Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:23

Ik dacht een mooie oplossing gevonden te hebben mocht ik tijdens een wandeling van te dichtbij benaderd worden, berenspray. Maar dat mag je hier niet in je bezit hebben. De enige berenspray die je hier kan kopen is om te kijken of je zeugen tochtig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:24

Maar als het waait en je waait in je eigen gezicht word je ook niet blij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:27

Zo ver was ik nog niet eens gekomen. Maar idd dan ben je niet blij nee :+

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:39

Wintu schreef:
pillow schreef:
Ik ga voor pijl en boog. Maakt geen lawaai zodat je paard schrikt en kan je mooi over je schouder meenemen.

Haha, die heb ik en ik kan nog schieten ook. Maar wat onherkenbare pijlen op de kop tikken...

De pijl kun je er toch weer uittrekken en meenemen. Dit in tegenstelling tot een kogel.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:40

ja recyclen is hoe het hoort tegenwoordig :j
Dus ook de pijlen :D

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:50

https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... apserveen/

verplaatsen, als hekken niet kunnen is dit een optie,

Citaat:
De Drentse wolvenconsulent Jaap Mekel begraast het gebied voor Natuurmonumenten; hij is de eigenaar van de pony’s.


lees dat de pony's niet snel genoeg leren, is dat stukje natuurlijke instikt niet verdwenen?

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:01

Fijn dat de wolfconsulent zn eigen dieren verplaatst. Kunnen ze aan onze ponys beginnen 10 km verderop :(

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:20

mce schreef:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... apserveen/

verplaatsen, als hekken niet kunnen is dit een optie,

Citaat:
De Drentse wolvenconsulent Jaap Mekel begraast het gebied voor Natuurmonumenten; hij is de eigenaar van de pony’s.


lees dat de pony's niet snel genoeg leren, is dat stukje natuurlijke instikt niet verdwenen?


Als wolven in het buitenland zelfs bizons en elanden tegen de grond werken, vraag ik me af wat een paard moet leren om een of meer wolven van zich af te houden..
Wat wolven ook doen is hun prooi uit putten door er lang achteraan te blijven rennen.
Een kudde ponies binnen een hek maakt geen schijn van kans toch?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:57

Zelfs in vrijheid maken paarden geen schijn van kans, net als reeën en herten.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:03

mce schreef:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... apserveen/

verplaatsen, als hekken niet kunnen is dit een optie,

Citaat:
De Drentse wolvenconsulent Jaap Mekel begraast het gebied voor Natuurmonumenten; hij is de eigenaar van de pony’s.
Dit is hier al uitgebreid besproken

lees dat de pony's niet snel genoeg leren, is dat stukje natuurlijke instikt niet verdwenen?

Dit is hier al uitgebreid gedeeld en besproken.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:19


Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:38

Mac schreef:
Zelfs in vrijheid maken paarden geen schijn van kans, net als reeën en herten.


In de vrijheid, en dus echt met wilde dieren, ben ik in die zin wel voorstander van “survival of the fittest”. Dat de zwakkere of zieke dieren gepakt worden en de rest kan vluchten. En zo’n groot roofdier dus 1 dier heeft om op te eten (en dat dus ook doet). Dat is denk ik wel een gezond systeem. Voorkomt ook over populatie enzo.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:38

pillow schreef:
mce schreef:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... apserveen/

verplaatsen, als hekken niet kunnen is dit een optie,

Citaat:
De Drentse wolvenconsulent Jaap Mekel begraast het gebied voor Natuurmonumenten; hij is de eigenaar van de pony’s.
Dit is hier al uitgebreid besproken

lees dat de pony's niet snel genoeg leren, is dat stukje natuurlijke instikt niet verdwenen?

Dit is hier al uitgebreid gedeeld en besproken.


grappig, stond vandaag op Horses en inmiddels op bokt met veel reacties
Laatst bijgewerkt door mce op 03-06-23 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:53

Sanet schreef:
Mac schreef:
Zelfs in vrijheid maken paarden geen schijn van kans, net als reeën en herten.


In de vrijheid, en dus echt met wilde dieren, ben ik in die zin wel voorstander van “survival of the fittest”. Dat de zwakkere of zieke dieren gepakt worden en de rest kan vluchten. En zo’n groot roofdier dus 1 dier heeft om op te eten (en dat dus ook doet). Dat is denk ik wel een gezond systeem. Voorkomt ook over populatie enzo.

Maar de zwakste zijn de veulens en hoogdrachtige merries.... Uiteindelijk krijg je dan de afwezigheid van alle prooidieren zoals in Siberië https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... lages.html

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:07

Wintu schreef:
pillow schreef:
Ik ga voor pijl en boog. Maakt geen lawaai zodat je paard schrikt en kan je mooi over je schouder meenemen.

Haha, die heb ik en ik kan nog schieten ook. Maar wat onherkenbare pijlen op de kop tikken...

Ik ook! Kunnen we samen jagen. ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:14

Ik vind het wel grappig die strijdbare berichtjes te lezen van amozones die fantaseren over gewapende confrontaties met wolven.
Ik wéét dat jullie het niet zo serieus menen, maar voor de lol, bedenk je dat er gevallen van jagers bekend zijn, die door wolven roedels zijn gedood, hoewel ze gewapend waren met geweren én vaak zelfs één of zelfs meerdere wolven geschoten hadden voor ze gedood werden...
De "Flight or Fight" reactie van apex predatoren betekent iha dat ze geweld kiezen.
In één geval werd de gedode , een zeer ervaren jager/trapper gevonden tussen 6 (!)dode wolven (Karl Lynn, 1923). Het doodschieten van zes wolven uit deze roedel schrikte de rest niet genoeg af om het hazepad te kiezen...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... th_America

Kortom, veel succes met rijzweepjes, bogen en katapults. .

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:16

-O- Hè weer een illusie armer… ;)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:18

Ja maar kuggur, wij hebben hier tegenwoordig, brave lieve schuwe wolven. :j
Die doen dat niet. 8-)

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:46

DuoPenotti schreef:
ja recyclen is hoe het hoort tegenwoordig :j
Dus ook de pijlen :D

Duurzaamheid voorop vanzelf :') :D

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:47

Jessix schreef:
Wintu schreef:

Haha, die heb ik en ik kan nog schieten ook. Maar wat onherkenbare pijlen op de kop tikken...

Ik ook! Kunnen we samen jagen. ;)

Robina Hoods :D

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:49

Kuggur schreef:
Ik vind het wel grappig die strijdbare berichtjes te lezen van amozones die fantaseren over gewapende confrontaties met wolven.
Ik wéét dat jullie het niet zo serieus menen, maar voor de lol, bedenk je dat er gevallen van jagers bekend zijn, die door wolven roedels zijn gedood, hoewel ze gewapend waren met geweren én vaak zelfs één of zelfs meerdere wolven geschoten hadden voor ze gedood werden...
De "Flight or Fight" reactie van apex predatoren betekent iha dat ze geweld kiezen.
In één geval werd de gedode , een zeer ervaren jager/trapper gevonden tussen 6 (!)dode wolven (Karl Lynn, 1923). Het doodschieten van zes wolven uit deze roedel schrikte de rest niet genoeg af om het hazepad te kiezen...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... th_America

Kortom, veel succes met rijzweepjes, bogen en katapults. .


Haha, ik denk ook dat ik eerder gillend in volle rengalop me uit de voeten maak :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:49

DuoPenotti schreef:
Ja maar kuggur, wij hebben hier tegenwoordig, brave lieve schuwe wolven. :j
Die doen dat niet. 8-)

Haha, inderdaad.

Máár om ook daar eens serieuzer op in te gaan dan je bedoeld had, je hebt wél een punt.

Dit soort dramatische gevallen zijn niet recent én zonder uitzondering in zeer dun/niet bevolkte gebieden.

Wat hebben de overlevende wolven geleerd van die confrontatie met Karl? Ja, ze hebben "gewonnen" maar tegen welke prijs? Wolven zijn intelligent; réken maar dat die dieren contact met mensen hierna zoveel mogelijk mijden, en dit óók an hun pups leren.

En wat je leert kun je ook afleren. Zoals je ziet aan recente gevallen van "probleem" beren en - wolven.
Is er voordeel te behalen aan niet meer zo schuw zijn, én geen negatieve consequenties... tadaaah.

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:24

Ymor schreef:
Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?

Ik ben niet zo zeer anti wolf . Maar Nederland is een te klein land om wolven te houden . Ik vind het jammer dat mensen dit niet willen zien

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:38

Hier in de buurt zit nu ook zo'n niet schuwe wolf die gewoon doodleuk met jou en je honden meeloopt. En dan op Facebook zoveel mensen die reageren en het super lijkt om hem ook een keer te zien, dat het zo mooi en bijznder is etc. Die zien het probleem en gevaar er niet van in. Hij is deze week sowieso al 2 keer gespot bij het losloopgebied, en bij een druk bezocht recreatie gebied.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:47

Belladonna1 schreef:
Ymor schreef:
Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?

Ik ben niet zo zeer anti wolf . Maar Nederland is een te klein land om wolven te houden . Ik vind het jammer dat mensen dit niet willen zien

waarom haal je nog een berichtje van 12-11-20 omhoog???