Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12016
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:47

Veel boeren in ze Drenthe en omgeving DFW houden hun kalveren en pinken al op stal…..
Die durfden ze vanaf vorige zomer al niet meer te weiden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:05

pillow schreef:
. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben.

Wat verwachtte NM eigenlijk wat die pony's van deze aanvallen zouden leren? Karate?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:08

Kuggur schreef:
pillow schreef:
. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben.

Wat verwachtte NM eigenlijk wat die pony's van deze aanvallen zouden leren? Karate?

Zelfs al leren ze zich verdedigen, er zullen ook dan dieren aangevallen, gedood en opgegeten worden. Immers het wild heeft dat al veel langer geleerd en die worden ook nog steeds opgegeten.
Ik kan dat leren dus niet bepaald een oplossing noemen.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:18

pillow schreef:
De Exmoors van dhr Mekel moeten van Natuurmonumenten uit het Holtingerveld gehaald worden. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben. Zij hebben zich net als bijv de provincie laten voorlichten door de zgn experts en beginnen nu ook in te zien dat dat allemaal niet klopt. Hier in het Leggelerveld mogen ook alleen nog volwassen koeien lopen. Geen schapen kalveren en pinken meer.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 663216109/

Ik had het al genoemd eerder, ik had bericht van zowel mekel als Natuurmonumenten.

Waarschijnlijk gaan ze nu naar de slacht.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 01-06-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:18

Sanet schreef:
tones schreef:
[ [url=m/YdQKle.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand hier een idee waar in Epe dat paard is aangevallen?


[ [url=m/og2APZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kreeg meerdere vragen hoe ik dit zie. Maar er is dus een website. Die alle wolf aanvallen van …. (Europa?) vele landen bij houdt en is hier te vinden:
https://ep-map.com/map

Ergens is de taal ook van Frans naar Engels te zetten (mijn Frans is niet zo tres bien, zeg maar :P).

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:20

Kuggur schreef:
pillow schreef:
. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben.

Wat verwachtte NM eigenlijk wat die pony's van deze aanvallen zouden leren? Karate?

Natuurmonumenten ging er van uit dat de ponygroep in Wapserveen zich zelf zo verdedigen zoals de ponygroepen in de veluwe.
Zij zien nu ook in dat de ponygroep niet snel genoeg leert en de wolf wel en dat er geen zicht op verbetering is.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:24

Dankjewel Sanet, ik heb m opgeslagen.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:27

Mijn schapen en geiten thuis zet ik in de avond achter wolfwerend raster. Dat zijn soorten die totaal geen kans hebben tegen de wolf.

Semi wilde dieren, grote grazers, kunnen waarschijnlijk leren zich te weren tegen de wolf. Lastig is te weten of de overige dieren dit kunnen of dat we er voor moeten kiezen ze af te voeren naar de slager. U gaat ervan uit dat de dieren die er nu nog staan niet geleerd hebben met de wolf om te gaan. Het is mij niet duidelijk waar u dit op baseert.

Mekels visie

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:31

Ik lees nu net het bericht op Facebook Pillow. Ik heb Natuurmonumenten een bericht gestuurd, dat ik me zorgen maak om gehouden paarden en ponies en dat de wolf straks een grens overgaat van dat paarden tot zijn rantsoen horen en ik kreeg precies dezelfde mail van Natuurmonumenten. Ik ben dus niet de enige die zijn zorgen naar hen heeft geuit.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 00:55

Wintu schreef:
pillow schreef:
De Exmoors van dhr Mekel moeten van Natuurmonumenten uit het Holtingerveld gehaald worden. Nu blijkt dat de pony's niet leren van de aanvallen wil NM ze niet meer in hun terrein hebben. Zij hebben zich net als bijv de provincie laten voorlichten door de zgn experts en beginnen nu ook in te zien dat dat allemaal niet klopt. Hier in het Leggelerveld mogen ook alleen nog volwassen koeien lopen. Geen schapen kalveren en pinken meer.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 663216109/

Ik had het al genoemd eerder, ik had bericht van zowel mekel als Natuurmonumenten.

Waarschijnlijk gaan ze nu naar de slacht.

Waarom zouden ze naar de slacht gaan, Mekel heeft meer natuurgebieden in gebruik.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 06:42

Hadden ze daar laatst niet een muilezen of ezel tussen geplaatst, helemaal uit Spanje)? Niet dat dat helpt.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:10

AnnoNiemand schreef:
Hadden ze daar laatst niet een muilezen of ezel tussen geplaatst, helemaal uit Spanje)? Niet dat dat helpt.

Nee, dat was op de Veluwe ergens.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:34

pillow schreef:
Waarom zouden ze naar de slacht gaan, Mekel heeft meer natuurgebieden in gebruik.

Die suggestie geeft ie zelf

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:58

Wintu schreef:
pillow schreef:
Waarom zouden ze naar de slacht gaan, Mekel heeft meer natuurgebieden in gebruik.

Die suggestie geeft ie zelf

Naja, dan hebben ze in ieder geval een snelle dood…

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:02

Dat zal wel op gevoel spelen zijn. Met zulke uitspraak van merkel .
Maar idd beter dat dan verscheurd worden

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:06

DuoPenotti schreef:
Dat zal wel op gevoel spelen zijn. Met zulke uitspraak van merkel .
Maar idd beter dat dan verscheurd worden


Dat denk ik dus ook. Nou dan maar naar de slacht, das nog zieliger...

Waarom geen andere oplossing, er zijn zat andere opties. Wat een dierenvriend dit...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:29

Op Planken Wambuis zijn de Spaanse runderen nu ook weg volgens mij. Zag de laatste keer dat ik er liep geen sporen. De paarden die er normaal ook liepen stonden nu achter een (geen wolfwerend) hek. Natuurmonumenten is volgens mij ook nog zoekende hoe ze het sprookje levend kunnen houden, van wolf pakt grote grazers tot hoe houden we onze imagoschade zo beperkt mogelijk.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:06

Niet Natuurmonumenten, maar SBB heeft in Schoonloo/Grollo tientallen Galloways lopen. Hoop maar dat die of zeer weerbaar blijken te zijn of ook beschermd gaan worden. Vorige week liepen ze er nog.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:19

SBB is wel de vervelendste van het hele stel. Timmeren hier ook het hele bos dicht nu.
Hebben vorig jaar nieuwe begrazingsgebieden hier aangelegd met laag hekwerk :roll:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:25

Waar is dat? Het hoeft niet sec SBB te zijn. Op de Veluwe worden heel veel paden afgesloten door wat ze recreatieve zonering noemen en alles te maken heeft met kwetsbare en beschermde natuur waaronder de wolf. Dit is een plan van alle terreineigenaren samen.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:37

SusanH schreef:
Waar is dat? Het hoeft niet sec SBB te zijn. Op de Veluwe worden heel veel paden afgesloten door wat ze recreatieve zonering noemen en alles te maken heeft met kwetsbare en beschermde natuur waaronder de wolf. Dit is een plan van alle terreineigenaren samen.

Omgeving Vledder. Ze zijn daar een beetje wispelturig. Gaven ze eerst toestemming voor een mtb route door kwetsbaar gebied (zijn ze voor op de vingers getikt) gaan ze in hetzelfde gebied alles omgooien voor behoud van de kamsalamander, zaken die lijnrecht tegenover elkaar staan. En nu timmeren ze alle smalle toegangen dicht, zodat enkel nog wandelaars er langs kunnen en dan moet je ook niet al te fors wezen, anders pas je er niet tussendoor. Als je met ze om tafel gaat zitten weten ze eigenlijk niet waar ze toestemming voor hebben gegeven. Tis een blamage.
Maar goed, ze willen recreatie meer naar de randen van het DFW (welke ze nu dus ook dicht gooien) zodat het Minden recreatieluw wordt en meer natuur.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:39

Sanet schreef:


Valt me op uit die kaart dat NL en vlak over de grens in Belgie toch opvakkend veel aanvallen heeft als je het vergelijkt met ons omringende landen. Dat zet wel aan het denken.

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:01

Ik heb nog een andere vraag. Je hebt van die apparaatjes met zo'n hoog piepgeluid om honden op afstand te houden. Nu zat ik eraan te denken om die mee te nemen op bosrit voor het geval dat je wel zo'n wolf tegen komt. Zou dat helpen? Of kan zo'n hoog geluid de wolf juist triggeren? Honden druipen vaak wel af, maar zo'n wolf is toch anders :Y) benieuwd wat anderen hierover denken

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:05

TurboDi schreef:
Ik heb nog een andere vraag. Je hebt van die apparaatjes met zo'n hoog piepgeluid om honden op afstand te houden. Nu zat ik eraan te denken om die mee te nemen op bosrit voor het geval dat je wel zo'n wolf tegen komt. Zou dat helpen? Of kan zo'n hoog geluid de wolf juist triggeren? Honden druipen vaak wel af, maar zo'n wolf is toch anders :Y) benieuwd wat anderen hierover denken

Maar is dat voor je paard niet ook super irritant? Straks zet die het op een rennen, dat schiet ook niet op.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:06

Babootje schreef:
Sanet schreef:


Valt me op uit die kaart dat NL en vlak over de grens in Belgie toch opvakkend veel aanvallen heeft als je het vergelijkt met ons omringende landen. Dat zet wel aan het denken.

Hoe bedoel je dat?
In België net over de grens zit een roedel dat elk jaar jongen krijgt en waarvan er nu uit zwerven.
En rond Someren zit een vaste vee moordenaar al jaren alles te vermoorden.
In de hoop dat daar geen vrouwtje heen gaat.