[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:56

Ik ben even wat foto's van mijn telefoon aan het verwijderen en kwam toevallig wat screenshots tegen van Auroch in haar jonge jaren (want ze is nu natuurlijk al bijna bejaard :j ), dus ik heb de originele Instagramposts even voor jullie (en voor mezelf) opgegraven:

Als veulentje:


Als bijna-2-jarige (tweede foto):


Als daadwerkelijke 2-jarige, toen ze nog dachten dat Aurochje ooit op Royal Ascot zou starten (in dat geval was ze voor mij nooit te betalen geweest, dus hun verlies is mijn winst geweest, hoewel ik het haar wel gegund had om zo goed te zijn als ze op papier dachten dat ze ging zijn):


Pick of grass als 2-jarige:


Zoals je hoort, liet ze ook best wat zien thuis (haar allereerste start was ook in een Class 2 handicap - dat doe je niet als het een beetje kielekiele is thuis of als ze langzaam zijn), maar ik vermoed dat ze gewoon te soft was om het tot een goed renpaard te schoppen. Mensen onderschatten heel erg hoe belangrijk ook het mentale aspect is voor een renpaard - ze moeten zich echt helemaal leeg kunnen rennen, door de verzuring heen, en Auroch kan dat mentaal niet. Vaak heb je meer aan een paard dat misschien 80% de fysieke aanleg heeft, maar 120% geeft dan aan een paard dat wel 100% de fysieke aanleg heeft, maar er niet meer dan 80% in wil of kan steken.

Daarnaast is het snelwerken wat je thuis doet ook meer conditionering en - zeker bij de jonkies - oefenen met naast elkaar gaan, maar is het nooit zo zwaar als daadwerkelijk starten in een race. De minimale afstand voor een race in de UK is 5 furlongs (ca. 1km) en zo lang ga je nooit voluit in de training. Dat is de reden dat vrijwel elke trainer zal proberen om ieder paard in ieder geval één run te geven, want soms bloeien paarden echt op als ze aan het racen gaan... en soms vallen ze heel erg tegen. :+

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 01:44

<3 jij hebt dat ook, dat zachte wat zij heeft. Hele lieve uitstraling heeft ze, daar al. En met hoe je haar beschrijft denk ik ook dat ze het gewoon te eng vindt of zo. Auroch heeft nu de jackpot gewonnen met jou.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:37

Maar ook grote kans dat als dit paard zich op grotere wedstrijden had moeten meten dat het dan gewoon ook wat versleten teruggekomen was. Dus een paard wat niet 120% wil geven is het betere paard uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:33

Avalanche schreef:
<3 jij hebt dat ook, dat zachte wat zij heeft. Hele lieve uitstraling heeft ze, daar al. En met hoe je haar beschrijft denk ik ook dat ze het gewoon te eng vindt of zo. Auroch heeft nu de jackpot gewonnen met jou.
Lief! :+: Bij de paarden ben ik wel vrij soft inderdaad (hoewel ik ook niet over me heen laat lopen en Auroch ook echt weleens op haar donder krijgt), voor mezelf ben ik wel een heel stuk harder. :))

germie schreef:
Maar ook grote kans dat als dit paard zich op grotere wedstrijden had moeten meten dat het dan gewoon ook wat versleten teruggekomen was. Dus een paard wat niet 120% wil geven is het betere paard uiteindelijk.
De goede paarden lopen over het algemeen véél minder dan de minder goede paarden en de belasting op het lichaam voor een G1-paard is niet anders dan voor een Class 6-paard. Ook een Class 6-paard loopt tegen verzuring en vermoeidheid aan en moet zich daar overheen zetten - en dat soms elke twee weken, in plaats van 'slechts' een keer of 4-5 per jaar, zoals in het geval van de echte toppaarden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:48

En dan nog is het geluk hebben, mel dr benen en hoeven zijn op de foto geweest en gewoon helemaal goed (onbelangrijke schiefel daargelaten).
Alsnog zegt de dierenarts wel 'de kilometers' te voelen, als in dat ze wel merkt aan hoe alles buigt dat het geen onbelaste 3 jarige is :P
Maar het was echt beter dan verwacht, ik had wel iets zichtbare artrose/slijtage verwacht ergens op die botten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 01:26

Sintara schreef:
En dan nog is het geluk hebben, mel dr benen en hoeven zijn op de foto geweest en gewoon helemaal goed (onbelangrijke schiefel daargelaten).
Alsnog zegt de dierenarts wel 'de kilometers' te voelen, als in dat ze wel merkt aan hoe alles buigt dat het geen onbelaste 3 jarige is :P
Maar het was echt beter dan verwacht, ik had wel iets zichtbare artrose/slijtage verwacht ergens op die botten.
En dan is Mel nog niet eens heel erg low-mileage. :P Maar ook dat zegt wel wat: ze heeft best wel intensieve campagnes gehad en dat lukt je niet met een paard dat niet spijkerhard op de benen is. In 2012 heeft ze bijvoorbeeld in een tijdsbestek van 16 dagen in vier koersen gelopen, waaronder twee dagen achter elkaar (waarbij ze 5de en 3de werd en dat met 1¼ lengte respectievelijk 1 lengte op de winnaar). Dat zegt echt wel iets over de durability van je paard en hoe goed ze herstellen van hun races. :j

Ik heb inmiddels ook zat low mileage paarden ingeslapen zien worden vanwege artrose op relatief jonge leeftijd (zeg jonger dan 15), terwijl paarden met eenzelfde levensloop probleemloos tot midden-20 door konden. Het zegt lang niet altijd wat, daarom maak ik me er ook niet zo druk over. Er zijn immers ook mensen die geen fysiek zwaar beroep hebben, maar wel al op jonge leeftijd slijtage krijgen, en mensen die ook met fysiek zwaar werk pas op latere leeftijd last krijgen van artrose of andere slijtage. :=

Ik zie in ieder geval liever een paard als Mel in de fokkerij dan een Persian Force of een Blackbeard die na één seizoen al uit de sport gehaald worden voor de fokkerij (en in het geval van Persian Force heeft hij een vader die ook na één seizoen al uit de sport gehaald is). Natuurlijk kun je niet elke blessure voorkomen, maar ik vind 2 generaties paarden die na één seizoen al uit de sport gehaald worden en in de fokkerij ingezet gaan worden, wel vrij risicovol met het oog op de fokkerij op de lange termijn.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:42

Ja precies, dat lijkt mij ook.. ik snap dat alles op jonge leeftijd moet gebeuren in de renpaarden wereld, maar maar 1 seizoen is wel erg extreem.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:43

Slijtage is ook deels geluk hebben natuurlijk.
Maar veel van jonge paarden vragen is natuurlijk niet echt bevorderlijk. De uitval is verhoudingsgewijs natuurlijk in de rensport wel vrij groot. In de 'normale' sport komt de uitval later, deels ook door verkeerd rijden en trainen, wat je waarschijnlijk minder hebt in de rensport. En als je een laatbloeier hebt in de rensport, dan is de waarschijnlijk al versleten voordat die de kans gekregen heeft. Dat is natuurlijk ook weer zo.

Wordt er voor de fokkerij niet geselecteerd? Dus uit de sport gehaald=altijd geschikt voor fokkerij? Of alleen bij hengsten?

Over veel vragen ken ik ook een fokker, die bracht zijn merries naar een ruiter voor het sportpredikaat. Daarna konden ze de fokkerij in. Dat de merries af en toe wat blijvende blessures overhielden aan de sportperiode vond hij niet belangrijk. Dat sportpredikaat was waar het om ging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:02

Mkango schreef:
-Knip-

Agossie, wat een puppy <3. Gelukkig voor jou maakt ze de verwachtingen vanuit haar afstamming niet waar :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:57

_San87_ schreef:
Mkango schreef:
-Knip-

Agossie, wat een puppy <3. Gelukkig voor jou maakt ze de verwachtingen vanuit haar afstamming niet waar :)).
If it's meant to be, it's meant to be. :D

germie schreef:
Slijtage is ook deels geluk hebben natuurlijk.
Maar veel van jonge paarden vragen is natuurlijk niet echt bevorderlijk. De uitval is verhoudingsgewijs natuurlijk in de rensport wel vrij groot. In de 'normale' sport komt de uitval later, deels ook door verkeerd rijden en trainen, wat je waarschijnlijk minder hebt in de rensport. En als je een laatbloeier hebt in de rensport, dan is de waarschijnlijk al versleten voordat die de kans gekregen heeft. Dat is natuurlijk ook weer zo.

Wordt er voor de fokkerij niet geselecteerd? Dus uit de sport gehaald=altijd geschikt voor fokkerij? Of alleen bij hengsten?

Over veel vragen ken ik ook een fokker, die bracht zijn merries naar een ruiter voor het sportpredikaat. Daarna konden ze de fokkerij in. Dat de merries af en toe wat blijvende blessures overhielden aan de sportperiode vond hij niet belangrijk. Dat sportpredikaat was waar het om ging.
Je doet een hoop aannames die niet per se hout snijden. Ten eerste is de vraag: wat is uitval? Is dat uit de sport teruggetrokken worden vanwege een tijdelijke blessure, is dat uit de sport teruggetrokken worden vanwege een blijvende blessure of is dat ieder paard dat uit de sport teruggetrokken wordt? En ook: wat is de aard van de blessure en hoe is hij ontstaan?

Verreweg het overgrote merendeel van de renpaarden gaat de sport uit omdat ze gewoon niet goed genoeg (meer) zijn of het niet leuk meer vinden. Had ik gewild, dan had ik Auroch prima ergens in training kunnen zetten en had ze nog een paar jaar racing in zich gehad, maar de vraag is of je dat moet willen, ook met het oog op je eigen portemonnee. Slechts een klein aandeel heeft echt een 'career-ending injury' en bij bijvoorbeeld een Blackbeard is ook nog eens de vraag of dat echt een blessure was, of dat hij gewoon zo'n ellendige draak was om te trainen dat O'Brien hem liever kwijt dan rijk was op stal (No Nay Nevers zijn niet de makkelijkste paarden). En waar een 'uitgevallen' dressuur- of springpaard vaak ook écht afgeschreven is, kunnen de meeste gepensioneerde volbloeden nog gewoon een tweede leven als rijpaard tegemoet.

Ten tweede: een béétje trainer of eigenaar geeft ook hun laatbloeiers gewoon de tijd. Die paarden staan vaak wel in training, maar krijgen ook veel (meer) rust tussendoor en starten pas later of veel minder dan de meer precocious paarden. Paarden van eigenaren die ze die tijd niet willen geven, worden eerder verkocht dan dat ze ze volle bak laten racen. Er zit namelijk 0 voordeel aan je paard kapot racen voordat hij er überhaupt klaar voor is. Er zijn trainers die bekendstaan als trainers van tweejarigen en die trekken ook de eigenaren aan die op zoek zijn naar die vroege starters, maar er zijn er ook zat die bereid zijn veel meer de tijd te nemen. Zeker de kleinere trainers hebben nooit zoveel haast, want of jij nou 1 paard op 200 paarden verliest of 1 paard op 20 paarden, maakt best wel een verschil.

Er is geen selectie voor de fokkerij, nee. Of althans, hengstenhouders mogen uiteraard kiezen welke merries ze inboeken voor hun hengsten, maar vanuit het stamboek is er geen selectie. In principe vertellen de prestaties van de paarden je al voor een groot deel wat je wilt weten, en vaak is er ook wel bekend welke paarden sound zijn en welke beenproblemen hebben. Je ziet ook een beetje een tweedeling in fokkers voor de vlakkebaan: grofweg bestaat die tweedeling tussen de owner-breeders die het niet erg vinden om wat latere paarden te fokken en wat verschillende dingen te proberen, en de fokkers die vooral fokken voor de verkoop en dus vooral de meer commerciële hengsten gebruiken en op zoek zijn naar die vroege tweejarigen. (Wat uiteraard niet betekent dat een owner-breeder nooit een commerciële hengst zal gebruiken of dat iemand die fokt voor de verkoop niet ook kijkt naar durability.)

Wat er geschikt is voor de fokkerij en wat niet, dat is aan de fokkers en eigenaren zelf om te bepalen. Sommige stoeterijen hebben alleen brandhout staan, andere zijn heel zorgvuldig in welke merries ze aanhouden en welke hengsten ze gebruiken, maar als ik een 50-rated merrie wil laten dekken door een 80-rated hengst (hoewel je die niet veel zult zien :+ ), is er niemand die me daarin tegenhoudt. Had Auroch niet de stamboom gehad die ze heeft, had ik er niet over gepeinsd om er een volbloed uit te fokken, maar aangezien ze een goede vader heeft en niet bepaald uit een onverdienstelijke familie komt, wil ik de gok wel wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:18

Gisteren hadden we opeens bezoek in de bak:
Afbeelding
Mya is onze escape artist en de meiden dachten dat ze wel even in de kleine minipaddock van Moppet kon. Niet dus; nog geen twee minuten later dook ze al tussen de draad door. _O- Ik was, na een buitenritje in stap met twee anderen, nog even de kleine bak in gedoken voor wat drafwerk. Net toen ik Emily riep of ze even het hek voor me dicht wilde doen, want dat lukte me niet door de wind zie ik Mya die draad door duiken. Vervolgens reed ik rustig door, want het leek erop dat ze richting het erf zou lopen, maar ineens hoor ik achter me: "Alisha, she's coming!" en zie Mya vrolijk de bak binnen komen draven. Ik in een deuk, arme Emily helemaal in de stress, die was bang dat Auroch in renpaardmodus zou gaan en we zouden verongelukken. :') Dus ik heb Auroch er even naast geparkeerd, zodat Em haar kon vangen, nog steeds gierend van het lachen. :))

Vandaag heb ik alleen wat gegrondwerkt. Achterhand omzetten gaat steeds beter en steeds makkelijker, voor vindt ze nog wel lastig, maar het begint langzaam te komen. Ik heb ook aan de hand lekker veel overgangen gedaan (ook goed voor m'n eigen niet-conditie). Ze is toch een stuk makkelijker te motiveren als ik meeloop dan wanneer ze aan de longeerlijn loopt en ik ben wel dusdanig lui dat ik geen zin heb om m'n paard achter de vodden aan te moeten zitten, maar ook weer niet zo lui dat ik in plaats daarvan niet gewoon lekker mee ren. _O- Daarna afgesloten met wat VD: jambette en het perfectioneren van de berggeit. Ik was zo lekker bezig dat ik niet gefilmd heb, maar ze heeft vandaag een berggeit gedaan met haar voorbenen vierkant en met haar achterbenen verder naar voren dan ooit! *\o/*

Zo leuk om te zien hoe zich dat ontwikkelt. Een paar weken terug was het echt nog heel lastig, had ze moeite met haar balans vinden en was het echt heel voorzichtig elke keer een voetje naar voren, zoeken naar de balans, weer een voetje, weer zoeken, en inmiddels gaat ze gewoon keurig achter de balk staan en staat ze met een paar tellen met haar achterbenen onder haar lichaam. :D

Morgen komt Bokker Kallipooh/lorecreates op Instagram mee naar stal. Die woont in Cambridge, dus lekker dichtbij. We gaan even ponyknuffelen en over de dijk wandelen, is momenteel het plan. :D

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:05

Van renpaard naar berggeit, geen slechte carrière switch!

Veel plezier vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:51

Ik ben net terug van stal en heb echt een heerlijke middag gehad! <3 In plaats van alleen maar wandelen, heb ik Lore er gewoon op gezet en hebben we lekker een rondje over de dijk gedaan. Auroch gedroeg zich voorbeeldig, maar vond het duidelijk wel een beetje gek in het begin: iemand op haar rug, terwijl ik ernaast liep. Ze bleef maar naar me kijken en op een gegeven moment liep ik wat achter, waarna ze ineens inhield en omkeek waar ik was. :+:

Het is hier heerlijk zonnig, dus na afloop hebben we gewoon nog even staan knuffelen en kwam haar fanclub van 8- en 9-jarige meisjes langs met de vraag of ze haar manen in mochten vlechten. :') Dus die hebben nog even lekker gePenny'd en hun dag was al helemáál gemaakt toen ik liet zien hoe je haar kusjes kunt laten geven. Ze vonden het in eerste instantie héél gek om aan een paard te vragen "can I have a kiss?" maar nadat ik het even voordeed, zetten ze zich snel over die verlegenheid heen. Haar grootste fan heeft zelfs nog even een jambette gevraagd, waarna er zeker zo'n vijf minuten besteed werd aan het non-stop kusjes van Auroch vragen. <3 Toen de fanclub zelf moest gaan rijden, kwam een van de meiden die bij ons werkt aan met een familielid van haar en de stalhoudster met een 3-jarig pukkie aan de hand die een wortel had voor Auroch. Aaien vond ze nog een beetje spannend en toen ik vroeg of ze erop wilde zitten, wilde ze eigenlijk niet, maar Maddy zei dat als iemand je dat aanbiedt, je altijd 'ja' moet zeggen. Dus terwijl Auroch op haar hooi stond te kauwen, zat 3-jarig pukkie op haar eerste (ex-)renpaard. :))

Ik kan daar zo van genieten. <3 De kinderen op stal zijn ontzettend beleefd (paardenetiquette wordt er wel echt in gestampt, ook natuurlijk met het oog op veiligheid) en ik weet nog wel hoe gaaf ik het op die leeftijd vond als iemand met een eigen paard me vroeg of ik ze even wilde vasthouden of ze even mocht knuffelen of zo en al helemáál als ik er even op mocht, dus ik vind het ook gewoon heel leuk om dat nu een soort van terug te kunnen geven aan de kinderen bij ons op stal. Uiteraard is het allerbelangrijkste dat Auroch het ook fijn vindt, en dat is gelukkig het geval, die vindt het heerlijk, dus knuffel, aai en vlecht maar een eind weg. :+:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:13

Aaah leuk is dat :D. Ik vond het vroeger ook altijd heel speciaal wanneer ik iemands paard mocht vasthouden of mocht aaien, herkenbaar dus.

Fijn dat Auroch zo'n brave poown is <3.

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:00

Het was een hele eer om erop te mogen, wat is Auroch een gouden paardje, ik heb echt van de middag genoten <3 <3 <3 Nogmaals bedankt, je bent een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 00:40

_San87_ schreef:
Aaah leuk is dat :D. Ik vond het vroeger ook altijd heel speciaal wanneer ik iemands paard mocht vasthouden of mocht aaien, herkenbaar dus.

Fijn dat Auroch zo'n brave poown is <3.
Haha, nou precies dat dus! :D

Ze vindt al die aandacht heerlijk en ik kan er ook echt van genieten hoe al die Pennymeisjes zo gek op haar zijn. :+: Als de kinderen Auroch spotten, zie je die moeders al half facepalmen en zeggen: "laat Auroch/Alisha met rust, ze zitten niet op je te wachten," maar zolang ik niet bezig ben of weg moet, vind ik het alleen maar leuk dat ze zo geliefd is én het is ook ontzettend goede reclame voor het ras en het wezen ex-renpaard.

Eén van de moeders is zelf ook net weer begonnen met rijden en wil over een aantal jaar wel op zoek naar een paard die ze kan delen met haar dochter, en vandaag zei ze dat dankzij Auroch, haar interesse in een ex-renpaard toch ook wel een beetje gewekt is. *\o/*

kallipooh schreef:
Het was een hele eer om erop te mogen, wat is Auroch een gouden paardje, ik heb echt van de middag genoten <3 <3 <3 Nogmaals bedankt, je bent een topper!
It was my pleasure! Ik vond het onwijs gezellig en ook leuk om haar eens onder iemand anders te zien! :D

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:17

Leuk dat Auroch een hele fanclub heeft :D
Komt bij mij ook herkenbaar voor :j
Ik was vroeger als kind helemaal blij als ik met iets mocht helpen. Nu geef ik er vaak een paar de shet mee die vervolgens onder de glitters terugkeert :))

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 00:52

Auroch <3 ik ben een beetje verliefd op haar <3 ik wil ook een kusje <3

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:03

Ik ben ook verliefd op Auroch <3 . Ik heb niks met renpaarden en ik vind het eerlijk gezegd altijd wat zorgelijk dat ze zo vroeg aan de slag moeten, maar je verhalen wasemen liefde voor Auroch uit en dat vind ik geweldig. Ik heb ook weinig met de meeste kinderen, maar ik vind Auroch's Pennymeisjes-fanclub adorable en ik kijk uit naar de updates daarover :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:35

Ik stiekem ook een beetje. :+: Ik ben zo onbeschrijflijk gek op dat kleine paardje. <3

Van de week heeft ze niet zo heel veel gedaan tot nu toe. Ik heb het rijden ook even op een wat lager pitje gezet tot ik een goed zadel heb (4 maart komt de zadelmaker), want ik wil ook niet te lang of teveel rijden met dat renzadel.

Dinsdag heb ik er wel even op gezeten en er was nog iemand in de bak die wat cavaletti had neergelegd en ook een klein sprongetje. Even overwoog ik nog om dat sprongetje onder het zadel mee te pakken, maar het leek me beter van niet. In plaats daarvan heb ik na het rijden aan de hand geprobeerd om er even overheen te gaan, tot grote hilariteit van het stel meiden dat net terugkwam van de galopbaan en nog even in de bak ging rijden, want Auroch liet geen spaan heel van dat sprongetje. (We hebben het hier over een cm of 40. :') ) Arme ding knalde er dwars doorheen. :(:)

Vandaag heb ik even aan de hand wat gelongeerd en wat balkjeswerk gedaan, waarbij ik het laatste balkje op zo'n 10cm hoogte had liggen, en ook die moest eraan geloven. _O- Daar schrok ze wel behoorlijk van, dus na de tweede keer, waarbij ze vol in de ankers ging toen ze hem met haar eerste been raakte en er daarna heel onhandig overheen strompelde, zijn we er een paar keer samen overheen gestapt in stap. Daarna had ze het door en ging het ook in draf netjes. :j Tussendoor kwamen de staleigenaresse en haar zusje nog in de bak met een ponytje dat momenteel beleerd wordt, of ik het erg vond om met Auroch een paar rondjes voor haar uit te lopen, zodat ze iets had om te volgen voor de eerste keer los. Waar we net nog fanatiek over balkjes aan het rennen waren, stond ze nu als een standbeeld terwijl Tess en Maddy een paar minuten de tijd namen om Maddy op de pony te zetten. :+:

Ik heb dinsdag ook zo moeten lachen, want ik werd toevallig net gebeld door een collega toen ik het land in liep. Normaliter bel of app ik niet als ik met Auroch bezig ben, maar dit was vrij dringend, dus al bellende paard opgehaald. Stikchagrijnige kop naast me, want hoe dúrfde ik haar geen gedag te zeggen? >;) Na een paar minuten voel ik opeens een soort beledigde neus tegen m'n wang duwen zo van: eh, hallo, onverdeelde aandacht, graag. >;) Klein prinsesje. _O- <3

Morgen ben ik er waarschijnlijk weer tegelijk met haar grootste fan, dus ben benieuwd, hahaha. :))

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:38

<3 't is zo'n lekker ding :+: het zijn ook net kleuters he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 02:01

Ik noem haar ook altijd een heel verwend enig kind. :') Ik vind het ook altijd heel cute hoe je die radertjes gewoon ziet werken in dat kleine volbloedbrein: ik snap dit niet, maar jij vindt het leuk, dus ik doe maar mee. :') Tempowisselingen aan de longe zijn bijvoorbeeld nog heel erg een work in progress, dus ik doe dat ook veel aan de hand. Vandaag dus aan één kant van de kleine bak in arbeidsdraf over de balkjes heen, daarna op de andere zijde een sprintje trekken in draf en je ziet haar de eerste keer dan echt even een moment kijken van: gáát ze weer, gevolgd door: maar jij hebt er zoveel plezier in, dus ik doe maar mee, en daarna wordt ze zelf ook steeds enthousiaster. :))

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 07:12

Ja zo leuk is dat :') Monster heeft een nieuw trucje: hij vindt de galop veel makkelijker, dus als hij groter moet draven, springt hij aan in galop (draf is niet zijn favoriet ook en hij moet van mij ook gewoon draven en tempowisselingen in draf en die zijn heus moeilijk :)) ) dus dan springt hij aan, tot hij bedenkt dat ik vroeg om te draven, en dan vindt ie het stiekem ook wel leuk, gaat ie heel netjes draven, maar ik krijg m dan soms even niet weer terug in stap want hij loopt dan zo lekker _O-

maar balkjes draven is wel erg leuk (dat was in 't eerst ook eng) maar ik was daar zo belachelijk blij mee toen hij over dat balkje ging en nu weet hij dat ik er blij van wordt dus doet hij het toch maar :')

Hahaha die blik ook dan idd :') zij is denk ik ook vaak wat verlegen in die dingen. Ik zag dat op je filmpjes ook, zij vindt dingen vooral leuk als ze ze snapt, en dat snapperdje draait dan overuren :)) en dan valt het kwartje en is het toch eigenlijk wel leuk :+: schatje is ze. Daar zit volgens mij ook echt geen kwaad in. Wees maar heel goed voor haar, maar dat zit bij jou wel goed. Zij heeft dat echt nodig, dat ze zich veilig voelt bij je.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:35

Zo lief! Mel is wel echt een heel ander figuur :+ laatst was er een hele kudde Pennymeisjes op stal, mel keek even van een afstandje en liep er toen met een groooote boog omheen _O- _O-
Nope doe maar lekker niet heet dat.

Aan de andere kant werd laatst de mestbult opgehaald en dan wil ze niks liever dan die machines en de mestbult onderzoeken he. Ze moet en zal die kuil in met dr nieuwsgierige neus :+ zij vindt het altijd fantastisch als er iets nieuws word georganiseerd

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:43

Machines??? Mestbult??? Whaaaaahhhhh!!!!