Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

 
Profiel   

ikke schreef
ElfBeau_067 schreef
Ik weet het al wel een heel lange tijd maar goed in IJsland stappen ze aan de rechter kant op!

Maar weet je dan ook dat wij links opstappen omdat ze in Engeland links rijden?
}>


Ja dat ook haha
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:03 



 
Profiel   

ikke schreef
ElfBeau_067 schreef
Ik weet het al wel een heel lange tijd maar goed in IJsland stappen ze aan de rechter kant op!

Maar weet je dan ook dat wij links opstappen omdat ze in Engeland links rijden?
}>


Is toch omdat het zwaard aan de linkerkant hing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:13 



 
Profiel   

Koper schreef
ElfBeau_067 schreef
Ik weet het al wel een heel lange tijd maar goed in IJsland stappen ze aan de rechter kant op!

Of aan de linkerkant. Net wat je prettiger vindt.

Nu we het toch over IJsland hebben: IJslands draven :+ De eerste keer dat ik het zag keek ik mijn ogen uit. Het is me nooit gelukt om het te leren :P


Ik heb het er net een tijdje met mn vriendin over gehad die 4 jaar in IJsland heeft gewerkt maar we zijn er niet uit. Wat bedoel je met IJslands draven? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:18 



 
Profiel   

Kasmir schreef
Koper schreef
Of aan de linkerkant. Net wat je prettiger vindt.

Nu we het toch over IJsland hebben: IJslands draven :+ De eerste keer dat ik het zag keek ik mijn ogen uit. Het is me nooit gelukt om het te leren :P


Ik heb het er net een tijdje met mn vriendin over gehad die 4 jaar in IJsland heeft gewerkt maar we zijn er niet uit. Wat bedoel je met IJslands draven? :+

Is dat niet gewoon Tölt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:20 



 
Profiel   

ikke schreef
ElfBeau_067 schreef
Ik weet het al wel een heel lange tijd maar goed in IJsland stappen ze aan de rechter kant op!

Maar weet je dan ook dat wij links opstappen omdat ze in Engeland links rijden?
}>

In IJsland reden ze vroeger ook links...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:26 



 
Profiel   

Kasmir schreef
Ik heb het er net een tijdje met mn vriendin over gehad die 4 jaar in IJsland heeft gewerkt maar we zijn er niet uit. Wat bedoel je met IJslands draven? :+

Ik heb even een duidelijk filmpje opgezocht wat speciaal gemaakt is om de gangen van het IJslandse paard te laten zien. De ruiter is één van IJslands beste ruiters en trainers. Het paard is een paard wat hij tot en met de WK van 2017 reed.



Zoals je ziet is het niet doorzitten en ook niet lichtrijden. Maar IJslands draven.

Speciaal voor ikke hebben ze ook de tölt gefilmd. Zodat je goed kunt zien dat ik dat dus níét bedoel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:33 



 
Profiel   

Ahja dan praatte we wel over hetzelfde, ziet er altijd een beetje awkward uit idd. xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:42 



 
Profiel   

Ja het schijnt heel ontspannen te zijn. Maar echt elegant is het niet. Ruiters rijden op grote evenementen ook zo, altijd zo grappig om dan de IJslandse equipe zo te zien rijden en bij de vastelandsruiters juist wat meer dressuurinvloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:47 



 
Profiel   

Is toch omdat het zwaard aan de linkerkant hing?[/quote]


Dat dacht ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 21:12 



 
Profiel   

Kasmir schreef
Is toch omdat het zwaard aan de linkerkant hing?


Ja dat dacht ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 21:13 



 
Profiel   

ElfBeau_067 schreef
Kasmir schreef
Is toch omdat het zwaard aan de linkerkant hing?


Ja dat dacht ik ook

Dat dus, maar er zijn best wat mensen die niet weten dat links opstappen en het links rijden van de Britten dezelfde achtergrond heeft: dat het zwaard links hing.


Dravende IJsco's heb ik nooit een ding gevonden. Het handjevol IJsco's dat ik gereden heb, hadden zo'n simpele draf dat lichtrijden niet nodig was.

Maar iemand wel eens, soort van, op hol geslagen met een IJsco?
Dat is mij een keer overkomen omdat ze ergens van schrok en weg was voor ik boe of bah kon zeggen. Dat ging aan een noodtempo maar de rest ging niet mee dus na 100mtr stopte ze ermee (ook een beetje op mijn aandringen) maar vervolgens ging het in hetzelfde moordtempo terug naar de anderen _O-
Probleempje: ik had niet het idee dat het hard ging..... maar dat deed het wel, volgens onze instructeur :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 21:45 



 
Profiel   

ikke schreef
Dravende IJsco's heb ik nooit een ding gevonden. Het handjevol IJsco's dat ik gereden heb, hadden zo'n simpele draf dat lichtrijden niet nodig was.

Is het ook niet. Alleen weet je nu gelukkig dat ze op IJsland niet lichtrijden en ook niet doorzitten. En dat draf wat anders is dan tölt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 21:48 



 
Profiel   

Oh wacht sorry jongens ik bedoel natuurlijk linksom heeft voorrang _O- Nadenken is moeilijk met dit weer.
Maar ik dacht dus dat als jij in galop zit en de ander in draf dat jij altijd voorrang hebt. Maar dat is dus niet zo, blijkt. :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 22:16 



 
Profiel   

ElfBeau_067 schreef
Ik weet het al wel een heel lange tijd maar goed in IJsland stappen ze aan de rechter kant op!

Ijslanders stijgen aan de praktische kant op. Omdat er hier veel in bergachtig landschap wordt geteden heeft dat meestal te maken met hoe je op de helling staat...


Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-06-23 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 01:12 



 
Profiel   

Ik vind dat elke ruiter eigenlijk zowel links als rechts moet kunnen opstappen zonder moeite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 01:18 



 
Profiel   

"IJslands draven"...?
Ik woon (en rijd) inmiddels meer dan 27 jaar hier in Ijsland, en heb hier nog nooit van gehoord.
IJslanders rijden wel degelijk zowel licht als doorzittend.
Ik heb wel een vermoeden waar dit idee vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 01:19 



 
Profiel   

Omdat wij western zadels hebben met fenders die je niet kan wisselen van kant, stappen we ook aan beide kanten op. Heel veel mensen ook niet, maar ik vind het irritant als er verschil komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 14:12 



 
Profiel   

Kuggur schreef
"IJslands draven"...?
Ik woon (en rijd) inmiddels meer dan 27 jaar hier in Ijsland, en heb hier nog nooit van gehoord.
IJslanders rijden wel degelijk zowel licht als doorzittend.
Ik heb wel een vermoeden waar dit idee vandaan komt.

Mn vriendin die 4 jaar op IJsland werkte zag het wel vaak gebeuren maar had meer het idee dat men zo weinig aandacht aan de draf besteedde dat ze het gewoon amper konden uitzitten :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 08:52 



 
Profiel   

Ik als dressuurmuts (met kwpn en kruising draver x tuiger) op een van origine ijslanderstal kijk soms ook mijn ogen uit hoe mijn stalgenoten hun IJslanders rijden. :P bij heel veel is het eerder gebrek aan kennis en rijkunst dan ‘traditioneel rijden’ imo. Er zitten er een aantal bij die heel fijn kunnen rijden en ik vind dat je dat ook absoluut terug ziet aan de vorm en gemoedstoestand van de paarden. Op een IJslander kan je trouwens prima lichtrijden, maar ik snap als jij je paard niet fatsoenlijk leert draven of galopperen (zoals sommige stalgenoten van mij die eigenlijk alleen maar stappen en tölten) dat het niet lekker zit…

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 09:18 



 
Profiel   

Kuggur schreef
"IJslands draven"...?
Ik woon (en rijd) inmiddels meer dan 27 jaar hier in Ijsland, en heb hier nog nooit van gehoord.
IJslanders rijden wel degelijk zowel licht als doorzittend.
Ik heb wel een vermoeden waar dit idee vandaan komt.

Ben benieuwd naar je vermoeden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 09:59 



 
Profiel   

Cchanny schreef
Kuggur schreef
"IJslands draven"...?
Ik woon (en rijd) inmiddels meer dan 27 jaar hier in Ijsland, en heb hier nog nooit van gehoord.
IJslanders rijden wel degelijk zowel licht als doorzittend.
Ik heb wel een vermoeden waar dit idee vandaan komt.

Ben benieuwd naar je vermoeden :)


IJslanders hielden niet van paarden die "hastur" zijn, een mening die je nu ook nog regelmatig tegen komt, mn hier op het platteland. Dit betekent dat diehoog opgooien (relatief, het blijven ijslandse ponietjes..) en je slecht laten zitten. Traditioneel werd hier altijd diep doorgezeten, er werd niet lichtgedraafd.
Paarden die zo´n vlakke draf hebben dat je het wat dat betreft nauwelijks van hun tölt kunt onderscheiden werden hoog gewaardeerd.

Maar tegenwoordig is beenactie alles in de fok, expressieve indrukwekkende sportpaarden is waar het geld te verdienen is, niet de comfortabele reis en schapendrijf paarden van voorheen.
Je ziet het aan het filmpje eerder in dit topic, het paard draaft prachtig, met veel beweging, maar hij laat zijn rijder niet geweldig zitten in deze gang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 14:20 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Cchanny schreef
Ben benieuwd naar je vermoeden :)


IJslanders hielden niet van paarden die "hastur" zijn, een mening die je nu ook nog regelmatig tegen komt, mn hier op het platteland. Dit betekent dat diehoog opgooien (relatief, het blijven ijslandse ponietjes..) en je slecht laten zitten. Traditioneel werd hier altijd diep doorgezeten, er werd niet lichtgedraafd.
Paarden die zo´n vlakke draf hebben dat je het wat dat betreft nauwelijks van hun tölt kunt onderscheiden werden hoog gewaardeerd.

Maar tegenwoordig is beenactie alles in de fok, expressieve indrukwekkende sportpaarden is waar het geld te verdienen is, niet de comfortabele reis en schapendrijf paarden van voorheen.
Je ziet het aan het filmpje eerder in dit topic, het paard draaft prachtig, met veel beweging, maar hij laat zijn rijder niet geweldig zitten in deze gang.

Interessant! Dankjewel voor je uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 14:37 



 
Profiel   

Dat veel supplementen voor menselijke consumptie goedkoper zijn en je die ook kunt gebruiken voor je paard. (Je moet jezelf wel goed inlezen uiteraard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 10:57 



 
Profiel   

Shimar schreef
Dat veel supplementen voor menselijke consumptie goedkoper zijn en je die ook kunt gebruiken voor je paard. (Je moet jezelf wel goed inlezen uiteraard)

Eerlijk gezegd, als je je goed inleest kom je er meestal achter dat het gros van de supplementen onnodig zijn, en niet doen wat producenten ervan beweren....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen