Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:58

Fijn Renee dat je zo heerlijk hebt kunnen wandelen. Ik kan daar ook altijd zo van genieten. Kan niet wachten om ook af en toe lekker de bossen in te gaan als ze beleerd is straks.

Wat vervelend Yontheke dat men zich niet aan de afspraken houdt.

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:07

Ik kom hier ook gezellig meepraten en lezen als het goed is?

De bedoeling was vorig jaar beginnen aan het inrijden van Makuya, ze is nu 5 en word in july 6.
Maar door enorm veel pech is dat niet gebeurd. Nu ben ik dit jaar wel serieus kunnen beginnen en heb ik er een paar keer opgezeten. Helaas net verhuist en geen bak meer maar enkel een roundpen. Dus inrijden doe ik buiten :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Wel had ik vorig jaar een fijne bak. Dus al het voorwerk was gedaan. Afbeelding

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:09

Ziet er leuk uit Ignies. Wij hebben helaas niet veel buiten rijden bij ons. Dus elk nadeel heeft zn voordeel of andersom :D :D :D

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:13

Babootje schreef:
Ziet er leuk uit Ignies. Wij hebben helaas niet veel buiten rijden bij ons. Dus elk nadeel heeft zn voordeel of andersom :D :D :D


Haha ja de vorige stal was echt ruk buitenrijden. Dus dit bevalt me veel beter, al mis ik de bak wel. We zijn nog in de buurt aan het rondkijken of we wellicht een bak kunnen huren. Heb er een paar gezien op stapafstand maar nog niet benaderd.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:45

Welkom Renee en Igniss!

Ik heb vandaag mijn baby opgehaald uit de opfok en naar de zadelmakmaker gebracht. Wat was ie braaf!!! Toen ik aankwam om hem te halen was ie een beetje bozig, want al zijn speelkameraden waren naar de wei en hij niet. Maar op de trailer zetten, even kijken, even een snurkje en vervolgens gewoon achter mij aanstappen en in 1 beweging de trailer in. Ook op de trailer, was toch een rit van bijna 2 uur) was hij gewoon rustig, heeft lekker staan eten uit zijn hooinet en helemaal niet onrustig geworden. Achteruit de trailer af ging ook redelijk soepel en op de nieuwe plek was de spanning binnen 5 minuten helemaal weg, stond ie al vrienden te maken met buurpaard en meteen eten van zijn hooi in de box. n de middag nog even naar buiten in de paddock geweest en ook daar (ondanks dat hij helemaal geen paddocks kent) stond hij rustig de boel te observeren zonder stress....wat een heerlijk dier!
Afbeelding

Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:16

Wat een chill dier Oji!

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:35

Die is chill zeg! Hopelijk pakt hij het zadelmak maken ook zo gemakkelijk op.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:36

Super fijn dat het zo goed is gegaan Oji! Hoelang hoop/verwacht je hem bij de zadelmakmaker te laten staan?

Gaaf paard Igniss! Wat voor zadel heb je er op liggen op de eerste foto? Ziet er fijn uit!

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 23:28

Wat een leuk dier Oji! En wat een puppy nog zo!

Leuke bonte hierboven! Dapper dat je dat zo buiten durft!

Ik heb het oude zadel van m'n vorige paard op Mien. Wel laten controleren/aanpassen door de zadelmaker ondanks dat ik zelf al wel dacht dat het wel acceptabel lag.
Wij hebben donderdag voor het eerst in de halve bak gewerkt. Wel nog aan de longe maar ze is zo waanzinnig braaf! Stap, draf, galop en achterwaarts snapt ze nu al goed! Echt meer dan trots op de pup! Had in eerste instantie voor we begonnen de hoop er met 3/4 jaar zelf op te kunnen maar het gaat nu zo snel dat ik denk er met 2maandjes misschien al zelf op te zitten!

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:01

Renee_S schreef:
Super fijn dat het zo goed is gegaan Oji! Hoelang hoop/verwacht je hem bij de zadelmakmaker te laten staan?

Gaaf paard Igniss! Wat voor zadel heb je er op liggen op de eerste foto? Ziet er fijn uit!


Ik heb er een deuber ibero verano op liggen. Boterzacht met een soort gelseat <3 en aanpasbaar met een imbus. De zadelmaker komt deze maand wel even om de kussens te controleren maar hij lijkt heel goed te passen. (Al heb ik de neiging om hem met opzadelen iets teveel naar voren te leggen)

Nu het zou koud is gebruik ik het bontje wat erbij zit.
Afbeelding

_coquette_ - het scheelt dat ik haar zelf gefokt heb en door en door ken. Ze is heel betrouwbaar en heeft buiten minder spanning dan in een bak :')

Leuk dat ze zo goed gaat! Wellicht eind van de zomer ook al een buitenritje? :D

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:00

Ja hij was superchill. Hij kijkt ook zo relaxed uit zijn ogen, wel brutaal en nieuwsgierig maar enorm mensgericht en totaal niet angstig. Grappig ook dat ik hem in zijn wintervacht nog veel meer puppy vindt tonen als in zijn zomervacht. Hij heeft ook een beetje pony-looks, maar daar houdt ik juist van <3

Hij is 4, dus op zich mooie leeftijd om mee aan de slag te gaan, maar hij krijgt alle tijd. Ik verwacht dat hij zo'n 2 maanden bij de zadelmakmaker zal staan en daarna gewoon heel rustig kijken hoe het loopt. Vaak het dat heel erge puppie er wel snel af zodra ze wat aan het werk gaan en wat wereldwijzer worden. Mijn merrie had toen ik haar kocht ook nog heel erg puppie looks, was 5 toen ze zadelmak gemaakt werd en nog echt een baby om te zien tot die tijd. Maar na 2 maanden aan het werk al zoveel wijzer om te zien. Had ook pony-looks ondanks dat ze behoorlijk hoog in het bloed staat, en is die pony-look gelukkig nooit verloren. Ook nu als pensioenado is het gewoon een reuze pony (nou ja reus, 1,66m).

Qua zadels, degene die hem zadelmak maakt rijdt met haar eigen zadels, die passen op vrijwel elk paard zei ze en anders met een onderlegger. Ik heb zelf 2 zadels die ook op vrijwel elk paard wel passend te maken zijn (Stuben Siegfried springzadel en KN Symphony dressuurzadel) Daar hoop ik in ieder geval de periode dat hij nog in de groei is en nog moet uitzwaren mee uit de voeten te kunnen. Over 2 jaar, als ie 6 is eens kijken dan of ik het bij deze zadels hou of iets nieuws aanschaf. Die modernere zadels zien er vaak wel heel erg comfortabel uit met net even wat zachter leer, maar ik houd echt niet van een gedwongen zit. De tijd zal het leren, op zich zit ik heel fijn op mijn ietwat "ouderwetse" zadels.

Heb ik het gemist, maar wat voor paard is de jouwe Igniss? Lijkt qua type heel spaans maar zijn die ook in bont? Wel stoer bij hem die rechtopstaande manenkam!

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:42

Welkom Igniss wat een leuk dier om te zien!

Wat een super relaxed paard Oji. Lijkt me heel fijn om zo'n nuchter dier te hebben. Kan de mijne nog van leren :')

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:23

Oji, Makuya is een kruising kwpn/tuiger x Pools warmbloed.

Donderdag gaan de manen en sokken er weer helemaal vanaf *\o/* dan ziet ze er weer netter uit. Ik ben niet geweldig met de boog goed bijhouden :')

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:43

Gefeliciteerd Oji. Wat een lief koppie. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:47

Wat een dapper paard Oji.
Fijn dat hij zo relaxed is.

Igniss
Dat ziet er heerlijk uit zeg jou zadel.
Staat hem ook er goed.

Vandaag was de dag.
We moesten maar eens gaan zitten.
Ze heeft het fantastisch gedaan mijn muisje.
Volgend stapje is aan de wandel gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:05

Muis vertrekt geen spier zo te zien. Kijkt wel even waar je gebleven bent. Volgens Muis stond je net nog op de roze kruk _O- _O- _O-

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:10

Babootje schreef:
Muis vertrekt geen spier zo te zien. Kijkt wel even waar je gebleven bent. Volgens Muis stond je net nog op de roze kruk _O- _O- _O-


:')
Ze dacht ook pfff die niet zo moeilijk ga nu maar zitten. :D
Ik vond het spannender als Muis.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:24

Wij zijn vandaag Alba voor de laatste keer gaan bezoeken in de opfok. Hebben hem even uit de groep gehad en laten vrijspringen en dit viel niet tegen. Ze hebben hem echt 5 minuten vantevoren uit de groep gehaald en voor een 3 jarige hengst dat niets kent was hij eigenlijk vrij chill. 15 februari gaan zijn ballen er normaal af en wordt hij als er nog genoeg tijd over was met de andere paarden keuren ook nog hals en rug op de rx gezet. Anders doe ik dat als hij thuis is. 29 april gaan we hem ophalen.

Afbeelding

Afbeelding

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:38

Wat een leukerd Yontheke! Ook nog echt zo'n puppie, maar dat vrijspringen ziet er goed uit zeg!

Vandaag is mijn puppie voor het eerst gelongeerd. Ik keek mijn ogen uit. Zo braaf, zo meewerkend en het zo snel snappen. Geen gebok, geen geknal, gewoon heerlijk oplettend op wat er van hem gevraagd werd. Alleen naar de longeerton vond ie even spannend, maar dat was even inhouden, even snurken, even stresspoepen en weer doorlopen. Hij is volgens mij gewoon heel graag bij mensen dus loopt dan gewoon mee ook als hij het spannend vind. Heerlijk dier!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:36

Wat een fijne updates allemaal!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:38

Leuke updates allemaal! Gaat echt goed zeg.
En wat een knappe paarden komen er weer voorbij <3

Hier staat het even op een laag pitje. Odin heeft sinds gisteren een nieuwe vriend in de paddock en hiervoor heeft ie altijd even extra tijd nodig om dit te verwerken.
Komende weken maar even lekker rustig aan :)

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:57

Leuke updates komen er voorbij!

Dino is al aardig gewend op zijn nieuwe plek, had hem gister voor het eerst mee naar de bak genomen toen de rest binnen was (de bak zelf was ie al wel geweest) en dat vond ie wel spannend. Maar dat is logisch, dus dat gaan we nu weer wat "normaal" maken met wat wandelen en simpel grondwerk. En wat VD oefeningen die ie leuk vindt. :D
Daarna ga ik het longeren weer wat oppakken is de bedoeling.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:07

Zo leuk om al jullie updates te lezen. En ook leerzaam :j

Ik ben ter voorbereiding lid van de Acadamy van Featherlite. Zo leuk om te zien

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:52

Ik heb vandaag mijn bak gesleept, eind deze week gaan we weer aan de slag!
Het wordt nog een paar nachten flink koud en met mijn reuma functioneer ik niet zo goed in de kou, dus ik wacht nog even een paar dagen en hoop dat ik vanaf dan ook gewoon door kan gaan pakken. Ik heb bijna een zadel gekocht, dus we gaan goed van start :D

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:33

Wat leuk om te lezen dat veel van jullie ook al langzaam wat opstarten! Sommige zelfs er al even op gezeten super dapper :D !

Hier gisteren weer even gelongeerd. Ging super goed. Ze begint nu eindelijk wat rust te vinden. Hopelijk gaat het stuiterbal gehalte er uiteindelijk helemaal af _O-