Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:00

Ik zeg niet dat het dwerggroei is maar er is wel iets mis met Joep, de aanleg van een van zijn ogen is niet goed gegaan. Het zou best kunnen dat er nog meer in aanleg niet goed is waardoor hij moeilijker op gewicht komt (los van de slechte start die zeker bijdraagt daaraan). Niemand weet hoe hij er van binnen uit ziet tenslotte.

Ik zou voor nu niets anders doen dan je al doet. Volgens mij heeft hij het nu heel fijn. Ik zou wel de DA betrokken blijven houden. Maar dat is iets wat je volgens mij ook al doet.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:10

Ikzelf zou bij Joep eerder denken aan kans op open gehemelte en iets scheef zijn van zijn hoofd. Het snuitje lijkt me altijd op je foto’s ietsje vreemd. Niet helemaal symmetrisch. En idd de ogen, een slecht oog, het kan erop wijzen dat hoofd/hals niet helemaal goed ontwikkeld is.
Dwerggroei daarentegen uit zich in karperrug, kort halsje, relatief groot en zwaar hoofd. Veel boller voorhoofd.
De koehakkigheid zal nog wel zwakte kunnen zijn. Het is waarschijnlijk door je goede zorgen dat hij overleefd heeft en hij is er misschien nog niet helemaal, zal tijd kosten voor zo’n veulen helemaal opgroeit tot een sterkte pony. :(:)

Schapenwol
Berichten: 287
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:14

Nou ja, even heel simpel hoor:

Zijn bloedwaarden waren goed toch?
Geen wormen?
Hij heeft duidelijk geen kenmerken van waterhoofd of dwerggroei.
Hij laat verbetering zien.
Hij valt niet af maar groeit.
Hij wordt niet suffer maar alerter.

Dan kan je er best vanuit gaan dat het gewoon goed is en er niks geks of afwijkends is. Als je twijfelt dan zou ik als ik jou was met de dierenarts overleggen.

Ik zou persoonlijk vooral twijfelen aan de kennis van die fysio. Mijn vertrouwen zou in ieder geval weg zijn in deze persoon.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:15

ikke schreef:
meganvr schreef:
Als je t aan mij zou vragen zie ik gewoon een veulen die een hele slechte start heeft gehad. Heeft tijd (veel tijd) en voer nodig. Hij komt er wel maar duurt gewoon wat langer ;)

Na 20 pag meelezen moet ik hier toch wat van vinden.

Ik ben er ook vrij zeker van dat het terug te voeren is op een slechte start en dat kost tijd, soms veel tijd.

In het verleden eens zo'n veulen gehad, met drie maand bij de moeder weg getrokken :oo onduidelijk waarom maar dat heeft best een tijd gekost voordat het ergens over ging.

Als je al wat wil doen, zou ik beginnen met een bloedonderzoek om te kijken dat het, soort van, goed gaat in z'n vitamine/mineralen balans. Wellicht moet je hier of daar wat ondersteunen maar dat zou ik basis van feiten doen en niet er met een natte vinger vanalles in stoppen.


Ik snap alleen niet zo goed wat dit met mijn reactie te maken heeft :')

Brok hebben die jonkies sowieso nodig. Dus dat is niet van alles erin stoppe. Goed voeren is zo zo zo belangrijk!

Schapenwol
Berichten: 287
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:19

Marigold schreef:
Ikzelf zou bij Joep eerder denken aan kans op open gehemelte en iets scheef zijn van zijn hoofd. Het snuitje lijkt me altijd op je foto’s ietsje vreemd. Niet helemaal symmetrisch. En idd de ogen, een slecht oog, het kan erop wijzen dat hoofd/hals niet helemaal goed ontwikkeld is.
Dwerggroei daarentegen uit zich in karperrug, kort halsje, relatief groot en zwaar hoofd. Veel boller voorhoofd.
De koehakkigheid zal nog wel zwakte kunnen zijn. Het is waarschijnlijk door je goede zorgen dat hij overleefd heeft en hij is er misschien nog niet helemaal, zal tijd kosten voor zo’n veulen helemaal opgroeit tot een sterkte pony. :(:)



Open gehemelte? De dierenarts heeft toch naar Joep gekeken? Heb even gegoogeld: Cleft palate horse.

Extreem zeldzaam en vrij duidelijke symptomen.

"Even without visible signs of the defect, there are usually other indications of palate problems. “Most commonly, foals with cleft palate will demonstrate dysphagia [difficulty eating and swallowing] that results in bilateral nasal discharge of milk,” Shaw says. “Older animals with cleft palates may have persistent nasal discharge, cough, or have a history of pneumonia or respiratory infections.”

Bron: https://equusmagazine.com/diagnosis/goo ... ses-30154/

Schapenwol
Berichten: 287
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:20

Laat je niet gek maken door een fysio die nog niet eens weet wat een waterhoofd is bij paarden.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:45

Open gehemelte kan ook alleen een smal spleetje zijn wat moeilijk te zien is. Welsh a is typisch een ras waarbij het wel eens voorkomt. Het zou mij niet verbazen bij dit veulen maar bij echt open was het al opgemerkt geweest door vies neusje door melk of gras.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:26

Marigold schreef:
Ikzelf zou bij Joep eerder denken aan kans op open gehemelte en iets scheef zijn van zijn hoofd. Het snuitje lijkt me altijd op je foto’s ietsje vreemd. Niet helemaal symmetrisch. En idd de ogen, een slecht oog, het kan erop wijzen dat hoofd/hals niet helemaal goed ontwikkeld is.


Ik heb de eerste berichten van ts nog eens doorgenomen en daarin staat (ook) dat de oogkas rechts wat platter is en uit de foto's van de tanden leek het alsof zijn kaken niet helemaal recht op elkaar stonden.

Had je dat nog bekeken ts?

Jaydee_WP

Berichten: 196
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:34

Joep ziet er gewoon nog uit als een veulen van 3 maanden... Als je hem vergelijkt met mijn welsh A veulen die nog geen 2 maanden ouder is, is het verschil zo vreselijk groot...
Daarom klonk het niet zo gek wat de fysio zei.
Nu ik jullie reacties lees en zelf wat meer heb ingelezen, lijkt het me sterk inderdaad. Toch wil ik hem binnenkort wel weer eens laten bekijken door de dierenarts.
Zijn gebit en kaken zien er oké uit, voor zover ik het kan zien.

De fysio is overigens niet mijn fysio. Ze zag Joep bij toeval, waarna ze hem even heeft bekeken en gevoeld, omdat hij haar opviel.
Ik was daar niet bij maar wat ze zei werd mij later verteld.

Ondanks dat Joep niet heel erg lijkt te groeien en aan te komen, wordt hij wel een blije pony. Hij is al zo veel vrolijker dan in het begin en hij is zo lief!
Eens kijken wat er straks onder zijn vacht vandaan komt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kwinney
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:38

mijn allereerste pony, (40 jaar geleden) was een shet dwerggroei, toen nog niet zo bekend. Geen internet hè. Ook rescue pony.
En als ik Joep zo bekijk, lijkt het in de verste verte niet op de pony van mij, met dweggroei
Wat zijn hoofdje betreft, misschien wat afwijkend, met zijn tandjes en oog, maar zeker geen waterhoofdje.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:14


Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:16

Pfff, fijn zo'n fysio die zo nodig even aan een pony moet voelen waar ze én niet voor komt, én waarvan de eigenaar niet aanwezig is, én vervolgens nog eens allemaal domme uitspraken over doet die niets anders doen dan onzekerheid en twijfel zaaien.
Dit zou ik de stalgenoot waarvoor de fysio kwam niet in dank af nemen, bemoei je lekker met je eigen dieren. Als ik je advies wil dan vraag ik je wel. Dat met elkaar bemoeien op pensionstallen is voor mij de reden dat ik heel blij ben dat ik de paarden aan huis heb. En no way dat daar een pensionklant bij komt.

nevica

Berichten: 999
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:53

Ik vind er ook wel wat van dat een random iemand aan jouw paard gaat zitten en dan een diagnose stelt die nergens op slaat. Kundig iemand wel. :+

Joep ziet er goed uit. Als je echt onzeker erover bent dan laat je je eigen DA een keertje kijken. Ik verwacht niet dat er iets heel geks uit zal komen. Wat er onder die mammoet vacht vandaan komt ben ik ook heel benieuwd naar! Kom maar op met die glow up. <3

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:55

Dit is idd zo'n fysio die hier niet meer zou moeten komen :+
Vergeet niet dat zo'n paardje heel veel tijd nodig heeft en hij over dik 1,5 jaar pas een beetje paard zal worden.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:26

Ik denk dat je je niet helemaal moet blindstaren op het hoogteverschil tussen Joep en je andere Welsh A veulentje. Ik las overal op sites dat een Welsh A tot maximaal 1.22 m. mag uitgroeien, maar ik las nergens een minimum stokmaat. Joep had een slechte start, maar misschien ook wel kleinere ouders dan je andere.
Hij heeft gewoonweg echt veel tijd nodig, heeft naar mijn idee echt geen waterhoofd of dwerggroei, echt, het oplappen van een veulentje dat juist in die belangrijke eerste tijd zoveel gemist heeft valt niet mee en vergt een lange adem.

Je doet het goed met Joep hoor, en trek je vooral niets aan van zo'n foute fysio die niet eens voor jou kwam en waar je zelf niet eens bij was toen die aan Joep ging zitten!

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:11

Misschien eens een foto van de schedel laten nemen. Dan kun je zien of het idd scheef oid is. Maar een dwerg met waterhoofd is het absoluut niet. Nu de temperatuur hoger is zou je hem kunnen scheren, vaak knappen ze erg op als de jas uit is. En met deze temp. en zoveel haar en slechte weerstand is de kans op luizen erg groot.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:48

Ik heb daar ook een beetje de kriebel van idd, dat zomaar iemand zonder te vragen je paard gaat onderzoeken. Ik denk niet dat ik me te druk zou maken, hij heeft echt een achterstand door te vroeg bij de moeder weg. Maar als je de vergelijk fotos ziet, zie je wel degelijk vooruitgang en ik denk echt niet dat het alleen zijn vacht is. Maar even een check door een da kan natuurlijk nooit kwaad! Ik denk dat hij gewoon lekker zo door kan ontwikkelen en groeien kleine boef

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:23

Veulens met een slechte start zoals Joep blijven doorgaans een stuk kleiner. Ik kende vroeger een hengst je uit ouders van 1.65+ hoog en die had door ziektes in de eerste levensmaanden ook al zijn energie moeten stoppen in overleven ipv groeien. Met 3 jaar was hij net 1.45m groot en veel is er niet meer bijgekomen. Dus ik zou me zeker niet druk maken om het feit dat hij nog zo klein is, daar hebben ze echt geen last van. Gezonde eetlust, energie en stoelgang is enige wat echt telt nu voor zo'n kleine hummel, groeien komt op de tweede plaats. Je bent super bezig als ik je verhaal en foto's zo bekijk!

Joep zit duidelijk lekkerder in z'n vel sinds hij onder jouw zorg staat <3

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:17

Onze oude pony had ook een hele slechte start gehad. In de periode nadat ze was afgespeend met 4/5 mnd tot 1 jaar heeft ze het niet best gehad. Slechte voeding, vol met wormen, werd niet naar omgekeken.
Gekocht door iemand die het zielig vond en had haar redelijk opgeknapt. Maar nog was ze wat klein voor haar leeftijd toen we haar met net geen 2 jaar kochten.

Via het paspoort de fokker gevonden en die was best geschrokken van het verhaal. Haar ouders waren 142 en 148 maar zij is uiteindelijk nooit groter geworden als 128. Dus kan echt wel wat doen

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:40

en welshjes heb je in alle maten die ook met elkaar gekruist worden, er is niet echt een gemiddelde standaard maat waaraan welsh moet voldoen.

Jaydee_WP

Berichten: 196
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 14:16

Lieve Joep fans, wegens ziekte en de start van een ziekenhuisbehandeling van mezelf ben ik niet meer in staat om de komende tijd goed voor Joep te zorgen.
Voordat ik joep op marktplaats ga zetten wil ik het eerst hier proberen omdat joep toch wel wat fans heeft inmiddels die ook het verhaal van Joep kennen.
Joep is superlief en gewend om 24/7 buiten te staan met onbeperkt en vriendjes. Dit is dan ook wat ik zoek voor Joep. Hij zou perfect zijn op een kinderboerderij of zorgboerderij of bij mensen thuis aan huis.
Geen handelaren of koopjesjagers. Joep gaat niet zomaar weg.
Voor het perfecte huis komen we wel uit. Stuur gerust een pb bij interesse. Bij meerdere reacties gaat joep naar het beste huisje.
Joep staat in Nijkerk en krijgt vital bix breed and grow.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 16:59

Och jeetje wat naar voor je. Beterschap en sterkte. Ik heb geen plek voor Joep, maar ik zal eens rond vragen.

Jaydee_WP

Berichten: 196
Geregistreerd: 17-02-18

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 18:34

Dank je wel.. mijn andere veulen staat inmiddels op mp...
Mijn merrie blijft wel, die kan wel met wat minder aandacht en krachtvoer.
De veulentjes helaas niet, en ik merk dat 3 echt te veel is voor mijn lijf op dit moment...

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:32

Heel veel sterkte

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Een tweede kans voor Joep, een Welsh A hengst veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:34

Heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat iemand via bokt hem een fijn thuis kan bieden