Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:47

Gefeliciteerd met Stip! *\o/*

Ik heb met Dino gisteren voor het eerst aan de longe aangesprongen in galop. Gewoon alleen even aanspringen, 3 pasjes en weer terug. Galop met loswerken gaat hem steeds makkelijker af, dus ik dacht we proberen het gewoon eens. Ging best goed voor een eerste poging. :D
Doorgalopperen komt dan vanzelf wel een keer.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:32

Gefeliciteerd met stip **\O/** .

Wat fijn Mandarijn, klinkt weer als een leuke nieuwe stap!

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:39

Gefelciteerd met stip! Wat doet die dat braaf met de slingers om zijn lijf!

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:03

Thanx!


hiphorse schreef:
Gefelciteerd met stip! Wat doet die dat braaf met de slingers om zijn lijf!


Ja joh, daar heeft hij echt helemaal niks van. Hij vindt mij eerder irritant denk ik haha

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:35

Gefeliciteerd met en voor Stip! *\%/*

Hier vandaag voor de 2e keer erop gaan zitten. Eergisteren was ik gaan hangen en hij draaide nog niet met een oor, dus toen ben ik maar meteen gaan zitten :o
Voor nu alleen nog maar even gestapt. Ik wil volgende week ook met balkjes gaan longeren. Eens kijken wat hij daarmee doet.
Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 05:08

Super manonnevot!! Dat voelt zo gaaf he!!
Hier zelf in training. Na 2 flinke stap ritten afgelopen donderdag gedraaft aan longeerlijn. Linksom in 1x 2 rondjes met keurig tempo.en kon mee gaan in z'n beweging. Rechtsom bleek ook hij vast te zitten en zoeken naar evenwicht. We zijn rond gekomen maar vraag niet hoe haha. Heb van deze 10 minuten meer spierpijn dan van uur stappen haha. Dit wel op ons ervaren paard uiteraard.
Vanmiddag ga ik de eerste keer Gibbs voor de grote weidesleep zetten. Dat is behoorlijk werken dus hebben we afgelopen jaar niet gedaan (wel bandje). Hij wordt komende week 4 en inmiddels al bijna jaar regelmatig wat aan het doen dus verwachten dat hij het aan kan. Ik verwacht dat hij het fantastisch gaat vinden. Zijn eerste flinke trek klus

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:51

Ik kom mij hier ook melden, heb sinds woensdag een 3 jarige merrie (Cum Laude x Santaro). Ze kent nog helemaal niks, wel voetjes geven en meelopen maar nog helemaal blue verder.

Ik verwacht haar pas echt zadelmak te maken volgend jaar, wil eerst veel op de grond bevestigen. Ik heb haar gekocht als opvolger van mijn 20 jarige merrie waarbij zware atrose/kissing spines is geconstateerd, zij mag met pensioen wat rijden betreft.

Meet; Pien! :D

Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:31

@manonnevot leuk hoor! wat een puppie hoofdje nog hihi
Lijkt je sperriem nou wat strak te zitten? :o

@dierenfan benieuwd wat hij er van vindt. Het wordt al een sterke vent natuurlijk!

@wiwabalia welkom, wat een knapperd!
Komt ze uit de opfok?

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:25

Wat een knappe vos! <3

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:02

Leedebee schreef:
@manonnevot leuk hoor! wat een puppie hoofdje nog hihi
Lijkt je sperriem nou wat strak te zitten? :o

@dierenfan benieuwd wat hij er van vindt. Het wordt al een sterke vent natuurlijk!

@wiwabalia welkom, wat een knapperd!
Komt ze uit de opfok?


Dat dacht ik op de foto inderdaad ook te zien, maar ik denk dat hij zn mond half open doet. De neus en sperriem zitten allebei namelijk best wel los.

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:26

Een foto kan inderdaad vertekenen :o

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:43

Wat een leuk koppie heeft ie mannonevot. Heerlijk dat je er al op zit :D .

Welkom wiwabalia, leuk beestje.

Ben benieuwd dierenfan, klinkt als een leuke volgende stap.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:07

Gefeliciteerd wiwabalia!! Succes met de eerste stappen.

Hier zoooo trots!! Uiteraard mijn man laten starten want die kan veel meer aan en doorpakken mocht Gibbs schrikken. Hij is natuurlijk grondwerk gewend met bandje en enkel en dubbelspan maar zo'n weidesleep is veel meer lawaai en heel anders qua kracht moeten zetten. Echter net als met alles stond Gibbs op standje leuk en geweldig. Al heel vlot heb ik het over genomen. Natuurlijk hadden we wel wat strubbelingen zoals goed richting stal gaan maar even niet willen luisteren dat hij toch de andere kant op moest. Dan is het 800 kg puber haha. Eenmaal eerste spanning weg konden er ook nog kleine protest bokjes vanaf tegen de strengen die nu natuurlijk heel anders lopen langs z'n lijf plus heel veel spanning en kracht op. Echter in het geheel was het puur genieten voor ons allemaal. Ik zou zoooo graag weer volledig terug met paard gaan werken qua hooien enz. Wie weet ooit in de toekomst
Afbeelding

Hieronder is de weidesleep goed zichtbaar. Als mens trek je die niet voor je plezier en al zeker geen meters.
Afbeelding

Sato
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-10-21

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:31

Hier vandaag voor t eerst een drafje onder het zadel gedaan! Gaf geen kick wat een fijn beest is het toch

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:34

Wat leuk dierenfan! 800 kg schoon aan de haak is niet niets nee. Ik realiseer me wel dat ik echt 0 menkennis heb. Leuk om het dus te zien.

Wat leuk Wiwabalia, van harte met je aankoop!

Wat een prachtige voorpluk heeft je paard mannonevot

Ik heb besloten dat ik ga leren zelf de hoeven bij te houden. Ze had eigenlijk 2 weken geleden gemoeten, ze slijt iets scheef af. Maar goed, eigenlijk zou ze vorige week worden ingeslapen. Dat is van de baan. Gevolg is wel dat ze helemaal ruk op haar pootjes staat. Dus dit moet wel even aandacht goed krijgen de komende maanden. Ik vind hoeven gewoon erg lastig. Ik was enigszins wat geïrriteerd dat deze persoon zoveel op- en aanmerkingen had en veel verbeteringen opmerkte. Niet om de kritiek zelf, maar meer dat mijn eigen smid deze punten nooit benoemde. Terwijl ik hier wel soms om vraag. Maar goed, 1 ding tegelijk. Eerst maar eens zien wat de kliniek zegt komende week. Duimen jullie mee? O:)

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:59

Welkom wiwabalia, mooi paard heb je!

@dierenfan
Dat alles met het paard doen zoals hooien lijkt mij ook gaaf. Al is bas geen trekpaard en meer sportachtig gefokt. Maar als hij nog een soort van functioneel (behalve dan voor gewoon rijden) is zou wel leuk. :D

Jaimy_Liam

Berichten: 191
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 20:09

Leuk om te lezen van iedereen!! Goed bezig allemaal!

Liam heeft de laatste twee keer met het rijden een handje van om met het aanspringen in galop na 3/4 galopsprongen te bokken en valt meteen terug in draf. De laatste keer galop ging wel goed en toen zijn we ook meteen gestopt.
Vandaag weer gereden na een week rust, enkel stap en draf. Dit ging wel redelijk.


Advies gevraagd:
Liam is onder het zadel bijna niet gefocust op mij maar wel op alles wat er om hem heen gebeurd.
Zo lijkt het net alsof hij zijn kaken op elkaar zet en kijkt naar wat hij wil. Op dat moment vraag ik met mijn binnenhand en binnenbeen dat hij naar binnen kijkt, maar geeft hier vrijwel amper gehoor aan, ene moment wel, andere moment niet.
Ikzelf voel mij niet goed bij het idee 'naar binnen trekken', maar in sommige gevallen moet het wel, bij het maken van een volte, lijkt het net alsof hij last minute de verkeerde kant op te willen gaan en dus bijna in het draad van de bakrand komt..

What to do?

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:23

@dierenfan gaaf!

@SamanthaSato super leuk!

@Raineri hoeven zijn een vak apart, maar een beetje zelf bijvijlen en zo moet vadt re doen zijn. Het zou fijn zijn zls je eigen smid je dat kan leren.

@Jaimy_Liam de "aandacht" erbij houden is hier ook nog een dingetje... dit ga ik ook ff bespreken als ik les heb. Ik heb dus niet echt tips voor je :o

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:32

Vandaag niks gedaan.
Wel ff 2 zadels "gepast". Mijn eigen Wintec van mijn oude pony. Die lag voor geen meter en gaat ook nooit passen, want hij is ook wat te lang. Dus die gaat de verkoop in (mocht iemand interesse hebben, stuur maar een pb :D)

En een zadel van een stalgenoot. Haar pony (ook een welshcob) is een jaar ouder en heeft een andere vorm rug als die van mij. Dat zadel was weer van haar vorige pony. Deze leek wel een goede kanshebber, dus misschien neem ik die van haar over. Uiteraard moet er nog wel even een professioneel oog naar kijken, maar dat zou wel goed uitkomen als die past. Dan moet ik ook nog even kijken of ik er ook lekker op zit. Hebben jullie dat ook kunnen doen zonder zonder dat je op je paard zat?

Ook wel grappig dat het hem ook totaal niet boeide dat die zadels op en af gingen :D

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:14

Iedereen lekker bezig,mooie vorderingen alweer.
Ik ben beetje lang weg geweest om op iedereen te reageren.
Probeer het nu weer bij te houden :o

Ik had muis mee genomen naar waar ik les.
Hier om de hoek.
Ik had al vraag tekens bij hoe ik dingen aan moet pakken bij mijn andere merrie.
Maar dit was toch wel de druppel.
Hier ga ik dus nooit meer heen.
Ik rijd mijn muis om mijn manier!
Das met geduld en veel praten.
Langs enge obstakels moeten schoppen past niet in mijn beeld.
Eind van de les ging ze er nog niet langs,dus geen moer opgeschoten.
Ik stap af loop samen met muis langs de enge dingen blijf daar staan steek mijn beugels op en geef snoep.
Niks aan het handje.
Wat had ik een spijt dat ik haar zo aan moest pakken.
Mijn lieve muisje vond het gewoon eng allemaal.
Ik zei nog, ik had het zelf anders aan gepakt.
Ja maar ze zit gewoon te miepen hup in de hoefslag,elk rondje MOEST ik in de hoefslag.
Ik zou zelf dus gewoon 3e hoefslag beginnen en telkens een metertje pikken.
Als ze maar ontspannen bleef vond ik het belangrijkste.
Ik weet nog van vroeger als ik buiten ging rijden met mijn roosje die toen ook heel jong was,dat langs enge dingen schoppen gewoon niet werkt.
Stap af begeleid haar en stap weer op.
Maak er geen hijsa van.
Paar jaar later kon je je grootmoeder er op zetten zo braaf.
Dus rij om mijn manier,ben er handig genoeg voor.
Ik laat mij niet meer meeslepen in een manier die niet bij ons past.
Gelukkig is muisje erg vergevingsgezind.
En loopt ze weer op onze manier heerlijk relaxed en werklustig.
Galopje keurig aangesprongen beide
kanten.
20 juni komt haar zadel.
Deze heeft zijn beste tijd wel gehad,en ga er te ver in voor over zitten.
Zit in mijn hoofd dat ie te lang is en ik daardoor niet te veel achter in het zadel wil zitten.
Kan niet wachten!

Oja mijn man had een huisje gemaakt voor de waterpomp in de rijbak.
Heel stom volgens Muis.
Aan de longe luid snorkend
Paar keer aan de hand langsgelopen aan de hand stil gezet bij het huisje laten ruiken,zadeltje daar goed gelegd beugeltjes op maat,snoepie er in.
Op stappen en rijden maar niks aan her handje.
Ik bedoel maar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:04

Wat stom zeg, dat is inderdaad geen fijne manier! Als je bang bent voor iets en iemand gaat jou er naartoe duwen, dan ga je toch ook in de ankers... dat is zo'n ongelofelijke ouderwetse manier 8)7

Goed dat je naar jezelf luistert! Waarschijnlijk voelde Muis ook wel aan dat dit niet jouw idee was.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:09

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat dat een handige manier is om een paard wat te leren. Goed dat je naar jezelf hebt geluisterd.
Sorry heb niet goed bijgegelezen.
Even ego: vorige week even gezeten in stilstand, hoe pakken jullie t echte wegstappen aan??
Ik was met iemand samen maar volgens mij doen een aantal hier het ook helemaal alleen?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:16

Ja kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik mij mee liet slepen.
Ik stop ook met mijn andere merrie om daar te lessen.
Ik gebruikte het ook eigenlijk om ogen vanaf de grond te hebben,zeggen wat iemand fout doet maar geen oplossingen aan dragen.
Ben er klaar mee.
Had ik mijn ouwe juffie nog maar.
Die had echt zoveel verstand en oplossingen tips en tricks.
Dat zit er nog steeds bij mij ingebakken,en pluk ik nog steeds de vruchten van.
De dame die muis haar zadel maakt is er ook zo een.
Ze had ons met passen ook beetje les gegeven.
Zo fijn!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:21

Muze schreef:
Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat dat een handige manier is om een paard wat te leren. Goed dat je naar jezelf hebt geluisterd.
Sorry heb niet goed bijgegelezen.
Even ego: vorige week even gezeten in stilstand, hoe pakken jullie t echte wegstappen aan??
Ik was met iemand samen maar volgens mij doen een aantal hier het ook helemaal alleen?


Voor het eerst wegstappen heb je denk ik wel iemand vanaf de grond nodig.
Ik gaf been om in beweging te komen en stem stap,waarop de grond na 2 seconden ook de stap hulp geeft
Dat linkje leggen hebben ze in no time door.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:16

roosa schreef:
Ja kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik mij mee liet slepen.
Ik stop ook met mijn andere merrie om daar te lessen.
Ik gebruikte het ook eigenlijk om ogen vanaf de grond te hebben,zeggen wat iemand fout doet maar geen oplossingen aan dragen.
Ben er klaar mee.
Had ik mijn ouwe juffie nog maar.
Die had echt zoveel verstand en oplossingen tips en tricks.
Dat zit er nog steeds bij mij ingebakken,en pluk ik nog steeds de vruchten van.
De dame die muis haar zadel maakt is er ook zo een.
Ze had ons met passen ook beetje les gegeven.
Zo fijn!


En toch is die andere manier ook niet verkeerd omdat het niet jouw manier is.
Ik herinner mij mn BBQ-lessen. Zomers' op vrijdagavond tijdens mijn prive lessen ging precies op dat moment de BBQ aan en dat was natuurlijk reuze eng. De geur van vlees op de BBQ, gesis en rook.
Heeft echt wel even geduurd en toch heb ik er langs leren rijden. Op de hoefslag, schoudervoor of binnenwaarts, buitenteugel en binnenbeen eraan en vooral niet laten kijken. En uiteraard belonen als hij het goed deed. Het is een manier om te leren langs alle enge dingen te kunnen rijden omdat je soms niet de tijd kunt nemen om je paard eindeloos te laten kijken of af te stappen en met een snoepje braaf erlangs te krijgen. Bijvoorbeeld op buitenrit of tijdens een wedstrijd.
Ik kon hem op grotere wedstrijden overal langs obstakels, vlaggen, bloembakken, etc. rijden die hij niet eerder had gezien. Waar veel andere paarden op staakten. En daar heb ik best veel aan gehad.