Leren beleren, waar begin je?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:24

Een paard een keer zelf opleiden is i.m.o. iets anders dan professioneel beleren.

Niet banketstaaf bedoeld, maar iemand die zijn schijndooie Fjord zelf heeft beleerd na het kijken van wat online filmpjes, is niet iemand die paarden kan beleren.

Die heeft gewoon een beetje mazzel gehad :D

Als je echt, echt wil beleren: moet je veel echte kilometers maken, signalen gaan zien, gaan voelen. Dingen mis zien gaan en oplossen.

Als je professioneel beleerd heb je natuurlijk vaak te maken met de niet ideale situatie. Dus inderdaad tijdsdruk, of een die al als veulen de verkeerde dingen heeft geleerd of waar iemand al eens vanaf gestuiterd is...

Over jouw vraag wanneer je er klaar voor bent: degene op de grond moet een ervaren iemand zijn, die signalen ziet, jouw kunde en het paard kan inschatten. Met andere woorden: een paardenman of vrouw. Zorg dat je zo'n 'mentor' vind, benader iemand die al in het werkveld zit en vraag of je mag leren.

En dan is met jonge paarden werken wel echt het leukste wat er is hoor :D !

Chrysokami

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 20:23

boris_rakker schreef:
Ik weet niet of je al gezien hebt dat dressuurnatuurlijk weer de gratis cursus werken aan de hand start komende week? Je kunt je via hun site aanmelden. Dat geeft je al een goed inzicht over de inhoud van hun programma’s.

Hun opleiding is natuurlijk geen vervanging voor het helemaal zelf doen, oefenen met paarden in het echte leven is onmisbaar. Maar de programma’s zijn super fijn opgebouwd en geven je mooi naslagwerk voor les die je verder hebt met een paard. Ik steek ook veel meer van mijn privé lessen op als ik de theorie erachter al ken, en vaak is dat ene uurtje per week te weinig om álle kennis over gedragen te krijgen.



Toevallig kreeg ik net een mailtje binnen met het tweede deel! Ik vind het inderdaad ook erg fijn om te weten waarom en hoe iets werkt voordat ik er zelf mee bezig ga!

Chrysokami

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 20:28

Macs schreef:
Iedereen heeft zijn eigen stijl. Ik ben erg fan van de academische rijkunst, waar ze eerst het (vanaf 3 / 4 jaar) het paard vanaf de grond opleiden. als ze sterk genoeg zijn dan pas erop gaan zitten. Fijne is dat dan bijna alle knopjes er al op zitten.

Ook vind ik de manier van TAKT Academy erg fijn. Ook die werken eerst vanaf de grond.

Ik denk dat als jij érg goed naar jezelf kan / durft te kijken/reflecteren, jezelf continu vragen durft te stellen, veel geduld hebt én hulp van anderen kunt vragen (les neemt) je absoluut een jong paard zelf kunt opleiden.
Voorwaarde is dat het management van het dier in orde is en je geen tijdsdruk hebt.


Dat is heel fijn om te horen! Naar mijzelf kijken ben ik heel goed in, gedult heb ik ook, ik zeg altijd dat ik een heeeeel lang lontje heb ipv een korte :) en tijdsdruk is er niet. Ik heb geen haast, het gaat mij puur om het samen kunnen groeien met de dieren, ze daar bij kunnen helpen en er plezier in beleven. Dus als ik zelf een eigen paard wil beleren dan komt dat wel goed denk ik!

Chrysokami

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 20:35

ruitje schreef:
Een paard een keer zelf opleiden is i.m.o. iets anders dan professioneel beleren.

Niet banketstaaf bedoeld, maar iemand die zijn schijndooie Fjord zelf heeft beleerd na het kijken van wat online filmpjes, is niet iemand die paarden kan beleren.

Die heeft gewoon een beetje mazzel gehad :D

Als je echt, echt wil beleren: moet je veel echte kilometers maken, signalen gaan zien, gaan voelen. Dingen mis zien gaan en oplossen.

Als je professioneel beleerd heb je natuurlijk vaak te maken met de niet ideale situatie. Dus inderdaad tijdsdruk, of een die al als veulen de verkeerde dingen heeft geleerd of waar iemand al eens vanaf gestuiterd is...

Over jouw vraag wanneer je er klaar voor bent: degene op de grond moet een ervaren iemand zijn, die signalen ziet, jouw kunde en het paard kan inschatten. Met andere woorden: een paardenman of vrouw. Zorg dat je zo'n 'mentor' vind, benader iemand die al in het werkveld zit en vraag of je mag leren.

En dan is met jonge paarden werken wel echt het leukste wat er is hoor :D !


Ja! Dat is inderdaad waar ik naar streef. Leren de dieren te lezen, te voelen, te zien wat er eventueel aan de hand is, en onder eventuele druk aan de gang gaan, of dat nou tijdsdruk is of omdat er iets verkeerds is aangeleerd en ik er af word gekukelt.

Ik word al enthausiast van het idee als ik je berichtje lees :D <3 :j

Ik zal vooral op zoek gaan naar iemand die mij daarin wil begeleiden!
Momenteel heb ik een aantal mensen om mij heen die me zouden kunnen helpen, helaas hebben hun het ontzettend druk en kan ik niet consistent met ze aan de gang.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:44

Er is ook een ding wat echt enorm belangrijk is voor het prof beleren en trainen en dat is een eigenschap die niet iedereen bezit. En dat is dat je heel assertief en pro actief moet kunnen reageren. Situaties inschatten en direct kunnen ingrijpen als er wat anders gebeurd en weten wat je dan moet doen en hoe je dit op lost. Want in dit stuk gaat het meeste fout.

Als je eraf kukelt als beleerder dan gaat er dus al iets fout, zoiets zou je echt ten alle tijden moeten willen voorkomen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:49

Zowel met ruitje als met Elisa eens :j

Daarom is het naar mijn idee ook wel goed om voordat je gaat beleren veel diverse paarden gaat rijden.
Bij bijvoorbeeld een handelsstal met veel doorloop.
Want met beleren krijg je ook meestal niet de tijd een hechte band op te bouwen maar moet je inderdaad nu inschatten en daarop reageren.

En zorgen dat je goed onafhankelijk kunt zitten zodat je niet meteen in de mond hangt of vervelend na de beweging komt met je lijf als een paard eens wat naar voren versnelt of opzij gaat.
Zodat de eerste ervaringen voor het paard ook fijn zijn.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:21

ruitje schreef:
Een paard een keer zelf opleiden is i.m.o. iets anders dan professioneel beleren.

Niet banketstaaf bedoeld, maar iemand die zijn schijndooie Fjord zelf heeft beleerd na het kijken van wat online filmpjes, is niet iemand die paarden kan beleren.

Die heeft gewoon een beetje mazzel gehad :D

Als je echt, echt wil beleren: moet je veel echte kilometers maken, signalen gaan zien, gaan voelen. Dingen mis zien gaan en oplossen.

Als je professioneel beleerd heb je natuurlijk vaak te maken met de niet ideale situatie. Dus inderdaad tijdsdruk, of een die al als veulen de verkeerde dingen heeft geleerd of waar iemand al eens vanaf gestuiterd is...

Over jouw vraag wanneer je er klaar voor bent: degene op de grond moet een ervaren iemand zijn, die signalen ziet, jouw kunde en het paard kan inschatten. Met andere woorden: een paardenman of vrouw. Zorg dat je zo'n 'mentor' vind, benader iemand die al in het werkveld zit en vraag of je mag leren.

En dan is met jonge paarden werken wel echt het leukste wat er is hoor :D !

Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb mijn eigen paarden beleerd (met begeleiding) en ben daar per paard een beetje beter in geworden. Ik heb mijn paarden echt vanaf veulen of de leeftijd van 2 jaar aan huis gehad, dus er was al een hele goede vertrouwensband. Toch vond ik de verantwoording best groot, was bang om iets te verpesten. De eerste keren erop is inderdaad pinuts, juist het doorrijden vergt wel een goede/handige ruiter.

Ik zou het niet professioneel willen en kunnen doen, maar goed, dat staat los van TS. Ik denk dat je dat gewoon moet gaan ervaren TS. Ook eens kijken wat je zou willen, er zijn verschillende manieren van paarden beleren. Wat past bij je? En dan kijken of je bij die mensen in de leer kan gaan.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:39

Ik denk dat vooral ervaring met verschillende paarden heel belangrijk is en ruitergevoel. En dat is neit iets wat je sneller kunt ontwikkelen, dat heeft gewoon tijd nodig, en 3 jaar is dan niet veel. Hoeveel extra informatie je ook leert vanuit opleidingen. Het is vooral heeel veel doen, doen doen. Veel verschillende paarden rijden.
Zolang je nog het gevoel hebt dat je elke keer aan het leren bent hoe je een bepaald paard moet rijden, dan ben je imo nog niet klaar om te beleren. Pas als je voelt dat je een paard iets kunt gaan leren, en daar ook stappen mee maakt, dan kom je pas ergens. :) En dat is voor mij het belangrijkste verschil.

Oh en Ruitje, ik moest hardop lachen om je 'schijndooie fjord' :') _O-

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:06

Ik heb zelf een Fjord, dus dan mag dat :')

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 16:04

DuoPenotti schreef:
Zowel met ruitje als met Elisa eens :j

Daarom is het naar mijn idee ook wel goed om voordat je gaat beleren veel diverse paarden gaat rijden.
Bij bijvoorbeeld een handelsstal met veel doorloop.
Want met beleren krijg je ook meestal niet de tijd een hechte band op te bouwen maar moet je inderdaad nu inschatten en daarop reageren.

En zorgen dat je goed onafhankelijk kunt zitten zodat je niet meteen in de mond hangt of vervelend na de beweging komt met je lijf als een paard eens wat naar voren versnelt of opzij gaat.
Zodat de eerste ervaringen voor het paard ook fijn zijn.


Hele goede aanvulling inderdaad, ook erg belangrijk.

Eerst maar eens een handige ruiter worden die paarden kan verbeteren.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:11

ruitje schreef:
Een paard een keer zelf opleiden is i.m.o. iets anders dan professioneel beleren.

Niet banketstaaf bedoeld, maar iemand die zijn schijndooie Fjord zelf heeft beleerd na het kijken van wat online filmpjes, is niet iemand die paarden kan beleren.

Die heeft gewoon een beetje mazzel gehad :D

Als je echt, echt wil beleren: moet je veel echte kilometers maken, signalen gaan zien, gaan voelen. Dingen mis zien gaan en oplossen.


Helemaal waar. Het gaat vooral om signalen zien. Herkennen wanneer het paard spanning opbouwt en weten hoe je dat kunt laten afvloeien. Hier is echt veel ervaring voor nodig en zeker ook met verschillende paarden.
Dus het zelf beleren als je niet al gewend bent om veel verschillende paarden te rijden en niet heel onafhankelijk en snel kan reageren zou ik echt afraden.

Wat ik ook echt zal afraden is veel te gaan grondwerken met een onbeleerd paard op de academische manier. Wat een jong paard nodig heeft is eenvoud en bevestiging. Zodat zn emmertje geestelijk niet overloopt.
Zeker ook niet op de academische manier zadelmak te maken en in te rijden. Een paard zonder balans onder de ruiter (wat een jong paard nog niet heeft) moet balans vinden door voorwaarts te gaan. En voorwaarts is de academische rijkunst allerminst.

Voordat je erop gaat is het belangrijk dat het paard de stemhulpen kent en gewend is aan het bit. Daar is een jaar grondwerken zeker niet voor nodig. Daarna vooral rechtuit. Liefst naar buiten met een braaf voorpaard.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:34

Citaat:
Wat ik ook echt zal afraden is veel te gaan grondwerken met een onbeleerd paard op de academische manier. Wat een jong paard nodig heeft is eenvoud en bevestiging. Zodat zn emmertje geestelijk niet overloopt.

Eh....?

Tuurlijk zijn eenvoud en bevestiging belangrijk.
Maar ik zou ook zeggen goede spieropbouw - en het is mij niet duidelijk waarom je 'academisch' geen goed idee vindt.
Citaat:
Zeker ook niet op de academische manier zadelmak te maken en in te rijden. Een paard zonder balans onder de ruiter (wat een jong paard nog niet heeft) moet balans vinden door voorwaarts te gaan. En voorwaarts is de academische rijkunst allerminst.

Oneens.
De grofste vorm van balans is 'niet omvallen'. Net als met de fiets: flinke snelheid maken. (Nee, geen 'hoog tempo', gewoon snelheid.)
Resultaat: paard loopt op de voorhand/ stuwend achterbeen) en naar de huidige mode flink gewicht in de hand, neus elke tweede pas de andere kant op en weggeknikt tussen tweede en derde halswervel).
... vaak met het verhaal 'wat je in je hand voelt is de stuwkracht van de achterhand'. Uiteraard is dat nonsense, het paard zoekt gewoon steun op de hand. (Het dier valt niet om, maar je moet er als ruiter wel spierballen voor hebben. Rijkunstig is het geen balans.)

Je brengt het dier in rijkunstige balans door het gewicht netjes over vier benen te verdelen, waarbij ik de ontspanning en het opbollen van de rug als gevolg van de verticale balans zeer waardeer.

Wel is het zo dat er rond Banderup paarden zijn die stijf lopen te sloffen. 'Dat hoeft voor mij nou ook weer niet.'

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:43

De academische manier overhaast in ieder geval niks en zorgt voor héle goede spieropbouw en lichaamsbewustzijn.
Dat het soms wat teveel op de verzameling gefocust is kan ik me in vinden. Maar om het daarom helemaal af te raden is wel een beetje overdreven.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:44

Macs schreef:
De academische manier overhaast in ieder geval niks en zorgt voor héle goede spieropbouw en lichaamsbewustzijn.
Dat het soms wat teveel op de verzameling gefocust is kan ik me in vinden. Maar om het daarom helemaal af te raden is wel een beetje overdreven.


Ja maar toch echt niet voor een jong paard. Die moet nog helemaal niet verzamelen. Balans en voorwaarts is eerste vereiste. Daarna komt de rest. En dan kan academisch ook een prima keuze zijn, maar niet voor een jong paard.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wat ik ook echt zal afraden is veel te gaan grondwerken met een onbeleerd paard op de academische manier. Wat een jong paard nodig heeft is eenvoud en bevestiging. Zodat zn emmertje geestelijk niet overloopt.

Eh....?

Tuurlijk zijn eenvoud en bevestiging belangrijk.
Maar ik zou ook zeggen goede spieropbouw - en het is mij niet duidelijk waarom je 'academisch' geen goed idee vindt.
Citaat:
Zeker ook niet op de academische manier zadelmak te maken en in te rijden. Een paard zonder balans onder de ruiter (wat een jong paard nog niet heeft) moet balans vinden door voorwaarts te gaan. En voorwaarts is de academische rijkunst allerminst.

Oneens.
De grofste vorm van balans is 'niet omvallen'. Net als met de fiets: flinke snelheid maken. (Nee, geen 'hoog tempo', gewoon snelheid.)
Resultaat: paard loopt op de voorhand/ stuwend achterbeen) en naar de huidige mode flink gewicht in de hand, neus elke tweede pas de andere kant op en weggeknikt tussen tweede en derde halswervel).
... vaak met het verhaal 'wat je in je hand voelt is de stuwkracht van de achterhand'. Uiteraard is dat nonsense, het paard zoekt gewoon steun op de hand. (Het dier valt niet om, maar je moet er als ruiter wel spierballen voor hebben. Rijkunstig is het geen balans.)

Je brengt het dier in rijkunstige balans door het gewicht netjes over vier benen te verdelen, waarbij ik de ontspanning en het opbollen van de rug als gevolg van de verticale balans zeer waardeer.

Wel is het zo dat er rond Banderup paarden zijn die stijf lopen te sloffen. 'Dat hoeft voor mij nou ook weer niet.'


Eens, maar een jong paard kan dat nog allemaal niet Janneke. Stapje voor stapje. Eerst balans door voorwaarts (niet over het tempo). Is voorwaarde. Het bit accepteren, naar de hand toe rijden. Rechtuit. Gehoorzaamheid leren. Meer kan dan ook echt nog niet. Mentaal moet het paard het ook allemaal bijbenen. Ben je 2 jaar mee bezig. Verzamelen komt pas met 5 jaar.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:38

En gewicht nemen in de hand al helemaal niet. Ondersteunen wel zonder afdwingen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:55

Ik ben het hierin eens met Babootje, niet dat ik veel verstand heb van academische rijkunst dus ik weet niet of ik dit goed vertaal:

Paarden beleren is vooral het in het begin niet te moeilijk maken.

Ik denk dat de vraag hierin misschien een beetje is: wanneer is een paard beleerd? Als je er rustig op kan stappen, stap draf en galop kan doen, hij snapt de beenhulpen, links en rechts en gaat er niet vandoor bij de bakdeur die open gaat toch?

Een paard wat zichzelf kan dragen: dat hoort i.mo. meer bij scholen. Super belangrijk!! Maar als jij 3 maanden hebt om een paard te beleren( lijkt me een redelijke termijn als prof? )

Heb je dan tijd voor het scholen?

Als ik een paard verkocht vroeg iedereen:
' Kan hij al galop?' . Als ik zei: 'Nee, want hij is nog niet recht dus we zijn hem eerst aan het leren zichzelf te dragen en het lijkt mij beter bij dit paard pas over 6 maanden aan de galop te beginnen'

Dan kocht niemand dat paard.

Als hij dan 4 sprongen galop kon, plat door de bocht. Dan wel, want 'hij kan gallopperen'

Paarden beleren is de basis eropzetten.
Scholen is de rest.

Of je moet jezelf echt neerzetten als iemand die paarden echt anders beleerd, daar is zeker ook markt voor denk ik. Maar budget is dan wel een ding: geven mensen een paard 6 maanden of langer?

Tenminste, zo zie ik het :)

Wel boeiend voor TS om dat mee te nemen: Wie ben ik en past dat bij wat mensen verwachten?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:36

Citaat:
Citaat:
Dat het soms wat teveel op de verzameling gefocust is kan ik me in vinden. Maar om het daarom helemaal af te raden is wel een beetje overdreven.


Ja maar toch echt niet voor een jong paard. Die moet nog helemaal niet verzamelen. Balans en voorwaarts is eerste vereiste. Daarna komt de rest. En dan kan academisch ook een prima keuze zijn, maar niet voor een jong paard.


Kleine vergissingen, grote gevolgen.

Er is geen tegenstelling tussen voorwaarts en verzameling.
Echter wel tussen snel en langzaam...

Wil je een dier leren om in balans te lopen onder de ruiter, moet het dier kunnen spelen met het zwaartepunt. 'Naar voor en weer terug.'
Voor ik mijn huidige paard kocht, testte ik of Knollie op zit en zwaartepunt kon halthouden - dat is een verzamelende oefening.
In de wei kan ieder gezond paard dit.
En onder de ruiter is het nodig om te kunnen.
(Toen ik haar kocht deed ze het prima mbt draf-stap en stap-halt, als puur groentje; inmiddels gaat galop-halt al heel best.)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:57

Als ik jou was zou ik de dressuurnatuurlijk cursus voor jonge paarden gaan doen.
Ik heb zelf best wat paarden beleerd en het is gewoon goed om dat stapje voor stapje te doen zonder het paard te overvragen.
Eerst grondwerk, veel longeren niet, wel af en toe om de stemcommando's te leren.
En wat lange teugelen is ook heel handig, dan begrijpen ze al de principes voordat je erop gaat.
Leren inparkeren is ook makkelijk en als je het rustig aanpakt is erop gaan echt geen probleem.
Ik denk ook dat het belangrijkste is dat je je paard goed begrijpt en niet over zijn grenzen gaat.
En dat je hem dus zoveel tijd geeft als nodig.
En dus ook niet te vroeg beginnen, 4/5 is vroeg zat.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:14

Alleen wat ik van ts begrijp wilt ze prof. Leren beleren voor andere mensen, dat is toch flink anders. Het proces wat ik met mijn eigen fok doorloop is veel langer. Meer grondwerk (5 a 10 min) ook en meer weken rust er tussen, maar voor andere mensen heb je gewoon maar over het algemeen max. 3 maanden, anders zoeken ze wel een ander. Alsnog doen we grondwerk, maar andere oefeningen en je hebt de leeftijd niet voor het kiezen. Ik zal er 1 van 2 altijd weigeren, maar hen nog nooit een 5 jarige gekregen.

Dit leer je toch het beste op stallen waar men dit al doet. Uiteraard zeg ik niet dat ts geen online cursussen kan bekijken (zeker doen!), maar ts wilt nier haar paard inrijden, ts wilt het leren om dit prof. te doen voor anderen.

Denk dat ts het beste veel GOEDE les kan nemen, goed paarden moet leren aanvullen, veel verschillende paarden moet meemaken en meedraaien met een prof

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:58

Gewoon ook niet te ingewikkeld maken met allerlei maniertjes en methodes.

Een jong paard moet gewoon goed leren, stuur, rem, gas en de juiste hulpen daarvoor. Dat kan prima eerst aan de hand (dubbele longe) zonder dat daar een labeltje aan hoef te hangen. En daarna leren aan het been te zijn, op eigen benen te lopen en nageeflijk te worden in alle 3 de gangen en dat laatste is voor veel mensen op meer doorgereden paarden al moeilijk genoeg. ;-)

Chrysokami

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-03-23

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 12:08

Zo! Ik heb even alles goed doorgelezen en vind het erg fijn om van iedereen vanalles mee te krijgen.

Sowiezo zal ik eerst mijn rijkunsten verbeteren. 3 jaar is inderdaad niet veel, en ondanks dat ik op 4 verschillende paarden heb gereden en inmiddels afwissel tussen 3 kan er nog veel geoefend worden. Hier zal ik ook hard mee aan de slag gaan.

Ik heb het gevoel dat ik nog veel kan leren ipv. Dat ik het paard wat kan leren. Die hou ik goed in mijn achterhoofd!

De cursus jonge paarden haal ik absoluut in huis! Ik ben toch al bezig met het verzamelen van cursussen, videos etc. om eerst alles rustig door te kunnen lezen/bekijken en de logica er achter te snappen. Dan heb ik ook een idee van waarom, aangezien ook dat belangrijk is.

Verder zal ik zeker even een kijkje nemen en aan de slag proberen te komen bij een professioneel bedrijf, mocht dat niet in de smaak vallen dan is het verder kijken. Want ik zou toch wel graag voor anderen bezig willen!

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:00

Vier verschillende paarden is niks...denk dat je beter aan beleren kan gaan denken als je op 400 verschillende paarden hebt gereden hihi.

Maar fijn dat je er zo instaat, met die open instelling kom je er wel. Theorie is inderdaad ook belangrijk, al leer je het meeste in de praktijk wbt paarden en paardrijden.

Heel veel succes met je zoektocht en ontwikkeling! :)

Chrysokami

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:05

Elisa2 schreef:
Vier verschillende paarden is niks...denk dat je beter aan beleren kan gaan denken als je op 400 verschillende paarden hebt gereden hihi.

Maar fijn dat je er zo instaat, met die open instelling kom je er wel. Theorie is inderdaad ook belangrijk, al leer je het meeste in de praktijk wbt paarden en paardrijden.

Heel veel succes met je zoektocht en ontwikkeling! :)



Nee wat dat betreft is het inderdaad niks en ik leer van allemaal nog een hele boel, dus ik mag nog wel even wat jaren aan de gang! En dankjewel. Ik heb al veel mogen leren dankzij al jullie berichtjes. Dat zal ik allemaal eerst bij langs gaan!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leren beleren, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:21

Je bent in elk geval heel enthousiast TS en lijkt echt open te staan om te leren. Dat siert je alvast! Hoop dat je komt waar je naar toe wil en geniet van de weg er naar toe.