Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:50

Nou, dat hadden ze toch vooraf even mogen melden!

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:54

Jeetje dan sta je ook wel even raar te kijken! Ik heb één kijker gehad toen mijn paard nog niet officieel te koop stond en ik dus ook geen ruiter had om voor te rijden. Toen heb ik dat heel duidelijk aangegeven en ze wilde toch komen kijken en vond het prima om er meteen zelf op te gaan. Maar zoiets doen zonder overleg is gewoon ronduit onbeschoft.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:18

Hier goed nieuws, gisteren is mijn nieuwe paard klinisch en röntgenologisch (benen) goedgekeurd. Hij deed het allemaal super braaf met z’n 2,5jr en de rit naar huis ging ook super. Hij staat hier helemaal op z’n plekje.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:36

Zo kocht ik in december m'n huidige paard . Meisje ging er niet op . Dan maar even longeren , dat ging dramatisch want paard vondt aan de lijn lopen niet leuk . Gewoon geen leiderschap gehad.
M'n dochter ging er wel op , daarna ik ook .
Zelfs eigen hoofdstel meegenomen, want dat was er geen meer aanwezig .
Wel hun zadel en dat zou op maat zijn . Bleek later veel te smal te zijn had het nl mee overgenomen en niet goed genoeg gecheckt.
Paard mee genomen ondanks de spannende verhalen van staken etc .
Bij ons thuis had ik als ervaren ruiter maar lang niet gereden toch wel n beetje bibbers. Maar inmiddels maand of 4 verder en het gaat helemaal fijn.
Fijn paard maar ontzettend onbegrepen weliswaar uit liefde. Maar toch ...

Geluk dat ze daarom in de juiste prijsklasse viel .

Dus soms kan het ook goed uitpakken

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:05

Ik ben heel vaak zo yolo opgestapt met kijken, keertje of 3? 4? gelanceerd geweest dus geen aanrader tenzij je er behoefte aan hebt :P

Nog geen onbegrepen of getraumatiseerde paarden tegengekomen, wel veel met lichamelijke gebreken of niet goed zadelmak gemaakt en daarbij niet super meewerkend qua karakter om mee te beginnen. En volgende keer wil eindelijk echt een rustig leerpaard :')

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:02

Maar wel of niet voor laten rijden doe je toch ook in overleg?
Daar kan je voor beide partijen wat over zeggen, als je een paard wilt kopen en graag voorgereden wilt zien worden had je dat van te voren al kunnen vragen toch?

Dat ik mijn paard te koop had staan vorig jaar heb ik voor er kijkers kwamen ook wel gevraagd of de kijker wou dat mijn paard voor gereden word, aangezien ik het paard zelf niet echt meer reed moest ik dan wel even iemand regelen namelijk.

Al zou ik weer een nieuw paard kopen dan had ik, voor ik kwam kijken, zeker zelf wel al gevraagd of iemand het paard kon voorrijden.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:10

Als het gaat om een beleerd/gereden paard vind ik dat je er van uit mag gaan dat er iemand is die voorrijd.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:28

Waarom er vanuit gaan?
Er kunnen genoeg redenen zijn waarom iemand zelf niet meer dat paard opstapt, en zo zijn er ook genoeg kopers die zo op een paard stappen zonder dat die voorgereden hoeft te worden.

De uiteindelijke kopers van mijn paard stapte er ook zo op zonder dat mijn paard voorgereden werd.

Nooit ergens maar vanuit gaan, overleggen is een kleine moeite als je er zoveel behoefte aan hebt toch?

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:35

Het is normaal dat een gereden paard voorgereden wordt. Als je als verkoper dus een afwijkende manier hebt is het toch aan diegene om even te melden dat er geen ruiter is. Je kan als koper ter plekke wel heel makkelijk zeggen dat je er zelf wel op gaat, maar ineens een ruiter regelen is niet zo makkelijk voor de koper bij een vreemd dier.

Als je dus als verkoper er zelf niet op gaat en geen ruiter hebt moet je dat gewoon vermelden bij het afspraak maken. Helemaal als er een reden is dat je er zelf niet op rijdt :=
Als overleggen zo'n kleine moeite is, waarom dan niet meteen aangeven dat je afwijkt van de norm. Eerlijkheid bij maken van afspraak zou voor mij nog belangrijker zijn. Dus je geeft als verkoper aan dat het dier niet voorgereden kan worden. Of zou jij het wel oké vinden als je ergens een paard gaat kijken en ter plekke te horen krijgt dat je er niet op mag, omdat ze geen vreemde mensen op het paard laten de 1e bezichtiging?

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:37

Wij vragen ook altijd of de pony voor gereden moet worden. Ook omdat dochter dus op school zit en ik niet op een C pony pas. Dan zitten we dus aan school tijden vast mochten ze dat willen

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:12

Doet me weer terugdenken aan de keer dat ik paard ging bezichtigen in Flevoland en te horen kreeg dat bijrijdster zou voorrijden maar de boel gesaboteerd had door niet op te komen dagen èn zadel mee naar huis genomen had.... :+

Ik vind het ook normaal dat een gereden paard voorgereden wordt, maar heb er toch genoeg gehad die toch verrast werden door mijn check op voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:17

Tsja zo heeft iedereen zijn eigen mening mywishmax, ik vind dat niet vanzelfsprekend, en zo zullen er ongetwijfeld meer mensen kunnen zijn die niet vanzelfsprekend vinden.

Nooit ergens vanuit gaan heb ik geleerd :Y)

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:24

Het is toch echt vanzelfsprekend in de paardenhandel, bereden paard (niet zijnde project oid) = iemand aanwezig die kan voorrijden.

Of het nou de eigenaar, bijrijder, ingehuurde prof is maakt niet uit, maar als er niemand wil opstappen is het meteen een enorme rode vlag... ga je er dan zelf wel op betekent het in 9 gevallen op 10 een hele korte vlucht richting de grond :=

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:37

Mwah ik heb ook eens een paard moeten verkopen die niet voorgereden kon worden omdat ik zelf een ongeluk had gehad. Was het braafste paard van de wereld. Helaas dacht inderdaad iedereen dat er dan wat aan mankeerde.

Het is niet altijd zo zwart/ wit...communicatie is the key.

Alja

Berichten: 25590
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:57

Elisa2 schreef:
Mwah ik heb ook eens een paard moeten verkopen die niet voorgereden kon worden omdat ik zelf een ongeluk had gehad. Was het braafste paard van de wereld. Helaas dacht inderdaad iedereen dat er dan wat aan mankeerde.

Het is niet altijd zo zwart/ wit...communicatie is the key.

Ook een ongeluk met het betreffende paard :+

Earth

Berichten: 7910
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:00

_Nelleke_ schreef:
Hier goed nieuws, gisteren is mijn nieuwe paard klinisch en röntgenologisch (benen) goedgekeurd. Hij deed het allemaal super braaf met z’n 2,5jr en de rit naar huis ging ook super. Hij staat hier helemaal op z’n plekje.


Gefeliciteerd! *\o/*

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:13

Ik vind het ook vanzelfsprekend dat een gereden paard voorgereden wordt. Kan dat niet (en daar zijn best goede redenen voor te bedenken, zoals idd de schooltijden of een ongeluk), dan ga ik ervan uit dat dit van te voren wordt aangegeven.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:18

Alja schreef:
Elisa2 schreef:
Mwah ik heb ook eens een paard moeten verkopen die niet voorgereden kon worden omdat ik zelf een ongeluk had gehad. Was het braafste paard van de wereld. Helaas dacht inderdaad iedereen dat er dan wat aan mankeerde.

Het is niet altijd zo zwart/ wit...communicatie is the key.

Ook een ongeluk met het betreffende paard :+


Nope, mankeerde niets aan dat dier..super karakter, echt goud waard.

Maar dat is inderdaad hoe mensen dan gaan denken... :+

Ik gaf het dan wel aan, stond al in de advertentie.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:19

_Nelleke_ schreef:
Hier goed nieuws, gisteren is mijn nieuwe paard klinisch en röntgenologisch (benen) goedgekeurd. Hij deed het allemaal super braaf met z’n 2,5jr en de rit naar huis ging ook super. Hij staat hier helemaal op z’n plekje.


Helemaal overheen gelezen, maar super fijn! Gefeliciteerd! komt vast nog wel fotospam. :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:32

Ik ga er ook vanuit dat een paard voorgereden wordt als hij ohz is. Niet omdat ik er niet meteen zelf op wil, maar omdat ik hem ook live wil zien ohz.
Bij een jonkie is dat dan ook heel kort, want anders zijn ze al moe als je er op gaat. En ga ik ook een 2e keer terug en meteen zelf er op.

(Behalve bij Jam dan... daar wist ik direct dat hij mee naar huis ging, dus meteen de keuring afgesproken :+ )

Igor was al veel verder, dus kon toen ook meteen een besluit maken. Maar bij een 3 jarige waar ik daarvoor was geweest, welke helaas niet door de keuring kwam, ben ik toen wel terug geweest.

1x in mijn vorige zoektocht een voorrijder gehad die vrij bang was. Galoppeerde ook niet. Zelf er toen wel op gegaan, was niet een match. Maar uiteindelijk was het wel een braaf paard, dus als iemand het niet (meer) durft kan het ook echt van de ruiter afkomen dan dat er iets mis is met het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:34

Elisa2 schreef:
Mwah ik heb ook eens een paard moeten verkopen die niet voorgereden kon worden omdat ik zelf een ongeluk had gehad. Was het braafste paard van de wereld. Helaas dacht inderdaad iedereen dat er dan wat aan mankeerde.

Het is niet altijd zo zwart/ wit...communicatie is the key.

Dit dus :)

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:07

Nee, dat is anders en juist wat wij zeggen. Elisa2 geeft aan dat het al in de advertentie stond en het dus aangegeven werd dat er niet voorgereden kon worden. Verkoper die dus vooraf aangeeft, want bereden paard niet voor kunnen rijden moet je gewoon aangeven, het wijkt af van normaal.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:40

Ik reageerde op het gedeelte, communicatie is the key…
Maar prima joh, je kan hier nu wel hoog of laag om gaan springen, ik geef enkel een andere belichting op de situatie weer, dat word er niet anders om als je probeert je mening door te zetten hoor :+

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:56

Ik heb geen idee waar deze rare reactie vandaan komt. Ik ben niet aan het springen hoor. Op een discussieforum heb je discussies, ik maak me niet druk. Jij misschien wel als je het nodig vindt zo te reageren. :)

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:40

denk dat iedereen voor zichzelf moet voelen of hij er wel of niet opgaat zonder voorrijden.

Ben zelf ook een tijdje wat minder zeker geweest van mijzelf en toen wel altijd laten voorrijden. Uiteindelijk een zadelmakke 4 jarige gekocht zonder voor of proefrijden, enkel gelongeerd, maar het gevoel was goed. Vervolgens de 2e x thuis er hard af gevlogen, := en nu rijden we in stijl rond, volgende week b proefje op wedstrijd. Denk dat als je wel echt een gevoel hebt, dat je of nog een keer gaat of hem na keuring meeneemt en thuis verder voorbereid.

Kan mij trouwens wel voorstellen dat als je komt en de verkoper er niet is, zomder dat even te zeggen, dat wel een beetje ongemakkelijk is