Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:35

Thanx allemaal!
Buiten dat hij toch heel wat kijkeriger is dan verwacht blijkt hij als hij ergens echt van schrikt niet te gaan rennen maar juist in de ankers te gaan en en bok te geven…
Dat is voor mij iets geheel nieuws en na 2x uit zitten ging ik er de 3e keer dat dit gebeurde van af… -O-
Ik kwam plat op mijn kont op de grond terecht maar helaas op een vrij hard stukje van de bak waardoor alles een flinke klap heeft gekregen.
Ze dachten eerst rug en en ribben alleen gekneusd maar gisteren nog zoveel pijn dat ik toch foto’s moest laten maken en er 1 wervel ingezakt blijkt te zijn, dat is gelukkig een stabiele breuk die met rust en voorzichtig bewegen vanzelf weer zo moeten kunnen helen, dus dat hopen we dan maar…

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:16

julya schreef:
Dat is inderdaad wel een punt. Het is wel zo dat veulen waar ik ga kijken een volledige stamboom heeft, dus daar kan je wel bepaalde verwachtingen uit halen natuurlijk.
Maar het blijft een gok


Ook dit zegt echt niet alles...

Mijn zelf gefokte dametje heeft op papier pracht springbloed, zou tussen de 1.65-1.70 moeten worden. De realiteit? Ze is een smurf van 1.55 die zo ongeveer over iedere balk die hoger als 30cm gestrekt ligt. Ze is nog geen 4 dus wie weet ontwikkeld ze nog wat en tikt ze net aan de 1.60 aan maar ik bedoel maar dat niet alles zo hoeft te zijn. Daarnaast was de hengst een beeldig paard en mega braaf, dus ik dacht koele kikker karakter. Niks blijkt minder waar haar half zusje en zij zelf hebben beide een enorm zenuwachtige tik als je een ander paard pak en staan de hele dag te tippen om iets te doen. :o
Ergste is nog dat beide paarden 24/7 een enorme ruimte hebben en genoeg vriendjes + speelgoed dus aan beweging kan het niet liggen.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:25

Nouvel schreef:
Thanx allemaal!
Buiten dat hij toch heel wat kijkeriger is dan verwacht blijkt hij als hij ergens echt van schrikt niet te gaan rennen maar juist in de ankers te gaan en en bok te geven…
Dat is voor mij iets geheel nieuws en na 2x uit zitten ging ik er de 3e keer dat dit gebeurde van af… -O-
Ik kwam plat op mijn kont op de grond terecht maar helaas op een vrij hard stukje van de bak waardoor alles een flinke klap heeft gekregen.
Ze dachten eerst rug en en ribben alleen gekneusd maar gisteren nog zoveel pijn dat ik toch foto’s moest laten maken en er 1 wervel ingezakt blijkt te zijn, dat is gelukkig een stabiele breuk die met rust en voorzichtig bewegen vanzelf weer zo moeten kunnen helen, dus dat hopen we dan maar…


Och hemel wat een pech zeg! Beterschap.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:29

Wat heftig, Nouvel. Beterschap!
Hier ben ik definitief gevallen voor de IJslanders, maar wat een prijzen komen daar voorbij...

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:52

Tirzasarah: uuuuh...volgens mij is t dan toch n dressuurpaard whaha .

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:56

Nouvel schreef:
Thanx allemaal!
Buiten dat hij toch heel wat kijkeriger is dan verwacht blijkt hij als hij ergens echt van schrikt niet te gaan rennen maar juist in de ankers te gaan en en bok te geven…
Dat is voor mij iets geheel nieuws en na 2x uit zitten ging ik er de 3e keer dat dit gebeurde van af… -O-
Ik kwam plat op mijn kont op de grond terecht maar helaas op een vrij hard stukje van de bak waardoor alles een flinke klap heeft gekregen.
Ze dachten eerst rug en en ribben alleen gekneusd maar gisteren nog zoveel pijn dat ik toch foto’s moest laten maken en er 1 wervel ingezakt blijkt te zijn, dat is gelukkig een stabiele breuk die met rust en voorzichtig bewegen vanzelf weer zo moeten kunnen helen, dus dat hopen we dan maar…


Ow fijn, niet voorwaarts te krijgen? zullen wel flinke bokken geweest zijn dan. Hopelijk herstel je hier goed van en houdt je er geen angst aan over.

Met tirzasarah eens dat afstamming niet alles zegt, sommige dingen zijn er wel uit te halen maar dan wel vaak als er met bewezen hengsten gefokt is.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:05

tirzasarah10 schreef:
julya schreef:
Dat is inderdaad wel een punt. Het is wel zo dat veulen waar ik ga kijken een volledige stamboom heeft, dus daar kan je wel bepaalde verwachtingen uit halen natuurlijk.
Maar het blijft een gok


Ook dit zegt echt niet alles...

Mijn zelf gefokte dametje heeft op papier pracht springbloed, zou tussen de 1.65-1.70 moeten worden. De realiteit? Ze is een smurf van 1.55 die zo ongeveer over iedere balk die hoger als 30cm gestrekt ligt. Ze is nog geen 4 dus wie weet ontwikkeld ze nog wat en tikt ze net aan de 1.60 aan maar ik bedoel maar dat niet alles zo hoeft te zijn. Daarnaast was de hengst een beeldig paard en mega braaf, dus ik dacht koele kikker karakter. Niks blijkt minder waar haar half zusje en zij zelf hebben beide een enorm zenuwachtige tik als je een ander paard pak en staan de hele dag te tippen om iets te doen. :o
Ergste is nog dat beide paarden 24/7 een enorme ruimte hebben en genoeg vriendjes + speelgoed dus aan beweging kan het niet liggen.


Aah ja, oke. Maar qua karakter vormt ook een hoop met hoe je ermee omgaat misschien?
En stokmaat. Ja, dat wordt een afwachtertje. Fokker zegt wel dat ze al flink aan de maat is. Het is een friese dame trouwens :)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:08

Oh pijnlijk nouvel
Beterschap

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:02

Sterkte nouval, klinkt pijnlijk.
Hopelijk een snel herstel en meer geluk met je nieuwe aanwinst

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:42

Bah Nouvel wat een vervelend bericht.. heel veel sterkte en beterschap.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:45

Jeetje nouvel, echt heel erg naar dit.. Beterschap!

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 18:44

Ann schreef:
Wat heftig, Nouvel. Beterschap!
Hier ben ik definitief gevallen voor de IJslanders, maar wat een prijzen komen daar voorbij...


Wat had je in gedachten qua prijs/budget. Beetje IJslander ga je onder de 6000 niet vinden dat is altijd al zo geweest

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:00

En als je ze vindt is er iets mee, ZE, ouder, qua gangen wat minder.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:01

Ons budget was ongeveer 5000 voor een paard, maar ik ga nu doorsparen tot 8000-10.000. Ik moet nog even wennen aan de hogere prijzen... Een gezond paard kopen zal sowieso best een opgave zijn volgens mij. Ik ben me aan het verdiepen in PSSM bij verschillende rassen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:47

MyWishMax schreef:
Ik zie juist andere dingen hier bij de jonge paarden. Ook de merrie veulens en jonge paarden spelen nog heel wat af, als ze leeftijdsgenootjes hebben. Als ze die niet hebben doen ze het al snel niet meer. Ik ben echt voor een gemengde kudde, maar wel met leeftijdsgenootjes en niet maar 1 veulen of jaarling oid. En vooral veel ruimte om te kunnen rennen en keten, ook in de winter.
En vooral niet teveel mee gaan doen, dat is juist een valkuil waar ik veel mensen in zie trappen die een veulen op pension zetten. Het is een jong dier, daar moet je niet elke dag of meerdere keren per week mee aan het trainen gaan. In een goede opfok gaan ze ook niet gewoon 3 jaar het land of de paddock op en verder niet eens aangeraakt. In de hand komen en normale dingen mee draaien is niks mis mee, dat gebeurd hier ook gewoon. Meelopen aan halster, da, hoefsmid, maar verder vooral buiten spelen met andere jonkies. Maar ik zie juist heel veel mensen die echt heel veel doen wat die kleintjes helemaal niet kunnen verwerken nog qua concentratie oa.

Dit is ook mijn ervaring.

Oh wat balen Nouvel :(:) Beterschap!

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:44

Wij fokken ieder jaar 3 tot 6 veulens, dus leeftijdsgenootjes genoeg. Maar hier spelen ze dus relatief weinig. De hengstjes wel meer dan de merrietjes.

Maargoed, daar ging het helemaal niet om :) Het was meer om te laten zien dat het niet per se een probleem is om op een pensionstalling te zetten en dat er genoeg paarden zijn die in het werk staan die het ook juist leuk vinden om met het jonge grut te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:46

Ann schreef:
Hier ben ik definitief gevallen voor de IJslanders, maar wat een prijzen komen daar voorbij...


https://paarden.aangeboden.nu/category/veulens/

Hier heb ik mijn (gr)ijslander vandaan.. Heb hem als veulen gekocht, maar soms staan er ook wel volwassen ijslander(kruisingen) bij.. En een stukje beter geprijsd dan een echte ijslander..

Edit; ik zie dat de prijzen hier ook flink gestegen zijn :+

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:41

[/quote]

Aah ja, oke. Maar qua karakter vormt ook een hoop met hoe je ermee omgaat misschien?
En stokmaat. Ja, dat wordt een afwachtertje. Fokker zegt wel dat ze al flink aan de maat is. Het is een friese dame trouwens :)[/quote]

Haar half zusje staat bij een ervaren fokker die ook zadelmak maken doet en meerdere trainingen aanbied, die vertoonde eerder het karakter trekje als mijn merrie. Ik ben trouwens iemand die voor de lol gefokt heeft en dus niet professioneel bezig geweest. Een deel karakter kan je sturen maar sommige dingen zitten er echt in. Merries hebben ook nooit bij elkaar gestaan en beide een compleet andere opvoeding gehad. Het is met een jong paard gewoon heel erg afwachten hoe ze worden en of je er blij mee bent jaren later. Ik heb zelf heel erg genoten van de jonge periode maar ken genoeg mensen waarbij het echt complete horror was. Hoop dat je een leuke match heb met de bezichtiging. :) let dus wel goed op dat er op papier nog zoveel kan lijken wat in werkelijkheid nooit zal gebeuren.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:54

Mer1980 schreef:
Ik ben dan misschien zo iemand die 'teveel' doet met de kleintjes. Mijn 2 jarige loopt al vanaf een maand of 4 mee langs de fiets eerst met mama onder het zadel en nu alleen. Mijn jonge beesten zijn behoorlijk mak in de hand


Die van mij ontspringt de dans ook niet hoor; in April gaat ze voor het eerst mee op wedstrijd (een soort keuring bestaande uit een half rondje aan de hand door de bak stappen / draven), dus ik ben al sinds 4 maanden bezig met poesten, meelopen, traileren, en vertrouwen opbouwen.

Myrkvi

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:52

Ann schreef:
Ons budget was ongeveer 5000 voor een paard, maar ik ga nu doorsparen tot 8000-10.000. Ik moet nog even wennen aan de hogere prijzen... Een gezond paard kopen zal sowieso best een opgave zijn volgens mij. Ik ben me aan het verdiepen in PSSM bij verschillende rassen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Hoi!
Ik stuur je even een pb.. weet iets wat niet officieel te koop staat ;)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:13

Nouvel dat is een akelige val geweest. Beterschap.

Wat betreft het houden van jonge dieren. Ik heb hengsten in de opfok gehad en merries thuis. Opfok is mij prima bevallen, ze hadden het daar goed en waren voldoende in handen geweest. Mijn merries thuis is het streven om tenminste 2 jonkies te hebben. op dit moment heb ik 2 nu jaarling merries lopen en die hebben het mooi met elkaar, maar ook zeker met de 5 jarige merries. Ik zou persoonlijk wel kiezen voor opfok als je ze niet thuis kunt hebben.

Komende tijd eens zien wat er nog meer op zoek kan naar een ander huisje. Ik heb het eigenlijk te druk met werk en andere zaken.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:58

Oei Nouvel, wat een tegenvaller :-(
Hoe voel je je? Niet teveel pijn hoop ik.

Ellie heeft de afgelopen 2 jaar in de opfok met leeftijdsgenootjes gestaan en heb er een superfijn dier aan. Ze is wel redelijk wat in handen geweest. Ik vind de overgang naar nu bij ons op pensionstal nog best een dingetje voor d'r. Ze kan genoeg bewegen in de paddock maar het is geen wei waar ze kan ravotten. Bovendien staat ze nog alleen in de paddock, met de rest om zich heen (sommigen alleen omdat hun eigenaar dat wil maar de meesten met 1 of meerdere vriendjes) Staleigenaresse is aan het kijken bij wie ze het beste in kan. Van de zomer gaan ze met de hele groep op de wei natuurlijk, maar ik merk dat ze een maatje mist. Ze wil nu steeds met ons spelen :+
Vandaag nog maar even gevraagd of ze er al bij 1 in kan.

Ze doet het trouwens super. Ze heeft al vast gestaan op de poetsplaats om te poetsen en gaf ook niets om een dekje op d'r rug. We zijn rustig met wat grondwerk begonnen. Ze is geen dooie maar lijkt wel lekker koel in het koppie.
Afbeelding

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:35

Ik meld me hier ook (weer :Y) ) Ik ben het topic altijd blijven volgen en vind het zo leuk om al jullie verhalen te lezen. In 2021 heb ik een hele leuke merrie gekocht en daar ben ik nog steeds super blij mee maar door omstandigheden (overleden paard) staat ze nu alleen dus ben ik opzoek naar een maatje.

Ik zoek een fjord/haflinger of andere koudbloed van 2 t/m 6 jaar, bij voorkeur onbeleerd.
Stokmaat tussen 1.40 en 1.55. Mocht iemand wat weten hoor ik het graag!

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:58

Eerder in dit topic heb ik meegepraat, wellicht wel leuk om een update te geven.
Nadat ik geen match bleek met mijn vorige pony ben ik (begin vorig jaar) op zoek gegaan naar een nieuw paard. In mijn zoektocht kreeg ik een bericht; hij was qua uiterlijk alles wat ik niet zocht, maar hoe de verkoper hem omschreef was hij precies wat ik zocht qua karakter. Behoorlijk lelijk eendje (sorry maar echt :o heb toen zelfs hier nog gevraagd of uiterlijk een afknapper is :') ), maar met 2x proef rijden precies wat ik zocht met buiten rijden. In de bak nog zo groen als gras maar met buiten rijden oortjes erop en zo moedig, zo zelfverzekerd. Nergens van verschieten, ondanks groen zeer braaf in alle gangen. Na wat twijfelen -door zijn uiterlijk en groenheid- heeft zijn geweldige karakter toch de doorslag gegeven om hem te kopen. We hebben onwijze pech gehad in het begin, hij kwam na 2 weken kreupel uit de weide. Een bot scheurtje, ontstoken kogel en uitgerekte pees. Na 3 maanden mochten we weer opbouwen maar door gebrek aan faciliteit bij zijn toenmalige stal (en teveel energie/roekeloosheid van hem waardoor ik de weg niet op durfde) besloten om hem te verhuizen naar een stal met bak. Hier bleek hij uiteindelijk ook beter te aarden dus win-win. Sinds we op deze stal staat gaan we echt zó lekker. Hij is ook echt zoveel knapper geworden, hij was te dun en dof toen ik hem kreeg. Nu is hij mooi vol, glimt je tegemoet en is echt een stukje volwassener geworden. Ik word elke dag nog een beetje meer verliefd op dit paard <3. Ik wil jullie dus hartstikke bedanken voor het advies om gewoon te gaan kijken!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:32

Wat een fijne update! Maakt me wel nieuwsgierig naar een foto natuurlijk.