Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:14

Een ree is ook niet echt een bosdier. Die lopen het liefst in de weilanden dus dat zal de reden zijn dat ze op de Veluwe in mindere aantallen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:21

Nou in de bossen zitten er echt heel veel hoor. Deze kwam ik van het weekend nog tegen op de Veluwe:

Afbeelding

Alleen in het bos zie je ze niet veel, omdat ze heel schuw zijn en zich goed kunnen verstoppen. Ze zijn ook niet zo groot natuurlijk.

Volgens de vereniging Reewild in Nederland komen ze overal voor, ook in bosgebieden :j

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:23

Ze gaan zeker grazen in de weilanden (als er geen stroomraster staat) maar wel altijd vanuit hun veilige verstopplek het bos. :j

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:02

Jessix schreef:
Cer schreef:
Gif tegen ratten, dat mag toch niet meer?

Voor particulieren niet meer.


Tegen spitsmuizen ook niet en de gemiddelde kat vreet dat soort muizen ook niet. Echter dit zijn situaties dat internet en huis tuin en keuken middeltjes zeer handig zijn. Muizen zijn gek op pindakaas en daarin kun je vanalles mengen. Mogen of niet maar van spitsmuizen in je plafond wordt je echt!! niet vrolijk. Alleen hun geur al...ratten heb je ook fijne huis tuin en keuken middeltjes voor maar daarvoor werken de katten hier wel afdoende.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:08

DuoPenotti schreef:
Moeflons waren prive bezit van een ras dat bijna is uitgestorven, dus best goed dat ze er waren.
Plus ze deden de begrazing want we willen niet allemaal bomen, cultuurlandschap.


Toch snap ik die keuze niet om een bijna uitgestorven soort op te offeren voor een soort als de wolf die wereldwijd niet met uitsterven wordt bedreigt.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:09

Geloof niet dat die moeflons vrijwillig aan die wolven gevoerd zijn. Geeft misschien wel aan waarom ze bijna uitgestorven zijn.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:19

Sanet schreef:
Geloof niet dat die moeflons vrijwillig aan die wolven gevoerd zijn. Geeft misschien wel aan waarom ze bijna uitgestorven zijn.


De pro wolvers waren heel blij dat er wolvennin het park de nationale veluwe waren opgedoken.
En die hekken doorknippen was ook heel erg verdacht allemaal.

Mensen die zichzelf natuurbeschermers noemen doen er alles aan om de moeflon te helpen uitsterven.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:56

Ponies van Mekel gaan uit het gebied volgens Natuurmonumenten.
Mekel zelf zegt van niet, als ze gaan is het de dood.

Ze zeggen twee compleet tegenstrijdige dingen

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:58

Kan best dat Natuurmonumenten zijn pachtovereenkomst heeft ingetrokken, maar dan moet hij nog wel willen vertrekken, want zo makkelijk kom je nog niet van iemand af die niet weg wil.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:59

tamary schreef:
Kan best dat Natuurmonumenten zijn pachtovereenkomst heeft ingetrokken, maar dan moet hij nog wel willen vertrekken, want zo makkelijk kom je nog niet van iemand af die niet weg wil.

Denk dat hij wel onder druk staat

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 14:31

Sanet schreef:
Geloof niet dat die moeflons vrijwillig aan die wolven gevoerd zijn. Geeft misschien wel aan waarom ze bijna uitgestorven zijn.

Een moeflon heeft in het Nederlandses landschap geen enkele kans tegen de wolf. In hun natuurlijjke leefomgeving (bergen) kunnen ze klimmen naar plekken waar wolven niet/slecht kunnen volgen.
Moeflons horen hier niet in principe. Waarmee ik niet wil zeggen dat het acceptabel is ze allemaal maar door wolven te laten opeten...

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:23

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Moeflons waren prive bezit van een ras dat bijna is uitgestorven, dus best goed dat ze er waren.
Plus ze deden de begrazing want we willen niet allemaal bomen, cultuurlandschap.


Toch snap ik die keuze niet om een bijna uitgestorven soort op te offeren voor een soort als de wolf die wereldwijd niet met uitsterven wordt bedreigt.

Vreemde redenering dit.
De Moeflons waren er lang voordat de wolf zich weer meldde. Er zijn gekken geweest die de rasters hebben doorgeknipt en toen zat die eigenaar met een groot probleem en zijn de Moeflons weg.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:52

Ik bedoel juist dat ze juichen dat de wolf in het park de hoge veluwe zit.
De wolvenliefhebbers stonden er vij te juichen dat de wolf daar binnen zat en de Moeflons op at.

Esmiralda_

Berichten: 2096
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:01

Wij gaan op kort termijn een omheining plaatsen voor onze paarden aan huis en willen graag rekening houden met de wolven.. we wonen namelijk op de Veluwe en ze zijn hier behoorlijk actief..
Heeft iemand tips qua omheining? Ik lees veel dat wolfwerende omheining alweer achterhaald is, maar wat helpt dan wel?
Tips zijn enorm welkom

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:14

Ik lees continu hekken doorgeknipt maar echt wel dat wolf een gemiddeld heras hekwerk schtig type gewoon door knagen hoor. Die zien en ruiken schaap. Als door hek heen makkelijker is dan onderdoor of overheen doen ze dat gewoon. Dit ter waarschuwing dat zo'n hekwerk zelf echt niet wolfwerend is

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:17

Niets helpt, iets weren vast wel wat.

Wij hebben hier een gazen hekwerk vaak wel heras hekwerk genoemd, wat niet correct is.
Toen hebben we ook gaas in laten graven, maar van mindere kwaliteit en daar nu spijt van, want dat is op veel plaatsen weggeroest.
Zou daar nu ander soort kiezen.
Buitenom zou ik daar nu enkele stroomdraden doen, want idd ze knagen en klimmen er zo door en over.
En de bovenste 2 draden wat je vaak als prikkeldraad ziet, hebben wij gladdraad, zonder stroom. Zou nu willen kijken hoe dat ik met stroom zou krijgen en dan schuin naar buiten.

Maar goed we waren toen bijna 25.000 wrijt, wil de prijs nu helemaal niet meer weten....

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:39

Stroomdraden 15cm uit elkaar, beginnend bij15cm vanaf de grond (eventueel met worteldoek en stoeptegels onder de omheining om zoveel mogelijk onkruid te weren en geen gemiste lage punten in de grond waar de omheining daardoor opeens verder van de grond af is), en dat tot 1.65 (dat zijn 11 draden), met een zeer zwaar apparaat aan het lichtnet. Mogelijk schapengaas en aan de binnenzijde voor de paarden 2 of 3 lagen dik koord (ik houd niet van lint, maar lint is ook een optie) om te zorgen dat ze bij het gaas weg blijven. Dan kan je echt draad aan de buitenkant gebruiken, daarmee is het iets betaalbaarder.

Onze omheining staat op 1.65m i.v.m. een springer in het verleden, maar op dit moment met 3 draden. Dus met de hoogte heb ik wel ervaring en is goed te doen. Hier gelukkig nog geen wolven (Westen van het land, tegen de randstad aan).

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:56

Esmiralda_ schreef:
Wij gaan op kort termijn een omheining plaatsen voor onze paarden aan huis en willen graag rekening houden met de wolven.. we wonen namelijk op de Veluwe en ze zijn hier behoorlijk actief..
Heeft iemand tips qua omheining? Ik lees veel dat wolfwerende omheining alweer achterhaald is, maar wat helpt dan wel?
Tips zijn enorm welkom


Over omheining is ook al een topic; [VSW] Omheining aanpassen ivm wolf

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:00

Mizora schreef:
Stroomdraden 15cm uit elkaar, beginnend bij15cm vanaf de grond (eventueel met worteldoek en stoeptegels onder de omheining om zoveel mogelijk onkruid te weren en geen gemiste lage punten in de grond waar de omheining daardoor opeens verder van de grond af is), en dat tot 1.65 (dat zijn 11 draden), met een zeer zwaar apparaat aan het lichtnet. Mogelijk schapengaas en aan de binnenzijde voor de paarden 2 of 3 lagen dik koord (ik houd niet van lint, maar lint is ook een optie) om te zorgen dat ze bij het gaas weg blijven. Dan kan je echt draad aan de buitenkant gebruiken, daarmee is het iets betaalbaarder.

Onze omheining staat op 1.65m i.v.m. een springer in het verleden, maar op dit moment met 3 draden. Dus met de hoogte heb ik wel ervaring en is goed te doen. Hier gelukkig nog geen wolven (Westen van het land, tegen de randstad aan).


Draden, wolf en paard, ik blijf het een ongelukkige combi vinden. Kennissen van me hadden houten hekwerk en hebben nu buiten om dat houten hekwerk op een afstand van een 75 centimeter wolfwerend raster gezet. Zodat bij vliegen ze hopelijk er niet door gaan. Op houten hekwerk zit aan de binnenkant ook stroom.
Maar goed als je dat allemaal van 0 moet opzetten, dan is dat wel erg kostbaar

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:25

Afbeelding

Iemand hier een idee waar in Epe dat paard is aangevallen?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:28

tones schreef:
[ [url=m/YdQKle.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand hier een idee waar in Epe dat paard is aangevallen?


Afbeelding

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:51

Dankjewel.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:31

Sanet schreef:
tones schreef:
[ [url=m/YdQKle.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand hier een idee waar in Epe dat paard is aangevallen?


[ [url=m/og2APZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niet fijn. Via de tamtam nog niets over gehoord trouwens.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:38

Nee, ik ook niet.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:54

De Exmoors van dhr Mekel moeten van Natuurmonumenten uit het Holtingerveld gehaald worden. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben. Zij hebben zich net als bijv de provincie laten voorlichten door de zgn experts en beginnen nu ook in te zien dat dat allemaal niet klopt. Hier in het Leggelerveld mogen ook alleen nog volwassen koeien lopen. Geen schapen kalveren en pinken meer.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 663216109/