[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 02:20

Als je plant wikke (vetch) is dat voeren wij aan de paarden. Niet giftig maar wordt wel aangeraden om niet als enig ruwvoer te geven.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 10:29

wortel115 schreef:
Als je plant wikke (vetch) is dat voeren wij aan de paarden. Niet giftig maar wordt wel aangeraden om niet als enig ruwvoer te geven.


Hey die Wortel, long time no see, Dat zijn goede berichten! Ben ik blij mee. Het eruit halen is geen doen. dank.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 10:48

Inderdaad long time no see ik lees vaak nog wel mee in topics maar reageer te weinig. Zelfs mijn eigen topic is weer water verwaterd de laatste weken. Ik ga in juli tijd maken om meer te reageren als we 2 weken op road trip gaan.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 11:16

wortel115 schreef:
Inderdaad long time no see ik lees vaak nog wel mee in topics maar reageer te weinig. Zelfs mijn eigen topic is weer water verwaterd de laatste weken. Ik ga in juli tijd maken om meer te reageren als we 2 weken op road trip gaan.


Je bent toch aan niemand iets verplicht, zeker niet op bokt. En wat heerlijk een roadtrip! Heb je oppas voor de paarden? Waar ga je heen? Outback? Dessert? Snorkelen? En met wat, camper?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:28

Monique1963 schreef:
wortel115 schreef:
Inderdaad long time no see ik lees vaak nog wel mee in topics maar reageer te weinig. Zelfs mijn eigen topic is weer water verwaterd de laatste weken. Ik ga in juli tijd maken om meer te reageren als we 2 weken op road trip gaan.


Je bent toch aan niemand iets verplicht, zeker niet op bokt. En wat heerlijk een roadtrip! Heb je oppas voor de paarden? Waar ga je heen? Outback? Dessert? Snorkelen? En met wat, camper?


Nee is ook zo.
Ja de buren passen op de paarden, grote hond en 2 poezen. De kleine hondjes gaan naar de pet boarding.

We gaan naar Byron Bay gewoon met de auto. Stops gepland onderweg met motels. Dierentuin in Dubbo, regenwoud en dan Crystal Castle in Byron Bay. En strand met de kinderen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 13:50

wortel115 schreef:
Nee is ook zo.
Ja de buren passen op de paarden, grote hond en 2 poezen. De kleine hondjes gaan naar de pet boarding.

We gaan naar Byron Bay gewoon met de auto. Stops gepland onderweg met motels. Dierentuin in Dubbo, regenwoud en dan Crystal Castle in Byron Bay. En strand met de kinderen.


Klinkt als een heerlijk wintervakantie! Hoe 'koud' is het nu bij jullie in de winter? Of is het nog herfst?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:39

Wortel, klinkt zeker heerlijk!!

Mo, hoe doe jij dat met de paardjes en honden ook als jullie op vakantie gaan?

Wij hebben mazzel , want onze zoon past dan op de paarden , honden en katten. Maar ik vraag het me zomaar af? Doen de buren dat dan of hebben jullie een homesitter?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 22:45

Winter is begonnen op 1 juni. Weer is wisselend. Mei was heel koud met nachtvorst, wel zon en ongeveer 15 overdag. Toen een paar dagen warm rond 22/22 graden, daarna regen. Nu is het weer wat aan het afkoelen. Dat is bij ons dan. Byron Bay is helemaal aan oostkust, weet niet hoe het weer daar nu is.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 00:27

rocymax schreef:
Wortel, klinkt zeker heerlijk!!

Mo, hoe doe jij dat met de paardjes en honden ook als jullie op vakantie gaan?

Wij hebben mazzel , want onze zoon past dan op de paarden , honden en katten. Maar ik vraag het me zomaar af? Doen de buren dat dan of hebben jullie een homesitter?


Dat is heerlijk dat je zoon op je dieren past. Wij gaan niet meer lang weg, niet in de zin van wéken. Als je als god in Frankrijk woont... Wel vinden we het leuk om eens per maand een paar dagen weg te gaan, als in 1 nachtje of 2 nachtjes. 1 nacht hoef ik geen oppas en bij 2 nachten komt Pip mijn dierenoppas een keer op de middelste dag checken hoe het met de dieren gaat. Ze lopen 24/7 buiten en op zichzelf. Dus ze missen me niet. Ze kunnen schuilen bij de boxen tegen hitte en vliegen en hebben een paar hectare gras en ook nog de hooiklok en automatische drinkbakken. De oppas sprayt ze dan nog even in, kijkt of alles goed is en sms't mij foto's van de schatjes. Heel misschien dat we in sept naar NL moeten, dan vraag ik haar meer dagen.


wortel115 schreef:
Winter is begonnen op 1 juni. Weer is wisselend. Mei was heel koud met nachtvorst, wel zon en ongeveer 15 overdag. Toen een paar dagen warm rond 22/22 graden, daarna regen. Nu is het weer wat aan het afkoelen. Dat is bij ons dan. Byron Bay is helemaal aan oostkust, weet niet hoe het weer daar nu is.


Dus je bent nu een WinterWortel. En is er nog kans op sneeuw waar jij woont? Omdat je ook vorst hebt gehad? En hebben jullie in australië dan 6 weken vrij rond kerstmis? Omdat dat dan jullie heetste tijd is?

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 06:02

Ja winter inderdaad nu. Nee bij ons geen sneeuw. Ja de zomervakantie is hier van half december tot begin februari. In het begin was dat wennen kerst in de zomer maar nu is het normaal dat je met de bbq aan het zwembad zit met kerst

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 09:08

wortel115 schreef:
Ja winter inderdaad nu. Nee bij ons geen sneeuw. Ja de zomervakantie is hier van half december tot begin februari. In het begin was dat wennen kerst in de zomer maar nu is het normaal dat je met de bbq aan het zwembad zit met kerst


Grappig is dat, dat het precies omgedraaid is. Hier in Frankrijk zijn de kersten ook heel wat warmer dan in NL, maar uiteraard niet bij het zwembad ;-)

Fijne vakantie!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 12:12

En het is weer zondag, wat vliegt de tijd toch. Drukke week gehad met alweer visite, ook een drama gehad met de tractor, maar dat zie je wel op het filmpje. Ook een schattig parmant babyvosje op de wildcam gehad, erg leuk. En ik heb ook de ventilator en de paarden gefilmd. De meiden stonden er heerlijk voor, maar moesten natuurlijk IN de camera komen kijken dus daar zie je het niet goed aan, maar Quarbonne bleef mooi voor die lekkere wind staan, daar kun je echt aan zien dat hij het prima vindt. En ook erg grappig, wat doe ik met pindakaas op mijn hoofd????

Meer niet te liegen, hier is het filmpje: https://youtu.be/geOIHadhXBY

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:31

Leuk filmpje weer. Dat van die pindakaas :D Is wel goed bedacht. Handige Pelle voor al jullie klusjes.
Inderdaad hopen dat de buurman snel tijd heeft om het gras te maaien. Is de weersverwachting wel gunstig om te hooien? Hier heb ik ook ventilators in de stallen. Ze zijn daar erg blij mee. Alleen heb ik nog niet zoveel last van de vliegen. Hier heb ik het tegen de warmte. Het is bij ons nu over de 30 graden.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 10:55

Fleuribelle schreef:
Leuk filmpje weer. Dat van die pindakaas :D Is wel goed bedacht. Handige Pelle voor al jullie klusjes.
Inderdaad hopen dat de buurman snel tijd heeft om het gras te maaien. Is de weersverwachting wel gunstig om te hooien? Hier heb ik ook ventilators in de stallen. Ze zijn daar erg blij mee. Alleen heb ik nog niet zoveel last van de vliegen. Hier heb ik het tegen de warmte. Het is bij ons nu over de 30 graden.


Hi Fleuribelle, ja die pindakaastruc is mega. (goor ook, maar ja, hahaha)

Die ventilatoren helpen ook tegen de hitte voor de paarden ja. Dat het al 30 graden bij je is! Bij mij nog niet eens, of woon je ook in Frankrijk?

De weersverwachtingen de komende tijd zijn waardeloos. Geen 3 dagen droog om te hooien.

manja39
Berichten: 159
Geregistreerd: 16-09-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:13

Hier in het Brabantse land al dag 3 met 30+. En al weken geen drup regen gevallen.
Wbt topic. Super weer dat filmpje. En Callas en prisca zo lekker gemoedelijk naast elkaar. Wat een mooie kleur heeft prisco momenteel.

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:36

Nee wij wonen midden op de Veluwe. Hier is het al bijna drie weken droog en voorlopig krijgen wij ook geen regen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:13

manja39 schreef:
Hier in het Brabantse land al dag 3 met 30+. En al weken geen drup regen gevallen.
Wbt topic. Super weer dat filmpje. En Callas en prisca zo lekker gemoedelijk naast elkaar. Wat een mooie kleur heeft prisco momenteel.



Fleuribelle schreef:
Nee wij wonen midden op de Veluwe. Hier is het al bijna drie weken droog en voorlopig krijgen wij ook geen regen.


@ jullie allebei, Tjeetje joh dat het in NL al zo lang zo heet is. Bijzonder. Het is hier erg lekker. De hitte is eraf, slechts een graad of 26, bewolkt en het onweert en regent in de namiddag en avond. Mooi evenwicht zo, alleen het helpt niet echt voor hooien ;-)

Dank Manja, de grote meiden zijn echt goede vriendinnen nu. Quarbonne heeft zijn bezitterigheid losgelaten, het lijkt erop dat hij dat alleen doet als er weinig eten is. Na mijn acties met het leren groomen aan Callas, staan de grote meiden ook erg vaak te groomen voor de boxen. Een heel enkele keer wordt Quarbonne daarbij betrokken en nog zeldzamer dat Poupette gegroomd wordt en dat is dan door Q. Maar goed, als de lieve vrede zo behouden blijft vind ik het prima zo.

En ja, Prisca is een geweldige toverbal. Nog een weekje of zo en dan is ze op haar donkerst echt mooi chocolat. Dit is ook de tijd dat ik haar vorig jaar heb bezocht om te proberen. Toen was ze diep donkerbruin met witte manen. De manen zijn nog steeds wit, maar helaas heeft ze erg geschuurd een poosje geleden en het hele middendeel van haar manen is weg.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:44


Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:05

Ik was een dikke week geleden ook in het zuiden van Frankrijk (Die, in de Drôme) en daar was het echt zalig vertoeven. Idd, overdag warm en dan namiddag en avond regen en onweer. Hier in midden-België is het nu ook bakken en braden. Ik zit al nagenoeg 3 dagen binnen want ik moet zo'n verstikkende hitte echt niet hebben. Vandaag zegt mijn weerstationnetje 31.3 graden.

Echt leuk die ventilator bij de paardjes. Zou ik ook moeten overwegen. Hier staan ze nu nagenoeg de hele dag op stal ook met deze hitte (uit zichzelf). Tegen de avond laat ik ze op het weiland. Gisterenavond was het meer bewolkt en dan was het prima te doen buiten omdat de temperaturen daardoor best flink zakte. Elders in het land hebben ze een beetje regen gehad maar ons hebben ze overgeslaan helaas.

Edit: Ik vind de pindakaas-op-het-hoofd-truuk behoorlijk eng persoonlijk. Als je je hond perongeluk pijn zou doen bij het knippen en ze reageren met een hap dan is het recht in je gezicht. Ik zou de pindakaas ook ergens anders op proberen te doen. Je hebt zo'n dingen voor op de muur dacht ik.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 13:13

Tinka schreef:
Dat verschil in weer met Nederland en Zuid-Frankrijk ligt aan een hoge en lage drukgebied.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1806980593
Kan Erwin die pindakaas niet voor de hond zijn neus houden, in een bakje oid? Lijkt mij toch een stuk hygiënischer.


Heel erg lage druk hier. De onweersvliegjes vliegen superlaag.

Hygiëne maak ik me niet zo druk over, de honden likken wel vaker aan mijn handen of gezicht.


Kaatastrof schreef:
Ik was een dikke week geleden ook in het zuiden van Frankrijk (Die, in de Drôme) en daar was het echt zalig vertoeven. Idd, overdag warm en dan namiddag en avond regen en onweer. Hier in midden-België is het nu ook bakken en braden. Ik zit al nagenoeg 3 dagen binnen want ik moet zo'n verstikkende hitte echt niet hebben. Vandaag zegt mijn weerstationnetje 31.3 graden.

Echt leuk die ventilator bij de paardjes. Zou ik ook moeten overwegen. Hier staan ze nu nagenoeg de hele dag op stal ook met deze hitte (uit zichzelf). Tegen de avond laat ik ze op het weiland. Gisterenavond was het meer bewolkt en dan was het prima te doen buiten omdat de temperaturen daardoor best flink zakte. Elders in het land hebben ze een beetje regen gehad maar ons hebben ze overgeslaan helaas.

Edit: Ik vind de pindakaas-op-het-hoofd-truuk behoorlijk eng persoonlijk. Als je je hond perongeluk pijn zou doen bij het knippen en ze reageren met een hap dan is het recht in je gezicht. Ik zou de pindakaas ook ergens anders op proberen te doen. Je hebt zo'n dingen voor op de muur dacht ik.


We vinden de ventilator echt een aanwinst en zelfs dermate dat we nu naar stalventilatoren aan het kijken zijn.
Wel handig ook voor jou als het zo heet ook is in België.

Je hebt een punt dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik heb een keer misgeknipt, er was een piep, maar geen bijt. Ik zou het bij mijn andere hond nooit doen, die vertrouw ik niet. Die gromt sowieso en valt soms ook uit als het hem niet bevalt.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:16

Dat is ook een punt, zelfs de liefste hond kan wel eens bijten, en dan is het inderdaad recht in je gezicht.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:19

Zoals de anderen hier al aangeven, de ergste ongelukken komen van dieren waar je het niet van verwacht.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 13:23

tamary schreef:
Zoals de anderen hier al aangeven, de ergste ongelukken komen van dieren waar je het niet van verwacht.

Tinka schreef:
Dat is ook een punt, zelfs de liefste hond kan wel eens bijten, en dan is het inderdaad recht in je gezicht.


Wie weet zien jullie me dan volgende keer op een filmpje wel met een leuk ooglapje!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 18:21

Nou, dat ooglapje was bijna werkelijkheid, maar niet met honden. Ben ik lekker aan het rijden op het rijveld met Prisca, we zijn beide beschermd gelukkig met vliegenmaskers, ze doet het goed, een klein drafje om te kijken hoe het gaat met de maag, niet verkeerd, ik draaf voor het eerst wat balkjes, ook knap gedaan en ik wil rondjes stappen om de stapel banden die daar ligt die ik als opstapblok in het rijveld gebruik. Dat wil ik gaan doen, omdat Prisca erg stijf is en haar hals niet goed kan buigen van het spek. Dus ik dacht een beetje buigen en spieren versoepelen.

Maar ja, als je zo stijf bent, is het best lastig rond daaromheen buigen, dus Prisca gaat rechtdoor alsof ze door de banden heen wil. Daarbij stoot ze tegen de banden en komt met haar voet denk ik in de grond bijna onder de banden. 600 kilo hè dat is niet zo wendbaar. Op het zelfde moment wordt ze helemaal gek. Hoofd tussen haar benen, slaan met haar voorbenen, zowat in de teugels, ze ging bijna knielen. Wat nou dan joh?

En meteen zijn we omringd door tientallen van die wespen met hangende pootjes. Die zijn niet zo stekerig gelukkig, maar het feit dat ze ineens kennelijk allemaal beesten op haar voeten en benen had, maakte haar helemaal horrendol. ik wist niet hoe snel we naar de andere kant van het rijveld moesten gaan. Daar afgestapt, schade bekeken, viel mee, ik zag geen steekbloed of stekende wespen en geen wespen meer.

Gauw naar stal gelopen en daar gelijk haar masker afgedaan, want ik kreeg de indruk dat ze ook in haar masker zaten, ze liep zo te schudden, maar dat was (op dat moment) niet (meer) zo. (eerder kon ik het masker niet afdoen, want dat betekent ook hoofdstel afdoen en omdat ze nog steeds helemaal geïrriteerd was, leek me dat geen goed plan.)

Pfff, dat was even schrikken. Maar was het Callas geweest, dan had ik eraf gelegen, die was bokkend en stuiterend vertrokken. Prisca blijft gelukkig cooler.

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:56

Monique, heb heerlijk gelachen om je verhaal met de pindakaas en ooglapjes, heerlijk. Zal je al helemaal voor me met piratenhoed, zwaard en al. Dat verhaal over Prisca, banden en wespen was minder om te lachen. Gelukkig is alles goed afgelopen.
Die dunne wespen met hangende pootjes zijn Franse landwespen. Zolang je maar niet in de buurt van hun nest komt zijn ze niet agressief.