Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 257 van de 482 [ 12045 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260 ... 482  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

 
Profiel   

In het geval van een pony zou ik eerst klinisch keuren en mocht daar iets twijfelachtig uitkomen, dan evt. de benen op de foto. Niet op voorhand meteen röntgen. Ik weet ook niet om wat voor een ras het gaat, in het geval van een koudbloed zou ik mij meer zorgen maken over PSSM.

Lees nu dat het om een Fjord gaat bij Nelleke, die zou ik niet laten röntgen, spreek ik als fokker en gebruiker van Haflingers.
Succes volgende week, hopelijk wordt hij goedgekeurd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:57 



 
Profiel   

Waarom zou je het bij een fjord of haf niet doen?
Omdat dat veel minder gebreken op bot/bouw gebied voorkomen?
Of een afweging tegen de prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 23:02 



 
Profiel   

Vooral het eerste. In mijn 30 jaar ervaring met Haflingers ben ik er zelf nog nooit 1 tegengekomen die iets mankeerde wat je op de foto had kunnen vinden. Oogtumoren zijn een risico, bevangenheid en PSSM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 23:14 



 
Profiel   

Ik lees dit topic al heel lang mee, maar wil nu wel even benoemen dat pssm in alle rassen heel veel voor komt. Kwpn zit er ook vol mee, en de Arabieren ook. Maar die doen een stuk drastischer aan struisvogel politiek.

Verder absoluut eens met Nelleke. Ook wbt pssm, merendeel van de paarden is levenslang klachten vrij, maar de paarden die (heel verdrietig uiteraard!) wel klachten hebben, hoor je uiteraard het meeste over. Dus zou testen bij verdenking van, en anders lekker laten.

Veel succes met de zoektocht iedereen!

*kruipt terug onder de steen*

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 00:00 



 
Profiel   

PSSM komt bij mijn weten bij Fjorden niet voor. Ik heb werkelijk waar nog nooit een Fjord of Haf gevonden met aangeboren afwijkingen in de hals of rug.

Pony heeft een mini schiefeltje op het pijpbeen, dus die wil ik sowieso voor de zekerheid even op de foto hebben. Als ie dan toch al gesedeerd staat doe dan maar gelijk benen compleet. Maar hals/rug vind ik niet nodig. Mochten er op ten duur toch problemen komen, dan deal ik er wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:42 



 
Profiel   

Ik ken ze wel weer. Maar daar achter komen moet je wel voor onderzoeken en dat gebeurt veel minder. Dan komt vaak weer het ouderwetse, ze zijn stout, of ze horen koppig te zijn om de hoek.

Maar de reacties waren op jouw opmerking dat er niks te zien was en kans op oude blessures en slijtage klein was, terwijl dat echt helemaal niks zegt. Jonge dieren kunnen echt de raarste dingen uithalen en daarmee zichzelf slopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:52 



 
Profiel   

Uit eigen ervaring weet i dat als je een jong paard met 1 1/2 keurt je niets kan vinden en je 6 maanden later kunnen ze aan beide achterbenen spat hebben.

Ik keur mijn jonge fokproducten wel rond 1 1/2 a 2 jaar voor het geval van een chippie zodat ik die er eventueel uit kan halen, gelukkig nog niet nodig geweest. Wat betreft hals & rug zou ik vanaf 2 1/2 jaar doen of als er aanleiding voor is. Kliniek raadde mij dat wel echt af op zo'n jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 08:54 



 
Profiel   

Hals en rug is idd nog volop in ontwikkeling. Dat is het lastige en doe je meer om grote dingen uit te sluiten. Achterover geslagen en schade aan hals zie je wel, maar andere dingen nog niet altijd. Bij mijn 3,5 jarige zag je nog plekken die in ontwikkeling waren, maar die kon wel beoordeeld worden omdat het grootste deel wel ontwikkeld was al. Daar ook geen verandering paar jaar later (op de blessure door ongeluk na)
Maar ik wil ook nog niet beginnen met 2,5 dus geen probleem om dat gedeelte pas later op de foto te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:17 



 
Profiel   

Caily schreef
Ik lees dit topic al heel lang mee, maar wil nu wel even benoemen dat pssm in alle rassen heel veel voor komt. Kwpn zit er ook vol mee, en de Arabieren ook. Maar die doen een stuk drastischer aan struisvogel politiek.

*kruipt terug onder de steen*


*kruipt onder steen vandaan*

Binnen het AVS doen we juist heel veel om bewustwording te creëeren mbt pssm. Tweemaal artikel er over geplaatst in het magazine, roepen leden op om pssm positieve paarden te melden, en achter de schermen aan het oriënteren of we test bij de veulenregistratie kunnen aanbieden mochten die meldingen de spuigaten uit gaan lopen. Vind ik geen struisvogelpolitiek (al is de showscene dan weer de definitie van struisvogelpolitiek, dat wel := ).

*terug onder steen om iedereen z'n avonturen weer mee te lezen*

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:12 



 
Profiel   

Amy’s, dat is niet rigoreus.. dat is net als bij de haflingers.. ook van een bewezen pssm hengst, komt nog steeds doorfok omdat eigenaar niet wil testen..
Bij de tinkers hebben ze het gewoon verplicht gesteld bij opname stamboek.. en dat was ook eerste jaren wel strijd, maar ik denk wel het enige effectieve.. rot ziekte. En alleen te elimineren door openheid..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:00 



 
Profiel   

robbie88 schreef
Amy’s, dat is niet rigoreus.. dat is net als bij de haflingers.. ook van een bewezen pssm hengst, komt nog steeds doorfok omdat eigenaar niet wil testen..
Bij de tinkers hebben ze het gewoon verplicht gesteld bij opname stamboek.. en dat was ook eerste jaren wel strijd, maar ik denk wel het enige effectieve.. rot ziekte. En alleen te elimineren door openheid..


Rigoureus zou ik het idd ook zeker niet willen noemen hoor! Maar ook geen struisvogelpolitiek. Vooralsnog zijn de gemelde aantallen ook niet dusdanig dat we daar als stamboek heel veel mee kunnen. Wat ik zo lees is het probleem bij de Tinkers dan weer heel erg aanwezig en moet je idd iets. Wij testen alle te registeren veulens dan weer op CA, SCID, etc.
Wilde alleen maar aangeven dat we er als stamboek zeer zeker bewust mee bezig zijn en het niet actief negeren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:24 



 
Profiel   

Klinisch keuren zou ik voor een paard altijd doen. Rontgenlogisch weet ik niet meer zo goed. Na 2 jaar dokteren met mijn huidige paard omdat hij 1/5 kreupel liep op de rechtervolte. Kwam gewoon door de buigproef heen. Op 2 röntgenfoto’s bij verschillende klinieken niks te zien dus van HKO/peesproblemen uitgaan en pas met de MRI zagen we dat het om een oude fractuur ging waar lichte artrosevorming zat.

Wij hebben dan ook wel ENORM pech gehad want met 2 kwam die wel klinisch door de keuring. Maar na deze ervaring weet ik niet meer of ik altijd röntgenfoto’s moet vertrouwen, er zijn nog zo veel andere dingen die je niet op röntgenfoto’s kan zien. Als die klinisch al niet er door komt zou ik sowieso geen foto’s meer maken.

Wie weet als we weer op zoek gaan na een paard dat ik ze toch voor de zekerheid laat maken. Een paar honderd euro heb ik tegenwoordig wel over voor een enigszins gerust hart haha. Maar natuurlijk kan die de volgende dag bij jou op de wei ook nog z’n been breken. Paarden zijn wat dat betreft nooit een zekere investering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 22:04 



 
Profiel   

Nog een paar jaar en dan maken we naast röntgen ook standaard echo's van de benen en nog wat verder in de tijd komt de rug en hals daar ook bij....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 23:22 



 
Profiel   

Maar was die van jou rontgenologisch gekeurd bij aankoop Plopje?

Het is natuurlijk enorme pech..probleem is alleen als je een jong paard niet keurt en ze hebben een OCD op een ongunstige plek en ze worden in het werk gezet dat deze OCD dan permanente schade aan kan gaan richten. Om dat te voorkomen is het wel zo verstandig om rontgenologisch te laten keuren.

Ben ik het er wel mee eens dat er ook niet te gek en spastisch over gedaan hoeft te worden. Een OCD op een gunstige plek bijv. vind ik geen enkel probleem. Kan alleen wel lastig zijn met de verkoop later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar was die van jou rontgenologisch gekeurd bij aankoop Plopje?

Het is natuurlijk enorme pech..probleem is alleen als je een jong paard niet keurt en ze hebben een OCD op een ongunstige plek en ze worden in het werk gezet dat deze OCD dan permanente schade aan kan gaan richten. Om dat te voorkomen is het wel zo verstandig om rontgenologisch te laten keuren.

Ben ik het er wel mee eens dat er ook niet te gek en spastisch over gedaan hoeft te worden. Een OCD op een gunstige plek bijv. vind ik geen enkel probleem. Kan alleen wel lastig zijn met de verkoop later.


Nee alleen klinisch. Was ook pas 2 jaar. Hebben hem pas op de foto gezet toen hij bij ons met 3 kreupel was met longeren. Achteraf bleek hij al langer kreupel maar we hadden het zelf niet opgemerkt. Andere mensen die er meer verstand van hadden zeiden ook eerst ah dat is gewoon een lompe tinker. Van je eerste paard leer je het meeste. Zal ook niet snel nog een keer een 2 jarige kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 10:00 



 
Profiel   

Sommige dingen zijn ook niet te voorkomen, hoe zuur ook.

Wellicht was het er uit gekomen bij een rontgenologische keuring en wellicht ook niet. Ik weet wel dat ze zich behoorlijk kunnen beschadigen in de opfok dus een check voordat ze aan het werk gaan is nooit onverstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:19 



 
Profiel   

Ja vroeger dacht ik ook dat een jonge nog gezond was. Ervaring leerde spijtig genoeg dat ze ook onbeleerd al flinke schade kunnen hebben. Ik zou dan ook altijd benen èn hals op foto zetten. Het is schrikbarend hoeveel hals/nekproblemen er zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:25 



 
Profiel   

Zo werd het ook aan ons verkocht. We konden beter een twee jarige nemen want die was nog niet kapot gereden en die konden we helemaal zelf opleiden en correct trainen…

Hadden we maar een leermeester gekocht. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:22 



 
Profiel   

Nouja..dit is wel lastige materie..hals en nek wordt steeds meer bekend.

Jonge paarden zijn iig nog niet verreden dus in die zin klopt het.

Een jong paard zou ik sowieso niet aanraden als eerste paard, groen + groen is meestal blauw. Soms denk ik ook wel dat je gewoon ook echt veel geluk moet hebben plus een fijn management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja..dit is wel lastige materie..hals en nek wordt steeds meer bekend.

Jonge paarden zijn iig nog niet verreden dus in die zin klopt het.

Een jong paard zou ik sowieso niet aanraden als eerste paard, groen + groen is meestal blauw. Soms denk ik ook wel dat je gewoon ook echt veel geluk moet hebben plus een fijn management.


Tsja maar vind maar eens een brave gezonde leermeester voor nog een beetje schappelijke prijs. De meeste zijn verreden, kapot of onopgevoed en zo niet dan zijn ze 20K of meer. Voor de recreatieve ruiter gewoon niet leuk meer. Dus dan denk ik dat een groen paard met een nuchter karakter meer succes heeft dan 1 die heropgevoed moet worden. Dat laatste is vaak ingewikkelder dan een jonkie opvoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 19:11 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Elisa2 schreef
Nouja..dit is wel lastige materie..hals en nek wordt steeds meer bekend.

Jonge paarden zijn iig nog niet verreden dus in die zin klopt het.

Een jong paard zou ik sowieso niet aanraden als eerste paard, groen + groen is meestal blauw. Soms denk ik ook wel dat je gewoon ook echt veel geluk moet hebben plus een fijn management.


Tsja maar vind maar eens een brave gezonde leermeester voor nog een beetje schappelijke prijs. De meeste zijn verreden, kapot of onopgevoed en zo niet dan zijn ze 20K of meer. Voor de recreatieve ruiter gewoon niet leuk meer. Dus dan denk ik dat een groen paard met een nuchter karakter meer succes heeft dan 1 die heropgevoed moet worden. Dat laatste is vaak ingewikkelder dan een jonkie opvoeden.

Nou nee, niet mee eens.

Het is lastiger, zeker, maar ze zijn er wel.
Maar die assistentie door iemand met kennis van zaken, daar valt nogal eens wat van te vinden.

Er wordt nogal eens afgegeven op maneges maar de andere kant is dat je er wel kunt leren hoe je naar een paard moet kijken. Moet je er wel naar willen kijken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:10 



 
Profiel   

Nou, ik had vandaag toch een bezichtiging. Mijn broek zakt er vanaf. Leuke ruin, wel bijna 2 uur rijden. We hadden afgesproken voor 16u vanmiddag, werd uiteindelijk iets eerder maar was prima, aldus verkoper. Kom ik daar, blijkt de verkoper er helemaal niet te zijn omdat deze aan het werk was (tot 18u...). Dus vader zou mij het paard laten zien. Prima verder. Paard opgezadeld en die vader vraagt aan mij of hij eerst gelongeerd moet worden. Ja, weet ik veel, het is hun paard. Of ik er anders zo niet opging, want hij was wel braaf hoor. Dus ik zeg dat ik niet als eerste op stap. Maar vader ging er ook echt niet op. Ja, zegt vader, als echt paardenmens stap je toch gewoon op? Als je nu bang bent, ben je dat morgen ook.

Na die belediging ben ik maar weggegaan. Ze zouden zich kapot moeten schamen, bahbah. En het ergste is nog dat ze wisten dat ik zo'n eind moest rijden, netter was geweest als ze excuses hadden aangeboden en hadden aangeboden (een deel van) de reiskosten te vergoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:00 



 
Profiel   

Nouja zeg :') Ik snap 100% dat je er niet opgestapt bent. Je hoort het te vaak misgaan en dit is inderdaad wel heel vreemd. Zeker omdat je oorspronkelijke afspraak ook al ruim voor einde werktijd was... Heel apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:50 



 
Profiel   

Wat erg :')
Ik ben zo ook eens een paard gaan kijken. Verkoper had een korte broek aan. Dus wij vroegen of ze de merrie niet even voor ging rijden? Nee, paard was erg braaf, maar ze durfde er niet meer op :+ De lefgozer die ik toen was, ging er gewoon op (zou ik nu nooit meer doen) en we hebben het paard uiteindelijk ook gekocht. Maar nu zou ik hetzelfde hebben gedaan als jij hoor. Niet alleen voor je veiligheid, maar ook omdat je een paard toch ook gewoon even wilt zien lopen en niet alleen aanvoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:57 



 
Profiel   

Ja precies. En ik heb thuis nog 13 andere paarden staan, dus als ik mijn been breek hebben we wel echt een flink probleem.

Ach, ik heb nog 1 bezichtiging bij kennissen in het vat zitten. Wel iets ouder dan ik eigenlijk wil (15), maar wel van een vertrouwd adres.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 257 van de 482 [ 12045 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260 ... 482  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen