[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binoche
Berichten: 531
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:47

Kasmir schreef:
Helaas ziet het ernaar uit dat het hem niet gaat worden met Ofeigur :( .
Eergisteren tijdens de galop wilde hij terug naar draf dus Flo gaf een beetje been en hij schoot er echt als een malloot vandoor dwars door het bos heen. Niet ideaal maar we dachten nouja niet de eerste keer dat hij gevoelig is op been dus dat zal het wel zijn. Vandaag tijdens de rit waren we onze afrit nog niet af of hij draaide zich plots 360 in de rondte waardoor Flo eraf viel en ging er toen vandoor. Gelukkig was er een vrouw die hem ving voor ons maar als tourpaardje is hij helaas niet te vertrouwen. Wel gek want hij heeft 10 jaar in een tour bedrijf gelopen geen idee hoe hun dat deden..

Gloí was heel koel in beide gevallen en hij is zeker een geschikte kandidaat voor onze tours maar we willen ze eigenlijk niet opsplitsen en financieel is het voor ons niet echt te doen om nog een paard te hebben die enkel als gezelschapsdier kan fungeren (we hebben er al eentje). We denken dat we ze deze zomer nog houden en erna mogen ze naar de dierenarts -O- .

Het zit ons momenteel even niet mee met de ene tegenslag na de andere, blijkbaar moeten we even getest worden ofzo :


Misschien moet hij terug eerst wat kilometers maken? Kan je zijn vroegere tour bedrijf contacteren om te vragen hoe hij was?

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:30

Binoche schreef:
Kasmir schreef:
Helaas ziet het ernaar uit dat het hem niet gaat worden met Ofeigur :( .
Eergisteren tijdens de galop wilde hij terug naar draf dus Flo gaf een beetje been en hij schoot er echt als een malloot vandoor dwars door het bos heen. Niet ideaal maar we dachten nouja niet de eerste keer dat hij gevoelig is op been dus dat zal het wel zijn. Vandaag tijdens de rit waren we onze afrit nog niet af of hij draaide zich plots 360 in de rondte waardoor Flo eraf viel en ging er toen vandoor. Gelukkig was er een vrouw die hem ving voor ons maar als tourpaardje is hij helaas niet te vertrouwen. Wel gek want hij heeft 10 jaar in een tour bedrijf gelopen geen idee hoe hun dat deden..

Gloí was heel koel in beide gevallen en hij is zeker een geschikte kandidaat voor onze tours maar we willen ze eigenlijk niet opsplitsen en financieel is het voor ons niet echt te doen om nog een paard te hebben die enkel als gezelschapsdier kan fungeren (we hebben er al eentje). We denken dat we ze deze zomer nog houden en erna mogen ze naar de dierenarts -O- .

Het zit ons momenteel even niet mee met de ene tegenslag na de andere, blijkbaar moeten we even getest worden ofzo :


Misschien moet hij terug eerst wat kilometers maken? Kan je zijn vroegere tour bedrijf contacteren om te vragen hoe hij was?


Stille volger hier.
Ooit reed ik op een IJslander waar ik absoluut mijn benen af moest houden. Zit, stem en eventueel tikje met de teugel op de schouder waren de opties om het dier te rijden. Een hele uitdaging en super leerzaam als je daarvoor voornamelijk op manageponies rond hebt gehobbeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:58

Ik heb ook een vluchter. Die gaat in blinde paniek, levensgevaarlijk. Mag ook nooit meer iemand op zitten. Get gaat 9 keer goed en 1 x goed fout. Kan me voorstellen dat je dat niet moet willen met gasten erop. Zit toch vaak in het karakter. Mijn andere ijslander staat bij schrik stokstijf stil (en gaat er dan op af om het van dichtbij te bekijken :+ ).

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:41

We hebben contact opgenomen met een van de gasten die daar meer dan eens heeft gereden.

Ze vertelde dat Ofeigur eigenlijk alleen als gidspaard werd gereden door degene waarvan het bedrijf was omdat hij erg gevoelig en schrikkerig was, en nadat hij een keer flink is geschrokken en er vandoor is gegaan ook daarvoor niet heel veel werd gebruikt. Dus het gedrag is al jaren, en wij willen dergelijk gedrag niet riskeren met onze gasten :). Gloí is ook al jaren erg lateraal en ze zegt dat hij ook regelmatig kreupel was, nu is hij zo mega chronisch bevangen en Ems is zo duidelijk aanwezig dat het me niet heel erg verbaasd. We gaan zien wat we voor hem kunnen doen met boots en zachte inlegzooltjes ipv ijzers. Hij is al een stuk minder stijf als toen we met hem begonnen en voor zn Ems en de bevangenheid moet hij echt blijven bewegen. Ben ook begonnen met hem aan de hand wat te gymnastiseren want hij heeft zn lichaam duidelijk al jaren muurvast gezet.

We moeten nog even heel hard nadenken hoe we verder gaan met ze. Enerzijds willen we ze graag houden en ze het beste geven, anderzijds leven we financieel nooit heel erg ruim dus we twijfelen nogal. Nouja we kijken het nog even aan, ze zijn verder zo lief samen <3

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:43

Voor wat betreft boots: ik kan de easyboot Cloud van harte aanbevelen. Ik heb ze sinds een aantal maanden voor mijn chronisch bevangen IJslander en ze loopt als een zonnetje erop. Jammer dat ik ze niet meteen kende want fijner dan alle schoenen hiervoor.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 19:50

Ik ken ze inderdaad en dat wordt de tweede optie als de scoots met zooltje niet voldoende zijn. We hebben de scoots namelijk al liggen en gebruiken die nu al maar daar moet dan wel een zooltje in. Dat wordt dus nu de eerste poging.

Al onze paardjes lopen op scoots dus vandaar dat dat makkelijk uitproberen is :+
Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 17:52

Vandaag is ons seizoen begonnen, direct goed met twee tours. De laatste tour was 2uur en heb ik gevolgd met Gloí en hij deed het echt super. Af en toe wat onzeker maar dat is hartstikke logisch want het was een nieuwe route voor hem. Het blijft super satisfying om te zien hoe tijdens de tour zijn nek zachter en zachter wordt. Hij wordt ook steeds voorwaartser, dat kan ik alleen maar als een vooruitgang zien :). Nog een paar ritten volgen en dan durven we er een van onze gasten op te zetten. Als het goed is komen zijn zooltjes ook binnenkort binnen alhoewel hij al een stuk minder gevoelig is als bijv. twee weken geleden. Heb zijn hielen weer iets meer laten zakken om de druk wat meer van P3 af te halen en dat lijkt hem goed te hebben gedaan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:11

Kasmir schreef:
Vandaag is ons seizoen begonnen, direct goed met twee tours. De laatste tour was 2uur en heb ik gevolgd met Gloí en hij deed het echt super. Af en toe wat onzeker maar dat is hartstikke logisch want het was een nieuwe route voor hem. Het blijft super satisfying om te zien hoe tijdens de tour zijn nek zachter en zachter wordt. Hij wordt ook steeds voorwaartser, dat kan ik alleen maar als een vooruitgang zien :). Nog een paar ritten volgen en dan durven we er een van onze gasten op te zetten. Als het goed is komen zijn zooltjes ook binnenkort binnen alhoewel hij al een stuk minder gevoelig is als bijv. twee weken geleden. Heb zijn hielen weer iets meer laten zakken om de druk wat meer van P3 af te halen en dat lijkt hem goed te hebben gedaan.


Welke zooltjes heb je voor de scoots?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 22:15


Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 17:32

Gewoon wat fotootjes van vandaag, ze beginnen steeds meer richting hun zomervacht te gaan :). Gloí raakt nu aan de wat schrale kant dus we uppen het ruwvoer steeds wat meer, wat natuurlijk alleen maar fijn voor ze is. Heb ze liever wat schraal dan te dik maar het liefste natuurlijk gewoon in perfecte conditie :+

Afbeelding

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 19:00

Mooie Gloí :)

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 19:27

Ofeigur wilde ook heel graag op de foto :')

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:19

Ofeigur, het grijnzende paard :D

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 10:12

Het zag er zo stom uit ik moest er wel een foto van maken :+

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 15:21

Het lijkt wel of hij Mickey Mouse op zijn bovenlip heeft

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 19:47

Ohh ja nu je het zegt zie ik het ook haha! :D :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:01

Wat balen dat Ofeigur niet geschikt is voor de gasten. Hopelijk lukt het met Gloí wel.

Het is wel een prachtige omgeving waar jullie zitten, een vakantie bij jullie staat hier ook op het lijstje.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 12:20

Thanks we zijn heel blij dat we uiteindelijk gewoon lekker hier blijven (er stond een verhuizing op het plan maar dat gaat niet door). De bospaden zijn hier idd prachtig om over te rijden :D .

Gloí zijn zooltjes zijn gisteren binnen gekomen en dit lijkt de missende link voor hem te zijn. Vandaag was hij goed voorwaarts in de galop en was hij veeeel minder lateraal in de tölt. Hij lijkt met iedere rit fitter te worden.
Afbeelding

Het ziet er naar uit dat we deze zomer een kleine rijbak aan laten leggen dus misschien dat we een bijrijder voor Ofeigur kunnen vinden die met hem in de bak wilt rijden. Dan is er wat minder kans dat hij er vandoor gaat denken we. We zijn dus nog aan het puzzelen of en hoe we ze kunnen houden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:21


Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:34

Ah fijn zeg dat de zooltjes het antwoord voor Gloí lijken te zijn!

En zo tof om te lezen dat jullie toch blijven. Jullie wonen zo waanzinnig mooi <3 Wie weet komen we ooit eens terug.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 20:20

Gloí heeft inmiddels twee keer een tour gelopen met een van de gasten op zn rug en doet het tot nu toe super. Fotootje terwijl ik met Saedis aan het gidsen was tijdens een van die ritten.
Afbeelding

Verder zijn we erg druk met allerlei andere projecten op de boerderij dus er wordt vrolijk gebouwd en tours gereden met gasten maar minder getraind. Ook vandaag nieuwe shires netten binnen, die zullen wel goed gaan bevallen denk ik zo.
Afbeelding

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 20:44

Stille meelezer meldt zich :D
Je schrijft dat jullie de paarden bitloos rijden, is het bij Ofeigur geen optie om hem wel met bit te rijden? Gezien hij dat waarschijnlijk gewend is en daardoor wellicht iets minder snel er van tussen piept?
Ze hebben het zo mooi bij jullie, het zou zonde zijn als het niet lukt!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 20:57

We leunen steeds meer naar ze houden hihi, blijkbaar werd Ofeigur wel ook bitloos gereden op de vorige plek. We willen waarschijnlijk ook wat meer Horsemanship lesjes aanbieden voor tours met grote groepen (5 gaan rijden, 5 leren het een en ander over paardentaal en dan omwisselen bijvoorbeeld) en wellicht dat Ofeigur zich daar nuttig kan maken :P. Denk wel dat hij kan worden gereden maar we kunnen binnen onze tours geen paard hebben dat als eerste instinct heeft om er vandoor te rennen. Vandaag was Gloí mee met een groepje waarbij de jongste 6jaar was en dan moet ik zeker weten dat het achter mij rustig blijft zodat ik de veiligheid van de 6jarige kan bewaken :). Als ik Ofeigur mee zou nemen zou ik daar nooit rustig vanuit kunnen gaan.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 23:04

Niet echt Gloí en Ofeigur maar we zijn er druk mee.
Een overdekte grilplaats aan het bouwen :D hopelijk kunnen we hem morgen afmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 07:01

Oh wat gaaf!!