Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 07:57

Alleen die ik in zit update niet meer.
Zie ze op de bij12 lijst staan maar niet in de app

Laatste melding 28 mei.
Ondertussen is er meer gedood

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:20


sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:32


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:37

Facebookgroep Geen Wolf schreef:
Zojuist ontvangen melding die plaatsvond op 4-6-2023
Tijdstip 23.30 uur
Tussen Sleen en Schoonoord had een jonge man oogkontakt met 2 wolven. Hij belde bij 2 woonhuizen aan voor hulp ondertussen bellend met zijn mobiel. Waarschijnlijk was deze jonge man op de fiets.


Staat ook een filmpje bij van de jongen bij de voordeur waar je kunt horen dat hij aan de telefoon is (met de politie), maar vanwege het tijdstip is het uiteraard te donker om de wolven op het filmpje te zien dat met zo'n voordeurcamera is gemaakt. De politie is gekomen en heeft de jongen naar huis begeleid.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:40

sterregoud schreef:

dat maakt het die natuur lui ook zo inconsequent.
Ja we willen geen bebossing maar cultuurlandschap dat open moet zijn, dus er moet begrazing staan.
Ooh de wolf, mooi natuur, maar die eet wel de dieren op die het bos open houden.
En groeit er dan een verkeerd plantje teveel komt het weer door de stikstof en wijzen we weer naar de boer, niet naar onderhoud.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:43

Popstra schreef:
Jessix schreef:
Nou eerste aanval op schapen in Driebergen.
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... meldingen/

Komt wel heel dichtbij nu...

Eerst maar bewijzen dat het werkelijk een wolf betrof eer je je druk maakt.

Ja joh, ik wacht het gewoon 3 maanden af… :')
Er is een verschil tussen je druk maken en extra alert zijn. Ik val onder de laatste categorie. Lijkt me ook verstandig aangezien er vanuit twee richtingen regelmatig een wolf in de buurt is gespot.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 11:57


knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:22

Loretta schreef:
sterregoud schreef:


Tja, wensnatuur en de wolf. Gaat moeilijk samen.
Wat willen ze hier nu precies in Nederland. Zijn ze daar zelf wel uit?

Je kunt onmogelijk alles hebben.


Dit, ik zag vorige week dat ze jonge steuren uitgezet hebben want volgens de deskundigen die aan t woord waren ,waren alle factoren aanwezig dat ze weer kunnen leven hier dus ,hup uitzetten- komt er een ander aan t woord en die meld meteen ,dit gaat hier geen kans hebben want de stuw naar zee staat niet ver genoeg en niet vaak genoeg open en de steur is een trekvis. Dan denk ik hoe dan?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:31

knollentuin schreef:
Dit, ik zag vorige week dat ze jonge steuren uitgezet hebben want volgens de deskundigen die aan t woord waren ,waren alle factoren aanwezig dat ze weer kunnen leven hier dus ,hup uitzetten- komt er een ander aan t woord en die meld meteen ,dit gaat hier geen kans hebben want de stuw naar zee staat niet ver genoeg en niet vaak genoeg open en de steur is een trekvis. Dan denk ik hoe dan?


Op dezelfde manier worden er ook ieder jaar opnieuw Korhoenders geimporteerd die het vervolgens niet redden. Het jaar erop worden er gewoon opnieuw Korhoenders geimporteerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:36

Sorry maar ik snap niet hoe de vergelijking met een fabel past bij simpel deduceren. Aandeel van wolf in de aanvallen op schapen en ander vee is momenteel bewezen vele malen groter ( want getest door Bij12 in de al bevestigde gevallen) dan hond. Ergo, de kans dat een nieuwe aanval ook wolf is, is gewoon vele malen groter dan dat het een hond betreft. Dat is geen raketwetenschap maar kansberekening.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 13:45

Ik zal deze quote er nog even bijpakken. Meer dan 90% van de door bij12 geregistreerde gevallen zijn door de wolf.

De lijst (van bij12) is van 24/4, waarbij 2023-q1 voor zover bekend wordt gebruikt. 10% had toen nog geen dna-uitslag.

Mizora schreef:
Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.

[ [url=m/DPdIET.png]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

De volledige post is hier terug te lezen: Mizora @ [PP] Wolf, Nl, Be, Du

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:45

Loretta schreef:
knollentuin schreef:
Dit, ik zag vorige week dat ze jonge steuren uitgezet hebben want volgens de deskundigen die aan t woord waren ,waren alle factoren aanwezig dat ze weer kunnen leven hier dus ,hup uitzetten- komt er een ander aan t woord en die meld meteen ,dit gaat hier geen kans hebben want de stuw naar zee staat niet ver genoeg en niet vaak genoeg open en de steur is een trekvis. Dan denk ik hoe dan?


Op dezelfde manier worden er ook ieder jaar opnieuw Korhoenders geimporteerd die het vervolgens niet redden. Het jaar erop worden er gewoon opnieuw Korhoenders geimporteerd.

Ja dat is een kwestie van heel duur vossenvoer.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:56

Mizora schreef:
Ik zal deze quote er nog even bijpakken. Meer dan 90% van de door bij12 geregistreerde gevallen zijn door de wolf.

De lijst (van bij12) is van 24/4, waarbij 2023-q1 voor zover bekend wordt gebruikt. 10% had toen nog geen dna-uitslag.

Mizora schreef:
Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.

[ [url=m/DPdIET.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DPdIET.png]Afbeelding[/url] ]

De volledige post is hier terug te lezen: Mizora @ [PP] Wolf, Nl, Be, Du


Oh ja, dit is een mooie. Op sm worden we immers voortdurend om de oren geslagen met "Honden maken veel meer slachtoffers". Merci!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:29

Mizora schreef:
Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.

Oh ja, dit is een mooie. Op sm worden we immers voortdurend om de oren geslagen met "Honden maken veel meer slachtoffers". Merci!


kleine 16 miljoen honden die slachtoffers maken of 300 wolven die slachtoffers maken volgens die cijfers, das wel ff een heeel groot verschil...

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:32

bedankt voor altijd je getover met getallen :j
Zo duidelijk zo.

Dit zou een naar hart van nederland enz gestuurd moeten worden....

Maar helaas die pakken dat ook niet op...is niet wat ze graag laten zien

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:45

speurneusc schreef:
Mizora schreef:
Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.

Oh ja, dit is een mooie. Op sm worden we immers voortdurend om de oren geslagen met "Honden maken veel meer slachtoffers". Merci!


kleine 16 miljoen honden die slachtoffers maken of 300 wolven die slachtoffers maken volgens die cijfers, das wel ff een heeel groot verschil...


16 miljoen honden? In Europa? In Nederland leven er lang zo veel niet.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:46

Ik heb er al 3 *D *D *D
Maarr... 1,5 mijoen honden zo ongeveer in NL

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:59

1,9 sinds corona

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 18:34

Ho: je kunt dit niet doortrekken naar dit zijn alle slachtoffers door honden in Nederland. Dit is enkel: dit zijn de slachtoffers waar bij12 dna van heeft afgenomen (vanwege mogelijke wolvenschade en de bijbehorende vergoedingen) en uitslag van terug heeft gehad.

Incidenten waarbij vrij zeker is dat het honden zijn geweest, worden door bij12 niet onderzocht en zijn dus niet in deze tabel verwerkt.

Ik verwees naar deze tabel om het sentiment van "the boy who cried wolf" te temperen. Hoewel het inderdaad niet zeker is dat de schapen in Driebergen door een wolf/wolven gepakt zijn, is het absoluut niet zo dat hier waarschijnlijk loos alarm is. Pas een maand (of 2) later gaan reageren omdat dan pas de uitslag er is, kan rijkelijk laat zijn. Het is handiger om bij een meer dan 90% kans dat het wolven zijn geweest al extra alert te zijn en indien nodig/mogelijk al enige maatregelen te nemen of de voorbereiding in gang te zetten.
In tegenstelling tot The boy who cried wolf, gaat het hier niet om het tof vinden hoe de reactie is, maar om een reële mogelijkheid van dreiging.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 18:59

En 300 wolven zijn er ook niet in Nederland. Hooguit 50.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:05

Neem aan dat ze daarmee Europa bedoele? Gezien ook de 16 miljoen honden.

Maar dat schiet niet op met de Nederlandse vergelijking van mizora

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:45

pillow schreef:
En 300 wolven zijn er ook niet in Nederland. Hooguit 50.


Ik denk dat 300 idd veel is, maar aan die hooguit 50 twijfel ik ook hoor, ik vermoed dat we dicht naar de 100 gaan.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:18

knollentuin schreef:
pillow schreef:
En 300 wolven zijn er ook niet in Nederland. Hooguit 50.


Ik denk dat 300 idd veel is, maar aan die hooguit 50 twijfel ik ook hoor, ik vermoed dat we dicht naar de 100 gaan.

Volgens de "deskundigen" zijn er 25 a 30 dus ik heb al royaal gerekend. En ik denk ook niet dat er meer zijn.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:50

Het hangt onder andere af van wat je als wolf telt.
Zijn dat de gevestigde ouderdieren van een roedel?
Zijn dat alle volwassen wolven, zwervend + gevestigd?
Zijn dat alle eerdere dieren + halfwasjes?
Of tellen ook de pups mee vanaf dat ze ontdekt zijn?

Daar kan zo maar een factor 4-5 bij elkaar tussen zitten.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:21

Mizora schreef:
Het hangt onder andere af van wat je als wolf telt.
Zijn dat de gevestigde ouderdieren van een roedel?
Zijn dat alle volwassen wolven, zwervend + gevestigd?
Zijn dat alle eerdere dieren + halfwasjes?
Of tellen ook de pups mee vanaf dat ze ontdekt zijn?

Daar kan zo maar een factor 4-5 bij elkaar tussen zitten.

Ga er maar vanuit dat dat alle wolven zijn. Lijkt me logisch eerlijk gezegd.