Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 398 van de 460 [ 11489 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401 ... 460  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Het tij keren, kan dat?

 
Profiel   

Over oog voor detail, ik loop net langs een van de hooiweilanden, ja de boer gaat echt komen deze week, en ik zie gele bloemetjes. Nee toch? Ik ruk wat van die planten eruit, kijken op internet, pfff, gelukkig geen Jacobskruid.

Maar nu kwam ik ook overal in het land zwarte zaadhulsjes tegen, niet zijnde brem. Ik heb het gevoel dat het iets is als lathyrus/erwt achtig. Maar ik heb altijd geleerd, zwart=giftig, dus ik ben benieuwd of jullie weten wat ik bedoel, jullie hadden van die handige apps om planten te herkennen. Ik kan het op internet niet vinden.

Het heeft hoekige stelen
De zijstelen met blaadjes eraan, staan oneven.
Ieder zijsteeltje heeft 8 tot 10 gepaarde blaadjes.
Aan het eind van ieder steeltje zit een krullend uiteinde zoals klimplanten wel hebben zoals een druif/erwt.
In ieder okseltje van een zijsteel zit een zwarte slanke peul.

Wie o wie heeft het verlossende antwoord

Het bloeit nu niet, maar ik heb instinctief het gevoel dat het roze/lila bloemetjes zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:26 



 
Profiel   

Heb je geen foto? Ik denk winde, is geloof ik niet heel giftig. Die gele bloemen is dat geen koolzaad? Bloeit hier nu ook veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:28 



 
Profiel   

Tinka schreef
Heb je geen foto? Ik denk winde, is geloof ik niet heel giftig. Die gele bloemen is dat geen koolzaad? Bloeit hier nu ook veel.


Ik kan wel een foto maken. Ga ik straks even doen. Ik zoek naarstig verder ondertussen.

Koolzaad is het niet, dat gele. lijkt meer op jeneverbes bij wijze van spreken. Ook daar kan ik een foto van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:31 



 
Profiel   

Die plantjes met die peultjes, is dat geen wikke soort? Die zwarte zaadhulsjes, hoe zien die eruit? Als het een soort bolletjes zijn, is het dan niet van boterbloemen?

https://temperate.theferns.info/plant/Vicia+narbonensis komt in me op...


Laatst bijgewerkt door Jet op 05-06-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:33 



 
Profiel   

Jet schreef
Die plantjes met die peultjes, is dat geen wikke soort? Die zwarte zaadhulsjes, hoe zien die eruit? Als het een soort bolletjes zijn, is het dan niet van boterbloemen?


HA, Jet! Wikke inderdaad. Voederwikke. Ik ben nu aan het zoeken of het giftig is. We hebben ook wel boterbloemen, die zijn het weer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:35 



 
Profiel   

Nee geen voederwikke, damn. Die hebben behaarde peulen. Deze zijn kaal. Maar het is wel een wikke. Maar wikken en wegen welke wikke heb ikke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:38 



 
Profiel   

Ik had mijn post nog even aangepast... https://flora.org.il/en/plants/vicnar/ , hier zie je er meer foto's van.

En heir staat bij dat het niet speciaal giftig is: https://maltawildplants.com/FABC/Vicia_narbonensis.php .


Laatst bijgewerkt door Jet op 05-06-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:42 



 
Profiel   

Al determinerend kom ik op akkerwikke of vergeten wikke. Kale peul, zwarte zaden. Maar nu moet ik nog vinden of het giftig is. Maar dat lees ik (Gelukkig) nergens. Ik heb op bokt wel oude topics gevonden, maar ook daar lees ik niet wat ik zoek. Maar op jouw (aanvullende) link Jet, lees ik dat het door mensen gegeten kan worden. Dat is in ieder geval iets. Op lijsten met giftig voor paarden kom ik het niet tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:45 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat het giftig is hoor. Maar als het je lukt om foto's te maken kunnen we nog beter meedenken met je.
Misschien interessant: https://www.academia.edu/66282899/The_t ... in_legumes .


Laatst bijgewerkt door Jet op 05-06-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:50 



 
Profiel   

@Tinka (en anderen)

De gele bloemen zijn deze: https://nl.freepik.com/premium-photo/wi ... 455184.htm

Maar als ik zoek op agrimonia eupatoria dan krijg ik helemaal niet de bloem op de foto.

Ik ga van de zwarte nog foto's maken.

EDIT VOOR JET: ik denk ook niet dat hij giftig is die zwarte peul, dan had hij wel omhoog gekomen in lijsten. Ik ga er nu foto's van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:51 



 
Profiel   

Is dat gele geen Sint Janskruid? https://wimvanderneut.wordpress.com/st- ... hypericum/ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:59 



 
Profiel   

Dit is de gele plant, duidelijk geen jacobskruid.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

En het lijkt idd heel veel op st Janskruid. Daarvan lees ik wel dat het giftig is!!!! Weet iemand daar iets van af?

En dit is alles wat ik heb van de peultjesplant of wel vergeten wikke:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:01 



 
Profiel   

https://www.wildflowersprovence.fr/plan ... erforatum/ , deze wordt wel medicinaal ingezet, maar of het in grote hoeveelheden giftig is? Dat is een goede vraag!

Hier staat wel dat St. Janskruid giftig is, gedroogd 20% minder... https://natuurlijkpaarden.nl/giftige-kr ... herkennen/ . Maar 20% van hoeveel??? Staat er erg veel van? Is het al eerder gemaaid voor jouw paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:07 



 
Profiel   

Ik las idd zojuist net als jij dat st janskruid in massageolie wordt gebruikt om de huid te verwarmen. En ook dat het geschikt is voor depressies.

Maar ik las ook dat het giftig is qua zonverbrandingsgevoeligheidveroorzaker: https://horsetags.be/is-het-nu-jakobskr ... ruiskruid/

Gelukkig helpt het dan wel weer om heksen af te weren, altijd fijn! https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-janskruid

En hier staat dat st janskruid giftig is voor paarden, maar staat er st jacobskruid afgebeeld. zucht. https://www.voervergelijk.nl/giftige-pl ... -janskruid

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:15 



 
Profiel   

Jet schreef
https://www.wildflowersprovence.fr/plan ... erforatum/ , deze wordt wel medicinaal ingezet, maar of het in grote hoeveelheden giftig is? Dat is een goede vraag!

Hier staat wel dat St. Janskruid giftig is, gedroogd 20% minder... https://natuurlijkpaarden.nl/giftige-kr ... herkennen/ . Maar 20% van hoeveel??? Staat er erg veel van? Is het al eerder gemaaid voor jouw paarden?


Ik heb deze (of de edit) gemist.

Dit is een belangrijke opmerking van je, Jet, die onderste. Ja, het is vorig jaar ook al gemaaid voor de paarden. Ik meen me nu ook te herinneren dat ik peultjes heb gezien. En deze gele st jansbloemen zullen er ook al wel gestaan hebben. Mijn paarden hebben geen verbrandde blaren op hun neuzen en van de peultjes hebben ze kennelijk ook geen last gehad. Of er op lange termijn iets fout kan gaan, weet ik niet natuurlijk.

Ik ga straks een 'trek'tocht maken. Dan trek ik toch maar al die gele st janskruidjes eruit.

EDIT OP JET, als ik die link volg, kan ik mijn hele weiland geloof ik wel op de schop doen. Ik heb veel van die planten. Pfff. O en nog meer EDIT JET, die link over st janskruid, zegt juist dat het wordt gebruikt TEGEN zonnebrand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:19 



 
Profiel   

Kijk, zo samen komen we een heel eind! Ja, dat is met heel veel medicinaal gebruikte planten. In kleine hoeveelheden werkt het tegen dat wat het in grote hoeveelheden veroorzaakt.

Ik denk dat als ze er afgelopen winter niet ziek van zijn geworden, dat het met veel planten wel meevalt qua giftigheid, hoewel daar natuurlijk door stapeling wel een aantal uitzonderingen op zijn zoals Jacobskruiskruid en aanverwanten.

Sint Janskruid is sowieso geen kruiskruid, maar hoort bij een andere familie, dus die werking is echt anders op een ( paarden-)lichaam.

Waar je echt voor moet oppassen is Herfsttijloos, dat lijkt erg op Krokussen. Dat is zowel gedroogd als op het land zwaar giftig en geeft ook snel verschijnselen. Dat komt in Frankrijk regelmatig voor, dus daar zou ik echt even goed op googelen. https://www.google.nl/search?q=herfstti ... s-wiz-serp .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:46 



 
Profiel   

Jet schreef
Kijk, zo samen komen we een heel eind! Ja, dat is met heel veel medicinaal gebruikte planten. In kleine hoeveelheden werkt het tegen dat wat het in grote hoeveelheden veroorzaakt.

Ik denk dat als ze er afgelopen winter niet ziek van zijn geworden, dat het met veel planten wel meevalt qua giftigheid, hoewel daar natuurlijk door stapeling wel een aantal uitzonderingen op zijn zoals Jacobskruiskruid en aanverwanten.

Sint Janskruid is sowieso geen kruiskruid, maar hoort bij een andere familie, dus die werking is echt anders op een ( paarden-)lichaam.

Waar je echt voor moet oppassen is Herfsttijloos, dat lijkt erg op Krokussen. Dat is zowel gedroogd als op het land zwaar giftig en geeft ook snel verschijnselen. Dat komt in Frankrijk regelmatig voor, dus daar zou ik echt even goed op googelen. https://www.google.nl/search?q=herfstti ... s-wiz-serp .


Dank voor je tips. Herfststijloos of herfstcrocus ken ik wel, maar nog niet in ons weiland of omgeving gezien. Wat zijn er eigenlijk erg veel dingen giftig zeg.

EDIT, eigenlijk zouden we de paarden helemaal geen hooi moeten voeren. De meeste verse planten weten ze instinctief wel dat ze het niet of wel moeten eten, het probleem doet zich voornamelijk voor bij hooi als deze planten gedroogd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:00 



 
Profiel   

Aan de ene kant snap ik je, maar aan de andere kant is dat in Nederland niet altijd te doen. Heel veel gras is koeiengras hier ( eigenlijk is dat voor koeien al te rijk) en dat is voor veel paarden vaak te rijk. Dan is droog hooi soms de enige oplossing, onverpakt goed gedroogd hooi. Zelfs dan moet je hier nog goed opletten op de suikers en eiwitten. Ik denk dat bij jullie in Frankrijk over het algemeen het gras ( wat) armer is qua bemesting maar wel rijker aan variatie, waardoor het voor veel paarden juist weer beter is.

En onze gedomesticeerde paarden herkennen helaas niet altijd giftige planten, zeker als ze weer juist op schraler land staan. Jacobskruiskruid, taxus, buxus, heermoes, nachtschade bijvoorbeeld, er zijn ieder jaar wel paarden die er aan overlijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:39 



 
Profiel   

Jet schreef
Aan de ene kant snap ik je, maar aan de andere kant is dat in Nederland niet altijd te doen. Heel veel gras is koeiengras hier ( eigenlijk is dat voor koeien al te rijk) en dat is voor veel paarden vaak te rijk. Dan is droog hooi soms de enige oplossing, onverpakt goed gedroogd hooi. Zelfs dan moet je hier nog goed opletten op de suikers en eiwitten. Ik denk dat bij jullie in Frankrijk over het algemeen het gras ( wat) armer is qua bemesting maar wel rijker aan variatie, waardoor het voor veel paarden juist weer beter is.

En onze gedomesticeerde paarden herkennen helaas niet altijd giftige planten, zeker als ze weer juist op schraler land staan. Jacobskruiskruid, taxus, buxus, heermoes, nachtschade bijvoorbeeld, er zijn ieder jaar wel paarden die er aan overlijden...


Ik denk dat je de spijker op de kop slaat, Jet. In Frankrijk is het sowieso anders. De paarden zijn ook een stuk minder gedomesticeerd lijkt het wel. Callas is pas 1 generatie in Frankrijk en waar ze vandaan kwam was iets van een paarhonderd hectare waar kuddes liepen. Dat geld ook voor Prisca, zij komt uit een kudde die in de bergen liep voor vleesfok. Ik denk dat Quarbonne nog het meest geciviliseerde paardje is, op een manege altijd geweest. De rassen die ik heb, lijken ook natuurlijker dan een Engelse volbloed bijvoorbeeld.

Dan zijn onze weilanden al in geen 15 jaar of langer bewerkt en daardoor verwilderd. Ook het feit dat ze op een helling liggen, werkt mooi mee aan het niet kunnen hebben van een vette wei. Bemesten is alleen hun eigen mest dat we slepen. En we rouleren dan met een schema ivm wormen. De planten die er groeien kunnen wel giftig zijn, er is zo'n enorme variƫteit, maar er is ook voldoende waardoor ze niet hoeven te knagen aan dingen die giftig zijn (zoals acacia waar we het laatst over hadden). Dat neemt niet weg dat als ik weet dat het giftig is, het wel weghaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:56 



 
Profiel   

Helemaal met je eens hoor Monique!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:44 



 
Profiel   

Jet schreef
Helemaal met je eens hoor Monique!


Als ik lees wat er allemaal giftig is, word ik helemaal naar. Klaprozen ook. Die hebben wij ook staan. Het zou erop neerkomen dat ik zo ongeveer alles wat een bloemetje heeft, moet wegtrekken. Mwah. We denken er sowieso aan om een groot stuk deze herfst met paardenweilandmelange te laten inzaaien, dan ondervang ik een heel eind dat er groeit wat niet gezond is.

Nog eens heel wat anders, door de lange vochtigheid en ineens de hitte, hebben we een explosie van allerlei insecten. De vliegjes, knuten, dazen (nog niet eerder gehad hier), paardenhorzels, heul grote dazen andere dan de kleintjes en gewone vliegen, zijn bizar. Dus vliegenmaskers op, sprayen, maar er is niet tegenaan te sprayen. Het helpt een uurtje en dan is het weer K*. De paarden komen daarom zo ongeveer iedere twee uur schuilen op het plateau voor de boxen. Zelfs nu al toen we ontbeten (buiten) stonden ze er al. Dus dat was om 8.00-8.30. We hebben gisteren een ventilator neergezet (waar ze niet bij kunnen natuurlijk) in de hoop dat ze erbij gaan staan om de vliegen geen kans te geven. We hebben bijv in het verleden wel gezien dat ze in het Nederland op een bepaalde tochtplek van twee 'tunnels' gingen staan. Dat deden ze volgens mij ook tegen de vliegen. Prisca is nu wel aan gewend aan de herrie van die ventilator, Callas vindt het nog steeds spannend als we hem aanzetten. Poupette komt niet in de buurt en Quarbonne interesseert het niet. Maar vanmorgen zag ik dan wel dat Prisca na de eerste ophef van het aanzetten toch meer in de buurt ging staan. Ben heel benieuwd of dit experiment lukt. Of ze gaan begrijpen dat ervoor staan, minder vliegen betekent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:01 



 
Profiel   

Die explosie van vliegen hebben wij inderdaad ook. Smeren en sprayen helpt niet voldoende. Het is echt bizar en iedereen heeft er enorme jeuk van.

Wat betreft de plantjes, tja. Hier ook genoeg giftigs maar ik ga het er niet tussenuit halen. Ik heb land in natuurgebied dus het wordt ook niet gewaardeerd als ik er van alles uit ga halen. Ik zie dat ze er heel selectief tussendoor eten dus ik maak me er niet druk om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:37 



 
Profiel   

JudithO schreef
Die explosie van vliegen hebben wij inderdaad ook. Smeren en sprayen helpt niet voldoende. Het is echt bizar en iedereen heeft er enorme jeuk van.

Wat betreft de plantjes, tja. Hier ook genoeg giftigs maar ik ga het er niet tussenuit halen. Ik heb land in natuurgebied dus het wordt ook niet gewaardeerd als ik er van alles uit ga halen. Ik zie dat ze er heel selectief tussendoor eten dus ik maak me er niet druk om.


De explosie van insecten is echt enorm. Die twee factoren, heel lang door de regen niet kunnen vliegen, nu regen weg, door de hitte komen alle eitjes uit, en hoppa je loopt soms door wolken van vliegjes die opstijgen uit het gras. We hebben zelf nog geen last van enige stekebeest, maar ik zie bij vooral Prisca wel grote bulten van dazen. Arm dier. Zij komt ook telkens als eerste naar de schaduw van de boxen. Ik denk omdat zij intern niet lekker in elkaar zit, ook haar bloed niet is zoals het hoort en dus ze extra lekker is, boven de drie andere.

Ik denk dat het bij ons ook niet zo'n probleem is wat ik nu nog aan giftige plantjes zie staan, die klaprozen, die wikke en dat janskruid zie ik wel. Die wikke is niet weg te halen, veel en je ziet het niet als het niet bloeit, tussen het hoge gras. Dat gele Janskruid trek ik nu wel weg op mijn 'trek'tochten. Maar gelukkig is het niet overdreven veel. Mijn bezorgdheid dat het jakobskruid was, is gelukkig onterecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:06 



 
Profiel   

Ach Monique, er is bij jullie voldoende gras om te eten waardoor ze die giftige planten niet aan zullen raken. En veel giftigs is na het hooien niet meer giftig, dus ook dan valt het vast wel mee bij jullie.

Is er van Prisca al eens uitgebreid bloedbeeld bepaald? Echt uitgebreid, niet alleen de standaard dingen? Daar kan je vaak wel zien wat ze aan tekorten of overschotten hebben, misschien kan je daar iets mee met aanvullende voeding voor haar.

En heel veel steekbeesten: Hier valt het momenteel nog mee, maar we zitten op de open vlakte en nu is het dan 17 graden, maar de meeste tijd is het hier koeler geweest en er staat een flinke noorden wind. Mijn ervaring is wel dat smeren en insprayen maar kort helpen, zeker op vachten, eczeemdekens is eigenlijk het enige dat nog wat helpt.
Maar jouw ventilator lijkt me ook wel wat, ze wennen er vast wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:38 



 
Profiel   

Jet schreef
Ach Monique, er is bij jullie voldoende gras om te eten waardoor ze die giftige planten niet aan zullen raken. En veel giftigs is na het hooien niet meer giftig, dus ook dan valt het vast wel mee bij jullie.

Is er van Prisca al eens uitgebreid bloedbeeld bepaald? Echt uitgebreid, niet alleen de standaard dingen? Daar kan je vaak wel zien wat ze aan tekorten of overschotten hebben, misschien kan je daar iets mee met aanvullende voeding voor haar.

En heel veel steekbeesten: Hier valt het momenteel nog mee, maar we zitten op de open vlakte en nu is het dan 17 graden, maar de meeste tijd is het hier koeler geweest en er staat een flinke noorden wind. Mijn ervaring is wel dat smeren en insprayen maar kort helpen, zeker op vachten, eczeemdekens is eigenlijk het enige dat nog wat helpt.
Maar jouw ventilator lijkt me ook wel wat, ze wennen er vast wel aan.


Ventilator experiment lijkt te werken. Vanmorgen stonden de twee grote dames er pal voor.

Ik heb Prisca verder niet laten onderzoeken. Ik ben nu aan het denken of ik toch een kuur van 1000 euro omeprazol ga geven.

De giftige plantjes, het zal idd wel loslopen, vooral omdat er vorig jaar ook hooi vanaf is gekomen waar niemand ziek van is geworden.

Overigens heeft de buurman gisteren zijn aanliggende velden gemaaid, maar niet de onze... Nu schijnt er morgen noodweer aan te komen, dus misschien dacht hij het dan allemaal niet op tijd gekeerd, gedroogd en gebaald te krijgen. We wachten weer verder af.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 13:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 398 van de 460 [ 11489 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401 ... 460  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen