Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:55

Ze stond eerst toch al een tijd te schreeuwen. Zoals ons braaf geleerd is door leugen en co.
Maar daar gaf dat interns schuwe dier niets om en kwam nog dichtbij.
Dus ja ik begrijp wel dat je dan een keer denkt en nu galoppeer ik weg.

Anoniem

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:01

Ik zag het filmpje voorbij komen, dit is toch echt niet oké?

Zijn we met z'n allen aan het wachten tot er een ongeluk met een spelend kind gebeurd, of is dat te dramatisch gedacht?

Echt eng hoor dit... echt respect voor deze amazone.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:05

DuoPenotti schreef:
Ze stond eerst toch al een tijd te schreeuwen. Zoals ons braaf geleerd is door leugen en co.
Maar daar gaf dat interns schuwe dier niets om en kwam nog dichtbij.
Dus ja ik begrijp wel dat je dan een keer denkt en nu galoppeer ik weg.


Nee schreeuwen schijnt nu niet goed te zijn. Zie de vele reacties op Facebook.

Zebrastrewp ik ben nu wel nieuwsgierig naar jouw helm :j

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:13


Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:14

Ik heb een knalrode mountainbike helm :') Maar ik ga binnenkort over op wit met felle kleurtjes.


Weet niet of het zo werkt maar de meeste dieren zie ik in een flits en ze zijn weg.


En mijn fiets als je heel hard remt komt er nog wel eens een gek hard geluid vanaf wat ook wel flink afschrikt.


Ik was altijd wat panisch om de wolf totdat een stalgenoot van mij tijdelijk in Canada zat en daardoor best nuchter is geworden omtrent de wolf. Pas als zij zich zorgen gaat maken ga ik pas weer stressen. Ze lopen bij mijn paarden ook regelmatig voorbij maar iedereen is er wel rustig onder. Ik ben nu eerder bang voor de nieuwe hond van de schaapherder die je opjaagt en je paard haast grijpt := slaan wil ik dan ook niet met de zweep want die herder slaat de hond ook al omdat ze niet helemaal spoort.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:16

Serieus... geen bedreigende situatie... 8)7 8)7 8)7

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:20

Skessa_ schreef:
Serieus... geen bedreigende situatie... 8)7 8)7 8)7


Nee, volgens de zoogdier vereniging niet. En als die bijt, dan had die dat vast niet zobedoeld.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:23

De zoogdiervereniging waarschuwt nog wel even dat fietsers beter niet snel kunnen wegfietsen. Tja, er zijn vast wel fietsers die wat wel doen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Schapenwol
Berichten: 287
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:26

Skessa_ schreef:
Serieus... geen bedreigende situatie... 8)7 8)7 8)7



Nee. Zo'n enkele wolf is in deze situatie geen dreiging. Het zal best heel eng voelen.
Pas als het er meerdere zijn en je triggert hun jachtinstinct door zo hard weg te rijden, dan wordt het wel gevaarlijk.

Durquia

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:38

En wat nou als je paard het wel als een bedreiging ziet en op hol slaat?

Anoniem

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:43

Ik vermoed dat in dit topic wolvenkenners zitten.

Wil iemand dit uitleggen?
Waar ligt bv. de grens, het verschil tussen ongevaarlijk en gevaarlijk?

En wat als je zo'n wolf tegenkomt als voetganger?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:51

Marigold schreef:
De natuur is terug, de wolf laat dat zien. Vooralsnog is adaptatie het enige wat je kan doen.
Ik weet niet of men nou helemaal niet meer kan rijden of mennen daar. In andere landen leven al veel langer wolven, daar vind men ook een manier om ermee samen te leven.


waar die wolven in andere landen met mensen samen leven is niet helemaal een reeel beeld he, op 1 vierkant km. 1 mens of zelfs geen een of 200 mensen is wel ff iets anders. Hier is geen plaats voor de wolf.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:57

Robin_S schreef:
Ik vermoed dat in dit topic wolvenkenners zitten.

Wil iemand dit uitleggen?
Waar ligt bv. de grens, het verschil tussen ongevaarlijk en gevaarlijk?

En wat als je zo'n wolf tegenkomt als voetganger?


een wolf is altijd gevaarlijk. Kan kwispelend en zeer onderdanig op je af komen (zoals een hond doet) maar dat is fake, want ondertussen is ie bij je terwijl jij denkt er is nix aan de hand hij doet vriendelijk en ondertussen bijt ie je in je strot.

een wolf vertoont pas agressief gedrag als reactie op wat de tegenstander doet, dus van heel dichtbij pas, dan is het dus al te laat. Je kan hem ook niet uit die mood halen, zoals bij een hond, die kan je in de meeste gevallen nog wel overbluffen door het gedrag te doorbreken. Bij een wolf lukt dat dan niet meer die is dan al in de aanvalsmodus.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:08

speurneusc schreef:
Marigold schreef:
De natuur is terug, de wolf laat dat zien. Vooralsnog is adaptatie het enige wat je kan doen.
Ik weet niet of men nou helemaal niet meer kan rijden of mennen daar. In andere landen leven al veel langer wolven, daar vind men ook een manier om ermee samen te leven.


waar die wolven in andere landen met mensen samen leven is niet helemaal een reeel beeld he, op 1 vierkant km. 1 mens of zelfs geen een of 200 mensen is wel ff iets anders. Hier is geen plaats voor de wolf.

Je schrikt je rot als je daar eens in duikt. Hoe ze in andere landen grote problemen ervaren met de wolf. Het is fakenieuws dat samen leven met de wolf. Een drama is het. Nergens worden ze er blij van.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:11

Eens met speurneus, denk dat we het gedrag en instinct van een wolf niet 1 op 1 kunt vergelijken met een hond. Deze vergelijking die soms wordt voorgedaan gaat niet altijd op.

Advies om niet weg te gaan van de wolf af vind ik op mijn paard ook een lastig.
Ik denk dat mijn paard niet rustig kan blijven. Dus dan nadert de wolf ons steeds dichterbij en dan gaat mijn paard alsnog plots rennen.

Dan hoop ik toch echt op grotere afstand te blijven en al eerder om te draaien.

Tja, en fluitjes en dat soort dingen… mwa, geloof het niet hoor. Een wolf in jacht modus trekt zich nergens wat van aan denk ik.

Van onze wolven expert Loos lees of hoor ik ook niet veel meer?
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 30-05-23 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:24

Als het een wolf is geweest die inmiddels geleerd heeft dat paarden een gemakkelijke prooi zijn, dan vindt ie ruiterpad letterlijk een lopend buffet. En lekker dichtbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:28

:brr: ik vind dit allemaal zo eng

Moet echt wat gebeuren.

En ik ben écht een natuurliefhebber hoor, maar dit.. nee.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:40

Nu is mijn vraag zijn er in andere landen al eens ruiters gegrepen door een wolf? Bijv in Canada wordt ook nog veel te paard gedaan maar hebben ze ook te maken met wolven , beren ect.

Nu zal het daar ongetwijfeld zijn dat ze ook geweren mee hebben.

Maar wat ik van iemand begreep die daar gewerkt heeft en te paard van het een naar het andere gebied ging waren die mensen er ook niet bang voor maar het was daar ook normaal.


Ik denk dat het een klein beetje overtrokken is dat een wolf je van je paard aftrekt.

Ik zag dan ook weer een Facebook status van iemand die afgelopen avond rondreed in dat gebied en dan zegt nou was nu wel extra spannend we kunnen dus de volgende zijn. Dan vraag ik het mij echt af als je zo panisch bent het gebied wel op gaat zoeken in de avond wanneer er inderdaad meer kans is om ze tegen te komen. Lijkt mij voor jezelf ook niet lekker en prettig rijden als je er echt heel bang voor bent. Zoals ik al eerder zei in dat gebied zit echt al een lange tijd een groepje dan kun je wel de keuze maken om er niet meer te gaan rijden. Ik zou er ook niet gaan rijden met een paard als ik het weet.

Als een wolf echt heel dicht bij je in de buurt komt moet je soms ook wel denken aan hondsdolheid want vaak is dat niet echt de normale gang van zaken.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:43

Ik snap de vergelijking tussen de wolf in Canada en Nederland niet zo goed. De leefgebieden zijn compleet anders, de bevolkingsdichtheid ook. Dieren reageren dan ook anders.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:45

Nee, een wolf zal je niet van je paard aftrekken. Maar kan wel paard verwonden, of de oorzaak zijn van een ongeluk.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:47

Ik denk dat wolven die leven in een gebied waar ze actief bejaagd of verjaagd worden sowieso veel schuwer zijn.
Die associeren mensen met jacht, niet een caddy die ze voer komt brengen.

Dieren die geen angst meer hoeven hebben voor mensen of andere dieren, zijn niet meer schuw.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:48

sterregoud schreef:
Nee, een wolf zal je niet van je paard aftrekken. Maar kan wel paard verwonden, of de oorzaak zijn van een ongeluk.

Of paard gaat in paniek aan de kletter met alle gevolgen van dien.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:53

Maar als ik zag hoe mensen op de veluwe achter een wolf aan het aanjagen waren voor een foto vond ik het oprecht onze eigen schuld dat ze aan ons gaan wennen.

En er stonden echt veel mensen te kijken met en zonder camera en allemaal zo dichtbij mogelijk.

Als die wolf toen was uitgevallen was Nederland te klein, maar ik vond het een wonder dat er niks gebeurd was.

De boswachter stuurde iedereen uiteindelijk weg

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 04:19

sterregoud schreef:
Op rtvdrenthe artikel over achtervolging.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/156223 ... HuaDhfgUaM


Die meneer La Haye heeft makkelijk kletsen,met je niet snel uit de voeten te maken! Je bent alleen in het bos, te paard of te fiets,je komt een bakbeest van een wild dier tegen die wij hier alleen kennen achter een groot hek in een dierentuin, maar je hoeft niet bang te zijn! Werkelijk koekoek! Ik zou 7 kleuren schijten en nog meer in paniek zijn dan deze vrouw. Tuurlijk wil je als mens zo snel mogelijk weg, je waant je toch op zo'n moment als prooidier! En een wolf die blaft?????

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 05:42

Schapenwol schreef:
Een enkele wolf zal geen groot paard mét ruiter erop, aanvallen. Echt niet. Dat is over de hele wereld nog nooit voorgekomen.

Ik zeg niet dat deze wolf daardoor geen probleem is. Ik zeg ook niet dat je dus niet bang mag zijn.

Als wolven leren dat mensen geen gevaar zijn, dan is het op een dag met een hele roedel wolven niet zo ongevaarlijk meer.


Dat het nergens voorgekomen is dat is hoopgevend maar geeft geen zekerheid natuurlijk. Wat de wolven hier aan gedrag laten zien dat doen ze namelijk ook niet over de hele wereld zo....iets met gewenning en bevolkingsdichtheid. Plus onze nep natuur kan niet blijvend zoveel wolven goed van eten voorzien. Nu zou ik ook nog redelijk gerust erop zijn maar wacht eens paar jaar als wild stand gigantisch achteruit gegaan is en er nog meer wolven zijn. Die gaan steeds brutaler worden.