Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 256 van de 466 [ 11631 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259 ... 466  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

 
Profiel   

ikke schreef
Vroeger werd er veel minder gekeurd dus had je minder vaak "afkeur".
Dat de verkoper vroeger wel die kosten betaalden is echt de grootste en meest hardnekkige flauwekul van Bokt!

Vroeger kocht je een paard "zonder napraat" oftewel, je nam 'm mee as-is en dan zag je daarna wel.


Ligt er aan over welke "vroeger" je het hebt he...20 jaar geleden werd het alleen in de duurdere prijsklasse gedaan en dan alleen de benen.
Daarna werd het normaal ook in de prijsklasses boven de 4000, was het inderdaad vaak afkeur voor de verkoper.
Nu moet alles op de foto, benen, hals, rug etc. en daar hangt weer een heel ander prijskaartje aan. Met de markt van de laatste paar jaar is keuren k.k weer normaler geworden.

Als er al foto's bij zitten is het weer een heel ander verhaal, keuren vind ik echt afhankelijk van de prijsklasse/ doel / wensen/ eisen en wat er al onderzocht is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:18 



 
Profiel   

Tilmar schreef
Mijn nieuwe paardje is vandaag verhuisd! Het ging supergoed, ze vond het wel erg spannend allemaal. Het is ook nog maar een puppy <3
Morgen even alles bij de vereniging bekijken samen met mijn dochter en haar pony, dinsdag wat longeren en woensdag ga ik er op!
Superleuk om nu lekker thuis met haar aan de slag te gaan! (ze stond op een manege waar ik haar al een paar maanden leasde).

[ [url=m/kyOUsE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn, en ook dat je haar al kent.

Vriendelijke uitstraling heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:18 



 

Ik volg in stilte en ben ook niet op zoek. Maar poeh wat ben ik blij dat ik mijn ponys heb gekocht in de tijd dat ze nog rond de 1000 euro zaten :+ (lees 5 en 3 jaar geleden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 13:31 



 
Profiel   

In mijn "vroeger" heb ik het over 23 jaar geleden.
In een tijd dat ik een paard zocht tot fl 7000.

Het jaar waar ik 10x een paard klinisch heb laten keuren en er 9 afgekeurd werden. :(
Ik heb toen van 1 afgekeurd paard de kosten zelf moeten betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:39 



 
Profiel   

Ik kon 18 jaar geleden al geen geschikte pony vinden voor 1000 euro, dus al knap dat dat 3 jaar geleden nog ging. Helemaal als ze nog gezond moesten zijn en ingereden.

Maar echt, ruim 25 jaar geleden al afkeur voor verkoper, tot paar jaar geleden en alle keren daartussen. In allerlei prijsklassen. Soms met wat beperkingen, rug en hals sowieso voor eigen rekening bijvoorbeeld, maar normale keuring bij afkeur wel voor verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:56 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik kon 18 jaar geleden al geen geschikte pony vinden voor 1000 euro, dus al knap dat dat 3 jaar geleden nog ging. Helemaal als ze nog gezond moesten zijn en ingereden.

Maar echt, ruim 25 jaar geleden al afkeur voor verkoper, tot paar jaar geleden en alle keren daartussen. In allerlei prijsklassen. Soms met wat beperkingen, rug en hals sowieso voor eigen rekening bijvoorbeeld, maar normale keuring bij afkeur wel voor verkoper.


Nou idd. Mijn sportpony was 30 jaar geleden al 6000.- gulden. Overigens tegen de 10 verkocht toen hij 14 was en Z2, Z springen en M cross liep. Was best geld toen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:08 



 
Profiel   

Vandaag bij nr 2 gaan kijken, hij had meer kwaliteit en was ook heel braaf! Van uitzicht paste ik ook beter op dit paardje als de vorige…

Kwa karakter ook heel lief en braaf maar ook terug houdend… weer stof tot nadenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:06 



 
Profiel   

Welk referentiekader?

Er zijn altijd bruikbare paarden geweest in vrijwel elke prijsklasse maar niet elk paard is geschikt voor alle doeleinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:10 



 
Profiel   

Kay_Kim schreef
Vandaag bij nr 2 gaan kijken, hij had meer kwaliteit en was ook heel braaf! Van uitzicht paste ik ook beter op dit paardje als de vorige…

Kwa karakter ook heel lief en braaf maar ook terug houdend… weer stof tot nadenken


Terughoudend qua karakter bedoel je ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:05 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Kay_Kim schreef
Vandaag bij nr 2 gaan kijken, hij had meer kwaliteit en was ook heel braaf! Van uitzicht paste ik ook beter op dit paardje als de vorige…

Kwa karakter ook heel lief en braaf maar ook terug houdend… weer stof tot nadenken


Terughoudend qua karakter bedoel je ?


Ja kwa karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:23 



 
Profiel   

Onze fries kijkt ook altijd even de aap uit de boom. Vaak komt ze na een paar keer wat losser. :) Ik zou proberen of je nog een keer mag komen kijken en dan niet alleen willen rijden maar eerst puur even poetsen, stukje lopen, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:29 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen weekend en het weekend hiervoor een 3-tal paarden bekeken. 1 daarvan is ook een beetje een kat uit de boom kijker. De 1e keer viel hij daarom al een soort van af, maar de 2e keer kwam hij veel meer uit z'n schulp en zag ik wat voor een leuk paard hij eigenlijk was. Dus onder voorbehoud van goedkeuren komt hij binnenkort mijn kant op. *\o/*

Nog even wat lichte twijfel over het keuren. Ik laat in elk geval op de kliniek keuren, klinisch. Twijfel of ik voor de zekerheid ook benen doe röntgen. Pony zal in juni 3 worden. Komt uit de opfok. Kans op slijtage of oude blessures is wel heel klein. Dus dan doe je het alleen voor evt een chip? Iemand die hier meer verstand van heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 06:33 



 
Profiel   

In de opfok kunnen ze ook aardig wat krassen en deuken oplopen.. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 06:40 



 
Profiel   

Ja zeker maar daar verwacht je dan toch wel enige zichtbare schade van aan de buitenkant lijkt me? Rug hals geloof ik eerlijk gezegd wel. Vind het zo'n enorme smak geld. 3 jaar terug heb ik een KWPN-merrie volledig gekeurd incl hals rug en bloed en was 550 kwijt (wel ex BTW). Nu 2 dichtstbijzijnde klinieken gebeld en die vragen beide rond de 650 voor klinisch + benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 06:48 



 
Profiel   

Nee, je hoeft echt niks aan de buitenkant te zien. Daarom ben ik altijd voorstander om eerst op de foto te zetten voor er met werk begonnen wordt, of in jouw geval dus aankoop.
Je wilt niet weten hoe kapot ze zich al kunnen maken op jonge leeftijd en dat gaat echt heel vaak niet gepaard met iets aan de buitenkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:51 



 
Profiel   

Echt op de foto zetten! onbelaste 3 jarigen kunnen ook al artrose e.d. hebben. Ook een OCD op een verkeerde plek kan irritatie gaan geven zodra het belast gaat worden. En als je er dan pas achter komt is er kans dat er al schade aan het gewricht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:10 



 
Profiel   

Absoluut op de foto als ze uit de opfok komen. Stippel was klinisch 100% en rontgenlogisch zo slecht dat hij is gaan hemelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:20 



 
Profiel   

Oeh, ik zou een 3-jarige uit de opfok zéker op foto zetten, ook de hals !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:43 



 
Profiel   

@ Kay_Kim: terughoudend qua karakter zou ik me niet door laten afschrikken. Ik heb er zo ooit bijna eentje voor laten staan. Die draaide zich met zijn kont naar de deuropening. Uiteindelijk toch gekocht en dat was me echt een grote knuffelkont, echt een hele lieve.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:46 



 
Profiel   

Ik zou zeker een paard dat nog niet beleerd is op de foto laten zetten, zelf met rug en hals. Ik had mijn eigen 3 jarige op de foto laten zeten, benen helemaal goed. Dierenarts laten kijken klinisch en was wat jong en slap.. Bleef na het beleren toch wat apart en lastig, bij second opinion rug en hals op de foto... bleek heel zijn schouder in puin, als jaarling gebroken en door de opfok voor een hoefzweer aangezien ;( .

Had me een hele hoop geld en ellende (en gekneusde ribben) gescheeld als ik de rug meteen had meegenomen. En ook het arme dier een hoop ellende bespaard. Heb hem ter plekke laten inslapen, was al zo vergroeid dat er niks meer aan te doen was.

Ik denk maar zo, die 900 euro ben je al kwijt aan een kliniekbezoekje als je later problemen krijgt. Echt niet op besparen. Juist bij een paard dat nog niet in het werk is weet je niet of ze iets hebben wat pas bij belasting aan het licht komt klinisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:07 



 
Profiel   

Ik zou ook zeker een jong onbelast paard uit de opfok röntgenen, dan heb je een schone lei om op terug te vallen. Heb zelf gezien hoe lomp en hard het er soms aan toe gaat. En hoeveel er valt onder een beetje stijf, groeipijn, ze moeten nog sterker worden etc.

Als ze bij belasting problemen gaan krijgen zie je ook dat dan eerst de tandarts, zadelmaker, bitfitter, ostheopaat, grondwerk, karakter: onzeker/scherp/bang...ze zijn nog slap, geef het tijd etc voorbij komen en als dan achteraf blijkt dat er gewoon iets kapot is ben je nog verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:38 



 
Profiel   

Ik ben het met jullie eens! Zeker een jong paard goed op de foto zetten, dan weet je waar je aan begint. Zulke kapotte schouders als hierboven beschreven maak je hopelijk niet vaak mee, maar je zou het maar net treffen. En stel inderdaad dat er een iets operabels zit kun je wel overwegen dat eruit te halen voordat je met het paard aan de slag gaat.
Een 13-jarige vind ik een heel ander verhaal, zo'n lichaam heeft al laten zien gezond genoeg te zijn om 10 jaar te werken. Een 3-jarige heeft dat nog niet bewezen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:45 



 
Profiel   

upendo schreef
In de opfok kunnen ze ook aardig wat krassen en deuken oplopen.. :=


Dat en ook aangeboren problemen...
Ik zou een 3 jarige juist op de foto zetten, en ook volledig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:10 



 
Profiel   

Ja, of ze zijn met leren meelopen/leren vaststaan/trailerladen achterovergeklapt en hebben nekletsel dat je nu nog niet klinisch hoeft te zien... Als je het geld kan missen, dan zou ik zeker ook RO keuren en dan wel zoveel mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 15:28 



 
Profiel   

Tsja misschien ben ik wat nuchterder maar ik denk soms dat we elkaar allemaal helemaal gek maken met al die keuringen en vind ik een goed klinisch beeld eigenlijk het belangrijkst. Ben nog een beetje van de 'oude' stempel, vroeger werden alleen hele dure sportpaarden compleet gekeurd. Het gaat in dit geval om een bijna 3 jarige fjord. Niet dat die niet iets kunnen overkomen, maar wel veel minder erfelijke aandoeningen dan de gemiddelde KWPN/Quarter of Fries.
Maargoed, heb uiteindelijk gekozen om klinisch + benen röntgen te doen. Volgende week woensdag is het zo ver.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 21:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 256 van de 466 [ 11631 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259 ... 466  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen