Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 14:33

Marigold dat is niet waar! Er worden ook mensen aangevallen waarbij de aanval unprovoked is. Of gewoonweg predatory. Er staat gewoon een lijst op wikipedia, de laatste jaren niet helemaal bijgewerkt, maar er staan er genoeg. De laatste entry, van de man in Italie. Die was ook unprovoked. Het is maar of je wilt lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:46

Toevallig vanmorgen een filmpje gezien van wolven in Amerika, roedel pakt groot hert. Niks zwak, oud dier. Als ze met veel zijn maakt het formaat wat ze pakken en hoe oud/zwak of juist hoe fit zo'n dier is niks uit. Hier lopen inmiddels ook complete roedels. Die zullen dus ook samen werken en niet schuwen om groot wild te pakken, ook als dit nog gezonde sterke dieren betreft.

Marigold, mensen zijn wel slachtoffer van de wolf. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:54

Column van Daphne Deckers in de weekendbijlage is ook kritisch tov de wolf.
Hopelijk zet dit meer mensen aan het denken.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:12

tienus63 schreef:
Column van Daphne Deckers in de weekendbijlage is ook kritisch tov de wolf.
Hopelijk zet dit meer mensen aan het denken.

heb je daar een link van?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:23

Kan me er niet echt iets bij voorstellen, qua expertise. Maar heb het artikel niet gelezen. Misschien heeft ze zich goed ingelezen, en contact gehad met mensen die er verstand van hebben.

Edit: kan het zelf niet lezen ( op de titel na) maar lijkt vooral in te haken op de polarisatie als ik op de titel af ga.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:04

Onali schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8815867950

Kan even het oorsponkelijke bericht niet meer vinden.
Oh die link staat onderaan het bericht.

Citaat:
Wolven ongevaarlijk?

Mijn naam is Azad. en komen oorspronkelijk uit het zuidoosten van Turkije. Ik ben 35 jaar en woon in Duitsland. Mijn zorg is dat de wolvenwetenschappers zeggen dat de wolf onschadelijk is, het is een vergissing!

In mijn thuisland beginnen we op vierjarige leeftijd overdag te werken, toen zorgde ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat voor de kudde schapen in de bergen. Toen ik tien was, begon ik de kudde dag en nacht te begeleiden met een geweer. Maar eerst en vooral ging het om mezelf te beschermen tegen de wolf! Omdat ik weet hoe gevaarlijk de "lieve" wolf kan zijn.

Nu kom ik op het punt waar men zegt dat wolven ongevaarlijk zijn. Ik kan dit uit eigen ervaring weerleggen. Omdat ze niet alleen boerderijdieren doden, maar ook honden zouden worden opgelicht en de kinderen door hen zouden worden ontvoerd.

In 1993 werden vijf kinderen naar school begeleid door een volwassen man die ook een geweer had, maar ze kwamen nooit aan.

In wanhoop zou er een zoektocht worden gestuurd, en ik was een van hen.

Na een tijdje kwamen we op een plek en zagen alleen de met bloed besmeurde kleren in de sneeuw van de vijf kinderen en de volwassen man. Naast de kleren lagen de schooltassen van de kinderen en het geweer van de man. We volgden de slijpsporen in de sneeuw voor ongeveer 100 meter en waren bang voor ons eigen leven.

Toen ik een kind was, ging een man met een paard 's avonds niet naar het dorp. Velen uit het dorp keken, en ik was erbij. We vonden een dood paardenhoofd en een bebloede voet in een mannenschoen.

Nog een incident dat mijn ouders uit mijn dorp me op 18 augustus 2017 opnieuw uitgebreid zouden vertellen: Twee broers en zussen (9 en 10) uit mijn dorp hoedden de kudde schapen, ze zouden voor zonsondergang door hun vader worden vervangen. De kinderen moeten opschieten, zodat ze voor het donker in het dorp zijn. Na een lange periode van duisternis kwamen de kinderen niet, daarom ging het hele dorp op zoek naar de kinderen, iedereen was zich bewust van het gevaar. De hele nacht zou worden doorzocht tot het ochtendgloren. De volgende dag zou de zoektocht doorgaan, dan kwamen we op een plek waar de kinderen aan het rennen waren. Op de stenen stonden kransen van bloemen en bosjes bloemen waar de kinderen blijkbaar mee hadden gespeeld. De stenen om hen heen waren besmeurd met bloed en we wisten weer dat we een deel van ons zouden doden.

Beste lezer, waar ik u op wil wijzen is dat wolven niet ongevaarlijk zijn. Dit levensverhaal is gebaseerd op de waarheid die ik heb meegemaakt. Ik zou je veel meer en zelfs wredere waarheden kunnen vertellen over de wolf uit mijn thuisland of uit mijn land en niet alleen mij.

De zogenaamde "wolvenexperts" bagatelliseren de situatie die om ons heen gebeurt. Ze vertellen verhalen om de situatie te kleineren.

Zorg ervoor dat uw kinderen nooit alleen in het bos spelen , want u zou geen kans maken voor een hongerige wolf. De wolf is geen hond en dus ook geen aaidier. Jezelf vergroten, schreeuwen tegen het dier verdrijft geen hongerige wolf. Hij staat altijd te popelen om vol te zitten, jij bent zijn verse prooi op twee poten. Want zodra de wolf honger heeft, laat hij zich niet meer afschrikken. De "wolvenexperts" hebben zeker nog nooit een hongerige wolf ontmoet. "Als ik de wolf door mijn verrekijker observeer vanaf een afstand van 100 meter, dan kan ik de wolf als ongevaarlijk omschrijven."

Er zijn twee zeer bekende mannen in onze branche die de wolf kennen. Mehmet S. zorgde al op vierjarige leeftijd voor de schapen in de bergen in zijn thuisland. Mehmet A. woont in Duitsland. Beiden hebben al tientallen jaren levensbedreigende ervaringen met wolven. Je kunt ze wolvenexperts noemen en niet degenen die zich achter struiken verschuilen, naar wolven kijken en boeken lezen.

We hebben ezels voor bagage, eten en water voor ons en de honden. De ezel gaat liggen als de wolf komt en rent niet weg, hij is bang, hij beeft.

Onze honden zijn de Kangal. Als je de honden in een kooi stopt of aan een ketting doet, dan breken ze met de ziel. De hond groeit bij ons als puppy op met de schapen, de honden mogen nooit geaaid worden door andere mensen, ook niet door uw eigen familie.

De wolven leven in de bergen, als ze in het dorp komen worden ze samen met de mensen uit het hele dorp weggejaagd. De wolf moet echt bang worden van de mensen dat hij nooit meer terug zal komen in de dorpen.

Als kind zorgde ik voor de schapen. Wat voor weer het ook is, we slapen in een schaapswollen jas te midden van een kudde schapen bij de Kangals.

Zelfs als de schapen in de stal zijn, komen er wolven in de stal. Je springt zonder problemen tot 1,60 m hoog. We hebben geen hekken. We maken stenen muren, 2,20 m hoog en zetten er doornstruiken op, vastgemaakt met linten.

Beste lezers, ik hoop dat ik u enig inzicht heb kunnen geven in hoe gevaarlijk een wolf is. Ik herhaal dat wolven NIET ongevaarlijk zijn, het zijn roofdieren die op prooien jagen. Ze schuwen niemand wanneer ze honger hebben.

Azad

http://www.wolfszone.de/000main/texte/w ... 2kiIblgf3k


Die had ik inderdaad ook gelezen vandaar mijn reactie hierboven! Ik kon dit bericht echter niet terug vinden

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:40

Afbeelding

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:54

dank je echwel

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 01:59

De column van Daphne Deckers in de Vrouw

Afbeelding

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 09:46


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:10

Gisteren een rare melding geweest van 2 wolven. Iets klopt er niet maar als er om gevraagd word wordt je afgekapt.

Jammer want elke melding dient wel correct te zijn lijkt mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:12

Daphne heeft er goed over nagedacht. Ik ben het wel eens met wat ze schrijft.

Ik kreeg gisteren een zichtmelding door vlak bij de Valenberg waar ik graag wandel. Kom er ook geen wild meer tegen, en de kudde paarden huist ook elders, die lopen ook niet op de vlakte daar. Terwijl je ze er eerder vaak kon zien.

Daks die " wolven" zijn honden die eerder al eens voor wolven waren aangezien. Heel veel vragen over gekomen ze kunnen denk ik niet op iedereen antwoord geven.

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:22


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:29

SusanH schreef:
Daphne heeft er goed over nagedacht. Ik ben het wel eens met wat ze schrijft.

Ik kreeg gisteren een zichtmelding door vlak bij de Valenberg waar ik graag wandel. Kom er ook geen wild meer tegen, en de kudde paarden huist ook elders, die lopen ook niet op de vlakte daar. Terwijl je ze er eerder vaak kon zien.

Daks die " wolven" zijn honden die eerder al eens voor wolven waren aangezien. Heel veel vragen over gekomen ze kunnen denk ik niet op iedereen antwoord geven.


Maar dan nog klopt Oosterdiep/Foxhol niet dat ligt namelijk nog km uit elkaar.
En die melding blijft staan.

En dan op facebook ook nog de melding foxel/Oosterdiep in Drenthe. Onduidelijk en paniekzaaierij.

Maar jammer dat dat dan afgekapt word.en niet degelijk uitgezocht word

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:13

Wolf gespot in Gilze (Gilze Rijen Noord Brabant)

Vreemd dat hij hier opduikt want het dichtsbijzijnde was in Someren / Heeze geloof ik waar ze flink bezig zijn.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:42

Net ook nog een in Bavel, is filmpje van in de app

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:46

Is hetzelfde filmpje vermoed ik, tenminste er gaat er nu 1 rond. Is eigenlijk in Gilze :') maar dat maakt niks uit natuurlijk.

Heeft van de week aan de andere kant van de snelweg al reeën gepakt. Minder leuk dat hij hier een week geleden al wat heeft gedaan en nu schijt nog hier zit..

Edit: is dat toevallig de meldingen app van Noord Brabant? Daar zou ik graag in willen maar hoor er de laatste weinig mee over.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:18

Heel goed stuk van Daphne! En die woont in de randstad...

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:39

Oakland1990 schreef:
Eilandje schreef:
Ik denk dat het velen gewoon niet kan schelen. Ze lijken wel verblind door hun ideologie, en alles en iedereen moet wijken. Er zijn onder de wolvenliefhebbers echt heel wat mensen die tegen het hobbymatig houden van dieren zijn want die zijn slecht voor het milieu en i.t.t. dieren voor menselijke consumptie zijn ze nergens voor nodig. Die vinden het niet erg dat andere mensen zich zorgen maken over hun veulens, want die veulens zijn niet meer dan een ongewenste hobby van anderen.
Onlangs nog zo’n betweterig exemplaar ontmoet in de facebook-groep van onze gemeente (en ik woon dus heel landelijk, dat is dus geen type dat ergens in een grootstad woont). Mensen met dieren die niet blij zijn met de wolf zijn volgens hem dramaqueens en de schade door wolven is verwaarloosbaar (waarbij hij met “schade” louter financiële schade bedoelt, emotionele schade bestaat volgens hem niet als je dier gegrepen wordt).


Dat heet eerder psychopaat als je je zo totaal niet kan inleven in andermans miserie en daar geen emotie bij hebt


Zitten helaas genoeg psychopaten tussen

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:03

Klopt hij is gezien dichtbij waar mijn paarden staan in Molenschot nabij Gilze.
Denk dat ik toch maar iets ter zelfverdediging het bos mee in neem komende week als ik ga rijden :x

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:31

Nyaleti schreef:
Is hetzelfde filmpje vermoed ik, tenminste er gaat er nu 1 rond. Is eigenlijk in Gilze :') maar dat maakt niks uit natuurlijk.

Heeft van de week aan de andere kant van de snelweg al reeën gepakt. Minder leuk dat hij hier een week geleden al wat heeft gedaan en nu schijt nog hier zit..

Edit: is dat toevallig de meldingen app van Noord Brabant? Daar zou ik graag in willen maar hoor er de laatste weinig mee over.


Die is er wel maar helaas niet echt heel actief meer. Ik zit er in en deze wolf is daar niet gemeld

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:03

Deze is wel gemeld in de app Brabant, Zeeland inclusief filmpje

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 06:39

different1 schreef:
Deze is wel gemeld in de app Brabant, Zeeland inclusief filmpje


Die spotmelding hier is gisteren. De laatste app melding is 16 januari. Daar zit toch flink aantal dagen tussen. Zou dan toch fijn zijn gezien velen en ik er vanuit gaan dat het rond trekkende wolven zijn dat ze dan wekelijks even melden dat betreffende wolf daar nog rond hangt ;)

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:42


Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:49

De meldingsapp is hier steeds slomer. Krijg je anderhalve dag later een melding. Ja als je beesten dan al gepakt zijn… lang leve de app