Hoe knuffel ik mijn lievelingspaard het beste?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theamazone

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-02-23
Woonplaats: Friesland

Hoe knuffel ik mijn lievelingspaard het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 16:48

Klinkt misschien raar, maar hoe kan ik mijn lievelingspaard (van de manege, niet van mij) het beste knuffelen? Hij heet Wido en hij is altijd super rustig en lief, dus je kan zeker wel met hem knuffelen. Het ding is dat hij best groot is, en dan is knuffelen een beetje lastig vanwege zijn lange nek.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:46

Niet knuffelen, maar kriebelen!
Kijk maar eens hoe paarden met elkaar kroelen; die omhelzen of knuffelen elkaar niet, die kriebelen elkaar (vaak op de schoft) met hun tanden. Jij kunt dat met je handen of een borstel nadoen.
Het verschilt per paard welke plekjes ze lekker vinden, maar vaak zijn dat de schoft en hals. Soms ook de billen, en mijn eigen paard vind het bijvoorbeeld heerlijk als ik hem aan zijn navel kriebel. Mijn vorige paard kon daar totaal niet voor warmdraaien. Die vond het dan wel weer heel lekker als ik zijn voorknieƫn krabte. :')
Wees in ieder geval voorzichtig als je gaat kijken wat ze lekker vinden, en blijf ten alle tijden goed opletten op de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal van het paard! Of vraag het van tevoren aan iemand op de manege die hem goed kent, die weet vast wel wat hij lekker vindt en wat niet.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:26

Het is echt verschillend. Mijn oude pony vond het heerlijk als ik aan haar oren zat, dan legde ze echt haar hoofd in mijn handen en moest ik over haar oren wrijven. De merrie die ik nu heb houdt er van als ik haar met een rosborstel over haar borst en nek ga. Dan sterkt ze heel haar nek en doet ze haar hoofd schuin en gaat haar lip op en neer. Mijn jaarling is gek op kont krabbels, die parkeert gewoon random als hij los staat en ik sta bij hem in de wei of in de bak zijn kont naar mij toe dat ik hem daar moet kriebelen/krabben.

Het is dus echt verschillend per paard. Wat Marley al zegt, ze zijn maar van het kriebelen/krabbels dan echt van het knuffelen. Probeer eens met een rosborstel te rossen in de buurt van zijn manenkam of schoft. Vaak geven ze dan ook wel aan dat ze het lekker vinden.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe knuffel ik mijn lievelingspaard het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:03

Kriebelen inderdaad! En elk paard heeft zo zn eigen favoriete plekjes. Mijn paard heeft een litteken waar ze graag op gekriebeld wordt, en bij haar oren.. maar andere paarden vinden het weer vreselijk als je aan hun oren zit.
Gewoon uitproberen en kijken wat hij aangeeft dus :D

steffieh_98

Berichten: 23
Geregistreerd: 22-03-23

Re: Hoe knuffel ik mijn lievelingspaard het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:14

Ik doe altijd mijn pony tussen de manen/bij de schoft kriebelen. Dan gaat ie mij vaak teugkriebelen. Echt kei leuk!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 18:31

Mijn merrie wordt graag onder haar kin gekriebeld. Of rond haar oren. Mijn ruin daarentegen is net een grote zwarte labrador. Die wordt overal graag geaaid, gekrabt of gekiebeld. Als hij maar aandacht krijgt.
Ligt echt aan het paard wat ze lekker vinden.