[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:36

Die houtpellets gebruikte ik altijd in de toiletjes van de konijnen. Werken juist enorm goed om de geur te vangen! Echt heel fijn spul.

Klinkt als een lekker ritje, wel jammer van die tong. Jolly deed dat heel vroeger ook wel eens, dat was door een verkeerd bit. Een ander bit erin (Myler) en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

Omhoog galopperen is lekker makkelijk inderdaad!
Wij lange teugelen nog weleens met Punette. Verzameling in de draf is dan erg belangrijk, en om haar spieren in de achterhand te trainen liet ik haar nog wel eens in verzameling omhoog draven. Dat is moeilijk maar boy wat kwam ze daarvan lekker in de spieren! Later hebben we dat zelfs uitgebreid naar heuvelop over een pad wat vol lag met boomwortels. Moest ze naast het zware werk ook nog opletten. Altijd leuk om dat soort spelletjes te verzinnen onderweg.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 18:46

JudithO schreef:
Die houtpellets gebruikte ik altijd in de toiletjes van de konijnen. Werken juist enorm goed om de geur te vangen! Echt heel fijn spul.

Klinkt als een lekker ritje, wel jammer van die tong. Jolly deed dat heel vroeger ook wel eens, dat was door een verkeerd bit. Een ander bit erin (Myler) en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

Omhoog galopperen is lekker makkelijk inderdaad!
Wij lange teugelen nog weleens met Punette. Verzameling in de draf is dan erg belangrijk, en om haar spieren in de achterhand te trainen liet ik haar nog wel eens in verzameling omhoog draven. Dat is moeilijk maar boy wat kwam ze daarvan lekker in de spieren! Later hebben we dat zelfs uitgebreid naar heuvelop over een pad wat vol lag met boomwortels. Moest ze naast het zware werk ook nog opletten. Altijd leuk om dat soort spelletjes te verzinnen onderweg.


Achterhand op berghellingen is goede fitness. Dat merk ik zelf ook.

Hier de link naar 4 minuutjes oortjes Prisaca in het schitterende frankrijk vroeg op de morgen met het zonnetje https://youtu.be/RPKZXd22CfQ

Vlekjes
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:33

Wat fijn dat je zo lekker kunt rijden op haar, op het moment dat het jou uitkomt.

Tong over bit komt ook wel weer goed, bij paarden is er altijd weer wat

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:37

Vlekjes schreef:
Wat fijn dat je zo lekker kunt rijden op haar, op het moment dat het jou uitkomt.

Tong over bit komt ook wel weer goed, bij paarden is er altijd weer wat


haha, ja Vlekjes bij peerden ist ook altijd wat. Maar ook veel fijns. Ik vond het wel erg sneu met die tong. Daarmee vertelt ze aan mij, not funny. Dus ik ga kijken of het andere bit een oplossing is. Zo niet gaan we op zoek naar een oplossing.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 12:22

En wat vliegt de tijd. Het is precies een jaar geleden dat er dierenartsen bij Callas waren, verkeerde diagnose stelden, 2x. Eerst verkeerde been en toen hoefzweer en dat later uit de echo's en röntgen bleek dat haar pees met een stukje sesambeen was afgescheurd. Ze staat nu meer dan een jaar op rust dus. Ze loopt nog altijd niet rad en vaak zelfs echt kreupel afhankelijk van de beweging. We kunnen nu wel stellen dat het niet meer over gaat.

Hoe gaat het inmiddels met Quarbonne en Callas? Ik heb nog regelmatig akkefietjes. Bijvoorbeeld van de week loop ik in het land, iedereen komt nieuwsgierig de koekjesvrouw bekijken en de drie meiden zijn het eerst bij mij, Callas in het midden, Quarbonne komt ook nieuwsgierig als laatste aandraven en Callas voelt zich bedreigd, zit aan vier kanten opgesloten, vlucht en rent mij zowat omver. Ze reageert altijd zó extrovert. Dat zal blijven. En dat zal opletten blijven. Ik leer iedere dag, zullen we maar zeggen.

Kort door de bocht kan ik stellen dat de lastige situaties er zijn als er koekjes in het spel zijn, te weinig makkelijk eten is en te weinig ruimte is. Nummer één pas ik me telkens op aan ik leer idd iedere dag, twee is wat lastiger maar door ze op stukken met veel gras te laten is dat een oplossing en nummer drie, de structurele oplossingen om meer ruimte te creëren, daar denken we hard over na. Ik meen een eenvoudige oplossing te hebben gevonden, hopelijk kunnen we daar deze maand aan gaan werken.

Voor nu het filmpje van deze week waarbij ik jullie hulp nodig heb. Want wie weet het antwoord op de vraag? https://youtu.be/6FdJGi-JaDI

En dit filmpje is niet van mij, maar vond ik zo heerlijk om naar te kijken, zo prachtig om te zien hoe ze elkaars bewegingen volgen en voornamelijk die grote bruine volgen: https://www.youtube.com/watch?v=ERUslNDDPIk

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:03

Een jaar geleden alweer, de tijd vliegt inderdaad!
Ik ben benieuwd naar je eenvoudige oplossing voor situatie nummer 3.

Leuk filmpje niet-van-jou, altijd genieten om te zien hoe paarden zich kunnen vermaken.

Filmpje wel van jou, wat een gras bij jou al! Echt bizar om het verschil te zien vergeleken met hier bij ons.
Die boom, geen idee welke dat is. Een hele mooie, dat wel! Ken je de app PlantNet? Die is voor dat soort dingen ideaal.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 13:25

Ja dat niet-van-mij-filmpje vind ik ook schitterend om te zien. Bijna het hele filmpje volgen ze elkaar perfect, bijna net zo'n zwerm spreeuwen.

En ja sommige stukken gras zijn enorm lang. Ik heb ze nu vanaf begin maart niet op het te hooien land lopen, maar ik had nog wel een week kunnen wachten.

App ken ik niet, ga even zoeken.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:19

Is het geen (familie van) Camellia? Die bloeien nu ongeveer, bij mij althans.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 14:46

What's a camellia precious?

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:50

Hersenspinsel... kan het niet zijn dat callas zo extreem op quarbonne reageert omdat ze zelf niet fit/pijnlijk is en daarom voor haar gevoel ook niet optimaal weg kan komen?
Nu ze na een jaar nog steeds veel kreupel loopt is dan een pijnstiller niet prettiger? Ik snap dat ze zich dan wellicht wat gaat overlopen maar pijn wil je ook niet lijkt me.. dat levert ook gewoon stress op. En chronische stress levert ook weer problemen op..
Je hoeft uiteraard niet te reageren als je niet wilt :)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 15:52

Inmiddels opgezocht maar een Camellia, prachtige plant! Maar die kan het niet zijn. Het is echt een boompje.

PlantNet is een echte app, ik heb geen smartphone helaas.

bomen-dertemineren.com kom ik er ook niet uit.

ben nu bij bomengids.nl aan het kijken.

Ik wil het toch wel weten, want de paarden lopen daar ook wel en ik moet niet aan iets giftigs denken.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:53

Ik heb obsidentify, goede app voor identificatie van planten en dieren.
Badkamer wordt mooi, gaan jullie nog iets aan het plafond doen?
Als je een foto van het blad met bloesem plaatst kan ik hem voor je in de app gooien.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 15:58

Riviera87 schreef:
Hersenspinsel... kan het niet zijn dat callas zo extreem op quarbonne reageert omdat ze zelf niet fit/pijnlijk is en daarom voor haar gevoel ook niet optimaal weg kan komen?
Nu ze na een jaar nog steeds veel kreupel loopt is dan een pijnstiller niet prettiger? Ik snap dat ze zich dan wellicht wat gaat overlopen maar pijn wil je ook niet lijkt me.. dat levert ook gewoon stress op. En chronische stress levert ook weer problemen op..
Je hoeft uiteraard niet te reageren als je niet wilt :)


Dat zou idd kunnen Riviera. Callas is in alles extreem. Daarstraks bijvoorbeeld, was iedereen gaan schuilen voor de regen, hèhè eindelijk en was het mooi tijd om ze door te doen naar al een begraasd stuk ivm te veel eiwitten anders en hb mogelijkheden. Dus iedereen loopt netjes voor me uit, maar Callas is altijd aan het denken. Nu bedacht ze dat er in de box van Prisca misschien nog wat te eten zou liggen. Heel slim, maar zo onhandig! Dus ze veegt de deur open, gaat erin, weet dat ze dat niet mag, dus alles gaat met 100km/u, ik ga heel rustig in de box, want als ik boos word dan vliegt ze door het plafond, maar omdat ze al weet dat ze ondeugend is, kan ook mijn rust haar geen rust geven en moet ze weer achterlijk die box uitstieren. Zucht.
Reageert ze zo extreem omdat ze pijn heeft. Dat kan. Ze reageert wel altijd heel extreem op alles en we hebben idd ook al eens geopperd of Quarbonne vanwege haar kreupelheid zo op haar reageert. Dat kan ook allemaal.
Het zou idd interessant zijn om te zien of een pijnstiller haar wat meer rust zou geven. Ik zou ook iets van Bach kunnen proberen.
Volgende week ga ik toch met de honden naar de d.a. voor inentingen en dan kan ik het gelijk eens vragen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 16:00

Tinka schreef:
Ik heb obsidentify, goede app voor identificatie van planten en dieren.
Badkamer wordt mooi, gaan jullie nog iets aan het plafond doen?
Als je een foto van het blad met bloesem plaatst kan ik hem voor je in de app gooien.


Dank Tinka, ja er komt een kunststof schrotenplafond in de nieuwe badkamer.

Leuk, dank voor je aanbod. Ik ga een blad plukken en fotograferen en de bloesem ook nog eens. Dan plaats ik het hier.

Ik denk niet dat het giftig is, het lijkt op een fruitras, maar je weet het niet.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:00

Qua kalmeren en dus beter nadenken geven sommige mensen ook wel kamille dacht dat start dosis iets van 4 gram/dag was.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 16:02

tamary schreef:
Qua kalmeren en dus beter nadenken geven sommige mensen ook wel kamille dacht dat start dosis iets van 4 gram/dag was.


Ik geloof zelfs dat ik een supplement voor een van de andere heb met kamille erin. Zal eens lezen. ik kan ook weer teruggaan op magnesium, alhoewel ik niet het idee had dat dat hielp bij haar.

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:03

Ja lastig hè, dat weet je gewoon niet. Kan zeker ook andersom zijn,dat quarbonne zo reageert omdat Callas 'zwak' is. Maar uitproberen van pijnstilling kan altijd. Je zou een natuurlijke variant bv duivelsklauw kunnen proberen maar is wellicht niet sterk genoeg voor de pijn. Je zou ook een bute of metacam kunnen pakken. Als de dynamiek in de kudde niet verandert weet je dat pijn niet de (hoofd)oorzaak is.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 16:04

Riviera87 schreef:
Ja lastig hè, dat weet je gewoon niet. Kan zeker ook andersom zijn,dat quarbonne zo reageert omdat Callas 'zwak' is. Maar uitproberen van pijnstilling kan altijd. Je zou een natuurlijke variant bv duivelsklauw kunnen proberen maar is wellicht niet sterk genoeg voor de pijn. Je zou ook een bute of metacam kunnen pakken. Als de dynamiek in de kudde niet verandert weet je dat pijn niet de (hoofd)oorzaak is.


Ik vind het best een goed argument om het gewoon eens te proberen. Waarom niet. Mijn angst dat Callas dan door pijn heen gaat lopen en dus erger wordt, is misschien ongegrond.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:10

Kruipt weer eens onder meeleessteen vandaan. Is het geen magnolia? Ik kan het niet helemaal goed zien maar daar deed het me het meest aan denken.
Voor wat betreft Q en C daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben geen merriemens :+

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:15

Ik zou gewoon metacam of buut proberen als pijnstiller, het is niet zo dat ze dan helemaal niets meer voelt. Iets natuurlijks is puur dolor, is een samengesteld kruidenmiddel.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:14

Ze loopt nu ook al kreupel regelmatig, zonder pijnstilling. Proberen kan altijd zou ik denken.

Magnolia zou ook kunnen inderdaad qua bloeitijd.

Je kunt ook proberen Google image search te doen geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker :P

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 17:56

Alvaron schreef:
Kruipt weer eens onder meeleessteen vandaan. Is het geen magnolia? Ik kan het niet helemaal goed zien maar daar deed het me het meest aan denken.
Voor wat betreft Q en C daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben geen merriemens :+



Tinka schreef:
Ik zou gewoon metacam of buut proberen als pijnstiller, het is niet zo dat ze dan helemaal niets meer voelt. Iets natuurlijks is puur dolor, is een samengesteld kruidenmiddel.



Prairy schreef:
Ze loopt nu ook al kreupel regelmatig, zonder pijnstilling. Proberen kan altijd zou ik denken.

Magnolia zou ook kunnen inderdaad qua bloeitijd.

Je kunt ook proberen Google image search te doen geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker :P


Ik begrijp er niets van, ik heb het antwoord op de boom hier neergezet, maar ik zie het niet? Raar. Afijn over de boom het blijkt een kweepeer te zijn! Mijn oude buurtjes van ons vorige huis in Frankrijk hadden het verhaaltje onder het filmpje gelezen en mailden dat het een kweepeer is. Wat leuk toch van internet en fora dat iedereen met je meedenkt! Jullie ook allen dank voor het meedenken weer.

Ook dank voor het meedenken over de kudde en Callas. Ik denk idd dat het helemaal niet verkeerd is het te proberen. Ik heb geen pijnstillers gegeven omdat ik bang was dat ze door een grens zou gaan, maar ik vind het toch een goed plan. Volgende week ben ik toch bij de d.a. voor de entingen van de honden, dan ga ik het vragen.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:21

Je zou voor Callas ook eens Duivelsklauw kunnen proberen of heb je dat al eens geprobeerd?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 18:23

CoRiNa1983 schreef:
Je zou voor Callas ook eens Duivelsklauw kunnen proberen of heb je dat al eens geprobeerd?


Nee, dat heb ik dacht ik nog niet gebruikt. Ik ga me er in verdiepen!

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:06

Wat een heerlijk filmpje weer! Zoveel respect voor jullie en het werk in de badkamer. Wat wordt dat mooi!!

En leuk, de poes in t stro. Heel benieuwd of je vriendjes kan worden met hem.

Misschien heb ik eroverheen gelezen. Maar hoe is het met Xerox? Nog steeds weer op de been?