordt gemeten en het tuig wordt op de juiste momenten ingezet om het paard te helpen. Het is dus een combinatie van de juiste kleine stapjes maken en het tuig wat zorgt dat de angst van je paard wat meer naar de achtergrond verplaatst. Ik vroeg me nog af of je dan juist geen opstapeling van prikkels zou krijgen en later juist een explosie, maar de hartslag sprak boekdelen. En gezien hij de dag erna rustig bleef denk ik ook echt dat het hem iets geleerd heeft voor langere termijn. Ik ben overtuigd. :j

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:44

Klinkt als hetzelfde principe! Mooi :))

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:27

Ik ga alvast de doelen bekijken die we voor januari hadden en nieuwe zetten voor februari!
Flubberboot schreef:
Mijn januari doelen zijn dus geworden voor Pedro:
- Galop meer bevestigen
- Elkaar beter leren kennen

Galop is verder nog niet gelukt ivm een tentamen wat meer energie kostte dan dat ik had gedacht en enorme spanning vanuit mijn kant. Beter leren kennen is wel gelukt en het rijden gaat op de galop na ook echt fantastisch!!

Flubberboot schreef:
Voor Tet:
- Weer kunnen rijden
- Genieten van wat we kunnen

Helaas is het rijden niks meer geworden en hebben we niet veel gedaan in januari samen. Wel heb ik het idee dat de rust haar goed heeft gedaan, ze is mega gelukkig! Kijkt alleen wel telkens met twinkelende oogjes of we niet wat leuks kunnen doen samen.

Doelen Februari
Pedro:
- Galop bevestigen
- Bosritje maken

Tet:
- Vrijheidsdressuur verder oppakken

Tet is op het moment helaas weer kreupel dus mijn doelen voor haar zijn echt minimaal nu. Eerst maar weer beter krijgen en kijken of ik haar dan nog wil oppakken of dat ze dan echt met pensioen gaat. Moeilijke is dat door rust haar litteken weer stijf wordt en ze dus juist kreupel gaat lopen dus het is echt wikken en wegen wat nou het beste is voor haar...

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:25

Leuk, ik lees veel positieve dingen!
Ik hoop dat ik niemand heb overgeslagen, ben een beetje brak :=

Art Balen dat je les niet doorging. Maar wel lekker gesprongen dus, met een paard wat een duidelijke mening heeft :)) Gave foto ook!

Flubberboot Wat gek dat hij ineens zoveel stress heeft bij het staan in de trailer. Is er iets gebeurd tijdens een rit misschien?

Nessinator Leuk dat Madelief er lol in heeft. Stinky moest duidelijk even ontladen, haha. Hopelijk helpt de nieuwe techniek bij Sandy.

Sinatra Genieten dat je een rondje met haar kon wandelen. En um... sneeuwpop? Ik wil ook sneeuw!

Lien Zo dan, dat ziet er netjes uit! Wat is voor jullie de cue om de klep weer terug open te doen; duur of ontspanning? Super ook dat jullie allebei een cap dragen.

Celebi Interessant dat stukje over de ESDR, en mooi ook dat je gelijk vooruitgang hebt geboekt met je pony. Zelf heb ik een paar jaar geleden EMDR therapie gehad voor matige PTSS, en hoewel ik er skeptisch in ging, was ik ook blij verrast met hoe goed het (voor mij) werkte. Mooi dat het ook bij paarden kan.

Gisteren ben ik met Santos weer wezen wandelen, en het ging super. Ik ben omgedraaid toen hij liet zien dat hij stress ervoer, terwijl hij eigenlijk weer door wilde. Hij maakte er nu ook geen probleem van dat we omdraaiden en weer op huis aan gingen, heerlijk. Vanmorgen nog even gelongeerd, maar dat ging matig. Ik ben zelf een beetje brak, dus ik was wat minder scherp en minder duidelijk. Ik moet nog steeds een les inplannen met hem, want ik vind het toch lastig om hem wat neerwaartser en richting over zijn rug lopend te krijgen. Ik wil ook even een osteopaat langs laten komen, want hij leek ook wat stijf. De overgangen gingen dan wel weer goed.

Goed idee om alvast de doelen aan te passen voor februari!

Januari schreef:
✅ Werken aan de overgangen tijdens het longeren
✅ De grenzen van zijn groene en oranje zones van verlatingsangst verleggen
❌ Hem aanleren iets vast te houden in plaats van te bijten
❌ Iedere avond even stretchen


Het stretchen ben ik echt heel vaak vergeten, en op een gegeven moment heb ik het maar gelaten.
Het trucje van iets vasthouden is nu niet echt een trucje. Ik geef hem gewoon een hondentouw als hij (speels) bijterig wordt, en dan gaat hij daar even mee klooien. Hij heeft nu nog wel eens de nijging om mijn mouw te pakken en daarmee in zijn mond staan met zo'n lekker eiig hoofd, maar ik wil niet dat hij dat doet. Voor hetzelfde geld pakt hij per ongeluk je arm, of doet hij het bij iemand anders.
Frustratie bijten doet hij nog heel weinig eigenlijk, dus daar ben ik blij mee. Ik probeer er zelf ook zoveel mogelijk voor te zorgen dat de situatie geen frustratie oplevert, maar natuurlijk bouwt hij soms gewoon spanning op, dat kun je niet altijd voorkomen.

Februari schreef:
- Longeerles nemen
- Trailerladen oefenen
- Nog meer wandelen
- Werken aan spanning laten afvloeien tijdens het wandelen, zodat we niet iedere keer gelijk terug hoeven.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:39

Al nieuwe doelen, leuk!

Ik kreeg daarnet bericht van op stal dat Fadon zich vastgerold had en ze hebben hem moeten omtrekken |o dus ik ga nu even kijken hoe hij er aan toe is. Afhankelijk daarvan gaan we longeren of een stukje wandelen aan de hand.

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:45

Zover wij weten is er niet iets ergs gebeurt, het is alleen even geleden dat we op pad zijn geweest. Gok dat daardoor de spanning komt. Het is ook niet dat ze er niet op loopt, alleen eenmaal erop vind ze het niet meer zo geweldig. Dus we gaan zodra ze weer wat fitter is veel leuke tripjes maken en dan komt het wel weer goed. Toen ze wat meer mee ging werd het ook beter.

Mooie doelen voor februari marley!!

Oei dat is geen leuk nieuws Katyatje! Hopelijk valt het mee en is hij alleen iets stijfjes!

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:54

Flubberboot schreef:
Zover wij weten is er niet iets ergs gebeurt, het is alleen even geleden dat we op pad zijn geweest. Gok dat daardoor de spanning komt. Het is ook niet dat ze er niet op loopt, alleen eenmaal erop vind ze het niet meer zo geweldig. Dus we gaan zodra ze weer wat fitter is veel leuke tripjes maken en dan komt het wel weer goed. Toen ze wat meer mee ging werd het ook beter.


Nou ja gelukkig hoef je niet van nul af aan te beginnen, hopelijk helpt het inderdaad om er weer een leuke associatie aan de koppelen. :)

He wat naar, Katyaje, fingers crossed dat het meevalt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:06

Ik wil niet teveel vasthangen aan maanddoelen.
Maar voor februari wil ik toch wel enkele doelen noteren:

Dundee:
* galop verbeteren en meer in rustig tempo krijgen ipv altijd een snelle galop.
* overgang draf-galop-draf mag mooier en vlotter
* bij het springen netjes een lijn kunnen maken zonder teveel zigzaggen

Baron:
* netjes stilstaan op poetsplaats
* rustig meelopen aan halstertouw
* geduldig blijven wachten tot touw los in als we de wei in gaan.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:26

Marley: ontspanning. Dus kalmerende signalen, dan klep open :))

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:18

Hier is flink gewerkt aan trailerladen!
LienC: Fijn dat je dat met de hartslagmeter doet.
Flubberboot: fingers crossed dat Tet gaat inzien dat het allemaal niet zo erg is.

Art: Leuke foto van het springen!

Robijntje: Proficiat met je winstpunt!

Sintara: Goed dat je wandelingetje zo vlot ging :)

Celebi: Ik had nog nooit van ESDR gehoord. Waarom heb je de keuze gemaakt om dit te proberen?

Fadon was stout }> Hij is eerst al helemaal in de stress gegaan op weg naar de buitenbak omdat er paarden binnegehaald werd, waarbij hij op mijn voet is gaan staan. Dus letterlijk en figuurlijk een paar stappen terug gedaan en de tijd genomen om rustig te passeren. Uiteindelijk aan de buitenbak geraakt. Ik wilde gewoon even kijken of hij goed liep, maar ik heb moeten doorpakken. Hij begon te springen en trekken en hij heeft een paar keer heel gericht naar mij gebokt waardoor ik moest lossen. Ik geef hem heel veel krediet als hij stress heeft, maar gericht slaan naar mij is not done. Ik word niet boos ofzo, maar dan doen we wel door tot hij zich een beetje gedraagt. Wat gelukkig wel gelukt is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:38

Ik reageer vanavond via laptop uitgebreid.

Maar vandaag was piste iets te riskant om te rijden (had vannacht gevroren).
Maar longeren lukte wel.
Rijden leek me sowieso geen goed plan met aanhoudende hoofdpijn. Gisteren m'n hoofd gestoten tegen een schroef die uitsteekt en heb daardoor een wondje op m'n voorhoofd
Maar ook al hele dag lichte hoofdpijn, gaat niet weg ondanks dafalgan forte

Via deze link een filmpje te zien op mijn Facebookpost. Filmpje is rechtsom, zijn lastige kant.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4551494281

En wat screenshots
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:51

Als je er niet op zit te wachten, laat het dan vooral weten. Herken het beeld namelijk en misschien heb je er wat aan :)) je paard mag zijn binnen achterbeen meer onder de massa zetten en zijn hoofd rechter voor zijn lijf hebben. Gouden tip van mijn instructrice: probeer eens met een paar pionnen vierkantjes te longeren, of een vijfhoek en bijvoorbeeld soms voor een pion langs te willen sturen. Je houdt dan een beetje druk bij het sturen en haalt de druk eraf (dus hand/arm naar voren) zodra hij met zijn hoofd/hals naar binnenkomt. Zijn romp en kont probeer je naar buiten te sturen (even je hand/zweep richting romp/achterkant). Zo maak je je paard hele kleine stukjes recht(er). 20 minuten is meer dan genoeg :))

Overigens, de longeerhulp is (in het algemeen als hulpmiddel) niet ideaal. Drukt op slechts schoft waardoor je paard de schoft niet kan liften en kan daardoor niet echt ontspannen in z'n rug (stukje biomechanica).

Edit: wij (als in: pony en ik) zijn ook hiermee bezig. Valt nog niet mee om een recht paard te krijgen. Dus als iemand nog meer tips heeft, laat het vooral weten :))

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:57

Alle tips zijn welkom hoor kan ik alleen maar op vooruit gaan.
Dat vierkantjes doen heb ik geprobeerd (had fysio ook voorgesteld te doen) maar Dundee snapt er niet echt veel van. Hij brengt zijn hoofd en hals dan ook te veel naar binnen. Stapt dan wel met achterbenen goed onder (goed scharend) maar blijft in z'n lijf scheef naar binnen hangen. :')

Ben wel al blij dat hij zijn binnenachterhoef niet meer pal buitenlangs de voor hoef zet. Dit was in begin dat ik hem had wel continu het geval. Hij zette z' n achterbeen echt langs het voorbeen maar aan de buitenkant erlangs (draver he)

Van die longeerhulp hoor ik wisselende meningen. Zelf weet ik het niet zo goed, alleen dat Dundee z'n hoofd dan makkelijker laag houdt, doet die eigenlijk al van zodra die iets tussen z'n voorbenen door heeft, dan mag het zelfs zeer los zijn.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:12

Hoe heb je de lijn aan je hoofdstel vast? Hier ook een pony die snel reageert qua druk en zich dan gaat opkroppen en teveel buigt.. Als ik het vast maak via het bit, onder de neusriem en dan vastklikken, komt de druk niet zo op het bit en merk ik dat dat teveel buigen minder voorkomt. Of bitloos/touwhalster.

En is ook een kwestie van heel handig worden in timing. Zodra je wat druk geeft om een hoek te maken, direct de rest van het lijf naar buiten zetten. En het duurt natuurlijk soms ook even voor het kwartje valt voor je paard :)) Vanuit daar kan je uitbouwen. Dus jn je bochtje aandraven, zodat je paard ook vanuit zijn op-dat-moment-rechte lijf goed kan aandraven

Celebi
Berichten: 3651
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:24

@Katyatje vanwege zijn verlatingsangst! Zowel voor hemzelf als voor mij. Ik rij graag buiten maar alleen kan het nauwelijks omdat hij dan erg onzeker is en enorm aan vreemde paarden plakt als ik die tegenkom. Soms echt paniek zeg maar. Alleen op de trailer is ook stressvol, net als alleen op stal (al is het maar een paar minuten). Alleen in de bak als de paarden niet buiten staan was bijvoorbeeld ook weer vreselijk spannend de afgelopen weken en als ik samen met een ander paard rij en die gaat de bak uit wordt hij ook angstig. Kortom: voor ons beide niet ideaal en ik wilde graag iets proberen om het scherpe randje er voor hem af te halen. :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:07

LienC schreef:
Hoe heb je de lijn aan je hoofdstel vast? Hier ook een pony die snel reageert qua druk en zich dan gaat opkroppen en teveel buigt.. Als ik het vast maak via het bit, onder de neusriem en dan vastklikken, komt de druk niet zo op het bit en merk ik dat dat teveel buigen minder voorkomt. Of bitloos/touwhalster.

En is ook een kwestie van heel handig worden in timing. Zodra je wat druk geeft om een hoek te maken, direct de rest van het lijf naar buiten zetten. En het duurt natuurlijk soms ook even voor het kwartje valt voor je paard :)) Vanuit daar kan je uitbouwen. Dus jn je bochtje aandraven, zodat je paard ook vanuit zijn op-dat-moment-rechte lijf goed kan aandraven

Goh als ik met hoofdstel longeer door de binnenste bitring onder de kin door en vastklikken aan buitenste bitring. Dus voor omwisselen moet ik het altijd losmaken en andersom vastmaken.
Maar ik longeer ook vaak met halster of touwhalster echter ook dan buigt hij teveel hoor. :)
Timing is idd belangrijk. Maar Dundee negeert ook regelmatig mijn hulpen. Zo heb ik geleerd dat je "voor de schouder" moet gaan als je hem wil doen stoppen of vertragen. Dit negeert Dundee dus, je kan zelfs de longeer zweep helemaal voor hem houden, hij loopt er gewoon doorheen. Soms moet ik hem dus echt helemaal naar me toe trekken voor hij eindelijk stilstaat.
Heb het idee dat hij zich soms afsluit en dus niet doordringt dat ik hem bijvoorbeeld vanuit draf naar stap wil hebben.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:46

LienC schreef:
Voor januari staat het volgende op de planning:
- [2/2] 1x per 2 weken dressuurles
- [4/4] Paar keer trailerles
- Meten + wegen (want ik weet na 6.5 jaar nog steeds geen officiële stokmaat en ik gok zijn gewicht)
- Mogelijk overstap naar bitloos



Alles afgevinkt van januari, op naar een nieuwe maand! Wou vandaag rijden, maar het is echt stormachtig. De eerste boom is al gevallen. Dus toch maar niet :\

Februari:
- Trailerles: [0/6]
- Dressuurles: [0/2]
- Rijden zonder bit
- Wandeling buiten aan de hand
- 1x per week dubbele longe [0/4]
- Balkjes/springen [0/1]
- Bedenken of ik de manen laat groeien of niet :Y)
- Project slowfeeder [2/3] afmaken
- Project schuren afmaken -> vegers nog vastmaken, zodat ze lekker kunnen schuren

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:59

Hier waait het ook al zo erg, niet normaal! Paarden waren er wel wat korte-lonterig van. We hebben vandaag geoefend met de trailer, maar dat werden maar korte sessies. :')

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:31

Ik heb ook alles afgevinkt zie ik voor januari!

Voor februari:

Modesta: Besluit nemen omtrent vzhzadel en een serieuze springles voltooien
Aurelia: Hopelijk een wp of 5 inmiddels in het L2 dan
Morita: Meer rust in haar koppie kweken en de osteopaat laten komen

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:49

Leuke nieuwe doelen en fijn die tips hierboven! :j
Ben zelf niet helemaal van de maanddoelen maar fijn om bij te houden wat wel\niet is gelukt.

Dexter: Een trainster kunnen vinden.. Goh wat is dat lastig. Die wil ik 2-3 keer laten komen.
Aladdin: Langs de weg wandelen, 1x pw. Daarnaast actiever krijgen tijdens het longeren.
Pablo: Weer eens als handpaardje mee deze maand, :D .

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:03

Katyatje schreef:
- zeker 2x oefenen met trailerladen
- elke keer dat we iets gaan doen hoeven krabben en rotsstraal behandelen - CHECK
- aan de hand gaan wandelen met lesgever mee om stress te leren controleren CHECK
- terug beginnen rijden en heel consequent zijn met aan het been zijn CHECK
- mijn nieuw lederen halster laten graveren

Even m'n januaridoelen erbij gehaald. Trailerladen hebben we deze maand niet gedaan. Er zijn zoveel dingen die we kunnen en moeten oefenen dat dat er niet van gekomen is. Over het algemeen wel tevreden over hoe de maand verlopen is.

Voor februari:
- minstens 1x trailerladen
- een keer springen
- nog eens gaan buitenrijden
- dat halster laten graveren :')

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:57

Leuk om van iedereen de nieuwe doelen te zien! :j Volgens mij is januari voor iedereen best lekker gegaan over het algemeen. :)

Robijntjah Netjes, alles kunnen afvinken!

Anastasia Wat fijn dat je een trainer hebt gevonden waar jullie je goed bij voelen. Heel waardevol is dat!

Katyatje Oeh, deel je wel even een foto van het gegraveerde halster als je het hebt laten doen? Dat staat ook nog wel op mijn verlanglijstje voor Santos. Het staat altijd zo luxe. :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:17

Wat gaan jullie hard zeg. Januari is echt wel snel gegaan vind ik jemig.

Mijn januari doelen voor Betsy waren
Doelen januari Betsy:
* 3/4x per week rijden (om de dag)
Volgens mij is dit wel gelukt. Ik hou dmv kleuren bij wat ik gegaan heb die dag.
* 8 januari crossles, meer voor mij een doel om niet teveel mijn handen eraan te houden.
Dit is zeker gelukt :)

Enya valt dus af en Svenn komt er vanaf deze maand erbij.

Doelen februari Betsy
* zo blijven rijden om de dag. Volgende maand word dat makkelijker, want ik verhuis haar van aan huis naar pensionstal met overdekte buitenbak.
* ook tijdens het rijden mijn hand niet eraan houden.
* zit nu op buitenritten op 5 km. Wil dat naar 8 tot 10 km brengen.

Doelen Svenn
* Steeds het buitenritje groter maken. Heeft vorige week weer stil gestaan, omdat ik geen zin had. Of hij lag lekker. We beginnen met kleine rondjes en dat steeds uitbereiden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 20:04

Wat fijn al die mooie februari-doelen al!
nessinator schreef:
januari
Stinky (ik zit zelf in de lappenmand, we zaten op 9 zuivere hardloopminuten)
- Zadel bestellen
- 5 zuivere hardloopminuten
- 2 opdrachten regulier oppakken, verder werken aan de challenge (en mogelijk inleveren)
- Kijken of ik met lange teugelen iets van het gereden werk kan nabootsen/oefenen
- Niet vergeten zijn stress-emmertje ook regelmatig te legen! (Dat doet hij heel makkelijk en ik vergeet het daarom te vaak mee te pakken)

Madelief
- Verder met haar aan de slag om haar het vertrouwen te geven dat ze nodig heeft om het emmertje leeg te kunnen gooien (we zitten nu op 25-30% vol op zijn leegst)
- Wandelen met Sandy, minstens 3x
- Osteopaatbezoek

Sandy
- Ook nog wat stress proberen los te vrotten, de laatste week was niet leuk voor haar en het vuurwerk hielp niet
- Minstens 3x wandelen

Stinky deed het beter dan verwacht!
Zadel is besteld, en alle bijbehorende onderdelen ook :D Ik kan bijna niet wachten!
5 zuivere hardloopminuten was blijkbaar een beetje erg onderschat: vandaag hebben we 15! zuivere hardloopminuten gedaan! We zitten voor dit rondje wel een beetje op zijn max en ik weet nog niet zeker of ik toe ben aan een groter rondje
We hebben 2 opdrachten ingeleverd, en we werken aan een flink deel van de andere opdrachten :j
Geen lange teugelwerk, maar wel tijdens het hardlopen wat meegepakt, dat gaat goed!
We hebben een paar keer alleen op ontspanning gefocust en dat bleek nodig.

Madelief ging ook heel goed, ze heeft grote stappen gemaakt deze maand en begint haar aandacht echt op te eisen. In haar geval een goed teken!
Ik schat haar stress-emmertje op zijn leegst nu op 15%
Wandelen hebben we maar 1x gedaan omdat Sandy uit de running was.
Osteopaat vond haar al beter, dus ook daar goed nieuws!

Sandy heeft van de zware weken een volle zware maand gemaakt, maar is gelukkig nu aan het opknappen!

Februari
Stinky
1. 20 zuivere hardloopminuten óf 4 km op 8 km/h óf 6 km óf 2x in één run 5 minuten achter elkaar
2. Ontspanning doorzetten en ook weer werken aan in ontspanning 'opzadelen'
3. Nog 2 opdrachten inleveren
4. Verder werken aan de andere (rij)opdrachten (vanaf de grond!)

Madelief
1. Hopen dat ze weer echt hengstig wordt
2. Ontspanning doorzetten
3. Wandelen

Sandy
1. Wandelen & genieten
2. Trailerlaadcursus