[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 14:52

Na weken slapeloze nachten, weer heel ver gekomen met iemand die Quarbonne wilde nemen, contract getekend door haar, heb ik dat afgezegd en toch besloten hem te houden. (ik had de info dat ik weer een nieuw iemand voor hem had, voor mezelf gehouden omdat het allemaal al zo stressvol was) Hij zou half mei weggaan. Veel gedonder met het vervoersbedrijf en veel gedoe met meerdere belangstellenden. Ik had van alle belangstellenden dan degene genomen die me voor Q het beste leek. Een dame die zelf een refuge wilde beginnen van shetten en op dit moment dan alvast 1 shet zocht voor bij haar paard. Een groep shetten leek me het leukst voor hem. De meeste mensen hebben alleen 1 paard en zoeken een weidemaatje erbij.

Maar ze komt niet over de brug met geld voor het transport. Ik heb bij de transporteur nog een saldo staan van een tegoed van de eerste mislukte verhuizing en naar haar was ongeveer dubbel zoveel, dus er moest geld bijgelegd worden. Kreeg ik nb nog een korting, maar ze komt niet met geld.

Daarbij vroeg ik me de hele tijd af of ze wel eerlijk was. Iedereen kan wel zeggen dat ze shetlanders gaan opvangen. Ze stuurde wel foto's, maar alles moet bij hun nog gemaakt worden qua omheining. Dus daar weer slapeloze nachten van. Ik vertrouw het niet, heb er geen goed gevoel bij. Ook dat ze het geld niet kon betalen, ja pas dan en dan heb ik geld, dan denk ik, als jij zo rond de 400 euro niet kan betalen, hoe ga je dan een kudde shetten onderhouden? Mogelijk dom gedacht van mij. Maar het voelt niet goed.

En het voelde telkens al niet goed, maar Erwin vond dat we moesten doorzetten. Erg dubbel allemaal.

Nu dan de knoop doorgehakt. Hij blijft hier. En er komt een andere box voor hem erbij, dicht bij zijn meiden.

Knoop nu doorgehakt, maar knoop in mijn buik is niet weg. Het gaat wel goedkomen uiteindelijk. Als hij weer gaat jagen, dan gaat hij in de buitenste ring om de weilanden van de meiden heen. Daar moet dan wel een tweede rand schriklint komen.

We gaan het zien. Voorlopig hebben we veel gras en heeft hij al een paar dagen geen uitvallen naar Callas gedaan, voor zover we het kunnen zien op de video's en live.

Pfff. Iets met emotionele rollercoaster en zo.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:33

O Mo, ik snap jouw gevoel zo. Zeker omdat net als bij mij, je nooit een dier weg zal doen. Erwin staat nu eenmaal verder van dieren af om de een of andere reden en dan is het makkelijker om te zeggen dat Q echt weg moet. Maar je weet inderdaad nooit waar ze terecht komen en of daar dan echt wel goed voor hem gezorgd gaat worden. Die enorme strijd tussen gevoel en denken levert heel veel stress op. Ik denk dat jouw plan hoe je het nu wil gaan doen heel goed is, hij moet er maar aan wennen om in een box naast zijn meiden te staan, dan zal uiteindelijk vast wel goed komen. En als hij weer vervelend wordt naar Callas, dan maar apart. Ja, dat kost weer aardig wat geld en tijd en werk, ook voor Erwin, maar moet dan maar. Als het klaar is en het werkt goed, dan is iedereen weer blij. Veel succes met het verbouwen en aanpassen van alles!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 17:48

Jet schreef:
O Mo, ik snap jouw gevoel zo. Zeker omdat net als bij mij, je nooit een dier weg zal doen. Erwin staat nu eenmaal verder van dieren af om de een of andere reden en dan is het makkelijker om te zeggen dat Q echt weg moet. Maar je weet inderdaad nooit waar ze terecht komen en of daar dan echt wel goed voor hem gezorgd gaat worden. Die enorme strijd tussen gevoel en denken levert heel veel stress op. Ik denk dat jouw plan hoe je het nu wil gaan doen heel goed is, hij moet er maar aan wennen om in een box naast zijn meiden te staan, dan zal uiteindelijk vast wel goed komen. En als hij weer vervelend wordt naar Callas, dan maar apart. Ja, dat kost weer aardig wat geld en tijd en werk, ook voor Erwin, maar moet dan maar. Als het klaar is en het werkt goed, dan is iedereen weer blij. Veel succes met het verbouwen en aanpassen van alles!


Hi Jet, ik lees idd in je bericht precies dat je me snapt. Quarbonne zou idd het eerste dier ooit zijn, dat ik weg zou doen. Dat voelde al heel erg fout. Ik voelde me echter met mijn rug tegen de muur omdat ik Callas wil beschermen tegen meer pijn. In eerste instantie meteen de dag dat ik mijn beslissing genomen had, wilde Erwin hem niet wegdoen, hij vond hem stiekem wel leuk. Iets met mannen onder mekaar ... En Q lijkt ook veel op Shadow. Shadow was van Erwin. (officieel dan, hij kreeg hem cadeau voor zijn 30 verjaardag.) We hebben zoveel gesparred de afgelopen weken, hoe dan wel en hoe dan niet. We kwamen niet tot een oplossing of compromis, dus dan was de oplossing toch doorzetten en wegdoen (als een ouwe schoen) Dit heeft er wel erg ingehakt, maar we waren allebei erg blij de 1e fam gevonden te hebben. Toen haakte dan de eerste familie af. Echt de grond sloeg gewoon weg onder me. Toen was het Erwin dan die wilde doorzetten weer een andere fam te vinden. Ondertussen zijn we toch blijven nadenken hoe of wat. Dan ging het weer dagen goed en was iedereen weer blij. Toen rukte Q zich los tijdens een wandeling met Erwin en toen moest hij beslist weg van Erwin. En al die tijd was ik er erg ongelukkig onder. Welke kant het nu op gaat gaan, weet ik niet. Maar hij blijft. En zoals met alle probleemdieren die we hebben, van bijters tot epileptische dieren en van kreupel tot maagzweer, ik moet er maar weer een weg omheen vinden.
De mevrouw heeft overigens niet gereageerd op mijn afzegging. Ook de stichting niet. Komt misschien nog.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:08

Fijn dat de jullie een beslissing hebben genomen. Het zal wel weer wat rust geven. En als Quarbonne zich niet kan gedragen dan heb je zeker de optie om hem apart van de dames te weiden. Hij kan ze dan toch nog zien.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:11

Fijn dat Q mag blijven. Gewoon afwachten hoe het gaat.

Moet wel zeggen dat als ik half mei een shet zou laten komen dat ik dan pas begin mei het transport eens zou regelen en dan dus ook pas zou willen betalen. Of zitten ze al zo snel vol?

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 18:18

Fleuribelle schreef:
Fijn dat de jullie een beslissing hebben genomen. Het zal wel weer wat rust geven. En als Quarbonne zich niet kan gedragen dan heb je zeker de optie om hem apart van de dames te weiden. Hij kan ze dan toch nog zien.


Hi Fleuribelle, de rust in mij moet nog komen, waarschijnlijk pas als die mevrouw en de stichting geantwoord hebben. En dan nog. We kunnen niet meteen aan aanpassingen voor Quarbonne beginnen, er moeten andere klussen eerst af. Het is in ieder geval fijn dat onze neuzen nu dezelfde kant op staan en Erwin erin heeft toegestemd aanpassingen voor Q te gaan maken, de vraag is wanneer dat gaat lukken.

imaudy schreef:
Fijn dat Q mag blijven. Gewoon afwachten hoe het gaat.

Moet wel zeggen dat als ik half mei een shet zou laten komen dat ik dan pas begin mei het transport eens zou regelen en dan dus ook pas zou willen betalen. Of zitten ze al zo snel vol?


Hi Imaudy, dat moet je ver van tevoren regelen. Misschien lokaal niet, maar omdat ik van WH gebruik maakte, die rijden internationaal naar Spanje, moet je vroeg van te voren boeken. En bij de 1e familie had ik hen genomen omdat het precies op hun route lag en zij het laagste tarief konden aanbieden. Toen dit niet doorging, kreeg ik van de vervoerder niet het geld terug (wel van de familie). Dus mijn saldo daar blijft staan tot ik ooit een ander vervoer heb. Wat ik niet ga hebben, denk ik, maar goed. Dus ik wilde dan wel van hun diensten weer gebruik maken en het saldo aldaar gebruiken (ik zou dan dit weer terugbetalen aan de eerste famillie). Het zou dan dubbel zo veel worden omdat deze mevrouw bij de Zwitserse grenst woonde. En omdat WH dus internationaal transport is, moet je vroeg boeken. Ik kreeg trouwens deze keer dus bij wh wel die vroegboekkorting... Maar omdat die nieuwe mevrouw niet betaalde, verviel die weer. Kun je het nog volgen? Maar ver van tevoren boeken is dus aangeraden.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:31

Ja, oke. Gelukkig niet meer nodig. Het gaat vast lukken met Quarbonne.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 18:41

imaudy schreef:
Ja, oke. Gelukkig niet meer nodig. Het gaat vast lukken met Quarbonne.


Ik ben altijd erg positief, dat moet ik even terugvinden en dan komt het idd vast wel weer goed.

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:31

Goede beslissing Monique. Mocht er ooit een geschikt baasje voor Quarbonne op je pad komen kun je altijd overnieuw een afweging maken.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 19:35

uxgranta schreef:
Goede beslissing Monique. Mocht er ooit een geschikt baasje voor Quarbonne op je pad komen kun je altijd overnieuw een afweging maken.


Hi Uxgranta, Dat zou altijd nog kunnen. Maar we gaan het wel zien wat het leven ons gaat brengen.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 11:44

De mevrouw heeft gereageerd, helemaal geen probleem en ze had niet eerder gereageerd omdat ze in het zkh lag. Maar ik heb wel gezien dat ze regelmatig online was op fb, dan had ze toch eerder kunnen reageren? De stichting heeft nog niets van zich laten horen.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 16:17

Rare vraag. Erwin heeft al een paar keer aan me gevraagd of er niet iets bestaat waardoor Quarbonne niet meer een dreigend bokkontje kan geven of slaan. Ik zit helemaal niet te wachten op zulk soort 'marteltuig'. Maar Erwin denkt dat Q het afleert als hij niet meer kan (dreigen te) slaan. Kluisteren van de achterbenen? Maar daarmee kan hij nog steeds zijn kont wippen en eventueel met twee benen tegelijk naar achteren meppen. Het komt meestal niet zo ver, maar dat kontje dreigen wel. Zou je via een schoffie iets kunnen verbinden met achtervoeten en neus? Bestaat er zoiets?

Nogmaals ik zoek dat zelf helemaal niet, ik zie het ook niet zitten om een dier zo te beperken, met alle risico's vandien van in tuig verward raken, blijven haken, schuurplekken etc you name it, maar om het denkproces hier te begeleiden zou het handig zijn om te weten of iemand daar iets over weet?

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:27

Ik zou daar niet aan beginnen. Het geen leuk gedrag, maar wel natuurlijk gedrag. Mijn kleine ruin is ook best een baasje. Ik was laatst met hem bezig, mijn grote pony kwam eraan en pats zij had ook 2 hoeven op haar borst. Maar goed, zij slaat wel van zich af. Verder kunnen ze wel leuk met elkaar overweg, ze kroelen ook veel samen.

Als je Callas niet had, zou Quarbonne dan wel bij jullie passen? Shetlander/mini ruintjes kunnen werkelijk echte boefjes zijn. Het past wel bij mij. Ik heb het idee dat jullie allebei met Quarbonne in de maag zitten. Je vindt het ook niet leuk om wat met hem te gaan doen. Is het dan niet beter om toch een ander huis voor hem te zoeken?

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 18:41

imaudy schreef:
Ik zou daar niet aan beginnen. Het geen leuk gedrag, maar wel natuurlijk gedrag. Mijn kleine ruin is ook best een baasje. Ik was laatst met hem bezig, mijn grote pony kwam eraan en pats zij had ook 2 hoeven op haar borst. Maar goed, zij slaat wel van zich af.

Als je Callas niet had, zou Quarbonne dan wel bij jullie passen? Shetlander/mini ruintjes kunnen werkelijk echte boefjes zijn. Het past wel bij mij. Ik heb het idee dat jullie allebei met Quarbonne in de maag zitten. Je vindt het ook niet leuk om wat met hem te gaan doen. Is het dan niet beter om toch een ander huis voor hem te zoeken?


Als Callas er niet was, zou er geen probleem zijn.

Past Quarbonne bij ons. We hebben Shadow gehad, dat was de grootste draak ever. Die beet ons. Daar zijn we mee gaan voesten en uiteindelijk hebben de principes van nota bene hondentraining een erg lieve pony van hem gemaakt. Wel shet, dus altijd een ettertje en eigenwijs, maar wel lief.

Met Quarbonne is het erg eenvoudig eigenlijk, we hebben nu definitief besloten hem te houden. Dat is geen vraag meer.

Hij hoeft niets. Hij is sowieso lief met verzorgen dus dat is het probleem niet. Hij is daarbij het liefst en geduldigst van allemaal. Het gedrag dat hij vertoont is uiteraard natuurlijk, maar ik heb nog nooit paarden gehad die sloegen of dreigden naar andere paarden. En nu heb ik er twee. Prisca kan ook meppen, maar die doet het alleen als er een paard te dicht in haar ruimte komt. Quarbonne loopt bijvoorbeeld actief naar Callas toe om haar stukje te pikken. Meest gaat ze netjes opzij in alle rust. Maar soms komt hij actiever in en als ze niet snel genoeg reageert dan keert hij zijn kont erin geeft een bokje en dreigt hij met slaan. Dat levert uiteraard een heel heftige reactie op bij Callas.

Vandaag had ik ze in de voortuin lopen. Ineens schrikken de grote drie en rennen ergens voor weg. Meteen erna als de rust weergekeerd is, gaat Quarbonne Callas landje pik doen. Alsof hij zijn schrik afreageert op haar. Ook allemaal normale pikorde, maar ik zou zo graag hebben dat Callas rustig zou blijven.

Dus nee, hij gaat niet meer weg. We gaan ermee leven.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:07

Eerlijk?

Als jullie zulke praktijken overwegen, doe hem alsjeblieft weg..
Hij past duidelijk niet bij jullie en jullie kudde, callas haar problemen gaan voor en dat is duidelijk. Laat Q dan los en geef hem ook een leven waar mensen echt voor hem gaan in een goede manier en niet gaan zitten denken aan kluisters aan de schoft binden zodat hij geen natuurlijk kudde gedrag meer kan uiten.

Sorry Mo, ik weet dat je het beste voort hebt maar jullie idee over de kluisters vind ik echt heel erg ver gaan en gewoonweg barbaars en walgelijk. De tranen springen mij ervan in de ogen dat jullie zo denken over de arme pony.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 19:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
Eerlijk?

Als jullie zulke praktijken overwegen, doe hem alsjeblieft weg..
Hij past duidelijk niet bij jullie en jullie kudde, callas haar problemen gaan voor en dat is duidelijk. Laat Q dan los en geef hem ook een leven waar mensen echt voor hem gaan in een goede manier en niet gaan zitten denken aan kluisters aan de schoft binden zodat hij geen natuurlijk kudde gedrag meer kan uiten.

Sorry Mo, ik weet dat je het beste voort hebt maar jullie idee over de kluisters vind ik echt heel erg ver gaan en gewoonweg barbaars en walgelijk. De tranen springen mij ervan in de ogen dat jullie zo denken over de arme pony.


Ik citeer mezelf even: "Ik zit helemaal niet te wachten op zulk soort 'marteltuig'." en "Nogmaals ik zoek dat zelf helemaal niet, ik zie het ook niet zitten om een dier zo te beperken, met alle risico's vandien van in tuig verward raken, blijven haken, schuurplekken etc you name it".

Dus nee, XxLiEsJuHhxX, wij, ik, overwegen dit niet. Ik ben bezig zoals ik zeg, een denkproces bij Erwin te begeleiden.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:35

Af reageren zou best kunnen. Mijn kat flikkerde een keer van de bank af, een ander zat op de leuning te kijken. De eerste sprong weer op de bank, zag de ander zitten en gaf die een mep. Het was vooral heel grappig om te zien. Maar zou dus best kunnen dat Q hetzelfde doet.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 20:38

Prairy schreef:
Af reageren zou best kunnen. Mijn kat flikkerde een keer van de bank af, een ander zat op de leuning te kijken. De eerste sprong weer op de bank, zag de ander zitten en gaf die een mep. Het was vooral heel grappig om te zien. Maar zou dus best kunnen dat Q hetzelfde doet.


Grappig ik zie het helemaal voor me. Ik denk zeker dat hij de pikorde opvolgt. Gelukkig gaat het ook heel vaak goed en Erwin hoopt dat Q net als Shadow uiteindelijk kalmeert door wat meer grijze haren en dat Callas wat minder hyper gaat reageren door grijze haren.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:52

Ik heb het toevallig zelfs gefilmd, het was echt zo grappig :')

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 20:53

Prairy schreef:
Ik heb het toevallig zelfs gefilmd, het was echt zo grappig :')


O echt? Zet het eens op yt?

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:59

Moest eerst nog even uitzoeken hoe dat werkte hoor :+

Misschien was het ook wel spelen, nu ik het nog een keer kijk haha

https://youtu.be/htY9MNltE3Y

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 21:06

Wauw gave katten. Zijn dat Noorse boskatten? En nee, volgens mij is dit geen spelen. Dit is idd een ander de schuld geven volgens mij. Ik ga even kijken of ik het van vanmiddag op de webcam heb.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:08

De lichte is een ragdoll kater, de schildpad is een main coon Dame :)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 21:21

Wauw prachtige katten! En mooie ren heb je voor ze. Ga je nestjes van ze nemen?

Ik heb het fragment gevonden, na de schrik moet je even wachten tot iedereen weer in beeld komt. Vrij direct na de schrik zie je Callas al wat gehaaster weglopen dat is de eerste keer dat hij haar wegstuurt maar Q valt zelf buiten beeld. Dan moet je even geduld hebben en dan op 2 minuten zie je hem bewust naar Callas lopen, zijn kont erin draaien en dan schreeuw ik mijn longen uit mijn lijf. Hij kijkt dan naar links om naar mij. Prisca kijkt ook om waarom ik zo boos roep. Maar er zit geen geluid op die cam. (Daarna gebeurt er niets meer, maar ik heb het filmpje ongeëdit erop gegooid)

Maar ik zat buiten te werken om ze in de gaten te houden, want het erf is niet zo groot en dat is tot nu toe telkens hét probleem geweest. In kleine ruimtes moet Callas weg van hem. Vandaar dat we het in het dagelijks leven dus helemaal aangepast hebben. Maar er stond zoveel lekker gras in de tuin, ik vond dat dat wel even moest kunnen. Kan ook, maar ik weet niet wat hij gedaan zou hebben als ik niet boos geschreeuwd had. Hij luistert trouwens perfect naar zijn naam en weet ook dat ik dat niet wil van hem.

O overigens geen idee waar Quarbonne van schrok. Maar het is hetzelfde als met jouw kat Prairy. Kat doet dom en reageert het af op andere. Q schrikt dom en reageert het af op Callas.

https://youtu.be/_opoSeEeLDw

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:23

Nee, geen nestjes :) zijn al genoeg ongewenste katten. Zijn beide herplaatser. We hebben ook nog 2 htk uit het asiel als kitten gehaald, die waren zo goed als wild en nu heerlijke schootkatten. Wel echt een ander karakter als de Ragdoll en main coon, die zijn echt veel relaxter, de MC het meest. Heerlijke beesten.

Zo even filmpje kijken.

Is 1,5 minuut er tussen niet wat lang om schrik af te reageren?
Laatst bijgewerkt door Prairy op 25-03-23 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt