Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:40

Sorry, ik heb ook over je vraag heen gelezen. Maar nee geen ervaring met dat specifieke deel. Wel met andere klachten die zijn opgelost door de osteopaat destijds. Wellicht in combinatie met de groei toch wat spierpijn? Ik zou het ook even aankijken idd.

Muze
Berichten: 5266
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:43

Kan meerdere oorzaken hebben. Van scheef in het lijf en daardoor ook verschil in bespiering.
Tot een afwijking aan een wervel waardoor alles scheef staat.
Gewoon even in de gaten houden, ik maak me daar niet direct zorgen over ( tenzij er meerdere klachten/ symptomen gaan ontstaan en zeker tijdens beleren, dan zou ik er wel iemand bij halen.)

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:10

Haha geen probleem hoor, er wordt hier lekker veel gekletst :D Ik lees ook wel eens ergens overheen!

Hij lijkt er nu verder geen last van te hebben. Net €2.500,- aan dierenarts kosten gehad, dus als het nog ff niet hoeft... :')

Inmiddels weer een beetje de boel aan het oppakken waar we half december geëindigd waren. Ik merk dat hij alles nog niet vergeten is gelukkig :D

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:42

Ik had hem wel gezien, maar ook geen ervaring mee dus kon niet echt iets toevoegen :+
Dat zijn aardige DA kosten inderdaad :=

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:18

Maartje_M schreef:
Ik had hem wel gezien, maar ook geen ervaring mee dus kon niet echt iets toevoegen :+
Dat zijn aardige DA kosten inderdaad :=


Ja hij was flink stuk! Flinke wond aan zn achterbeen. In mn onderschrift (Op zijn youtube) staan 3 filmpjes van het verloop ervan. Best interessant. Wel jammer dat het mijn pony was :')

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:15

Leedebee zo dan hij was echt flink stuk ook :x

Nou Niko mag voortaan met weer een puppy voortand minder door het leven!

Hij was echt weer super braaf, het was de eerste keer tanden doen in zijn leven.

Hij was voor maar 400kilo verdoofd(en geloof me met zijn 1.58/1.60 en zn vetjes en spieren is hij toch echt wel wat zwaarder haha), en echt geen kik geven. De veearts zei al, volgende keer proberen we het eens met beetje minder.

Maar dat beest blijft me echt aan alle kanten verrassen! Kijk kom niet zonder aankondiging langs met een plakje stro, dan doet ie alsof ie dood gaat, maar dit soort dingen allemaal geen enkel probleem en ondergaat hij zo ongelofelijk braaf!

Maar goed, de opbrengst! (Ik vind het stiekem echt wel heel tof dat ik nu tandje heb van hem haha)


Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:15

Ahh schattig dat tandje!
Altijd fijn als ze goed op verdoving reageren :)

Grappig dat ze soms zo selectief panisch kunnen zijn :')

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:00

Wat fijn dieseltje! Ook wel prettig als het met minder verdoving kan. En een mooie tand! Hoe oud is hij nu precies?

Vandaag was de tandarts er bij mij ook. Wat wolfstandjes verwijderd. Verder was er weinig te doen behalve een beetje bijwerken. Ze loopt wat achter met wisselen, ze heeft wat snijtanden gewisseld. Van haar kiezen is nog niets gewisseld. In september moet ze weer, hopelijk is dan wat verder!

Binnenkort ook de osteopaat weer en dan kan ze weer even mee.

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:55

Leuk die jonkies bij de tandarts. Leuk om een handje vol tanden mee naar huis te kunnen nemen . :D

Vandaag bij Manu voor het eerst een hoofdstel met bitje in gedaan. Nog geen riempjes vast gedaan, eerst maar rustig wennen en kauwen. Hoe oefenen jullie dat verder? Het zal een kwestie van wennen zijn maar ze was wel heel erg onrustig met haar mond. :')

Afbeelding

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:07

Ik deed altijd bit in mijn hand snoepie onder het bit verstopt.
Hop erin lekker laten kluiven,en weer uit.
Kan je ook wat dingetjes afstellen.
Soms als het bit wat te laag hangt kluiven ze veel en lijkt het of ze hem willen uitspugen.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:34

Staat hem goed hoor dat hoofdstel met bit!

Hier een kleine kink in de kabel.... Mijne is ook naar de tandarts geweest. Reageerde wat gevoelig in de mond dus snel laten komen van de dichtstbijzijnde kliniek. Aardige meid, maar niet de meest ervaren en kundige volgens mij. Hij is ook nog steeds gevoelig dus volgende tandartsafspraak is al gepland, door echt een hele goede, maar daar moeten we een paar weken op wachten. Op zich leek er niets aan de hand, paar stevige haken, maar geen wolfskiesjes volgens de TA die geweest is. Alle kiezen waren al uitgewisseld, maar ik moest haar zelf op een afgebroken dop bij een tand wijzen die in het tandvlees prikte. Hij krijgt nu even een weekje rust en dan kijken of nog gevoelig is, zo ja dan wachten tot de 2e tandarts ook is geweest. Als hij dan niet meer gevoelig is weer voorzichtig wat gaan doen, maar denk dat ik die geplande TA voor de zekerheid toch even laat kijken want had niet zo'n heel goed gevoel bij degene die geweest is.

Igniss

Berichten: 978
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:39

Leedebee schreef:
Leuk dat ze zo enthusiast is ElinaSK

Leedebee schreef:
Ben blij dat ik niet de enige ben :') Volgende keer gewoon weer even met halster kijken hoe dat gaat!

Nog iets anders... hebben die van jullie wel eens last van een scheef dragende staart?

Stip heeft het al een tijdje af en aan dat zijn staart wat naar links hangt. Hij lijkt verder nergens last van te hebben. Hij is ook steeds wel mega in de groei, dus het kan ook daardoor komen. Uiteraard hou ik het in de gaten en laat ik er een osteopaat naar kijken als het niet weggaat, maar vroeg me af of jullie dat herkennen :o


Iemand hier nog ervaring mee? :o


Hier droeg ze de staart ook wat scheef. De osteopaat komt hier standaard iedere 3/6 maanden omdat ik eentje heb die wat issues heeft met haar lijf.

Momenteel is die onder het zadel lichtjes naar rechts. Maar de osteo is net geweest en dit is nu een belansprobleem.

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:59

Overigens, toen ik het document doorlas wat de TA meegaf zag ik dat ze bitseats heeft toegepast op haar melkkiezen. Nu gaan deze eruit dus het is niet voor eeuwig maar was enigszins verbaasd. Ik sprak haar gedurende de behandeling en zij heeft hier niets over gezegd. Ik snap dat het vriendelijker kan zijn een lichte ronding te hebben om beschadiging te voorkomen. Maar ethisch vind ik het niet, tanden zijn zo essentieel. Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen of het noodzakelijk is of niet. Wat vinden jullie? In september ga ik zeker een opmerking maken en maak ik duidelijk dat ik eerst dit liever doorspreek ipv dat de keuzemogelijkheid ontnomen wordt.

Ik voel me enigszins schuldig naar m’n paard ook dat wat kiezen zijn aangepast voor mijn plezier en dat ik klaarblijkelijk onvoldoende heb opgelet -O- nu vermenselijk ik haar wat, en het zijn melktanden, maar toch. Een wolftand heeft geen nut en kan geen invloed uitoefenen op het welzijn. dus deze verwijderen vind ik heel wat anders.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:05

Aah 1 tandje wat schattig, dieseltje. Ik heb die van die van mijn paard ook nog ergens liggen.. Dit was toen de eerste oogst _O- Afbeelding

Met het bit heb ik gewoon een paar x in en uit gedaan zonder wat te verwachten. Dat pakte ze vrij snel op. Met leren sturen gebruik ik ook het halster, omdat ze dit al kent. Ik gebruik nu ook af en toe bitloos hoofdstel en die link legt ze toch wel, dus super fijn.

Balen zeg Oji dat je een tandarts hebt waar je geen vertrouwen in hebt. Al uitgewisseld? Lijkt me heel vroeg toch of heb ik het mis, de meesten zijn met 5/6 jaar helemaal klaar dacht ik. :=

Geen ervaring mee raineri, maar dat klinkt niet echt als een nuttig iets om op melkkiezen te doen? Maar ik heb er geen verstand van. Dus kan het fout hebben.

Escada

Berichten: 3844
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:15

Alle paarden naar de tandarts. Mooie opbrengsten van de gebitjes! :D Mijne is volgende week aan de beurt. Ook echt nodig denk ik, word wat mager en laat zijn brokken en lucerne vallen met eten dus ben benieuwd wat zijn opbrengst gaat zijn.
Vanavond 3de erop en eerste keer los *\o/*


Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:59

Was het nationale tantartsdag? :') :')

Stip heeft n tijd geleden 2x een bit in gehad. Gewoon ingedaan en er ff mee laten klooien. Hij vond het prima :D

Ziet er goed uit escada!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:49

Hier toevallig ook beide paarden naar tandarts geweest haha

Mandarijn
Berichten: 9065
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:59

Ik lees hier nog steeds mee, maar vergeet vaak te reageren. Jullie gaan ook best hard met kletsen. :D

Hier is de tandarts vorige week geweest, kon mooi gelijk met z'n enting.
Ze heeft de wolfskiesjes er uitgehaald en er zaten wat doppen lossig op z'n kiezen. Die heeft ze er af gehaald en heb ik bewaard uiteraard. :))
Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:34

Toch leuk om nog iets te hebben :D


Hoe denken jullie over belasting op de volte, zoals logeren en circkelen, met jonge paarden?

Mijn vorige pony (oudje) was een aantal keer hoefbevangen geweest, waar hij best wat schade van had, dus in mijn hoofd zit nog steeds "zo veel mogelijk rechtdoor, zo min mogelijk bochtjes en groooottteee voltes maken"

In hoeverre is circkelen of logeren nog "te" belastend voor jonge paarden? Hoe lang longeren jullie dan bijvoorbeeld?

Benieuwd naar jullie mening :D

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:42

Tsja ik ben van mening dat belasting juist ook kan zorgen voor het versterken van weke delen op jonge leeftijd. Natuurlijk moet je niet 5x per week dik intensief gaan longeren oid. Maar ik pak de mijne zeker 2-3 keer per week mee inmiddels. Dat is dan wel max 20 minuten op de cirkel. En af en toe ook eens wandelen ipv longeren. Ik denk dat met beleid prima kan, mijn merrie is overigens wel al iets ouder dan sommige anderen waar mee gelongeerd wordt. Maar ook als ze 3 zijn kun je naar mijn mening best af en toe dit werk meepakken :j .

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:37

Lis is bijna 4, maar ik longeer nog steeds heel weinig := Maximaal 1x per week en nooit langer dan 15/20 minuten. Aan de hand doen we wel wat meer bochtenwerk, met name slangenvoltes en grote voltes. Aan de longe is de cirkel toch wel kleiner altijd, dus dat doe ik liever niet te veel

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:37

Ik ben al even aan het meelezen en aan het meegenieten. Mag ik mee schrijven?

Sinds januari hebben wij een merrie van 1-7-2020, in juli wordt ze dus 3. Ze is een Jardonnay VDL x Triomphe de Muze.
We hebben 4 maanden geleden 1 van de 2 pony's van mijn dochter moeten laten inslapen op 6 jarige leeftijd (breukje in hoefbeentak) Voor de andere pony wordt ze nu ook echt te groot en het is het laatste jaar bij de pony's. Dus Ellie (ze heet eigenlijk Elize) is de opvolger.

Ze komt rechtstreeks uit de opfok en kent dus vrijwel niets. Loopt superbraaf mee aan het touwtje, is heel aanhankelijk en reageert al bijzonder goed op druk/loslaten.
Hoeven geven (vooral achter) is nog en aandachtspuntje dus daar zijn we ook druk mee.
Ze heeft inmiddels 1 keer heel kort een longeersingeltje omgehad; deed ze niets op.

Plan is om haar ergens eind augustus weg te brengen, als ze gewend is om een zadeltje op te hebben en een bitje in. De eerste paar keer iemand op dr rug mag iemand anders doen ;-)
Overigens als ik denk dat ze er in augustus nog niet aan toe is, dan stel ik het uit naar het voorjaar 2024.

Het is in ieder geval een heerlijk dier zover. Dat is toch altijd maar afwachten als je ze eenmaal op stal hebt staan.

Ze heeft grooote oren :D

Januari:

Afbeelding

Maart:

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 16:43

Welkom! Wat een puppy nog :D

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:14

Ik heb nog nooit gelongeerd in galop en minimaal in draf. Deed het maximaal 3x per week en 10 a 15 minuten. Vlot over gegaan op lange lijnen. Wij hebben wel paar keer los gelongeerd tegelijk met ons ervaren trekpaard en dan over de volledige bak los en ook galop met dus rechte stukken. Ook dat maximaal 20 minuten en nog maar 3x gedaan dit jaar.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:35

Oh Ja wij doen eigenlijk ook geen galop nog