Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:12

Een koliekoperatie is niet niks. Ik weet niet wat je plannen zijn met dit paard, maar zou idd het verslag van het paard voorleggen aan je eigen DA en er een goed nachtje over slapen. Overigens niet netjes dat het pas werd verteld nadat jullie een mondelinge overeenkomst zijn aangegaan.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:12

Wiwabalia schreef:
Wij hebben de merrie gekocht onder voorbehoud, reageer wat later uitgebreid. *\o/*


Gefeliciteerd

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:22

boemel schreef:
Fijn dat het zo opgelost is Carrie.
En top zo'n proefperiode.

Wiwabalia, onder voorbehoud alvast gefeliciteerd!

Ik heb gisteren onder voorbehoud keuring een 4 jarige gekocht.
Niet gereden en dus niet kunnen testen.

Nadat we de koop overeen gekomen waren, werd verteld dat paard 1 jaar geleden een koliekoperatie gehad heeft en dat ze daarbij een stukje dikke darm verwijderd hebben. De koliek was veroorzaakt door een ernstige bloedwormbesmetting.

Deze informatie overviel ons een beetje. Ik ben er wat dingen over gaan lezen en merk dat ben gaan twijfelen.

Paard ziet er op het oog gezond uit. Nette conditie, glimt je tegemoet. Staat op gras en kuilvoer.

Rustig en braaf paard in de omgang, maar kent weinig. Ik heb gepoetst en een poging gedaan tot hoeven uitkrabben.
Achter lukte gewoon echt niet. Volgens de eigenaresse omdat hij het niet kent.

Paard heeft een goede stap en een nette galop. De draf vond ik wat vlak en ik vond het paard in de bovenlijn wat stijf.

Ik juich nog niet te hard. Ga dit aan mijn dierenarts voorleggen.

Laten staan Boemel. Je hebt al een zorgenpaard, dit paard gaat je niet brengen wat je wilt.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:23

Eens met belker, niet doen boemel

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:39

Ik zou nog eerder een paard met een herstelde peesblesssure kopen dan 1 die aan koliek geopereerd is...

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:31

Ik zou persoonlijk ook het paard laten staan.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:39

Sky_As schreef:
Ik zou nog eerder een paard met een herstelde peesblesssure kopen dan 1 die aan koliek geopereerd is...


Ik ben benieuwd waarom :o

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:49

Peesblessures kunnen het hele leven van het paard een probleem blijven. Dan heb je dus gewoon een weidemaatje staan.

Ik zou naar het advies luisteren van je eigen DA. Volgensmij hoeft het absoluut geen probleem te zijn!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 17:30

Omdat paarden met koliek vaak gewoon gevoelig blijven en later vaak nog meer koliek krijgen. Van binnen vergroeid kunnen zijn door Operatie wat pas later tot uiting komt, en bloedworm vaak meer schade heeft aangebracht waar je het hele leven tegen aan blijft lopen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 17:32

1 met een peesblesssure zou ik overigens ook niet kopen hoor, maar dan nog eerder dan een koliek gevoelige. Ellende moet je niet zo maar kopen, of voor heel weinig geld

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 17:59

Ligt er ook maar net aan wat voor peesblessures. Zijn er ook zat die er nooit meer last van krijgen, het een hele lichte was enzovoorts.
Maar koliekoperatie vind ik ook eng en echt niet netjes dat dat pas verteld werd na de koop overeenkomst.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:37

Boemel, mijn vorige paard heeft toen ik haar een aantal jaren had een koliekoperatie gehad ( zandkoliek). Die heeft daarna altijd problemen gehouden met het aanspannen van haar buikspieren, waardoor ze toch meer op de voorhand ging lopen en daardoor sneller peesblessures kreeg. Eén van die peesblessures genas niet meer en toen heb ik definitief afscheid van haar genomen. Ik zou geen koliekoperatie meer doen, maar ook geen paard kopen dat een koliekoperatie heeft gehad. Overigens ook niet snel een paard met een peesblessure hoor, daar niet van. Overigens was die van mij na de operatie totaal niet koliekgevoelig en ze had geen last van haar darmen, maar bij haar is er niets weggehaald. Van bloedworm is wel bekend dat die veel schade aan kunnen richten.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:56

Ik ken er een aantal die altijd bleven rommelen met op gewicht blijven/algehele gezondheid na een heftige wormbesmetting op jonge leeftijd. Dat is ook echt nog een ding, als het lijf toen een optater heeft gehad.

Ken er dan wel weer meerderen die na koliek operaties gewoon volledig hersteld zijn.



Paard hoeft niet koliek gevoelig te zijn toch, stel hij is 2 jaar geleden geopereerd en heeft daarna nooit meer wat gehad... Dan is het netjes dat de verkoper het verteld, maar in principe moet dat niet toch? Vind ik wel een grijs gebied, zou iemand dan niet meteen een nare verkoper vinden.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 19:25

ruitje schreef:
Ik ken er een aantal die altijd bleven rommelen met op gewicht blijven/algehele gezondheid na een heftige wormbesmetting op jonge leeftijd. Dat is ook echt nog een ding, als het lijf toen een optater heeft gehad.

Ken er dan wel weer meerderen die na koliek operaties gewoon volledig hersteld zijn.



Paard hoeft niet koliek gevoelig te zijn toch, stel hij is 2 jaar geleden geopereerd en heeft daarna nooit meer wat gehad... Dan is het netjes dat de verkoper het verteld, maar in principe moet dat niet toch? Vind ik wel een grijs gebied, zou iemand dan niet meteen een nare verkoper vinden.

Nee, maar het kan wel in het belang van het paard zijn als je zijn medisch dossier zou kennen. Voor het geval dat hij ooit klachten krijgt dat het gemakkelijker te diagnosteren en behandelen is als je weet wat hij vroeger ooit gehad heeft.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 19:51

MyWishMax schreef:
Ligt er ook maar net aan wat voor peesblessures. Zijn er ook zat die er nooit meer last van krijgen, het een hele lichte was enzovoorts.
Maar koliekoperatie vind ik ook eng en echt niet netjes dat dat pas verteld werd na de koop overeenkomst.

DAT is wat er kwalijk aan is, skip de rest van de speculaties.

Koliekoperaties en peesblessures zijn er in zoveel soorten en maten; daar is geen algemeen advies voor maar dat ze het NA de koop pas melden, zou voor mij een reden zijn om alsnog af te haken. Daar ging ik niet eens over nadenken.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 19:52

boemel schreef:
Fijn dat het zo opgelost is Carrie.
En top zo'n proefperiode.

Wiwabalia, onder voorbehoud alvast gefeliciteerd!

Ik heb gisteren onder voorbehoud keuring een 4 jarige gekocht.
Niet gereden en dus niet kunnen testen.

Nadat we de koop overeen gekomen waren, werd verteld dat paard 1 jaar geleden een koliekoperatie gehad heeft en dat ze daarbij een stukje dikke darm verwijderd hebben. De koliek was veroorzaakt door een ernstige bloedwormbesmetting.

Deze informatie overviel ons een beetje. Ik ben er wat dingen over gaan lezen en merk dat ben gaan twijfelen.

Paard ziet er op het oog gezond uit. Nette conditie, glimt je tegemoet. Staat op gras en kuilvoer.

Rustig en braaf paard in de omgang, maar kent weinig. Ik heb gepoetst en een poging gedaan tot hoeven uitkrabben.
Achter lukte gewoon echt niet. Volgens de eigenaresse omdat hij het niet kent.

Paard heeft een goede stap en een nette galop. De draf vond ik wat vlak en ik vond het paard in de bovenlijn wat stijf.

Ik juich nog niet te hard. Ga dit aan mijn dierenarts voorleggen.



Oei dat vind ik niet zo netjes..
Mijn 2 jarige hengst heeft met 7 mnd oud een koliek operatie gehad, hij is kern gezond, er zijn geen stukjes darm verwijderd en heeft echt nergens meer last van.. Maar mocht ik hem verkopen is dit toch wel iets om te vermelden.. Een koliek operatie is niet niks :n

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:03

anjali schreef:
Nee, maar het kan wel in het belang van het paard zijn als je zijn medisch dossier zou kennen. Voor het geval dat hij ooit klachten krijgt dat het gemakkelijker te diagnosteren en behandelen is als je weet wat hij vroeger ooit gehad heeft.


Ja, maar dat geld voor heel veel dingen he. Zou dat dan betekenen dat je wil dat een verkoper alles meld wat een paard ooit gemankeerd heeft maar nu volgens een DA verholpen is?

Ik zou dat heel erg fijn vinden, maar ergens verwacht ik dat niet ofzo, dat iemand dat doet? Echte gebreken daargelaten he, dat meld je uiteraard.

Maar dingen waaraan een paard geholpen is en genezen is verklaard?

Vind ik lastig :o

Bij deze casus krijg ik er wat achterdocht door omdat het ineens wel gemeld word, zo van het is je verteld :o . Maar dat is mijn wantrouwen :D

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:08

ruitje schreef:
anjali schreef:
Nee, maar het kan wel in het belang van het paard zijn als je zijn medisch dossier zou kennen. Voor het geval dat hij ooit klachten krijgt dat het gemakkelijker te diagnosteren en behandelen is als je weet wat hij vroeger ooit gehad heeft.


Ja, maar dat geld voor heel veel dingen he. Zou dat dan betekenen dat je wil dat een verkoper alles meld wat een paard ooit gemankeerd heeft maar nu volgens een DA verholpen is?

Ik zou dat heel erg fijn vinden, maar ergens verwacht ik dat niet ofzo, dat iemand dat doet? Echte gebreken daargelaten he, dat meld je uiteraard.

Maar dingen waaraan een paard geholpen is en genezen is verklaard?

Vind ik lastig :o

Bij deze casus krijg ik er wat achterdocht door omdat het ineens wel gemeld word, zo van het is je verteld :o . Maar dat is mijn wantrouwen :D

Dat is niet alleen jouw achterdocht....

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:11

Ik vind het ook een lastige.
Overigens als ik vraag naar medisch verleden vraag ik dat niet voor niks. Genezen aan bijv een peesblessure wil ik bewust wel weten. De afweging maak ik dan zelf wel.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:11

Koliek operatie vind ik dermate wel iets om te melden. Een keertje droes gehad bijv vind ik dan weer niet het melden waard.

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:14

StalNollie schreef:
Koliek operatie vind ik dermate wel iets om te melden. Een keertje droes gehad bijv vind ik dan weer niet het melden waard.

Nou ja dat dus...

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:15

ruitje schreef:
anjali schreef:
Nee, maar het kan wel in het belang van het paard zijn als je zijn medisch dossier zou kennen. Voor het geval dat hij ooit klachten krijgt dat het gemakkelijker te diagnosteren en behandelen is als je weet wat hij vroeger ooit gehad heeft.


Ja, maar dat geld voor heel veel dingen he. Zou dat dan betekenen dat je wil dat een verkoper alles meld wat een paard ooit gemankeerd heeft maar nu volgens een DA verholpen is?

Ik zou dat heel erg fijn vinden, maar ergens verwacht ik dat niet ofzo, dat iemand dat doet? Echte gebreken daargelaten he, dat meld je uiteraard.

Maar dingen waaraan een paard geholpen is en genezen is verklaard?

Vind ik lastig :o

Bij deze casus krijg ik er wat achterdocht door omdat het ineens wel gemeld word, zo van het is je verteld :o . Maar dat is mijn wantrouwen :D


Ben ik ook wel weer met je eens, in alles :j

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:16

Ik liet m ook zeker staan Boemel.
En peesblessure in het verleden durf ik ook niet aan. Want wij zoeken wel voor de sport. Kan een zwakke plek blijven.

Paard die ik onder voorbehoud had gekocht is vrijdag gekeurd. Helaas kwam ze niet door de keuring.

Dus wij zoeken verder. Ga wel steeds meer twijfelen of ik wel voor fries wil blijven gaan of toch kwpn. Maar vind het karakter van de fries ( over het algemeen fijn).

Het is vast vaker besproken maar ben toch nieuwsgierig hoe jullie er tegen aankijken.
Paard laten keuren is in de meeste gevallen de kosten voor koper ook bij negatief advies.
Maar als je een aantal paarden hebt laten keuren en het is negatief advies dan ben je dus een flinke duit lichter. Zucht
Nu het volgende, verkoper staat erop dat keuren kk is. Dan komt er negatief advies, baal baal. Vervolgens willen de verkopers wel ook het rapport en evt de foto’s ontvangen . Dierenarts vraagt mij wederom om akkoord en ik zeg dan geen nee. En dan ook nog aangeven dat dit niet de wereld in hoeft.
Ik vind dat eigenlijk wel raar…. en nee ik breng het zowieso niet de wereld in want dat is gewoon aan de verkoper wat ie ermee gaat doen.
Maar niet willen betalen maar wel alle informatie willen ontvangen.
Volgende keer als ik weer een paard wil laten keuren en het is kk ook bij negatief advies dan ga ik dus van te voren aangeven prima maar dan ook niet gaan zeuren om de foto’s of rapport.

Ook zijn er verkopers die mij raar aankijken als ik zeg dat ik ook rontgen wil.
Uh ja als je zulke prijzen vraagt als vandaag de dag dan ga ik zeker niet het risico nemen zonder keuring.
Ze weten wel te vragen maar de verantwoordelijkheid nemen om een correct paard te verkopen nemen ze niet.
Uitzondering daar gelaten!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:19

Als ik de keuring betaal krijgen de verkopers bij afkeuren het rapport en foto's niet.
Noem me flauw of kinderachtig, maar dan moeten mensen er ook aan meebetalen.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:27

Simbaa schreef:
Als ik de keuring betaal krijgen de verkopers bij afkeuren het rapport en foto's niet.
Noem me flauw of kinderachtig, maar dan moeten mensen er ook aan meebetalen.


Dat zeg ik ook. := Als je het wilt hebben, moet je mee betalen.