Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:22

Hij wordt 3 inderdaad en is nu ongeveer 1,70. Ik ben zelf ook wel klein maar hij oogt heel groot inderdaad. Hoor het heel veel. M’n andere paard is 1,74 en m’n vorige was ook zoiets dus ik houd er wel van :D Lijken de hindernissen lager haha.

Wat super fijn! Snap je helemaal om tegen die momenten op te zien dus des te groter is de opluchting en blijdschap! *\o/*

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:37

Mooie maat!! Parker is nu 1.69/1.70 dus ze zijn ongeveer even groot! :D

Jaa ik ben echt zo blij!! Mijn dag kan niet meer stuk!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:38

Dat is een heel goed bericht!

Gefeliciteerd *\o/*

Mij is ooit verteld dat maar 40 procent helemaal goed door de rontgenkeuring komt.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:48

Dat is echt weinig!! Ik hoor idd ook een hoop verhalen om me heen van paarden die iets hebben. Daarom vond ik het ook echt heel spannend!!
Zo blij met dit resultaat!!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:32

@magootie *\o/* wat fijn nieuws. Gefeliciteerd!
@capriooltje: Hij ziet er zo lief en tevreden uit op de foto waar je erop zit.
@Evamarie: mooie foto's van Jane!

Ik vind het heel leuk om jullie vooruitgang zo te zien en te lezen. De overgang van jonkie naar rijpaard wordt goed zichtbaar zo :D

Afgelopen zondag heb ik met Et weer een wandelingetje gemaakt, er was een georganiseerde wandelroute aan de gang dus het was best druk met wandelaars en fietsers. Ik zat te twijfelen om te gaan omdat hij wat nerveus kan worden als er veel gebeurt om hem heen, maar toen dacht ik; júíst gaan. Hij werd inderdaad wat nerveus maar desondanks goed gemanaged en uiteindelijk ook de rust weer teruggevonden toen we een wat rustiger paadje insloegen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:12

40% dat is echt weinig! Liv is een half jaar geleden al helemaal op de foto geweest. Die was gelukkig helemaal goed en meteen PROK aangevraagd,

Ik heb deze week niks gedaan met de paarden behalve stallen mesten :brr:
De DA is ook geweest om alles te enten, dus dat kwam eigenlijk wel goed uit nu. Volgende week nog de tandarts en dan kunnen ze er weer even tegenaan.

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:10

Wat goed!

Deze week heb ik even geen les en vandaag had ik ruimte in mijn pauze even kort heen te gaan, maar wat een wind!

Alle paarden stonden binnen, dus in de cirkel leek mij geen goed idee. Daarom ben ik een rondje over het erf en door de rijbak gegaan. Ze vond het wel spannend maar was superbraaf. Ze gaf ook goed aan dat ze iets eng vond maar liet zich vrijwel direct overtuigen lekker bij mij te blijven. Ze is nog lang niet stormbestendig maar ik ben wel blij dat we dit nu gewoon kunnen doen samen.

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:09

Fijn dat het goed ging met de wandeling met ET!

Fijn loulou! Hebben ze hun apk weer gehad!

Goed dat je dat hebt gedaan evamarie! Elke keer word het steeds makkelijker!


Gister heb ik weer even op Parker gehangen in de beugel. Ging supergoed weer!! Toen ik erop ging aan het halstertouw wat opzij gestuurd om te kijken of hij durfde te stappen met mij erop in de beugel. En dat deed hij super braaf!! Zo trots!
Vandaag nog deze foto gemaakt <3

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:44

Wat een brave paarden hier allemaal <3 !
Parker glanst je tegemoet zeg! En goed nieuws van de foto's *\o/*

En veel grote paarden zeg. Ik vind mijn jonkie van 1,55 al groot want die is 10cm groter dan mijn andere pony :') .
Ik merk ook echt dat ze zo veel meer voer nodig heeft dan mijn andere merrie.
Ben gewend vrij minimaal te voeren omdat de oudste dik wordt van lucht, maar ik heb deze winter het voer van Ellie steeds een beetje moeten opvoeren omdat ze wat in viel en niet goed bij kwam.
Inmiddels ben ik ook maar brok naast het vitaminebrokje en de extra eiwitten, olie en ruwvoermix gaan voeren want in de rui periode heeft ze weer een terugval helaas.
Ze krijgt daarnaast onbeperkt ruwvoer en na het rijden bietenpulp maar het valt soms niet mee.
Aangezien ik het rijden spannend vind, ben ik ook wat terughoudend met veel voeren want wil niet dat ze heel heet wordt. Mijn ervaring met de oudste en veel brok voeren resulteerde in dat ik haar het liefst achter het behang wilde plakken zo irritant was ze :Y)
Maargoed, andere pony dus ook anders mee om gaan blijkt maar weer ;) .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:37

Hier krijgt ze ook onbeperkt hooi en vitamine brok. Daar doet ze het gelukkig prima op.

Tandarts heeft maandag 2 wolfstandjes kunnen verwijderen, 2 doppen en een losse (door wisselen) voortand. Dus ze kan er weer een jaartje tegenaan als het goed is :D

Ik wacht even op wat mooier weer voor we weer aan de slag gaan. Ik moet mezelf nu al motiveren om mijn andere merrie te rijden als het zo nat / koud / winderig is.

Zijn hier mensen die naar de keuring gaan? ik ben aan het twijfelen of ik zal gaan. Heb zo iets nog nooit gedaan, dus misschien wel leuk om een keer mee te maken. Maar mijn merrie is best groot en grof en ik twijfel of dat in de smaak zal vallen. Ik krijg heel vaak de vraag of het een hengst is en wanneer ik haar laat castreren :+

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:54

Ik heb wel getwijfeld over de keuring, maar omdat ik dan lid moet worden van het stamboek nog niet gedaan.
Misschien wel ooit als ik wil gaan fokken.
Wij hebben wel al met een show van het ras meegedaan en gaan dat dit jaar ook nog een paar keer doen.
Vooral voor de ervaring want ze is nog niet ontwikkeld genoeg qua massa om echt mee te doen met de prijzen. Zeker niet omdat ze vanaf 4 jaar in de categorie volwassen merries moet lopen :Y) .

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:25

Ik ga wel naar de keuring, maar dan wel volgend jaar pas, als ze 3 is. Wil misschien dr moeder ook nog een keertje voorbrengen… maar dat weet ik nog niet zeker.
Groot en grof hoeft geen probleem te zijn als ze goed in elkaar zit… heb je een standfoto?

Parker is zo knap! En zo te lezen ook heel braaf, gefeliciteerd ook met de foto uitslag :)

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:06

Parker is echt heel knap <3 Goede progressie zo hangen in de beugel en beetje stappen, zo ben ik ook begonnen voor ik echt ging zitten. Vorige week was ik een weekendje weg dus even overgeslagen maar hoop dit weekend weer hulp te hebben om weer even te zitten.

Qua voer heb ook olie toegevoegd, een valk is lastig om mooi in de vacht te houden en hij viel ook wat terug inderdaad maar wil hem ook zeker niet te dik hebben. Vanaf dat hij onder het zadel zal zijn ga ik van zijn baby voer (cavalor juniorix) af en naar halve schep draversbrok en performance muesli denk ik, dit eet m'n andere volwassen sportpaard en bevalt goed dus daar eerst mee proberen is wel zo handig. Kan het altijd nog aanpassen als het blijkt niet te werken voor deze.

Keuringen doe ik zelf nooit iets mee. Vroeger met de veulens wel naar NRPS keuringen geweest maar de rijpaarden zijn allemaal ruinen voor de sport.

Longe met bijzetje nu 3x gedaan en doet hij wel echt heel goed al eigenlijk. Hij is 'ineens' weer wat dunner en slungelig dus aan het groeien waarschijnlijk. Ik wil het dan ook rustig aan doen en hem na het inrijden ook weer even lekker vakantie geven. Goede timing als het weide seizoen straks begint.

Afbeelding

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:04

Ik heb sinds 2 weken een fries merrietje van april vorig jaar!
Echt een schat, en we zijn nu rustig aan elkaar aan het wennen en ik probeer een beetje te onderzoeken wat ze al kent. Nou, ik ben zeker niet ontevreden! Dame kan netjes meelopen, alle 4 de voetjes geven, stil staan en achteruit op stem.
Ik ben nu een begin aan het maken aan vast staan.
Wat zijn dingen die jullie met zo'n jong ding doen om te laten wennen?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:29

Libera schreef:
heb je een standfoto?


Dat valt nog niet mee als je alleen bent, maar ik heb zojuist een poging gedaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:01

Oh ik vind het best meevallen hoor met grof gebouwd, mooi paard!
Hoe groot is ze nu? Lijkt nog iets overbouwd dus zal nog iets groter worden misschien?

Zou het zeker proberen voor de keuring, welk stamboek?

Anoniem

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:11

Ja, ik vind het ook een mooi paard met fijne uitstraling.

Dit jaar ga ik ws toch niks doen voor het stamboek. Het is een vrij druk jaar en het lekker doorrijden heeft meer prioriteit.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:53

Mooi dier inderdaad! Vind het grove nog wel meevallen dus lekker meenemen als je dat zelf wil.

Hier voor het eerst in de bak er even op gezeten (totaal 3e keer en 5 min per sessie). Super braaf, wel wat meer afgeleid maar spannender als gaan stilstaan word het niet :+ Enorm trots op m’n baby dus.
Loop er wel tegenaan dat ik een handig iemand op de grond mis, m’n vriend heeft weinig ervaring met jonge paarden en weet eigenlijk niet echt de leiding te pakken plus dat Frits enorm gefocust is op mij. Ik ben de enige die normaal met hem werkt en hij is vrij eenkennig. Voor het verdere proces denk ik eraan m’n schoon zusje erop te zetten en zelf op de grond te blijven. Zij wil wel en kan goed zitten. Zelf vind het jammer want doe het graag zelf maar heb echt het gevoel dat dit voor paard de beste optie is. Nog maar even over goed overna denken :list:

Afbeelding

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:09

julya schreef:
Ik heb sinds 2 weken een fries merrietje van april vorig jaar!
Echt een schat, en we zijn nu rustig aan elkaar aan het wennen en ik probeer een beetje te onderzoeken wat ze al kent. Nou, ik ben zeker niet ontevreden! Dame kan netjes meelopen, alle 4 de voetjes geven, stil staan en achteruit op stem.
Ik ben nu een begin aan het maken aan vast staan.
Wat zijn dingen die jullie met zo'n jong ding doen om te laten wennen?

Wat leuk!! Ze heeft al een goede basis zo te horen! Ik heb met Parker veel in vrijheid in de bak gespeeld en daar aan allerlei dingen laten wennen. Hersenwerk is een leuke, ik heb een snuffelmat gemaakt en daar verstop je wat koekjes in en dan moeten ze die zoeken. Een yogamat oprollen met daarin snoepjes is ook leuk. Die moeten ze zelf uitrollen om de koekjes te vinden. En zo heb ik nog veel meer van die dingen. Schriktraining is ook leuk, een vlag, zwemnoodles, zeiltje, gordijn. Allemaal leuk om een band op te bouwen en ze veel dingen te laten zien ;)


loulou schreef:
Libera schreef:
heb je een standfoto?


Dat valt nog niet mee als je alleen bent, maar ik heb zojuist een poging gedaan

[ [url=m/76CoyC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bzZxMH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TUdJ5t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o6AJuK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is wel heel knap en vind haar echt niet te dik/grof! En zeker als ze wat aan het werk gaat zal ze ook nog wat veranderen.


Capriootje schreef:
Mooi dier inderdaad! Vind het grove nog wel meevallen dus lekker meenemen als je dat zelf wil.

Hier voor het eerst in de bak er even op gezeten (totaal 3e keer en 5 min per sessie). Super braaf, wel wat meer afgeleid maar spannender als gaan stilstaan word het niet :+ Enorm trots op m’n baby dus.
Loop er wel tegenaan dat ik een handig iemand op de grond mis, m’n vriend heeft weinig ervaring met jonge paarden en weet eigenlijk niet echt de leiding te pakken plus dat Frits enorm gefocust is op mij. Ik ben de enige die normaal met hem werkt en hij is vrij eenkennig. Voor het verdere proces denk ik eraan m’n schoon zusje erop te zetten en zelf op de grond te blijven. Zij wil wel en kan goed zitten. Zelf vind het jammer want doe het graag zelf maar heb echt het gevoel dat dit voor paard de beste optie is. Nog maar even over goed overna denken :list:

[ [url=m/RBKAkz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat knap!! Jullie zijn zo leuk bezig!! :D


Vandaag met Parker weer even met het zadel op gepruld. In de beugel staan en een stukje stappen. Zoooo trots op hem!! Hij doet het zo braaf <3 Aan de andere kant opstappen en stappen doet hij ook (is voor mezelf wel gek, alsof ik in de knoop zit :')

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:14

Knappe bonte dame hoor! ik vind het totaal niet grof, mooi hoofdje ook :) !

Knappe babies met opstappen en stappen! Deze fase heb ik zelf dus uitbesteed omdat ik ook geen vaste ervaren hulp had om hierbij te helpen. Ik vind het nu al uitdagend genoeg om mensen te vinden die kunnen helpen met oefenen van rijden.
Daarom heb ik nu ook elke week les en merk gelukkig dat we super vooruit gaan *\o/* .
Nog lang niet perfect, maar ook mijn spanning wordt steeds minder waardoor we echt kunnen rijden en ook lekker in de grote bak aan de slag kunnen.
Hier een screenshot uit het filmpje van onze les. Er kan nog heeeeel veel beter, maar we gaan stapje voor stapje vooruit :) .
Afbeelding


Ik baal wel een beetje, want ik heb de paarden op een gehuurde weide en ben afhankelijk van kennissen en buren om gebruik te maken van hun bakken. Daar ben ik heel dankbaar voor, maar helaas nu te horen gekregen dat ze liever niet meer hebben dat ik er in longeer. Daar baal ik dus van want dat doe ik normaal gezien elke week omdat ik nog niet alleen rijdt en ik houd ook graag de afwisseling er in.
Deze zomer kan ik wel vooruit op de paddock, maar nu en volgende winter wordt het even nadenken over een andere oplossing.
Nouja we gaan er weer wat van maken :) . En verder dromen van ooit de paarden aan huis zodat ik alles zelf kan bepalen :Y) .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:57

Het zal wel aan mijn vergelijkingsmateriaal liggen dat ik haar groot en grof vindt :D Haar moeder is ook maar 162 en wel een beetje en damespaardje. Daarnaast heb ik een D pony. Liv is denk ik wel al 1.70

Leuk om te horen dat jullie het wel zouden proberen.
Ze is inderdaad flink overbouwd op het moment. :')

Libera: ze is vol KWPN: Imposantos x San Remo


Wat gaaf dat je er op zit in de bak Capriooltje!
Slim om je schoonzusje te vragen denk ik. Het is toch wel fijn om goede begeleiding op de grond te hebben. Kan zij niet vanaf de grond begeleiden als jij erop zit?

Wat is Parker ook braaf! Knap dat je dat allemaal alleen doet. Ik heb ook geen hulp thuis, dus vind het fijn om te zien dat jij het ook zo alleen kan.

Fijn dat je elke week kan lessen en vooruit merkt Josien.
Ik snap ze wel dat ze liever niet hebben dat je longeert. Ik baal ook van de gaten in mijn bak met het longeren van Liv. Als het een ander zijn paard was geweest had ik ook gezegd dat het niet meer mocht :+
Ben steeds zoveel tijd kwijt met het herstellen van de bodem.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 01:27

Oh gaaf ik wilde ook met Imposantos dekken maar dat lukte niet. Is ook een heel gedoe met diepvries dus uiteindelijk besloten on de hengsten die hier in de US staan te supporten en die te gebruiken. Maar vind het een hele leuke afstamming, en ook gaaf dat ze bont is :)

Hier bezig om een longeercirkel aan te leggen omdat ik ook liever niet in de rijbaan wil longeren… maarja als je het niet bij huis hebt dan is dat inderdaad lastig, snap dat je er van baalt!

Parker ook al zo braaf met stappen, ik voel me ook altijd vreemd om het van de ‘verkeerde’ kant te doen maar wel goed on te oefenen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:38

@loulou wat een knap paard!
@Capriooltje en magootie: super ! <3
@Josien wat fijn dat je de vooruitgang merkt en dat jouw eigen spanning ook beter wordt.

Goed nieuws voor mij, Etnaf z'n pees is weer helemaal in orde. Vorige keer waren er nog wat rommelige vezels maar ook dat is nu helemaal glad :j
Nu alleen nog wat meer bijkomen en dan ben ik weer helemaal gerust. Ik begin nu wel effect te zien van het consequent en goed bijvoeren. Straks gaat het gras weer lekker groeien en dan hoop ik dat ie van de zomer weer een lekker kontje gaat te krijgen :+

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:52

Ik begrijp de beslissing ook wel hoor, maar het blijft jammer voor mij :D .
Heb ook aangeboden om te helpen met slepen/harken hoor, logisch als ik daarin wat moet bijdragen.

Wat een goed nieuws van Etnaf zeg *\o/* !
Dat bijvoeren is inderdaad nog een hele klus, dat het gras maar weer snel mag gaan groeien :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:32

Wat een positieve berichten allemaal en wat fijn dat de pees genezen is van Etnaf! *\o/*

Mooi plaatje zijn jullie Josien en wat lekker dat je al los rijdt op haar door de rijbak. Dat betekend dat die vertrouwen er al is. Wel lastig dat je niet mag longeren.

Deze week heeft Jane haar eerste galop los door de cirkel gedaan. Het was niet helemaal de bedoeling omdat ze schrok. Maar vanuit daar konden we er gebruik van maken door rustig te blijven en vertrouwen te geven. Dat hielp goed.

22 maart vorig jaar kocht ik haar:

Ze was echt nog een puppie en zat wild in haar vacht:

Afbeelding