Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:05

Is eigenlijk vanzelf zo gegaan nadat ik een jaarling na een ongeluk naar huis heb gehaald en besloten heb geen gebruik meer te maken van een opfok := is dus uit nood geboren en gebleven ;)

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:34

Hier staan de jonge beesten 's nachts ook gewoon in een individuele stal hoor. Overdag wel lekker naar buiten (met gemengde leeftijden). Juist daardoor zijn ze ook enorm braaf in de hand, omdat ze gewoon mee gaan in het ritme van de volwassen paarden. Ik ben dan ook niet per se van eerst 3 jaar in de opfok gooien en dan ineens er van alles mee moeten.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:39

Fijn om te horen dat meer mensen het zo doen :)

Hoe zijn de meningen tov van een veulen/jaarling kopen?
Zeker qua extra risico's: je weet niet hoe het beestje uitgroeit, je weet niet of er eventuele gebreken zijn want je kan niet echt keuren op zo'n jonge leeftijd?

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:44

Ik had altijd gedacht dat ik een brave 8-jarige zou kopen; eentje die het allemaal wel al gezien had en de gekkigheid een beetje kwijt was. Toen het er eindelijk van kwam bleek het een veulentje te zijn. Ondanks dat er natuurlijk veel mis kan gaan voor ze oud genoeg is om ingereden te worden geniet ik juist heel erg veel van het opvoeden en aanleren. Ik reed sowieso al heel onregelmatig, dus niet kunnen rijden boeit mij niet zo erg. Mocht ik er nooit op kunnen rijden dan zou ik wel heel erg balen, maar niet genoeg om me er vorig jaar van te weerhouden om haar te kopen.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:09

Ik zou nu zelf geen veulen/jaarling kopen maar dat is meer omdat ik echt wil gaan rijden en niet het hele beleerproces aan wil (en kan) gaan op dit moment. Als ik dat wel zou willen heb ik hier al een stal vol staan waar ik wat mee zou kunnen doen :))

Wij fokken zelf en ik merk wel dat ik het wel heel leuk vindt om de jonge paarden vanaf de grond alles aan te leren. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat kan met een oudere ook, ik merk niet per se extra risico met de jonkies. Wat betreft keuren kan het vaak maar beperkt inderdaad. Hier kunnen ze bijna een hele keuring doen met de kleintjes, muv het longeren (en zelfs dan zou ik mee kunnen rennen), maar dat kan echt niet overal.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:39

Ik heb 1 keer een veulen gekocht, maar zou daar als enige eigen paard niet heel snel weer voor kiezen.
eerst 3 jaar in de opfok en best wel dierenarts kosten. Daarna half jaartje enorm van haar genoten, en is ze door koliek overleden. Doet nog steeds pijn
Verkijk je niet op de kosten die je de eerste 4 jaar maakt wellicht zonder er ooit opgezeten te hebben..

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:21

robbie88 schreef:
Ik heb 1 keer een veulen gekocht, maar zou daar als enige eigen paard niet heel snel weer voor kiezen.
eerst 3 jaar in de opfok en best wel dierenarts kosten. Daarna half jaartje enorm van haar genoten, en is ze door koliek overleden. Doet nog steeds pijn
Verkijk je niet op de kosten die je de eerste 4 jaar maakt wellicht zonder er ooit opgezeten te hebben..


Maar qua kosten staat het redelijk gelijk met een volwassen paard denk ik? Of zijn er nu kosten waar ik niet aan denk?

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:29

Oh ik ben absoluut voor een gemengde kudde. Mijn merrie is helaas niet drachtig geworden maar had voor het geval dat wel zo zou zijn ook een gemengde kudde gereserveerd met drachtige merries, veulens, jaarlingen en alle leeftijden erboven. Maar op een pensionstal staan paarden wel verschillende leeftijden, maar vaak geen babies/kleuters die net zoals een jaarling gewoon nog de hele dag lekker spelen. Dan zijn het toch vaak paarden vanaf minimaal drie die ook in het werk staan en zo’n kleuter die overloopt van energie alleen maar vervelend vinden. Daar ben ik geen voorstander van. Gemengde leeftijden prima maar zeker wel ook speelkameraadjes van dezelfde leeftijd in de groep.

Toen mijn merrie niet drachtig werd heb ik ook een tijdje overwogen een veulen te kopen en meerdere serieus bezichtigd. Maar ik heb toch heel bewust voor een drie-jarige gekozen die nog helemaal groen is. Voor mij gold toch dat ik met alle liefde 4 jaar wilde wachten op een veulen van mijn merrie, maar eigenlijk toch niet op een veulen dat niet mijn eigen fokproduct was. Vooral ook de risico’s die je in die 4 jaar loopt en het feit dat ik die pasgeboren veulens superschattig vind maar als je er een koopt en die met 6 maanden krijgt na afspenen, dan is die eerst le superschattige nuchterheid er al af en jaarling/twenter leeftijd is in mijn ogen wel heel leuk als het van je eigen merrie is, maar heb ik niet zoveel mee als het een aangekocht dier is.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:43

Ik meld mij ook in dit topic .

Na afgelopen 2 jaar twijfelen of ik voor een eigen paard zou gaan toch besloten om voor eigen paard te gaan volgende week ga ik er bij 1 kijken

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:28

oji schreef:
Oh ik ben absoluut voor een gemengde kudde. Mijn merrie is helaas niet drachtig geworden maar had voor het geval dat wel zo zou zijn ook een gemengde kudde gereserveerd met drachtige merries, veulens, jaarlingen en alle leeftijden erboven. Maar op een pensionstal staan paarden wel verschillende leeftijden, maar vaak geen babies/kleuters die net zoals een jaarling gewoon nog de hele dag lekker spelen. Dan zijn het toch vaak paarden vanaf minimaal drie die ook in het werk staan en zo’n kleuter die overloopt van energie alleen maar vervelend vinden. Daar ben ik geen voorstander van. Gemengde leeftijden prima maar zeker wel ook speelkameraadjes van dezelfde leeftijd in de groep.

En toch is mijn ervaring hiermee anders. Als ik kijk naar mijn eigen paarden dan zie ik de merrieveulens en jaarlingen nauwelijks spelen. 's Ochtends trekken ze een keer een sprintje door de paddock en de rest van de dag staan ze met hun neus in de hooibak :))
Terwijl als ik kijk naar de paarden van vrienden dan hebben ze een jaarling hengstje in een ruinenkudde staan met paarden die allemaal in het werk staan. Daar wordt heel wat afgespeeld door alle paarden. Zelfs de opa van 25+ speelt mee. Sowieso zit er heel veel verschil tussen merrie en hengstveulens qua behoefte om te spelen, maar ik zou niet per se zeggen dat dit op een pensionstal niet kan of gebeurt.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:39

Alles heeft voor- en nadelen, er komt ook altijd een beetje geluk bij kijken…
Ik kocht nu een braaf ervaren paard om gelijk lekker mee verder te kunnen en ik ben er maandag af gelanceerd, resultaat: gekneusde rug en ribben en beschadigende ruggenwervel… dus voorlopig doe ik weinig… -O-

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:50

Wat balen Nouvel, veel beterschap :knuffel:

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:00

Jeetje zeg, heel veel beterschap!

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:00

Nouvel schreef:
Alles heeft voor- en nadelen, er komt ook altijd een beetje geluk bij kijken…
Ik kocht nu een braaf ervaren paard om gelijk lekker mee verder te kunnen en ik ben er maandag af gelanceerd, resultaat: gekneusde rug en ribben en beschadigende ruggenwervel… dus voorlopig doe ik weinig… -O-

Jeetje wat ontzettend balen! En net nu je weer een positieve weg in was geslagen met je nieuwe paard. Ik hoop dat het de vertrouwensband niet te veel schaadt en je snel weer van hem kan genieten.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:03

Auw Nouvel, dat is rot. Beterschap

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:18

Beterschap nouvel!

Ik zie juist andere dingen hier bij de jonge paarden. Ook de merrie veulens en jonge paarden spelen nog heel wat af, als ze leeftijdsgenootjes hebben. Als ze die niet hebben doen ze het al snel niet meer. Ik ben echt voor een gemengde kudde, maar wel met leeftijdsgenootjes en niet maar 1 veulen of jaarling oid. En vooral veel ruimte om te kunnen rennen en keten, ook in de winter.
En vooral niet teveel mee gaan doen, dat is juist een valkuil waar ik veel mensen in zie trappen die een veulen op pension zetten. Het is een jong dier, daar moet je niet elke dag of meerdere keren per week mee aan het trainen gaan. In een goede opfok gaan ze ook niet gewoon 3 jaar het land of de paddock op en verder niet eens aangeraakt. In de hand komen en normale dingen mee draaien is niks mis mee, dat gebeurd hier ook gewoon. Meelopen aan halster, da, hoefsmid, maar verder vooral buiten spelen met andere jonkies. Maar ik zie juist heel veel mensen die echt heel veel doen wat die kleintjes helemaal niet kunnen verwerken nog qua concentratie oa.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:28

Ai Nouvel, hoe kwam dat? Dat is wel erg rottig..beterschap!

MWM, dat zie ik ook..terwijl die kleintjes vaak de concentratie van een goudvis hebben. In een gemengde kudde is niet erg mits ze een speelkameraadje hebben en vooral veel en lang buiten kunnen staan en verder niets hoeven. Als ze het veulen ABC kennen en regelmatig bekapt worden dan is er als 3 jarige zo verder mee te werken.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:04

Wat onwijs balen Nouvel, sterkte

3heathcliff5
Berichten: 442
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:06

julya schreef:
Fijn om te horen dat meer mensen het zo doen :)

Hoe zijn de meningen tov van een veulen/jaarling kopen?
Zeker qua extra risico's: je weet niet hoe het beestje uitgroeit, je weet niet of er eventuele gebreken zijn want je kan niet echt keuren op zo'n jonge leeftijd?


Voordat ik in 2021 een veulen kocht leek me de hele periode van opfok en wachten me helemaal niks aan. Nu ik dan zelf een jonkie heb, kan ik zeggen dat mijn mening daarover niet veranderd is. _O-
Verder ben ik wel blij dat ik de gok heb gewaagd. Want als ik met zo’n mening toch voor dat veulen ben gegaan, zal ik er wel iets heel bijzonders in hebben gezien. Voorlopig ontwikkelt hij zich boven de verwachting die ik had.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:15

Is dan altijd de vraag, of het ook nog past , als ze onder het zadel zijn.
Mijn vorige paard had ik waarschijnlijk als 3 jarige niet voor mezelf gekocht. Die had ik dus wel al sinds veulen.
Uiteindelijk ook 10 jaar gehouden. Maar denk, als ik er was gaan kijken en proberen, ik haar niet had gekocht.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:44

Getup schreef:
Is dan altijd de vraag, of het ook nog past , als ze onder het zadel zijn.
Mijn vorige paard had ik waarschijnlijk als 3 jarige niet voor mezelf gekocht. Die had ik dus wel al sinds veulen.
Uiteindelijk ook 10 jaar gehouden. Maar denk, als ik er was gaan kijken en proberen, ik haar niet had gekocht.


Dat lijkt me als amateur vervelender dan het lange wachten inderdaad, ze worden niet altijd even gelukt als rijpaard waar ik verder mee zou willen. En dan niet zozeer door gebrek aan kwaliteit (dat is aan een veulen ook al redelijk te zien) maar gewoon omdat het niet klikt. Of ze blijken heel lastig te rijden en ik ben zeker geen prof. Of ze zijn toch niet helemaal gezond. Of te smal, te kort in de rug, te klein, en daar zit je dan :\

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:52

Dat is inderdaad wel een punt. Het is wel zo dat veulen waar ik ga kijken een volledige stamboom heeft, dus daar kan je wel bepaalde verwachtingen uit halen natuurlijk.
Maar het blijft een gok

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:57

Fly_high schreef:
Getup schreef:
Is dan altijd de vraag, of het ook nog past , als ze onder het zadel zijn.
Mijn vorige paard had ik waarschijnlijk als 3 jarige niet voor mezelf gekocht. Die had ik dus wel al sinds veulen.
Uiteindelijk ook 10 jaar gehouden. Maar denk, als ik er was gaan kijken en proberen, ik haar niet had gekocht.


Dat lijkt me als amateur vervelender dan het lange wachten inderdaad, ze worden niet altijd even gelukt als rijpaard waar ik verder mee zou willen. En dan niet zozeer door gebrek aan kwaliteit (dat is aan een veulen ook al redelijk te zien) maar gewoon omdat het niet klikt. Of ze blijken heel lastig te rijden en ik ben zeker geen prof. Of ze zijn toch niet helemaal gezond. Of te smal, te kort in de rug, te klein, en daar zit je dan :


En inrijden en doorrijden is een vak apart. Het doorrijden wordt ook vaak onderschat, maar dat is net zo belangrijk en eigenlijk net zo moeilijk als correct inrijden.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:58

Nouvel, sterkte. Wat balen.

Ik heb vaak zat veulens gekocht omdat ik jonge dieren zien opgroeien leuk vindt. We konden het geld missen en genoten er beiden van. Maar als het niet pastte of werd wat ik hoopte werden ze ook zo weer verkocht.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:07

Ik ben dan misschien zo iemand die 'teveel' doet met de kleintjes. Mijn 2 jarige loopt al vanaf een maand of 4 mee langs de fiets eerst met mama onder het zadel en nu alleen. Mijn jonge beesten zijn behoorlijk mak in de hand. := ik doe niet iedere dag wat met ze, maar wel regelmatig als wandelen, poetsen, en dus fietsen. Ik hou van makkelijke paarden :D heb er alleen nu 1 van 9 maanden die dat niet aankan, die is echt nog veel te ril, dus houd ik het bij poetsen en een stukje aan het touwtje door de paddock. Achterbenen optillen is nog steeds een drama ondanks van jongs af aan oefenen. Het gaat steeds iets beter, maar de hoefsmid kan haar achter nog steeds niet doen, heb er een best aantal gefokt, maar zo nerveus als deze heb ik slechts 1 x eerder meegemaakt, echter is die wel LT geworden, dus er is hoop, we oefenen langzaamaan rustig verder.

Nouvel: wat naar zeg, wat is er gebeurd? Beterschap!