Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:27

Leedebee schreef:
Maartje_M schreef:
Ligt er ook heel erg aan wat voor kaptoom je hebt, en niet ieder kaptoom is geschikt voor ieder type hoofd. Voor mijn PREs heb ik een fijne van horka, maar voor mijn Welsh A is het echt een stuk lastiger


Ik heb deze, maar dan met andere bit stukjes die ik nog niet gebruik: https://www.kramer.nl/NIEUW/Themas/Long ... weight-Pro

Die is ook wel heel soepel, maar je zou toch ook denken dat het niet anders kan dan schuiven tenzij het echt strak zit? Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je constant aan de lijn trekt, maar het komt natuurlijk wel voor.

Deze heeft geen verstevigde/metaal in de neusriem of wel? Dan gaan ze echt wel veel eerder schuiven helaas


Ziet er fijn uit igniss!

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:46

Klopt, heeft geen extra versteviging in de neusriem. Ben bang dat het dan idd niet anders is met deze.

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:49

Die kaptoom heb ik besteld gisteren. Ik laat het wel weten!
Bij mij schuift een kaptoom ook vaak en longeren (vooral als het wat meer in de lerende fase is) doe ik liever aan een halster. Voor werken aan de hand vind ik wel prettiger dan een halster gezien je kunt afwisselen tussen “aan een touwtje meelopen” en wat serieuzer werk. Uiteindelijk ga ik nog wel een echt hoofdstel bestellen

Jeetje wat is die gaaf onder het zadel igniss!! Die toont wel heel anders zo aan het werk heb ik het idee!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:47

Ik hoorde veel over kaptoom en er zelf daarom ook 1 aangeschaft. Het bevalt me echter niet. Idd schuiven maar paard loopt er ook niet anders mee. Hier terug gegaan naar halster voor longeren. Hoewel we inmiddels los longeren dmv met zijn 2en in het midden van de bak te staan en dan kunnen de paarden gewoon de hele bak gebruiken. Mijn man geeft de commando's en ik maak enkel dat ze dat op mijn stuk op blijven volgen. Tenzij mijn man zegt de volgende keer op jou kant van richting wisselen. De paarden zijn het van ons beiden gewend en zo werkt het voor iedereen prettig. Wij hebben helaas geen eigen bak overigens maar kunnen deze bak altijd gebruiken. Moeten we even 5 minuten met trailer maar is dat ook gelijk weer getraind.
Daarnaast doe ik veel lange lijnen maar dat doe ik met hoofdstel en bit. Afgelopen weekend zo de zee in. Dat was voor het eerst met lange lijnen maar is heel goed bevallen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:00

Ik vind kaptoom wel fijn. Het is ook logisch dat ze beetje ‘schuiven’ door de druk, maar het ligt er ook aan welke je hebt. En kaptoom mag wat hoger zitten kwa neusriem. Meeste hebben vaak te laag hangen,

Zal als ik van week aan denk foto’s maken.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:27

Ik gebruik ook geen kaptoom. Wel wisselend een halster of hoofdstel (met of zonder bit). De mijne werd lichtelijk geïrriteerd van een kaptoom. Snapte er ook geen hout meer van als de 'druk' van voren kwam op haar neus, in haar hoofd is dat achterwaarts. Ookal geef je natuurlijk geen druk op dezelfde manier, voelde het voor haar wel raar, ben er dus mee gestopt en heb em verkocht. :+

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:34

Ik heb hem dan 2 vingers onder het jukbeen zitten. Dat klopt toch?
Ik kan m nog wel ook gebruiken om het bit te oefenen, want er zitten van die bitstukken bij. En misschien om een beetje te leren sturen?

En anders gewoonweer zn halster om :D

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:46

Het werd vanmiddag ronde enkelspan en heb voor het eerst zelf alles gedaan. Dus poetsen, optuigen, inspannen, de hele rit gement, uitspannen en uiteraard opruimen. Wat was het gaaf met mijn eigen kabouter dit zo te kunnen doen! Leidsel voering is nog niet volgens het boekje. Dat is voor mij op dit moment nog een stap teveel. De rest al wel officieel gedaan zodat dadelijk voor mijn menbewijs dat er al goed in zit. De juiste manier van leidsels hanteren ga ik vanaf de grond aan wennen. Heb ook thuis een attribuut om dat goed te oefenen zonder paard. Ideaal als eerste stap.
Dit was zijn 2de enkelspan rit dit jaar. Zo onwijs trots op hem! Uiteraard mijn man met al jaren een koetsiersbewijs heeft alles gecontroleerd en zat naast mij tijdens de rit.

Afbeelding

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:48

Wat een gaaf en braaf dier.
Hij staat er prachtig voor.
Super stoer. +:)+

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:30

Wat een knapperd! En jij ook hoor haha

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:45

Gaaf hoor voor de kar!

Wij hebben vandaag met zadel gelongeerd. Allemaal prima voor Lis :+
Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:44

ruitje schreef:
Ik vind een kaptoom alleen chill bij echte renners( en dan trek ik 'm dus wel strak aan :D )

Sterkte Mason!

Dieseltje, ik heb dat wel eens gehad, ik ben daar super voorzichtig mee geworden omdat het bij 1 omsloeg in echt staken. Dan krijg je er zo een die als je commando draven geeft een ezel word :+ . Ik neem die paarden dan liever een stapje terug omdat we die staker echt bijna niet meer vooruit kregen en ik daar heul slecht tegen kan :+ .


Geen idee wat er van de week aan de hand was, misschien toch net te veel gedaan.

Gister namelijk weer paar rondjes gestapt en toen was er niets aan de hand …

Over gister trouwens , ik had geen ruiter bij de hand(m’n kind moest naar dr bijbaan de hele middag en avond) tja wat doe je dan?
Dan ga je gewoon zonder hulp in het midden er zelf op :+ Ik voel me zo veilig op die pony, ik had zoiets van we zien het wel. Super duper braaf zijn rondjes gestapt, beetje sturen en geen stap verkeerd gezet! En geen geschraap tussendoor :')

Woensdag komt trouwens de veearts, blijft een puppy pony voortand beetje raar op een stukje hangen :+ zit weinig beweging in, dus lijkt nu wel een haai want zn grote volwassen paardentand komt er wel achter al door :D

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:50

Leuk zo Maartje! Fijn als ze alles oke vinden he!

Dieseltje ik hoop dat de tand zo verwijderd kan worden! Super knap zo zonder hulp kunnen gaan!

Bedankt voor jullie reacties. Ik leef nog op een roze wolk haha. Zo bizar hoe fijn hij werkt en ook hoe graag hij werkt voor ons. Maar tja volgens mij zou hij het liefst ook gewoon nu hier op de bank naast ons zitten hahah

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:45

Wat braaf dierenfanaten! Hij ziet er super kalm uit, fijn die lieve dieren

Vandaag wat ge-grondwerkt. Is dit een bestaand woord? Ze was een beetje knorrig vandaag en gisteren. Aan de longe wilde ze niet in galop en was ze wat dreigend aan het steigeren. Nou, dat deed ze geen tweede keer _O- ze laat het echt extreem merken als er wat is. Wat ik wel fijn vind, maar dit ging wat te ver zo te zeggen haha. Toen ik in haar bekkie keek zag ik dat ze zowaar bijna al haar ondertanden mist :Y) wortel eten was echt lastig en de appel liet ze maar liggen, arm ding. Komende week gaat ze naar de tandarts dus komt vast goed.

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:47

Wauw, wat zijn sommigen al ver! En wat een brave paarden allemaal, superleuk om te zien!

Ik heb Phinne vandaag voor het eerst een bitje in gedaan. Echt, ze wist niet hoe snel ze hem in haar mond moest stoppen, ze knaagt altijd op alles wat ze tegenkomt, werkelijk alles moet in haar mond, dus had ook niet verwacht dat dit een probleem zou worden. Toch vond ze het wel een beetje gek geloof ik haha!



Afbeelding

Afbeelding

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:08

Oh wat een pupje nog <3
Ik ben toch altijd weer verbaasd hoe snel ze ineens een stuk meer paard worden om te zien zodra ze iets in het werk gaan. Maar die puppie looks zijn zo schattig!

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:40

Wat een lief koppie!

Heb je bewust gekozen voor dit bit als eerste bit of had je deze nog liggen?
Na de tandarts (en last van haar tanden) wil ik gaan starten met het bit. Ik wil gewoon de goedkoopste kopen of iets tweedehands want de fitter komt toch nog voor haar. Heb al m’n oude spullen verkocht dus heb niets liggen helaas nog

martinev

Berichten: 2585
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:46

Haha ja, het is echt nog een enorme baby qua uitstraling. Haar lijf is al wel flink aan het uitzwaren, maar ze is echt nog heel erg puppy. Doe ook nog niet zo heel veel met haar, af en toe longeren en nu dus beetje bitje oefenen. Als ze straks uit die dikke wintervacht is zal ze er wel iets volwassener uit gaan zien, al begint haar moeder nu pas een beetje van haar babyface af te komen, en die is inmiddels bijna 13 haha!

@Raineri, ik heb heel bewust voor dit bit gekozen, we rijden al onze paarden met bitten van Trust, ben daar altijd heel erg tevreden over. Heb me erg verdiept in wat het fijnst zou kunnen zijn, en daar kwam kneveltrens en ongebroken uit als het meest stabiel. Ik heb gekozen voor een innosense bit omdat ik dat heel vriendelijk vind en merk dat mijn andere paarden daar ook heel fijn op lopen. En ik heb een aantal keer gelezen dat dit specifieke bit fijn is bij jonge paarden, dus vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt!

Sowieso vind ik een kneveltrens heel fijn, het ligt zo mooi stil in de mond. Ik rijd mijn subtop paard er nu ook mee, zij had van een water-onderlegtrens een wondje in haar mondhoek gekregen die maar open bleef gaan. Toen de kneveltrens gepakt en binnen no time was het dicht, juist doordat dat bit zo fijn stabiel ligt.

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:30

Ja ik vind het mooie bitjes ook! Ik overweeg ook dit met dezelfde redenen als eerste bit. Maar zal je net zien dat ze tijdens het bitfitten gaat aangeven dat ze een dubbel gebroken water trens oid wilt :')

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:56

Ik vind dat ook lastig. Ik heb nu nog een simpel dubbelgebroken kneveltrens liggen die hij een paar keer ingehad heeft. Hij lijkt t allemaal wel best te vinden en hapt m zo in.
Maar ik denk dat ik het pas echt ga merken op het moment dat we er mee gaan "werken". Maar zover zijn we nog niet, dus zolang hij deze best vindt hou ik het ff daarbij. :o

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:59

Wat gaaf dierenfan, ik denk dat ik die van mij in de toekomst ook graag voor de kar wil hebben. Het is zo'n heerlijk dier buiten namelijk.

Wat goed Maartje, fijn dat het zadel geen big deal is voor haar.

Oeps, raineri. Gelukkig dat je dit gedrag wel kon corrigeren. Paarden met een mening zijn altijd leuk. Ik heb er ook zo 1, houdt het spannend :+

Best nog een beschaafde reactie op het bit vind ik Martine. Wel fijn dat ze dit bit goed lijkt te accepteren.


Hier gisteren eindelijk weer eens wat gedaan met het kleine race monster. Ze wil zo graag nu. Als ze zin heeft om te werken blijft ze net zo lang bij het gek staan roepen totdat ik haar mee neem. Er zijn ook heus momenten dat ze niet komt dus ze geniet wel van al die aandacht. Ze beweegt nu zo veel soepeler na de osteopaat, schijnbaar had ze toch wat last van bepaalde spieren. Heel fijn kunnen longeren in elk geval.

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:50

Leuk dat ze zo enthusiast is ElinaSK

Leedebee schreef:
Ben blij dat ik niet de enige ben :') Volgende keer gewoon weer even met halster kijken hoe dat gaat!

Nog iets anders... hebben die van jullie wel eens last van een scheef dragende staart?

Stip heeft het al een tijdje af en aan dat zijn staart wat naar links hangt. Hij lijkt verder nergens last van te hebben. Hij is ook steeds wel mega in de groei, dus het kan ook daardoor komen. Uiteraard hou ik het in de gaten en laat ik er een osteopaat naar kijken als het niet weggaat, maar vroeg me af of jullie dat herkennen :o


Iemand hier nog ervaring mee? :o

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:06

In mijn hoofd heb ik hier op geantwoord maar kennelijk toch niet
Je rijdt er nog niet op geloof ik toch?
In het kort: ja, hier had de mijne ook wel eens last van. De scheefheid is wel gewisseld. Kwam vaak door een val of wild gespeeld en dergelijke, soms ook wel zonder duidelijk aanwijsbare reden. De groei maakt het ook niet veel makkelijker maar merk wel dat ze er snel doorheen komt ook. Ik masseer haar rugspieren wel eens en twee keer per jaar komt de osteopaat voor controle. Ik heb een zeer strenge en kundige osteopaat die ook dierenarts is. Fysio komt wanneer we gaan inrijden wat vaker. Ze zal beslist gaan overcompenseren wat ik niet direct nog kan begeleiden. Ondanks dat we daar wel al naartoe werken natuurlijk. Ik ben niet een super fan van osteopaten gezien het geen beschermd beroep is en de meeste een beetje kwakzalvers zijn. Maar eentje die dierenarts is vertrouw ik wel. Dat vind ik persoonlijk een vereiste wel gezien ze het ook eerlijk zou zeggen als er een blessure is waardoor dit aan de hand is. Dan voert zij ook direct klinisch onderzoek uit en kan evt daarna worden doorverwezen voor foto’s oid.

De oorzaak bij ons was een val tijdens oud en nieuw waar haar SI gewricht een klap van kreeg. Hierdoor had ze ook een bult op haar rug. Was de start van een karper rug. Dit direct intensief laten behandelen en haar rug en SI zijn weer helemaal normaal. Bij ons was er echt een duidelijke reden. Ze draagt het nu weer redelijk recht, op natuurlijke scheefheid na. Hier dus wel wat werk voor moeten verrichten, maar er was een medische reden.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:07

Ja, maar eigenlijk heb ik er niks zinnigs over te zeggen. Ik heb meegemaakt dat het een balansprobleem was, wat vanzelf minder werd. Ik heb er 1 met een gebroken staart gehad. Heb er gehad met rugproblemen, SI problemen. En paarden die er hun leven lang mee liepen zonder dat ik ooit wat gevonden heb :o

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:20

Er wordt nog niet op gereden. Hij wordt in juni pas 3. Nu heeft hij 12 weken stil gestaan (waarvan 9 op stal) vanwegen zijn beenwond, dus dat is ook niet bevorderlijk natuurlijk. Hij staat nu sinds een week weer bij de kudde.

Voor die tijd had hij het ook al wel. Spelen doet hij heel veel en ook best ruig. Hij staat in een PP met 11 andere paarden van allerlei leeftijden en hij houdt de boel lekker op gang daar :')

Ik kijk het nog wel even aan en anders misschien toch maar even een osteopaat er bij. Bij ons komt Joyce Vijvenberg meestal. Over haar hoor ik altijd goede berichten.