Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 280 van de 472 [ 11800 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 472  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

 
Profiel   

Tja het blijft een lastige, je kan best wat vlieguren hebben en voelen dat er "iets" is, maar of dat een bemerking is of gewoon scheefheid kan ik zelf bijvoorbeeld niet zeggen. Als je elk paard laat staan dat een beetje scheef is blijven er weinig over kan ik je zeggen. Zeker als je naar jongere paarden zoekt die net zadelmak zijn.

Paard met recente koliekoperatie zou ik ook laten staan. Sommige paarden blijven gevoelig ervoor, anderen niet. Maar stuk darm verwijderen klinkt ook wel heftig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:40 



 
Profiel   

Olikea schreef
Gisteren is het gelukt met de vrachtwagen. Daar stond hij zo op.
Dus sinds gisteren avond staat fenicio bij ons op stal.

Zo eerst maar eens gaan kijken hoe hij de nacht doorgekomen is

Wat fijn dat het gelukt is met laden, gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:41 



 
Profiel   

boemel schreef
Maar in mijn geval zal een aankoopkeuring eigenlijk geen afdoende uitsluitsel geven over eventuele darm schade.

Eens hoor Boemel. Ik zou hier geen keuringskosten aan gaan maken en de verkoper al te kennen geven dat met de informatie over de koliekoperatie en de bloedworm infectie voor jou de zaak veranderd heeft en de koop van de baan is. Bij mij zou dit blijven knagen en het zou het jaren duren voor ik onbezorgd zou zijn over de darmconditie van mijn paard. Koliek is toch echt wel 1 van your worse nightmares. Een paard kopen waarvan je weet dat bloedwormen de darmen heeft aangetast, je weet dat er al een stuk darmen weg is gehaald, je niet weet of dit tot verklevingen en complicaties leidt en het nog jaren duurt voor je daadwerkelijk de langetermijn effecten hiervan kunt inschatten....ik zou er never nooit aan beginnen.

Ik koop een paard voor mijn plezier, en ja zorgen komen daarbij, maar dit zouden voor mij al zoveel zorgen bij de start zijn dat mijn plezier behoorlijk in het gedrang zou komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:42 



 
Profiel   

Het gezeik met keuringen is ook dat elke dierenarts weer wat anders ziet, met dezelfde set foto's zelfs. En helaas. Ik zie het niet of een paard een hartruis heeft of iets dergelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:45 



 
Profiel   

Tja, goed is gewoon goed, het gezeik begint met de randgevallen. Is het een eentje of een tweetje is nog tot daaraantoe, maar is het een tweetje of een drietje is het verschil tussen wordt het wel of niet door de verzekering geaccepteerd. Daarom vind ik het een fijn idee dat de verzekeringsarts de foto's ook nog een keer beoordeelt. Dan heeft een partij met financieel belang bij zeker weten dat het goed is, er naar gekeken. Die zijn toch net even kritischer want die voelen het in hun eigen portemonnee als ze iets door laten gaan wat twijfelachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:51 



 
Profiel   

Raineri schreef
Hoeveel dieren zijn dan ook perfect op de foto? Het punt is wel dat een klinische keurig een momentopname is en dat er veel gelogen/verzwegen wordt bij verkoop. Ik schrik bijvoorbeeld niet enorm van KS (in bepaalde mate) mits paard klinisch ok is. Maar goed, wie weet heeft het dier een enorm dossier aan rugproblemen en is ze voor het rijden totaal losgemaakt?
Zo zijn er wel meer bemerkingen waarvan ik niet direct schrik. Vaak is de bottomline gewoon: correct trainen. Maar vaak twijfel je door bemerkingen omdat je nooit zeker weet of die eigenaar iets uit het verleden achterhoudt. Ik ben meer wantrouwig naar de eigenaar dan zenuwachtig voor een keuring :')


Klopt. En dat ‘correct trainen’ daar gaat het helaas vaak mis omdat mensen de kennis niet hebben of geen middelen om wekelijks goede begeleiding te nemen. Of geen middelen om het paard in het goede management te zetten. En ja, helaas wordt er veel achter gehouden en is het de kunst om daar doorheen te prikken, maar als je af gaat op gezond boeren verstand en iets te mooi blijkt te zijn, dan filter je er al een hoop uit. Ga nooit een emotie aankoop aan, zei mijn manegehouder vroeger al. Die man keurde niets, en alle pony’s gingen met gemak naar de 30 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:01 



 
Profiel   

oji schreef
Tja, goed is gewoon goed, het gezeik begint met de randgevallen. Is het een eentje of een tweetje is nog tot daaraantoe, maar is het een tweetje of een drietje is het verschil tussen wordt het wel of niet door de verzekering geaccepteerd. Daarom vind ik het een fijn idee dat de verzekeringsarts de foto's ook nog een keer beoordeelt. Dan heeft een partij met financieel belang bij zeker weten dat het goed is, er naar gekeken. Die zijn toch net even kritischer want die voelen het in hun eigen portemonnee als ze iets door laten gaan wat twijfelachtig is.

Welnee, dan gaan gewoon de premies weer omhoog......

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:12 



 
Profiel   

ikke schreef
oji schreef
Tja, goed is gewoon goed, het gezeik begint met de randgevallen. Is het een eentje of een tweetje is nog tot daaraantoe, maar is het een tweetje of een drietje is het verschil tussen wordt het wel of niet door de verzekering geaccepteerd. Daarom vind ik het een fijn idee dat de verzekeringsarts de foto's ook nog een keer beoordeelt. Dan heeft een partij met financieel belang bij zeker weten dat het goed is, er naar gekeken. Die zijn toch net even kritischer want die voelen het in hun eigen portemonnee als ze iets door laten gaan wat twijfelachtig is.

Welnee, dan gaan gewoon de premies weer omhoog......

Dit slaat echt als een tang op een varken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:16 



 
Profiel   

oji schreef
ikke schreef
Welnee, dan gaan gewoon de premies weer omhoog......

Dit slaat echt als een tang op een varken...

Nee, je betaald intussen ongeveer 25% van de verzekerde waarde aan premie, bij "volledige dekking".......

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:26 



 
Profiel   

Welnee… not even close.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:55 



 
Profiel   

Nee idd niet. Ik betaal voor ons jonkie echt geen 25% voor volledige dekking. En daarnaast heb je altijd nog de keuze om je paard lager dan de aanschaf waarde te verzekeren. Als je een paard van 30k ook voor dat bedrag opneemt in de verzekering incl volledige dekking, dan loop je leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:59 



 
Profiel   

Een paardenverzekering loop je sowieso op leeg. Er word zoveel al standaard uitgesloten, dan hoeft je paard nog niets te mankeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:02 



 
Profiel   

Ik heb echt een heel leuk paard gevonden
Ik wil haar laten keuren, iemand ervaringen met een goede kliniek voor röntgen benen/hals/rug in het midden van het land (Arnhem/Nijmegen etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:41 



 
Profiel   

Seven schreef
Ik heb echt een heel leuk paard gevonden
Ik wil haar laten keuren, iemand ervaringen met een goede kliniek voor röntgen benen/hals/rug in het midden van het land (Arnhem/Nijmegen etc)


Buitenzorg Bemmel. Goede ervaring mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:51 



 
Profiel   

Ik mocht laatst luisteren naar een van de bekendste fokkers uit de Nederlandse springpaarden wereld, die verkoopt niet meer particulier en dat snap ik wel :D .


Of een paard in de verzekering komt als voorwaarde nemen voor aankoop is toch geen doen. Die man kijkt niet naar of het paard bruikbaar is voor jouw doel, die kijkt naar hoe hij de komende jaren zo min mogelijk geld hoeft uit te geven aan jouw paard :+ . Uiteraard mag elke koper zijn eigen voorwaarden neerleggen, dus helemaal prima natuurlijk hoor, is niks mis mee maar ik vind het heel streng zeg maar :)

Misschien komt het ook omdat ik meerdere Dravers in de topsport heb lopen met meer issues dan waar sommige mensen hier een recreatiepaard voor laten staan. En ik heb er ook die gezonder waren dan gezond en nooit wat gepresteerd hebben... ik denk echt dat dat mijn beeld gekleurd heeft :o . Oh en ik verzeker nooit, ook dat.

Dus eigenlijk kan ik er niks zinnigs over zeggen, sta er gewoon anders in en daar is volgens mij ook geen goed of fout in, je moet doen waar je je goed bij voelt denk ik :o


Is dat trouwens zo, dat als ze zien dat hij eerder geopereerd is dat ze niet vergoeden? Nog nooit gehoord....Nog een reden om niet te verzekeren :o

Overigens zou ik deze casus ook niet aankopen hoor, maar dat komt meer omdat ik het achteraf melden eigenlijk vreemder vind dan het niet melden en omdat ik er echt een aantal heel slecht heb zien blijven na worm infecties :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:53 



 
Profiel   

Ik keur omdat er wel bepaalde aandoeningen zijn die ik zeker weten nooit meer wil hebben. Gewoon slechte ervaringen mee. Dan hebben ze vanwege management nog veel langer bij ons gelopen en geleefd als dat de verwachting was, maar wij hebben paarden voor het plezier en dat gaat toch weg bij zoveel zorgen.

Ik zie en voel een hoop en bij twijfel gaan we niet naar een keuring. Maar dan alsnog is er soms wel eens iets. Ik ben alleen een zeikerd bij welke kliniek ik wil laten keuren. Dat zijn er niet zoveel, ook door ervaringen met paarden die goedgekeurd werden en dat uiteindelijk niet hadden moeten redden. Maar dat was bij pony ook slimme prijsklasse, net onder de röntgen verplichting van de verzekering.

Maar halsproblemen hoef je niet perse iets klinisch aan te zien. Niemand zag aan de mijne wat, behalve ik die wist hoe hij hoorde te lopen. En eigen da dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:24 



 
Profiel   

ikke schreef
Elisa2 schreef
Nouja ik heb zelf toch ook behoorlijk wat vlieguren, kan heel goed zien of een paard bijv. scheef gereden is en daarom niet fijn loopt en een heleboel opknappen wat niet helemaal lekker loopt. Maar ik kan er nog steeds niet in kijken. En dat vind ik best een lastig grijs gebied soms.

Voor mij is klinisch goed het belangrijkste, maar er zijn ook paarden die klinisch goed zijn mits er niet mee gewerkt wordt en bij belasting al heel snel niet meer klinisch goed zijn.

Er zijn zoveel gradaties en soms ook kip-ei verhaal etc. en naar mijn mening moet je echt van verdomd goede huize komen om alles juist te kunnen zien/ duiden zonder verder onderzoek.

Maar zie jij ook wat een paard jouw probeert te vertellen?

Er wordt altijd heel lacherig gedaan over "de drie kruintjes" van LTJ maar als je door vraagt blijkt niemand het boek gelezen te hebben en geen enkele notie te hebben van de context waar die drie kruintjes vandaan komen.

Dat totale plaatje wat LTJ beschrijft; dat kan je als potentiële koper veel vertellen. Heb je dan ook nog enige notie van de fysieke samenstelling van een paard, dan kun je al veel kaf eruit filteren.


Ik denk wel dat ik dat meestal zie ja..heb ook al genoeg paarden doorgestuurd in het verleden waarbij het ea niet klopte/ verbeterde met correct trainen en daar lagen eigenlijk altijd medische problemen aan ten grondslag. (chronische slijmbeursontsteking, ontstekingen van de knieband, cysten, hko etc.)
Maar ik weet inmiddels ook dat je met goed trainen ook het ea kan verbloemen..dus voor mij is het allemaal niet zo zwart/ wit.

Vind zelf het meeste risico zitten aan gereden paarden, maar ook juist onbeleerde paarden kunnen problemen krijgen bij belasting (chip op ongunstige plek bijv.) Dus voordat je er dan veel aan en in investeert is het wel handig om van dat soort zaken een beeld te hebben.

En verder of ze goed op hun benen/ hoeven staan, zachte of harde beengebreken hebben..ja dat zie ik wel, of de rug gevoelig is kun je voelen, harde plekken in de hals etc. zijn te voelen, slappe kniebanden zijn te zien. Maar kan er alsnog niet in kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:51 



 
Profiel   

Oei Boemel, zo’n jong paard dat al een fikse wormbesmetting gehad heeft (kans op blijvende problemen) èn een koliekoperatie (idem). Je hebt niet kunnen proefrijden … Ga je eigenlijk wel onbezorgd en blij met dit paard van start kunnen gaan?

Heeft de verkoper je dit mss pas verteld nadat je te kennen hebt gegeven het paard te willen keuren? Mijn DA gaat nl altijd heel bewust op zoek naar sporen van koliekoperaties ….
Ik vind ook dit gegeven wrang smaken.

Veel wijsheid in je keuze .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:35 



 
Profiel   

Hoe zien jullie de markt ondertussen gaan? De huizenprijzen zakken iets, maar dat zie ik bij pony's allesbehalve. Waarschijnlijk omdat je daar geen hypotheek met rente voor nodig hebt ;)
Nu ik ze aan huis heb kriebelt het toch weer voor een leuke D/E pony erbij. Vanaf 3 jaar, onbeleerd of net zadelmak.
5/6 Geleden twee keer zelfde soort zoektocht gehad en toen werden ze me aangeboden voor rond €2500,-. Voor vergelijkbare exemplaren gaat dat nu keer 2,5. Dat vind ik echt een enorm verschil en ik zie nog niet echt verandering.
Jullie wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:39 



 
Profiel   

Simbaa schreef
Hoe zien jullie de markt ondertussen gaan? De huizenprijzen zakken iets, maar dat zie ik bij pony's allesbehalve. Waarschijnlijk omdat je daar geen hypotheek met rente voor nodig hebt ;)
Nu ik ze aan huis heb kriebelt het toch weer voor een leuke D/E pony erbij. Vanaf 3 jaar, onbeleerd of net zadelmak.
5/6 Geleden twee keer zelfde soort zoektocht gehad en toen werden ze me aangeboden voor rond €2500,-. Voor vergelijkbare exemplaren gaat dat nu keer 2,5. Dat vind ik echt een enorm verschil en ik zie nog niet echt verandering.
Jullie wel?


Paarden fokken is ook duurder geworden, voor ze hier 2,5 zijn hebben ze me inclusief dekkingen zeker 3000 gekost (e ponys), 2500 (indien correct) ga je ze niet meer vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:48 



 
Profiel   

Pony's zijn flink duurder geworden. Er wordt in de pony wereld een stuk minder gefokt (een hoop fokkers zijn gestopt omdat het niet meer uit kon).
Degene die nog wel fokken vragen nu dus ook heel andere prijzen.

Toen kocht je nog d pony hengstveulens voor 600-1200 euro afhankelijk van afstamming, kwaliteit etc.
Tegenwoordig vragen ze voor ponyhengst veulens vanaf 2500 euro.

Dus de meeste 3-4 jarige, beginnen met prijzen vanaf 4500 euro+ (en dat zijn dan waarschijnlijk niet eens de betere).
Goedkoper kan ook, maar dan heb je vaak een dier die of een kleine bemerking heeft, of te klein gebleven is, of gewoon echt ondergemiddeld beweegt en ook niet kan springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:03 



 
Profiel   

Hoi ik lees al een poos mee. Onlangs ook bij mooi paard wezen kijken. Was echt een leuk zachtaardig dier.. Echter viel hij bijna om bij het geven van een hoef. Hij wilde het ook niet geven. Was rad op harde en zachte bodem. Daarna nog eens geprobeerd maar het was echt niet te doen.
Het vreemde was dat de verkoper geen enkele sjoege gaf van :” dat is vreemd , daar gaan we eens naar laten kijken “ of “we gaan er mee oefenen”. Helemaal niets, dat is toch raar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 19:44 



 
Profiel   

Pony’s zijn echt flink in prijs gestegen.
Nog weer meer dan een half jaar geleden vind ik. Tijd van het jaar? Ik ben ook wel aan het rond neuzen naar een leuke sportpony grote D /E voor mijn dochter. Mag onbeleerd 3 jaar maar poef 10k is niks.

Nu is het zo dat we al een aantal weken een pony voorbij zien komen die we wel erg leuk vinden. Maar wel een prijs voor een pony waarvan afstamming maar ook ras onbekend is. Inmiddels zijn ze wel wat gezakt.
Maar afstamming onbekend zit mij wat in de weg…. Fokker is wel bekend geven ze aan en nederlands gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:22 



 
Profiel   

Shimar schreef
Hoi ik lees al een poos mee. Onlangs ook bij mooi paard wezen kijken. Was echt een leuk zachtaardig dier.. Echter viel hij bijna om bij het geven van een hoef. Hij wilde het ook niet geven. Was rad op harde en zachte bodem. Daarna nog eens geprobeerd maar het was echt niet te doen.
Het vreemde was dat de verkoper geen enkele sjoege gaf van :” dat is vreemd , daar gaan we eens naar laten kijken “ of “we gaan er mee oefenen”. Helemaal niets, dat is toch raar?


Bijzonder! Die heb je laten staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:23 



 
Profiel   

Onder gemiddeld bewegen vind ik bij een pony nog niet eens zo heel erg, mits de prijs daar naar is.
@Sky ass de pony die ik toen bij jullie op stal had was eigenlijk ook maar beperkt in de beweging. Een andere die ik had was wat Arabierig. Ik merk dat bij een latere verkoop mensen met kinderen dat minder belangrijk vinden, als daar tegenover staat dat ze heel braaf zijn. En dan krijg je er geen 15k voor, maar zijn ze wel makkelijk verkocht aan een fijn huis.
(En de eerste pony doet het toevallig ook zo slecht nog niet in de allround sport als ik hun socials mag geloven :) ) De laatste had zelfs nog een enorm litteken van een open beenwond en ook die was zo weg.
Maar ik steek er dan ook wel tijd in qua braafheid. Rijd ze zeker een jaar, neem ze mee naar buiten, maak ze hondmak etc etc. Wil namelijk ook dat ze goed terecht komen en ik vind jonge pony's gewoon heel leuk.

Maar nu moet ik inderdaad eerst een heel grote zak geld meenemen om aan een onbeleerd exemplaar te komen ;)

@Marus, ben wel benieuwd welke pony dit is en wat de prijs is. Mag ook via pb? Beloof hem/haar niet weg te kapen uiteraard!! :D Ben meer benieuwd in welke prijsklasse die soort valt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 280 van de 472 [ 11800 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 472  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen