Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

 
Profiel   

Aha, nou ja dan is je vraag ook wat makkelijk te beantwoorden. Om in hetzelfde straatje te blijven; ik denk niet dat ik ooit nog een ander ras neem dan de Engelse Volbloed. Net een grote hond :D Betrouwbaar maar wel lekker pittig/voorwaarts.

Verder heb ik veel kennis opgedaan over ESPA/DSLD, een ziekte die zorgt voor achteruitgang van de ondersteunende gewrichtsbanden wat inhoudt dat je paard op een gegeven moment door zijn benen zakt. Er is geen genezing mogelijk.

Tevens zeer veel geleerd door met de dierenarts mee te kijken bij de echo van de pezen en röntgen foto's.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:42 



 
Profiel   

Hermelijnhof schreef
Jessix schreef
Wat is basiskennis voor jou TS en hoe oud was je toen je dat leerde? Even om het in perspectief te krijgen.


Onder basiskennis valt zoveel, maar onder andere de zaken die hier voorbij kwamen; dat een paard dat steigert of bokt niet perse stout is, maar dat er mogelijk/waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Dat links opstappen uit de geschiedenis komt, en geen verder nut heeft tegenwoordig. Hoe je een paard poetst, hoe het anatomisch in elkaar zit, wat de meest voorkomende aandoeningen en ziekten zijn, hoe een hoefsmid te werk gaat, de onderdelen van het harnachement kunnen benoemen en weten welke onderdelen welk nut hebben, dat hulpteugels niet normaal zijn, welke hulpen je waarvoor gebruikt, zo ontzettend veel dingen. Wat de meest voorkomende rassen zijn en welke stamvaders daar vaak achter zitten, wat de meest voorkomende kleuren zijn, hoe mengen van kleuren werkt (heterozygoot, homozygoot en die basis), hoe fokkerij in elkaar zit, welke disciplines er zijn en die bij de correcte naam noemen. Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.

Tja ik niet, want de eerste 5 tot 10 jaar was ik 5 tot 10 jaar. Maar ik begrijp dat jij al wat ouder was toen je begon?

De laatste 5 jaar van m’n leven met paarden is er inderdaad niet zo veel meer bij gekomen. Misschien nog wat nieuws op medisch gebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:59 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Aha, nou ja dan is je vraag ook wat makkelijk te beantwoorden. Om in hetzelfde straatje te blijven; ik denk niet dat ik ooit nog een ander ras neem dan de Engelse Volbloed. Net een grote hond :D Betrouwbaar maar wel lekker pittig/voorwaarts.

Verder heb ik veel kennis opgedaan over ESPA/DSLD, een ziekte die zorgt voor achteruitgang van de ondersteunende gewrichtsbanden wat inhoudt dat je paard op een gegeven moment door zijn benen zakt. Er is geen genezing mogelijk.

Tevens zeer veel geleerd door met de dierenarts mee te kijken bij de echo van de pezen en röntgen foto's.


Interessant! Daar ga ik me over inlezen! Ik ken een paard dat dat symptoom vertoont, maar waarvan onbekend is wat er mee is, ik ga dit zeker eens belezen!

Jessix schreef
Maar ik begrijp dat jij al wat ouder was toen je begon?


Ik was 8 toen ik begon, iets later dus, inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 23:06 



 
Profiel   

Hele discussie over missende basiskennis..

Maar laten we wel wezen, zo'n 30/40 jaar geleden was er ook gewoon nog veel minder bekend. Paarden en pony's stonden vaak nog in stands. Ik denk dat je echt wel heel erg geluk moet hebben gehad om dan bij een vooruitstrevende manege terecht te komen en veel goede basiskennis en theorie te leren. Zeker toen er ook nog geen internet was..bleven een paar paardenbladen over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 06:45 



 
Profiel   

Dat ik er, om meerdere redenen, nooit aan had moeten beginnen om zelf paarden te houden en dat ik dus een 'afsterfbeleid' hanteer: wanneer er een paardje overlijd, komt er geen nieuwe voor in de plaats en wanneer de laatste is overleden dan stop ik helemaal met paarden in het algemeen. Weliswaar gezien de leeftijden heel gote kans dat dat nog zeker 12 jaar duurt maar toch :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 06:51 



 
Profiel   

Ik stapte voor het eerst een manege binnen in 1973 :D. Krakkemikkige ouwe zooi, we hadden een binnenbak tot het ging regenen... Het waren oude omgebouwde tramremises. Qua rij-onderricht hield het niet over, als je er later op terug kijkt. Wat ze wél heel goed deden, was een soort cursus organiseren op de woensdagavonden. Daar werd je geleerd hoe je moest poetsen, hoe een hoofdstel in elkaar moest en hoe al die riempjes heetten, idem van een zadel, dat soort dingetjes. Als ijverige elfjarige heb ik daar veel van geleerd. Maar de basiskennis over de natuurlijke behoeften van een paard leerde je niks hoor, daar moet je later achter komen en de inzichten over paardengedrag zijn de laatste jaren gelukkig een stuk uitgebreid.

Oh ja, de manegepaarden stonden inderdaad in stands, de pony's hadden een grote groepsstal. De privépaarden in boxen. Maar alles was donker en muf, dus bepaald niet ideaal. Wel veel weidegang gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 06:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hele discussie over missende basiskennis..

Maar laten we wel wezen, zo'n 30/40 jaar geleden was er ook gewoon nog veel minder bekend. Paarden en pony's stonden vaak nog in stands. Ik denk dat je echt wel heel erg geluk moet hebben gehad om dan bij een vooruitstrevende manege terecht te komen en veel goede basiskennis en theorie te leren. Zeker toen er ook nog geen internet was..bleven een paar paardenbladen over...


Precies! En die paar paardenbladen en boeken van vroeger weerspiegelden ook alleen maar de kennis van toen. Ik kreeg laatst op een fair een gratis boekje mee bij mijn aankoop, uitgegeven in de jaren 90. Iets getiteld als “De gezondheid van het paard”. Waarin stond dat je altijd je paard altijd moet bandageren, en dat een sportpaard van 1.60 het volgende aan voer moest hebben: om en nabij 4 kg hooi, 4-6 kg bix, daarnaast 3-4 kg bietenpulp en 2-4 kg appels of wortelen. Nou. Boekje maar snel weggegooid.

Daarom stuit het mij tegen de borst dat hier over “basiskennis” wordt gesproken, en als mensen interessante en herkenbare inzichten delen, dat wordt afgedaan met “wow dat is echt basiskennis, ben IK even blij dat IK dat al gelijk geleerd heb”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:05 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
en als mensen interessante en herkenbare inzichten delen, dat wordt afgedaan met “wow dat is echt basiskennis, ben IK even blij dat IK dat al gelijk geleerd heb”.

Dat is inderdaad erg vervelend, en zulke reacties weerhouden mij er ook van om mijn later opgedane kennis te delen.

Maar er staat nergens basiskennis in de titel of de OP. Dus wellicht is "wat is basiskennis" een heel interessant onderwerp voor een ander topic. Maar wellicht is het een idee om hier weer terug te gaan naar het onderwerp in kwestie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:13 



 
Profiel   

Het ligt er natuurlijk enorm aan hoeveel economisch (geld), cultureel (omgeving) en sociaal (netwerk) kapitaal je hebt om dingen te leren. Zoals hiervoor meerdere keren aangegeven moet je ook maar gewoon geluk hebben (gehad) met het geld van je ouders, de manege waar je rijdt of je toegang tot een bibliotheek (online of fysiek zoals in de vorige eeuw nog nodig was), en mensen in je omgeving die je dingen kunnen leren. Prettig dat jij de kapitaal-theorie van Bourdieu uitgespeeld denkt te hebben TS, maar niet iedereen heeft dat geluk.

Ik stipte dit topic aan omdat ik dacht 'leuk, een interessant topic waar ik van kan leren!', maar je belerende toon verpest het voor mij. Ja, die belerende toon heb je wél: "nou dat had je al moeten weten, maar goed knappe meid dat je het nu dan in ieder geval wel weet. Maar ík wist het al, zoals het hoort".

Boven mij wordt al gezegd dat ervaringen niet gedeeld gaan worden vanwege deze sfeer. Ik ga het ook niet doen, en ik gok dat je anderen ook afschrikt. Op deze manier ontneem je mensen een stuk sociaal kapitaal, omdat er nu kennis niet gedeeld wordt die nuttig geweest had kunnen zijn voor anderen. Dat is zonde en nergens voor nodig. Dus even de voordeur van je toren uit lopen om ervoor te zorgen dat iedereen wat leert en niet enkel jij lijkt me een nobel streven, denk je niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:26 



 
Profiel   

Koper schreef
Britt_xxx schreef
en als mensen interessante en herkenbare inzichten delen, dat wordt afgedaan met “wow dat is echt basiskennis, ben IK even blij dat IK dat al gelijk geleerd heb”.

Dat is inderdaad erg vervelend, en zulke reacties weerhouden mij er ook van om mijn later opgedane kennis te delen.


Het kwam op mij een beetje zelfingenomen over waardoor het topic minder leuk is om te lezen.

Toen ik kind was, van ouders die weinig met paarden hebben, was ik al blij dat ik op les mocht. Verdere kennis haalde je uit de Penny en bibliotheekboeken. :+
Internet bestond nog niet.

Maar het is helemaal goed gekomen, denk ik

Ik leer nog regelmatig nieuwe dingen, inzichten veranderen en er is meer kennis.

Wat ik tot voor kort niet wist is dat paarden droesdrager kunnen zijn. Ze zijn zelf niet meer ziek maar kunnen nog wel jarenlang andere paarden besmetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hele discussie over missende basiskennis..

Maar laten we wel wezen, zo'n 30/40 jaar geleden was er ook gewoon nog veel minder bekend. Paarden en pony's stonden vaak nog in stands. Ik denk dat je echt wel heel erg geluk moet hebben gehad om dan bij een vooruitstrevende manege terecht te komen en veel goede basiskennis en theorie te leren. Zeker toen er ook nog geen internet was..bleven een paar paardenbladen over...

Dat dus.

Voor zover ik me nog herinner was het vele op stal staan ook nog normaal toen ik begon met paardrijden.
En mijn paard werd gezadeld door ervaren mensen op de manege, of liep de les voor mij al. Dus dat leerde ik daar ook niet.

Vanuit het blad Paardenfan leerde ik het een en ander, maar bvb verdieping in paardengedrag kwam niet aan de orde. Meer welke borstel bepaalde functie had en wat info over rassen en bepaalde takken van de sport.

Na een poosje rijden stopte de manege waar ik toen leste (paarden stonden daar ook nog in stands), en ging ik naar een andere manege. En daar stonden de paarden ineens in boxen en moest je zelf opzadelen.

En dingen als longeren/ grondwerk, dat had ik dus nog nooit gedaan toen ik mijn eerste paard kocht.
Inmiddels kon ik ook meer info vinden via internet, maar als nog moest ik zelf op zoek naar mensen die mij konden leren om de normaalste dingen met mijn paard te doen.

Dus nee, ik zie dit soort dingen niet als gebrek aan kennis op wíllen doen, maar meer als niet beter weten en het doen met wat je op dat moment voor handen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:32 



 
Profiel   

Hermelijnhof schreef
Ineke zou ons bijvoorbeeld heel veel kunnen leren over de para-sport. Voor haar inmiddels misschien basiskennis, in haar tak van sport, voor een ander heel nieuw en interessant.

Het staat iedereen vrij om daar vragen over te stellen aan mij, als ik het antwoord weet beantwoord ik hem met liefde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 07:47 



 
Profiel   

@fransje23: bedoel je mij? Vind je mij zelfingenomen? Omdat die opmerking onder mijn quote staat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:10 



 
Profiel   

Koper schreef
@fransje23: bedoel je mij? Vind je mij zelfingenomen? Omdat die opmerking onder mijn quote staat :)


Nee, ik haalde jouw en je quote aan omdat ik mij daarin kon vinden. Ik vind ts zelfingenomen overkomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:12 



 
Profiel   

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat er een heleboel paardeneigenaren zijn die van het hele paard en z'n behoeften geen idee hebben.
De meesten beginnen op een manege , en sommigen kopen uiteindelijk een paard en moeten dan nog zoveel leren
.en dan is mijn ervaring dat mensen dan al heel snel denken dat ze alles weten en ze niet snel open staan voor advies .
De mens in z'n algemeen houdt van hapklare brokken -kennis waar je niet zoveel moeite voor moet doen bv de simpele boekjes die hier eerder genoemd werden , het staat in een boekje dus is het zo.
En even een vraag aan koper, ja ik wil graag leren hoe ik meerdere qoutes in een post kan zetten ,ik ben zo een kneus die dan idd aparte posts per quote maak :')
En ook ik vond het al snel in dit topic een vervelend sfeertje krijgen door denigrerende reacties op eerlijke posts van mensen , als we dat nou eens laten want er zullen idd mensen zijn die hierom dus geen leuke ervaringen delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:16 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Koper schreef
@fransje23: bedoel je mij? Vind je mij zelfingenomen? Omdat die opmerking onder mijn quote staat :)


Nee, ik haalde jouw en je quote aan omdat ik mij daarin kon vinden. Ik vind ts zelfingenomen overkomen :)

Ah okee, dan begrijp ik hoe je het bedoelde :)

@knollentuin: je hebt pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:21 



 
Profiel   

Hermelijnhof schreef
Jessix schreef
Wat is basiskennis voor jou TS en hoe oud was je toen je dat leerde? Even om het in perspectief te krijgen.


Onder basiskennis valt zoveel, maar onder andere de zaken die hier voorbij kwamen; dat een paard dat steigert of bokt niet perse stout is, maar dat er mogelijk/waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Dat links opstappen uit de geschiedenis komt, en geen verder nut heeft tegenwoordig. Hoe je een paard poetst, hoe het anatomisch in elkaar zit, wat de meest voorkomende aandoeningen en ziekten zijn, hoe een hoefsmid te werk gaat, de onderdelen van het harnachement kunnen benoemen en weten welke onderdelen welk nut hebben, dat hulpteugels niet normaal zijn, welke hulpen je waarvoor gebruikt, zo ontzettend veel dingen. Wat de meest voorkomende rassen zijn en welke stamvaders daar vaak achter zitten, wat de meest voorkomende kleuren zijn, hoe mengen van kleuren werkt (heterozygoot, homozygoot en die basis), hoe fokkerij in elkaar zit, welke disciplines er zijn en die bij de correcte naam noemen. Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.


Ik vind mengen van kleuren totaal geen basiskennis die je moet hebben. :')
Voor de meeste paardeneigenaren is dit namelijk nooit van toepassing. :+
Als jong meisje wist ik dat er een zadel en singel waren, maar de onderdelen waar een zadel uit bestaat had ik echt geen idee van, ik werd namelijk zonder zadel op een pony gezet.
Zodra ik naar de manege ging begon ik dat pas te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:35 



 
Profiel   

Hermelijnhof schreef
Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.



Als je iedere dag wat leert zijn dat per jaar toch zeker 365 dingen. Noem dat maar sporadisch ;)

Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.
Er is in de afgelopen 40 jaar al veel veranderd in de paardenhouderij en dat gaat natuurlijk onverminderd door.

Wat betreft basiskennis, ik vind het belangrijker dat iemand weet dat goed ruwvoer de basis is in een rantsoen dan dat iemand weet wat een passantje is. Dat laatste maakt voor het paard namelijk geen donder uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:46 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Hermelijnhof schreef
Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.



Als je iedere dag wat leert zijn dat per jaar toch zeker 365 dingen. Noem dat maar sporadisch ;)

Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.
Er is in de afgelopen 40 jaar al veel veranderd in de paardenhouderij en dat gaat natuurlijk onverminderd door.

Wat betreft basiskennis, ik vind het belangrijker dat iemand weet dat goed ruwvoer de basis is in een rantsoen dan dat iemand weet wat een passantje is. Dat laatste maakt voor het paard namelijk geen donder uit.


Deze 50+ pennytrut ging gelijk op google zoeken wat een passantje dan is... _/-\o_ :') .

Maar eerlijk gezegd kan ik er niet over uit dat ik dus blijkbaar zo ongeveer als enige nooit geweten heb dat merries ook bonen kunnen hebben. Ik loop toch al weer heel wat jaartjes mee en mijzelf een echte merrievrouw noem. weet dit nu een jaar ongeveer en kan het nog steeds niet uitstaan van mijzelf.

Over dat hele basiskennis verhaal: Ach toen ik mijn eerste eigen paard kreeg, gaf je nog haver. Kan het mij nu al heel wat jaren niet meer voorstellen om maar een voorbeeld te noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:08 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.

+:)+

En ook dat die nieuwe inzichten niet zelden vanuit je paard komen.

Wat ik veel te laat heb geleerd is dat paarden het goed met je voor hebben. Het zijn geen mensen :o Ik zie of hoor zo vaak dingen van: "als hij maar niet [vul iets in wat je paard zou kúnnen doen, bij voorbeeld een stapje zetten, of juist stilstaan]" of "hou hem goed vast" (met wandelen of met opstijgen oid).
Een paard weet alleen maar hoe hij paard moet zijn. Hij is echt niet bezig met dingen doen alleen maar zodat jij daar dan last van zult hebben. Ook al dacht ik dus nog wel zo toen mijn paard op de poetsplaats steeds zijn halster uittrok en dan demonstratief twee meter verderop braaf ging staan wachten. Bleek dat hij niet graag langs een blinde muur zonder visueel overzicht stond. Een paar meter verderop poetsen en probleem was opgelost. Met het halstertouwtje over z'n hals. Nee, hij had niet "gewonnen". Hij was gewoon blij dat ik eindelijk snapte wat hij bedoelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:25 



 
Profiel   

Ik kreeg mijn eerste shetlander 44 jaar geleden…..tuurlijk deden we toen alles anders. Wij hebben altijd paarden thuis gehad. Mijn opa (geboren in 1911) ook en reken maar dat die alles heeeeeel anders deed.
Iedere dag leer je bij, dat heet voortschrijdend inzicht :D

Maar dat er werkelijk mensen zijn die hun beroep hebben gemaakt van de intieme hygiëne van het paard, was voor mij ook nieuw. Wel handig

Wat ik me iedere dag opnieuw realiseer is dat ik nog steeds rijtechnische dingen tegen kom die ik niet beheers. Kortom…je bent nooit klaar met leren rijden…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:27 



 
Profiel   

En toch, neetoch, ik kijk graag naar een Duitse paardenfysio op yt en zij geeft haar paarden ook nog (vrij veel) geplette haver. Is het beter dan alle meuk die we nu voeren?

Je bent nooit uitgeleerd (getuige dit topic, waar ik toch alweer eea aan info uit heb gehaald) en inzichten veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:30 



 
Profiel   

Nee hoor ik zeg helemaal niet dat haver slechter of beter is, ik probeer alleen maar aan te geven dat net als wat jij zegt inzichten veranderen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet eens meer weet waarom ik gestopt ben met haver geven. Net zoals met alles als je het met beleid voert, is dat heet worden verhaal niet eens aan de orde... Sterker nog mijn paarden gingen jaren later wel uit hun plaat/jeuk en ander gedoe van Pavo, zo vol met suiker zat dat, dat is iets wat ik nooit meer geef aan mijn paarden. Ach door schade en schande wordt men wijs zeggen ze toch?


Laatst bijgewerkt door neetoch op 09-06-23 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:35 



 
Profiel   

Ik ben dan wel weer begonnen met rijden op een plek met boxen en weidegang. (1985)
En kwam er juist pas veel later achter dat dit helemaal niet vanzelfsprekend was.

Achteraf gezien heb ik erg geluk gehad met mijn begin kennis.
Je reed met simpel zadel en bit en zweepje.
Maar als het niet goed ging moest je gewoon meer oefenen. Je paard de schuld geven was er niet bij.

Betreft eten was het daar nog wel ouderwets. Mais en flink wat brok was heel gewoon. Kregen ook hooi. Maar weet niet hoeveel. Stonden wel op stro dus wel altijd wat te eten.

Wat ik zelf echt heb geleerd toen ik al een poos paarden had.
Suikers in gras.
Bij de kwpner's nooit over nagedacht. Die waren nooit te vet.
Maar met mijn tinkers nu... Phoe.
Ik weet daarom ook niet of ik nog ooit een tinker of complete koudbloed wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:37 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik ben dan wel weer begonnen met rijden op een plek met boxen en weidegang. (1985)
En kwam er juist pas veel later achter dat dit helemaal niet vanzelfsprekend was.

Achteraf gezien heb ik erg geluk gehad met mijn begin kennis.
Je reed met simpel zadel en bit en zweepje.
Maar als het niet goed ging moest je gewoon meer oefenen. Je paard de schuld geven was er niet bij.

Betreft eten was het daar nog wel ouderwets. Mais en flink wat brok was heel gewoon. Kregen ook hooi. Maar weet niet hoeveel. Stonden wel op stro dus wel altijd wat te eten.

Wat ik zelf echt heb geleerd toen ik al een poos paarden had.
Suikers in gras.
Bij de kwpner's nooit over nagedacht. Die waren nooit te vet.
Maar met mijn tinkers nu... Phoe.
Ik weet daarom ook niet of ik nog ooit een tinker of complete koudbloed wil.

Wij hadden eigen pony's aan huis en die stonden 24/7 in de wei. Alleen als er medisch wat aan de hand was of de weeromstandigheden extreem dan werd er een stal op gestrooid. (en in de jaren '80 had je nog gewoon winters)

Toch vond ik het ook heel normaal dat de paarden in het dorp op de manage in de stallen stonden, 24/7. Dat hoorde daar gewoon bij en daar dacht ik als kind helemaal niet over na.

Je hele reverentiekader is in die tijd gewoon heel anders. En de kennis ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen