Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 56 van de 91 [ 2274 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59 ... 91  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

 
Profiel   

Iets moet gewoon bij je en het paard passen denk ik? Met voer dat oplossen is bijvoorbeeld absoluut niet mijn manier. En als ik dat bij Dravers doe koppelen die binnen 3 x dat ze snoep krijgen en sta je ik de hele dag te voeren :+

En toch heb ik vorig jaar een zeer koppig welsh cobxtinker veulen met voer geleerd te trailerladen. Elke keer als ik met die in de buurt van de trailer kwam ging er een anker uit. Ik werk veel meer met paarden die netjes reageren op druk i.p.v. de 'ezel stand' aanzetten :o . Dus toen gedacht: dit werkt niet, wat wel?

Ik denk dat je een goede ruiter/instructeur bent als je per combinatie kunt kijken wat past, en ook kan zeggen: dit is niet mijn manier, zoek een andere instructeur?


Over de focus erbij houden/sterk worden in de kaak, eerlijk, ik werk liever 5 minuten met een paard waarin ik dus wel korte ophoudingen maak en dus inwerk, dan dat ik 20 min twijfel/ half inwerk. Dan maar paar keer kort duidelijk maken wat ik wil.

Heb ik met mijn Fjord ook gehad met longeren, die sloeg de andere kant op/ging erin hangen. Dat doen we dus niet, dan werk ik in. Maar als ik eerlijk was ging ik gewoon te lang door, ze was het zat en pas 3, eigen schuld/dat probleem was ik zelf aan het maken :o

Maar het mooiste is als je natuurlijk kunt stoppen voor het focusverlies? Of is t al vanaf t begin?

De rest heb ik allemaal bijgelezen, leuke updates :D Inspireert ook weer, dan denk ik ohja ik kan ook wel eens de bak slepen met mijn pony :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 11:23 



 
Profiel   

Ik begrijp wat jullie bedoelen,en even doorpakken is ook niks mis mee.
Hup kom op mag ook best.
Maar als het na een half uur nog niet werkt,en het andere werkt wel.
Kies ik liever voor de zachte hand.
Dat is ook een leer proces.
Beestje is niks gewend heeft nog niet veel gezien.
Is gewoon echt bang.
Ik vind dat niet eerlijk.
Ze mag rustig leren.
Ik heb geen haast,en al moet ik 60x afstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 11:55 



 
Profiel   

En mijn paarden krijgen allemaal een beloning na het werk.
Ik pik alleen het enge plekje uit om het te geven.
Tis niet dat ik de heledag met een voer emmer sta te rammelen :D

Muis is ook heel ontvankelijk voor complimenten.
Gaan die oortjes er op en doet ze nog beter haar best.
En schrikt zich de plris als je boos op haar bent of als ze iets doet wat niet mag.
Met grote schrik oogjes je dan aan staan kijken
Luistert ook echt heel goed op stem.
Muis moet met zachte hand behandeld worden.
Net zoals mijn oude roosje.
Waar ik op buitenrit wel 60x voor ben afgestapt omdat ze niet over de spoorbaan durfde.
De 61x deed ze het zelf.(bijwijs van spreken want heb ze niet geteld)

Mijn andere merrie is oostindisch doof,en banjerd door alle stemhulpen heen.
O zei je wat.
Lompe knurft heeeeeel ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:00 



 
Profiel   

@jaimy heb je les? Anders zou dat zeker handig zijn. Vanachter een scherm is het lastig zeggen wat er mis gaat. Paard is ook nog jong natuurlijk, misschien begrijpt ie je vraag niet of iets anders. Lastig zo te zeggen vind ik.

@leedebee wat fijn dat het opleggen van zadels geen probleem was. Altijd fijn die nuchterheid.

@roosa wat balen dat je op zo'n manier les krijgt die niet bij je past. Ik snap je, mijne heeft wel een vorm van druk nodig maar als je haar richting het enge zou 'trappen' dan krijg je echt het tegenovergestelde. Ik doe veel op gevoel gebruik ook wel druk maar ook voerbeloningen. Mijn paard moet je echt niet op zo'n manier benaderen iig, die gaat zich tegen je keren, en dat wil je niet met een lusitano :+ . Verder goed dat je je gevoel volgt hoor, vaak weet je zelf wel welke manier wel en niet past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 13:14 



 
Profiel   

Wat balen dat het zo verlopen is roosa!
Een lesmethode moet echt bij zowel jezelf als bij je paard passen inderdaad. Er is naar mijn mening geen kant en klare methode die voor ieder paard werkt.
Ik ben ook niet van de harde hand en ze er maar "doorheen schoppen", maar ook weer niet van de fluwelen handschoentjes en koetsjiekoetsjie. Noem het een grijs middengebied. :+
Wat bij Dino goed werkt is naar het enge ding toe gaan om te kijken (als de mogelijkheid er is, zo niet dan geef ik hem een nadenk oefening zodat hij ook daarmee bezig moet), meestal raakt ie het dan even aan en daarna is het over. Maar hij is ook heel nieuwsgierig, dus dat wint het vaak al van het enge (ook als ie los loopt in de bak of in de wei, meneer is de eerste die ergens op af gaat om te kijken :') ). Als hij twijfelt kun je hem heel makkelijk overtuigen met een "kom op" stemhulp.

Van de week was ik grondwerk met hem aan het doen, toen er ineens enorm laag zo'n oud legervliegtuig over vloog met allemaal lawaai. Ik dacht nu gaan we het krijgen, hij kwam recht over de bak := maar hij gaf geen kick. <3 Vliegtuigproof, check. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 15:14 



 
Profiel   

Dat is het denk ik ook, per combinatie de juiste aanpak zien te vinden. Als instructrice zijnde zou je dan goed in moeten kunnen schatten of het echt angst is of gewoon gemuts.

@Mandarijn haha vliegtuig proof is altijd handig :')


Mijn vraag nog even een keer omdat ik wel heel benieuwd ben hoe dat werkt :o
Konden jullie je zadel ook (voor je eigen zit) passen zonder op je paard te hoeven zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:41 



 
Profiel   

Ik heb mijn zadel niet gepast voor mezelf nee. Laatst toevallig wel een les op een mechanisch paard gehad met dat zadel, maar verder vooral gebaseerd op ervaring met dit merk zadel in het verleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:01 



 
Profiel   

Als je hem over een bokje legt,of iets anders ronds kan je wel zadels voelen hoe ze zitten toch.
Ik ging meestal ook in een ruitersport winkel ff zitten welke ik lekker vond zitten.
Om een beetje idee te krijgen wat ik wel of niet fijn vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:11 



 
Profiel   

Ja idd, even ergens overheen leggen is ook wel een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:25 



 
Profiel   

Gisteren onverwachts 2 span gereden. Er zou iemand komen kennismaken als hulpkoetsier voor bij mij mee met enkelspan maar die meldde zich ziek. Omdat de mannen vanmiddag met het 2 span hooi binnen willen halen hebben we ze maar zo mee gepakt. Dit keer omgedraaid omdat Gibbs zichzelf op rechts aan het vast lopen was. Voor Gibbs was dit een hele goede zet. Hij liep keurig recht en kwam ook heel goed de bochten door. Nu hebben we daar natuurlijk de laatste weken ook al lekker aan gewerkt. Robin vond het lastiger om nu aan de binnenkant te lopen. Voorlopig laten we ze even zo staan.
Ik moet vanmiddag helaas werken maar ga proberen nog vrij te krijgen. Hooien met paard en wagen dat wil ik niet missen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 05:57 



 
Profiel   

Zoooo 2 filmpjes van het hooien. Gelukkig vrij gekregen.
Het laden
https://youtu.be/QXr3LrhAUKE

De rit terug
https://youtube.com/shorts/CHVNCN1-6YI?feature=share

De gas werkt fantastisch de rem wat minder haha. Verder alles met tractor gedaan en Gibbs stond elke keer te hinniken als een idioot als we weg gingen. Hij wou zoooo graag nog eens maar 1 ronde vonden wij meer dan voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:34 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk dit! Zit helemaal te genieten van de filmpjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:44 



 
Profiel   

Wat tof om te zien zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:05 



 
Profiel   

Wat gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 05:47 



 
Profiel   

Kijk die werken voor hun eigen kostje. <3
Super gaaf zeg!
Prachtig om te zien altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 06:15 



 
Profiel   

Wat gaaf zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 06:21 



 
Profiel   

Wat super gaaf zeg! Doen jullie dit ieder jaar?

Ik heb mijn handen hier vol aan mijn 3 jarige merrie.. kent erg weinig. Voetjes optillen kent ze amper en meelopen is ook een dingetje. Gister voor de 2de keer op de poetsplaats gestaan, veel beloond en bezig geweest met voeten optillen, ze had het wel gigantisch snel door.

Komt allemaal goed maar zit nog meer werk in dan ik had gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:07 



 
Profiel   

Ik ben zondagavond naar het bos geweest met een stalgenootje. Hij was zo braaf! <3
Was de eerste keer weer naar buiten sinds we hier staan (eind januari verhuisd, maar kwam er steeds niet van), op de vorige stal was hij buiten ook braaf dus ik had ook niet echt problemen verwacht.
Heerlijk een uurtje gewandeld. <3

Als je naar rechts swipet staat er ook een filmpje, hij rook allemaal gekke luchtjes in het bos. :))


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:20 



 
Profiel   

Wat een knapperd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:15 



 
Profiel   

@dierenfan wat gaaf!

@wiwabalia toen ik bas kreeg kon ik niet eens in de buurt komen :+ maar alle tijd en werk die je in een paard stopt wat echt niks kent is het echt waard!

@mandrijn heerlijk als ze zo braaf zijn buiten!

Met bas laatst weer met het zadel geoefend, hij doet het ect onwijs goed! Ja ik weet doe niet alles volgens het boekje op het filmpje. Volgende keer sowieso een cap op. Soms doe ik dingen spontaan omdat het op dat moment goed en vertrouwd voelt.
https://youtu.be/URHVqwynRXo

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:27 



 
Profiel   

@hiphorse; weet ik, maar wel vervelend als je op stal aangekeken word met “wat heb jij nou weer gekocht voor dramabeest”. Arme paard kn er ook niks aan doen, is gewoon niks gewend.

Give us some time. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:29 



 
Profiel   

Mensen onderschatten vaak heel erg wat een paard eigenlijk allemaal niet al vanzelf kent, merk ik hier in de omgeving ook. Heb al meerdere mensen moeten uitleggen dat er geen compleet softwarepakket "omgaan met mensen" of "hoe ben ik een voorbeeldig rijpaard" op geïnstalleerd wordt bij de geboorte. :')

Gewoon niks van aantrekken en lekker de tijd nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:41 



 
Profiel   

Wiwabalia schreef
Wat super gaaf zeg! Doen jullie dit ieder jaar?

Ik heb mijn handen hier vol aan mijn 3 jarige merrie.. kent erg weinig. Voetjes optillen kent ze amper en meelopen is ook een dingetje. Gister voor de 2de keer op de poetsplaats gestaan, veel beloond en bezig geweest met voeten optillen, ze had het wel gigantisch snel door.

Komt allemaal goed maar zit nog meer werk in dan ik had gedacht.


Dat is de bedoeling. Dadelijk ook het stro. 2de keer hooi wordt kuil dus dit jaar 1x hooien. Het ligt wel beetje aan de tijd en het weer. Nu konden we het goed plannen maar totaal moesten er 240 balen naar huis. Door 1x met de paarden te gaan duurt het gelijk stuk langer maar zoveel leuker!

Houd moed hoor. Gibbs de lichtste van deze 2 stond vorig jaar om deze tijd nog groen in het natuurgebied en wou geen voet fatsoenlijk geven. Zie wat we nu al uitspoken. Al is er natuurlijk verschil tussen kiud en warmbloed.

Onze oudste blokkeerde even vanwege het gewicht toen ze eerste keer in beweging moesten komen. Gibbs trok letterlijk hem mee zo van kom op de baas zegt het dus het kan! En hup daar gingen ze. Zo gaaf om dat te zien! Hij is stukken nuchterder dan de oudste. Hoewel ik zelf nu op de oudste terug leer paardrijden want dan is hij toch makkelijker. Zo hebben ze allemaal wat

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:25 



 
Profiel   

@Mandarijn wat super braaf, hij lijkt er ook echt lol in te hebben.

@hipohorse herkenbaar haha! Voor dit soort dingen zou ik niet op het idee komen om een cap op te zetten. Wel als ik er echt op zou gaan zitten.

@wiwabalia niks van aantrekken hoor, komt heus wel goed! Er komt zoveel op haar af (en ook op jou) dat ze ook ff moet landen. Jullie moeten elkaar ook nog leren kennen.
Neem je tijd. Je hebt toch nog 25 jaar te gaan haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:03 



 
Profiel   

Gaaf hoor hiphorse dat Bas dat allemaal zo toe laat!

Mandarijn..kunnen ze ook cdrom toevoegen met hoe hou ik mijn inloopstal schoon? Haha nog nooit zo'n viespeuk als Gibbs gehad. Zodra hij de stal in kan (sluiten die in deze maanden bewust af tenzij zeer warm of heel heftig weer) moet hij z'n behoefte doen. Hij ziet er in de winter dus ook afschuwelijk goor uit omdat hij altijd in z'n ontlasting ligt. Dit terwijl ze vrij in en uit kunnen. De smeerkees!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 56 van de 91 [ 2274 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59 ... 91  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen