Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:19

Ik had gisteravond weer les. Die van mij is echt het tegenovergestelde. Niet gek te krijgen, maar wel heel dominant. Vraag ik iets aan wat haar niet zint? Dan gaan direct de oren in haar nek. Vraag je door, dan heb je een bitch fight te pakken. Ze vind sommige dingen heel leuk om te doen dus we maken van alles een spel, maar wel eentje waarin ze mij respecteert. Ik voorzie geen problemen met spanning voor het inrijden, meer het protest wat ze zal geven als ze het er niet mee eens is :') we gaan proberen haar wat zachter te maken. Ze is heel werkwillig, als ze het zelf wil. Zal ook wel de leeftijd zijn en wat afvlakken de komende jaren. Haar moeder en oma waren net zo kennelijk toen ze jong waren

Igniss

Berichten: 977
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:21

Hier gisteren weer een buitenritje. Makuya heeft het grootste gedeelte voorop gelopen. (Het andere paard is een diesel en die moet even opstarten :') )

Op het einde was ze wel moe, en toen wou ze wel achter de andere, maar ze was braaaaf.

Vrijdag weer les en dan kijken wat we kunnen doen in de roundpen.

Ook het nieuwe hoofdstel kunnen uittesten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:55

Raineri, grappig hoe je het omschrijft, ik herken de mijne echt perfect. Danwel geen merrie, maar als het meneer niet zint wordt hij echt ook zo'n heerlijke mopperkont. Gelukkig (tot nu toe, en wil het graag zo houden) nooit gevaarlijk, hij houdt het bij een keer doen alsof hij gaat happen en dan beledigd zijn dat dat niet mag. Ik kan er wel om lachen. Hij kan ook zo enorm werkwillig zijn als hij iets wel snapt en leuk vind, gelukkig.

Igniss wat heerlijk, fijn dat ze zo braaf was! Heerlijk weer ook. Ik kan niet wachten tot ik ook zo aan de slag kan <3

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:38

Raineri schreef:
Ik had gisteravond weer les. Die van mij is echt het tegenovergestelde. Niet gek te krijgen, maar wel heel dominant. Vraag ik iets aan wat haar niet zint? Dan gaan direct de oren in haar nek. Vraag je door, dan heb je een bitch fight te pakken. Ze vind sommige dingen heel leuk om te doen dus we maken van alles een spel, maar wel eentje waarin ze mij respecteert. Ik voorzie geen problemen met spanning voor het inrijden, meer het protest wat ze zal geven als ze het er niet mee eens is :') we gaan proberen haar wat zachter te maken. Ze is heel werkwillig, als ze het zelf wil. Zal ook wel de leeftijd zijn en wat afvlakken de komende jaren. Haar moeder en oma waren net zo kennelijk toen ze jong waren


Herkenbaar, zo was mijn vorige merrie ook. Die heet en sloeg ook. Heeft ze nooit helemaal afgeleerd. Dus nu heb ik het tegenovergestelde :+

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:03

Wat super braaf Oji! Leuk om te zien.

Ah heerlijk zo'n buitenrit Igniss. Ik kan niet wachten tot het met die van mij ook zo ver is!

Mijn merrie heeft wel een eigen mening maar dreigen met de oren in de nek zou ik niet zo waarderen denk ik. Dat soort grapjes doet ze maar bij haar paardenvrienden :')

Vandaag heeft Pim een heerlijke spa dag gehad. Of nouja het stelt niet veel voor. Uitgebreid gepoetst en geknipt. Maar ze kan er wel van genieten
Afbeelding

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:43

Nee snap ik Elina, mijn vorige paard was heel onzeker en had dit ook nooit gedaan. Maar uiteindelijk is oren naar achter doen hoe ze communiceren met ons en nog steeds waardevolle informatie. Ik doe immers iets fout en kan danwel iets beter uitleggen, of haar het op een andere manier motiveren. Bijten en schoppen is een no go maar oren plat vind ik niet erg. Ik straf haar daar zeker niet voor, ze mag best haar grenzen beleefd aangeven. Ik ben blij dat ze zo expressief is. Uiteindelijk willen we allemaal een team worden met ons dier en zij geeft mij ook gewoon enorm veel informatie. Dit natuurlijk allemaal met dat ze het niet om medische redenen doet. Ben wel blij te lezen dat meer mensen dit herkennen en dat mijn paard niet de enige enorme trut lijkt te zijn _O- ze voelt zich ook heel wat momenteel en pakt rustig de jongere/ oudere en kleinere paarden aan.

Nu klinkt het echt alsof ze rijp is om getransformeerd te worden tot frikandel. Maar ze is verder echt enorm sociaal, voor de duvel niet bang, extreem leergierig en heel aanhankelijk!! Als ik zeg dat iets goed is dan is het oké. Ze snapt alles na 1 keer uitleggen en ze laat graag zien hoe geweldig ze dan wel niet is <3

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:18

Ach, zo af en toe willen we ze allemaal wel eens achter het behang plakken toch :+ goed dat je zo goed let op de signalen wel. Ik heb met Vis een fase gehad dat hij heel gefrustreerd was. Bleek door te weinig uitdaging in vriendjes te komen, na verhuizing is het vrijwel volledig verdwenen gelukkig.

Wij zijn vandaag bijna 1,5uur wezen wandelen! We zijn nog nooit zo lang weg geweest, maar samen met een hele stabiele ruin uit de kudde durfde ik het wel aan. Ook voor het eerst naar het bos geweest op de ‘nieuwe’ (sinds oktober) locatie. Hij vond t prachtig.

Onderweg wel even een lekkere snack pauze gehad bij het meertje
Afbeelding

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:22

Laten jullie vaak de tandarts komen? Vorig jaar zijn er bij de voorste tanden wat doppen vanaf gehaald en verder niks bijzonders. Ik verwacht ook niet dat met een jong paard er ook al wolfskiezen etc zitten toch?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:38

Ja hoor die kunnen er gewoon al zitten.
Ik laat altijd eerst de tandarts komen voor ik er een bit in hang.

Igniss

Berichten: 977
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:08

Leuk om te horen dat het bij jullie ook allemaal goed gaat!

Ik herken het gedrag wel :') makuya was tussen 3 en 4 echt een enorme heks op momenten. Heel werkwillig maar grenzen testen tot het randje. Vanaf 5 is ze eigenlijk pas 'makkelijker' geworden.

Ze zeggen dat paarden meerdere keren in de puberteit komen toch :') ze was met 1.5 verschrikkelijk en met 3.5 weer voor een periode. Nu hoor ik mensen ook nog over 7 :Y) ik zie het wel komen.

Lekker elina! Nog even en we kunnen weer wassen. Ik kijk uit naar een echte spa dag

Renee - heerlijk zo wandelen! Hebben jullie veel km gelopen? De omgeving klinkt super

Hier is de tandarts vanaf 2.5 ieder jaar gekomen in maart voordat het weideseizoen begint. Eerste keer kreeg ik een paar doppen in mijn handen gedrukt en erna steeds onderhoud. Ieder jaar moet hij wel bijwerken dus ben blij dat ik er vroeg mee begonnen ben.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 04:12

Ik liet vroeger ook braaf jaarlijks de tandarts komen. Inmiddels niet meer. Let wel erg goed op eventuele klachten. Maar heb 2 keer een paard gehad wat fiks minder is geworden na tandarts behandeling (welke ook DA waren, goed aangeschreven, maar 2 verschillende personen). Terwijl bij mijn 2 oudjes, bij mij gekomen als 26-jarige en 20-jarige en door de vorige eigenaren nooit gedaan, beide super gebit en vooral afblijven, het advies was. Dan ga je wel even nadenken. Mijne eten onbeperkt hooi zonder slowfeeder, dus slijten doen ze nagenoeg natuurlijk. Misschien is het dom en kom ik erop terug. Maar voor nu is het gevoel vooral dat aan iets gaan sleutelen wat prima functioneert, niet is wat ik wil :o

Puberteit heb ik nooit zo’n last van, mijn 10-jarige is bij vlagen ook frikandel-rijp, en mijn “jeugd” heeft mij gekozen als idool en doen alles voor me.

Gisteren voor het eerst op mijn jongste 2020 dame gezeten. Uiteraard net zo onverschrokken als de oudste. Lekker even genieten van het moment, benen zwaaien, handen klappen, voorover en achterover gaan zitten. En toen er weer af. Als ze jarig zijn mogen we weer :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:34

De mijne gaat sinds vorig jaar jaarlijks naar de tandarts. Echter is ie al 3x geweest ipv 2. Ze houdt nogal van haar melktanden dus die wisselen soms wat lastig. Vorige week was het maar goed dat hij weer kwam 1 van de doppen was gebarsten en daar had ze al last van. Arm dier liet amper wat blijken, gelukkig is ze er nu vanaf. Wolfskiezen zitten er zeker wel al hoor. Bij mijn paard zaten ze zelfs onder het tandvlees dus die zijn verwijderd.

Wat goed Caily, fijn zo braaf

Heerlijk renee zo lekker wandelen

Igniss

Berichten: 977
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:03

Wat zijn ze braaaf! Leuke snoetjes ook.

Moet wel zeggen dat ik geen DA als tandarts heb. Ik heb eentje die echt alleen maar tanden doet en daar ook echt een gedegen opleiding voor gevolgd heeft van jaren. Hier 1x een DA op stal.gehad die de tanden erbij deed en daar werd ik niet zo heel vrolijk van.

Maar het valt of staat met de persoon natuurlijk. Je kan niet iedereen over een kam scheren.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:15

Wat braaf Caily!

Ik zie veel mensen die voor het eerst zo gaan zitten, op de poetsplaats of stalgang en dan vast tussen 2 touwen. In mijn hoofd is dat heel eng, omdat ze niet weg kunnen als ze wel in paniek raken. Waarom kiezen veel mensen daarvoor?

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:51

Wat heerlik Igniss dat buitenrijden! En zo braaf!
Ook heel braaf Caily, maar ik zou dat idd ook wel eng vinden zo tussen de touwen. Ik zou liever met iemand ernaast die ze vasthoudt ipv vastzetten. Maar ze zien er allebei wel heel relaxed uit.

Tandarts ben ik ook nog over aan het peinzen. De tandarts die vast daar op stal komt is heel goed, maar is net 1 week voor ik kwam geweest en komt niet voor 1 paard. De tandarts die wel voor 1 paard komt, daar wordt ik niet zo enthousiast van. Ik overweeg nog een maandje of 2 te wachten en hij op zijn gewone stal is aangekomen, en de tandarts/DA die ik al jaren voor mijn merrie heb gehad te vragen....twijfel twijfel...voor nu even goed in de gaten houden. Hij lijkt geen issues met het bit te hebben.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:46

Vandaag de mijne voor het eerst even gelongeerd met zadel met de beugels eraan. Hij gaf er niets om, ook niet in draf of galop..

Tandarts heb ik een paar maand terug voor het eerst laten komen. Bij de mijne zal dit over enkele maanden alweer nodig zijn, hij heeft heel weinig ruimte in zijn mond. Wel vol aan t wisselen ( logisch natuurlijk) maar ik moet het wel goed in de gaten houden.
Of er überhaupt goed een bit in kan is nog een beetje de vraag. Probeer het nu af en toe met een nep myler, die is dun en dat gaat wel oké al vindt hij het niet perse heel prettig.. Maarja kan ook wennen zijn?

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:41

Bij mij komt de tandarts over 2 weken. Ook voor m’n andere paard en de rest van de paarden. Hebben een kleine privé stal aan huis dus proberen dat soort dingen wel te combineren. Mijne is ook volop aan het wisselen dus vind de check heel fijn en meteen weten of ik gerust met het bitje aan de slag kan.

Hij is wel méga bijdehand naar de andere grote ruinen op het moment. Echt beetje plagen en uitdagen. Helaas heeft hij dus ook klappen gehad. Vorige week dinsdag een flinke wond op z’n linker voor boven been, was ook flink dik. Dierenarts geweest, schoon gemaakt, metacam etc. En nu vandaag weer een wond op z’n linker achter knie :\ het is niet heel ernstig of levensbedreigend ofzo maar baal er toch wel van. Ik zal de foto’s hier niet delen voor mensen die dat niet fijn vinden want zo ben ik zelf ook :=
Hij heeft er weinig last van en speelt en rent vrolijk verder en lijkt niet kreupel dus hoort erbij zullen we maar denken.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:37

Maartje_M schreef:
Wat braaf Caily!

Ik zie veel mensen die voor het eerst zo gaan zitten, op de poetsplaats of stalgang en dan vast tussen 2 touwen. In mijn hoofd is dat heel eng, omdat ze niet weg kunnen als ze wel in paniek raken. Waarom kiezen veel mensen daarvoor?



oji schreef:
Ook heel braaf Caily, maar ik zou dat idd ook wel eng vinden zo tussen de touwen. Ik zou liever met iemand ernaast die ze vasthoudt ipv vastzetten. Maar ze zien er allebei wel heel relaxed uit.


Ik wil hier wel even op reageren. Ik beleer en (het)train al meer dan 10 jaar (probleem)koudbloeden. De reactie van een koudbloed en warmbloed is vaak wel verschillend, deels karakter, deels verschil in hoe ze doorgaans gehouden en opgevoed worden. Er is mijn ogen geen goed of fout. Wat je vooral moet doen is kijken naar het paard. Waar is die aan toe, wat kent die al en waar is die comfortabel mee?

Mijn dames zijn bij mij geboren en van veulen af aan dagelijks in handen. Door mijn achtergrond als trainer, en vanaf dag 1 meestal force free/R+, boeit het ze allemaal niks. Mocht dat een keer wel zo zijn, pak ik de kleinste signalen op. Ik sta regelmatig op een stoel naast ze om te vlechten. Gooi de gekste dingen op hun rug, beide is eerst gehangen omdat ik wilde weten of ze zouden reageren op gewicht (niet). Er is iemand op de grond bij ze, die ze ook al vanaf hun geboorte kennen (mijn bijrijder).

Welk paard ik ook beleer, ik ga nooit zitten als er spanning is (geweest). Ik heb in al die jaren ook nog maar 1 keer een uitbarsting gehad bij een paard met de eerste keer erop. De rest is altijd met wederzijds vertrouwen, en vooral na elkaar luisteren, fijn verlopen.

Een koudbloed die wil gaan rennen, hou je niks aan. Paard zet schouder ervoor, en omtrekken zoals een warmbloed zit er niet meer in. Mijn 2022 veulen heeft een akkefietje gehad met deken op doen. Madam is 9 maanden oud, en ik kon dus los deken op gooien, nu valt er zelfs met touw over de neus niks meer aan te houden. Die zet ik dus op dezelfde plek vast om het terug aan te leren, en daarnaast overdreven belonen uiteraard. Hier haal ik al zoveel informatie uit wat ik in m’n achterhoofd heb over 3 jaar.

Zulke dingen heb ik met die twee van nu nooit hoeven doen overigens, alles ging los in de wei. Maar ik heb bewust nu een tinker met wat meer bloed gefokt.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:48

Hier inderdaad ook tandarts gehad voor ze aan de slag ging. Was een hele oogst. 4 voortandjes en 3 kiezen eruit!

Wij hebben de eerste stukken zonder lijn gereden in de halve bak. Super trots op de mup en degene die erop zit!

We hebben alleen een beetje gedoe met het bit. Ze wilt het heel slecht aannemen. Heb nu 2 verschillende enkel gebroken bitten (dik & dun) geprobeerd en een dubbel gebroken maar ze wilt het niet goed aannemen. Iemand nog een idee?

Igniss

Berichten: 977
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:11

_coquette_ schreef:
Hier inderdaad ook tandarts gehad voor ze aan de slag ging. Was een hele oogst. 4 voortandjes en 3 kiezen eruit!

Wij hebben de eerste stukken zonder lijn gereden in de halve bak. Super trots op de mup en degene die erop zit!

We hebben alleen een beetje gedoe met het bit. Ze wilt het heel slecht aannemen. Heb nu 2 verschillende enkel gebroken bitten (dik & dun) geprobeerd en een dubbel gebroken maar ze wilt het niet goed aannemen. Iemand nog een idee?


Flinke oogst!

Probeer eens een stangentje? misschien houd ze niet van gerammel in de mond. Hier was iets gebroken ook absoluut geen succes. Maar de flexi stang neemt ze prima aan.

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:50

_coquette_ schreef:
Hier inderdaad ook tandarts gehad voor ze aan de slag ging. Was een hele oogst. 4 voortandjes en 3 kiezen eruit!

Wij hebben de eerste stukken zonder lijn gereden in de halve bak. Super trots op de mup en degene die erop zit!

We hebben alleen een beetje gedoe met het bit. Ze wilt het heel slecht aannemen. Heb nu 2 verschillende enkel gebroken bitten (dik & dun) geprobeerd en een dubbel gebroken maar ze wilt het niet goed aannemen. Iemand nog een idee?


Ik zou inderdaad ook een ongebroken bitje proberen zoals hier voorgesteld. Kan net iets meer rust geven. Mits de tanden natuurlijk niet het probleem zijn van het niet aannemen.


Capriootje schreef:
Bij mij komt de tandarts over 2 weken. Ook voor m’n andere paard en de rest van de paarden. Hebben een kleine privé stal aan huis dus proberen dat soort dingen wel te combineren. Mijne is ook volop aan het wisselen dus vind de check heel fijn en meteen weten of ik gerust met het bitje aan de slag kan.

Hij is wel méga bijdehand naar de andere grote ruinen op het moment. Echt beetje plagen en uitdagen. Helaas heeft hij dus ook klappen gehad. Vorige week dinsdag een flinke wond op z’n linker voor boven been, was ook flink dik. Dierenarts geweest, schoon gemaakt, metacam etc. En nu vandaag weer een wond op z’n linker achter knie : het is niet heel ernstig of levensbedreigend ofzo maar baal er toch wel van. Ik zal de foto’s hier niet delen voor mensen die dat niet fijn vinden want zo ben ik zelf ook :=
Hij heeft er weinig last van en speelt en rent vrolijk verder en lijkt niet kreupel dus hoort erbij zullen we maar denken.


Wat balen zeg van die verwondingen hopelijk valt het allemaal een beetje mee. Ik zelf raak ook altijd van slag als ze iets op de benen hebben. Die van mij presteert het ook om gewond te raken in de buurt van kwetsbare delen :x .

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:33

Ik heb een ongebroken kneveltrensje met appelsmaak van de agradi. Nu 2x in gehad en uiteindelijk staat hij er rustig mee dus ik denk een prima bitje :)

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:34

Is die erg dik? Weet je dat?

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:38


Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:08

Ik heb deze ; direct gekocht toen de dunnere versie uit kwam. De standaard zijn 20. Heb beide liggen maar scheelt echt wel veel.
https://hypostore.nl/trust-inno-sens-bu ... -15mm.html

En evt. ook nog een trust dubbel gebroken bustrens met sweet iron. Daar loopt mijn 10 jarige nu mee maar zoek ik eigenlijk wat anders voor maar is zo lastig.