Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:36

Dat ben ik niet met je eens Josien, andere diersoorten passen zich aan aan de omstandigheden. Niet andersom.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:47

Elisa2 schreef:
Kaja schreef:
Dat gezegd hebbende, wil ik nogmaals benadrukken dat ik het er wel mee eens ben dat er beheer moet en dient te komen. Teveel onschuldige dieren vallen ten prooi aan de wolf en wacht hen een afschuwelijke doodsstrijd. De vergelijking met de slacht, slaat echt kant noch wal. Evenals het argument dat honden ook zoveel slachtoffers maken is belachelijk.

In mijn ogen is het de overheid die niet ingrijpt en een afwachtende houding aanneemt om het aantal (hobby)boeren, (hobby)schapen/paarden en loslopende honden te beteugelen. Hoe vaak men ook zegt dat dit een losgeslagen theorie is, geloof ik er zeker in.

Dat neemt niet weg dat ik voor elk dier hoop en blijf herhalen dat de eigenaar zich zo goed mogelijk verzet tegen een bezoekje van de wolf.


Ik vindt het beleid ook krankzinnig en begin ook haast te denken dat het een bewuste tactiek is om het aantal landbouwhuisdieren te verminderen.

De meeste eigenaren willen zich wel verzetten maar het moet wel kunnen, hier komt dan in Mei als het door gaat subsidie voor rasters voor paardenhouders. Als ik het goed heb stelt dit niet zo veel voor e650,- per paard. De rest moet uit eigen zak betaald worden. Niet iedereen heeft een smak geld liggen om dat te doen. Daarnaast is de werking van de omheining discutabel.

Het is ook fijn als gemeentes meewerken aan het verlenen van vergunningen voor stallen. In Otterlo is zo'n vergunning al afgewezen. Tja..doe je zo je best als eigenaar.

Wat mij ergert in de discussies is dat veel mensen zo zwart/ wit denken. Dat Roodkapjes syndroom slaat helemaal nergens op. Makkelijk gezegd wonende in de Randstad zonder dieren waar je je zorgen om hoeft te maken. :o En dan altijd wijzen naar de eigenaren van de dieren zonder dus ook maar een seconde na te denken over bovenstaande zaken. En ja, ik dacht er ook eens zo makkelijk over toen het nog een ver van mijn bed show was. Maar nu het hier realiteit is geworden en ik me er veel meer in verdiept heb (noodgedwongen) ben ik er anders over gaan denken.

Dat heb ik toch ook al gezegd! Het is een bewuste tactiek om van de "stikstofuitstotende" landbouwhuisdieren af te komen. Wat mij betreft zal het wel lukken hoor, want als dit zo doorgaat dan koop ik als mijn huidige paard zou vermoord worden geen nieuwe meer. Ik zou graag emigreren naar een land met nog wel gezond verstand (ben al bij een Poolse paardenrescueorganisatie).

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:53

Mark0919 schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom? Als ze geen aarde maken krijgen ze geen stroom.
En dat springen doen ze vanzelf wel


Omdat wolven niet de kans krijgen om aan te leren dat over zo'n hek springen geen schok geeft. Een hond kan je dat makkelijk aanleren dmv trainen en commandos. Een wolf zal eerst voorzichtig willen onderzoeken en daarbij een schok krijgen, waardoor er een associatie onstaat dat dat type hek een schok geeft. Dan zullen ze het in verreweg de meeste gevallen laten om er nog in de buurt te komen, laat staan eroverheen springen. Voor een wolf is dat een te groot risico.

Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar dat zijn vaak wolven met rabies.

O leuk, er zijn dus ook al wolven met rabies? Daar wordt de situatie nog prettiger van!! :(

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:57

Nikass schreef:
Dat ben ik niet met je eens Josien, andere diersoorten passen zich aan aan de omstandigheden. Niet andersom.

Dit is niet zozeer mijn mening als wel een wetenschappelijk uitgangspunt.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:10

Citaat:
Is jouw veronderstelling. Misschien wel voor Josien en collega's die hun best doen maar toch aanvallen hebben en in angst leven.


Nou nee. Gelukkig is er een grote club betrokken mensen die hun dieren wel goed beschermen en hun ervaringen delen met oa de politiek en de wetenschap. Ik ben daar 1 van. Dus ik hoop inderdaad de irreele angst die jullie verspreiden daarmee te ondermijnen. En daarnaast weerspreken de harde cijfers veel van de verhalen die rondgaan.... zelfs wetenschappers en labaratoria worden nu aangevallen omdat ze niet de resultaten geven die gewenst zijn door de henkies.

Maar ik vind het best. Ze plaatsen zichzelf daarmee in het hoekje van de wappies. Het grote groene complot. Met als gevolg dat alleen de BBB ze nog serieus neemt.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:11

Mark0919 schreef:
Citaat:
Is jouw veronderstelling. Misschien wel voor Josien en collega's die hun best doen maar toch aanvallen hebben en in angst leven.


Nou nee. Gelukkig is er een grote club betrokken mensen die hun dieren wel goed beschermen en hun ervaringen delen met oa de politiek en de wetenschap. Ik ben daar 1 van. Dus ik hoop inderdaad de irreele angst die jullie verspreiden daarmee te ondermijnen. En daarnaast weerspreken de harde cijfers veel van de verhalen die rondgaan.... zelfs wetenschappers en labaratoria worden nu aangevallen omdat ze niet de resultaten geven die gewenst zijn door de henkies.

Maar ik vind het best. Ze plaatsen zichzelf daarmee in het hoekje van de wappies. Het grote groene complot. Met als gevolg dat alleen de BBB ze nog serieus neemt.

De BBB is tegen de wolven hoor.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:13

Gelukkig weet een grote groep mensen dat beschermen helemaal niet kan. Op een hermetisch afgesloten stal na.

En die groep groeit door de ervaringen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:30

Misschien wordt jouw wijsheid ook nog wel onderuit gehaald, Mark0919, de wolf is net een virus...hij past zich supersnel aan aan de omstandigheden.
Sneller dan dat wij hem kunnen voor zijn.

Waar eerst gedacht werd dat de dieren veilig waren qua omheining en/of tijdstip van buiten lopen, is dat immers eerder gebeurd?

Ben wel heel benieuwd hoe jij je paarden houdt.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:42

Jeetje, er wordt en werd in beide topics zo gepolariseerd imo. Beide kanten op SM maken zich ws schuldig aan het in omloop brengen van verkeerde foto’s/ info, maar er zit een ontzettend grote groep daar tussenin.
En niet alle info van beide kanten is onwaar. Ook daar zit een groot gebied tussenin.
Ik heb vaak het gevoel dat mensen elkaar hier bekritiseren op de extremen, terwijl erbij veel gedeeld wordt qua zorg.
Laat het duidelijk zijn; iedereen deelt de zorg over de wolf tov dieren en omgeving wel lijkt me. Iedereen hier op Bokt is ook echt wel bereid om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen als dat nodig is.
Wat die verantwoordelijkheid is en hoe praktisch dat uiteindelijk is, daar is discussie over. En met reden! Het zou iedereen sieren om dat stuk zorg bij elkaar serieus te nemen en niet te blijven hakken op elkaar. Want sjongejonge wat een herhalend en drammerig gedrag is er bij sommigen in dit soort topics.
Als we met elkaar een beleid kunnen vinden waarin we het gevoel hebben goed voor onze dieren en omgeving te kunnen zorgen, dan geloof ik niet dat dat een 0 stand van wolven eist.
Maar dat beleid is er nog niet en er lopen een stel mafklappers rond die of hun kop in het zand steken en de wolf in de kaart spelen ( imo dan) of voor die foto of “gave” ervaring blijkbaar wolven lokken. DAT moet worden aangepakt.
Een schuwe wolf met een gezonde wildstand is wellicht een aanwinst. Meerdere doorgegroeide wolvenroedels op een te klein gebied is geen gezonde situatie. In geen enkel land!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:45

Shirley schreef:
Misschien wordt jouw wijsheid ook nog wel onderuit gehaald, Mark0919, de wolf is net een virus...hij past zich supersnel aan aan de omstandigheden.
Sneller dan dat wij hem kunnen voor zijn.

Waar eerst gedacht werd dat de dieren veilig waren qua omheining en/of tijdstip van buiten lopen, is dat immers eerder gebeurd?

Ben wel heel benieuwd hoe jij je paarden houdt.


Ho,ho! volgens Josien past hij de omstandigheden aan, aan zijn eigen soort!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:47

ikkedus schreef:
Jeetje, er wordt en werd in beide topics zo gepolariseerd imo. Beide kanten op SM maken zich ws schuldig aan het in omloop brengen van verkeerde foto’s/ info, maar er zit een ontzettend grote groep daar tussenin.
En niet alle info van beide kanten is onwaar. Ook daar zit een groot gebied tussenin.
Ik heb vaak het gevoel dat mensen elkaar hier bekritiseren op de extremen, terwijl erbij veel gedeeld wordt qua zorg.
Laat het duidelijk zijn; iedereen deelt de zorg over de wolf tov dieren en omgeving wel lijkt me. Iedereen hier op Bokt is ook echt wel bereid om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen als dat nodig is.
Wat die verantwoordelijkheid is en hoe praktisch dat uiteindelijk is, daar is discussie over. En met reden! Het zou iedereen sieren om dat stuk zorg bij elkaar serieus te nemen en niet te blijven hakken op elkaar. Want sjongejonge wat een herhalend en drammerig gedrag is er bij sommigen in dit soort topics.
Als we met elkaar een beleid kunnen vinden waarin we het gevoel hebben goed voor onze dieren en omgeving te kunnen zorgen, dan geloof ik niet dat dat een 0 stand van wolven eist.
Maar dat beleid is er nog niet en er lopen een stel mafklappers rond die of hun kop in het zand steken en de wolf in de kaart spelen ( imo dan) of voor die foto of “gave” ervaring blijkbaar wolven lokken. DAT moet worden aangepakt.
Een schuwe wolf met een gezonde wildstand is wellicht een aanwinst. Meerdere doorgegroeide wolvenroedels op een te klein gebied is geen gezonde situatie. In geen enkel land!


Precies. Dat is wat er moet gebeuren. Maar zolang mensen "Geen Wolf" als uitgangspunt nemen, is dat kansloos.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:52

Maar dat is angst waar mensen uit spreken. Ik snap dat wel. Dat als basis nemen om die emotie terug te dringen door effectieve maatregelen. Dat is wat er nodig is. Dat gebeurt echter niet.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:10

Nul stand hoeft van mij ook niet het uitgangspunt te zijn.

Wel elke wolf die vee pakt, ook achter niet wolfwerende hekken, want die bestaan niet in de vorm dat het vergunning technisch mag.
Die eis is dus een onzinnige eis, want we mogen geen bouwwerken maken met een meter beton in de grond en 3 meter hoog hekwerk met stroomdraden.

Dus elke wolf die vee pakt beheren. Of te dicht de mens nadert en geen schuw gedrag laat zien.
Dat er dan in klein overbevolkt Nederland met alleen gemaakte wensnatuur veel wolven zullen sneuvelen, tegenover bijvoorbeeld Zweden is dan een automatisch gegeven.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:14

Nikass schreef:
Dat ben ik niet met je eens Josien, andere diersoorten passen zich aan aan de omstandigheden. Niet andersom.

Bevers bouwen dammen om gunstiger woongebied te maken, olifanten duwen bomen om om de savanne open te houden.
2 diersoorten dus die hun leefomgeving aanpassen in hun voordeel.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:21

DuoPenotti schreef:
Nul stand hoeft van mij ook niet het uitgangspunt te zijn.

Wel elke wolf die vee pakt, ook achter niet wolfwerende hekken, want die bestaan niet in de vorm dat het vergunning technisch mag.
Die eis is dus een onzinnige eis, want we mogen geen bouwwerken maken met een meter beton in de grond en 3 meter hoog hekwerk met stroomdraden.

Dus elke wolf die vee pakt beheren. Of te dicht de mens nadert en geen schuw gedrag laat zien.
Dat er dan in klein overbevolkt Nederland met alleen gemaakte wensnatuur veel wolven zullen sneuvelen, tegenover bijvoorbeeld Zweden is dan een automatisch gegeven.


Het is wetenschappelijk bewezen dat wolvenrasters effectief zijn. Niet 100%, maar dat is bekend.
Ik zou in Nederland graag een initiatief willen zien die vergelijkbaar is met die van Belgie, waar boeren en veehouders geholpen worden met rasters plaatsen en waarbij de subsidies voor dergelijke rasters omhoog gaan.

Dat is de middenweg die we nodig hebben. En dat is ook de richting die het nu op gaat.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:24

Laten we vooral niet aan het feit voorbij gaan dat er ontzettend veel dieren verscheurd en vermoord worden. Al dan niet wachtend op de dood. Ik vind dat zo schrijnend en zo triest. In mijn ogen moet je daar als dierenhouder toch werkelijk waar alles aan doen om dat te voorkomen. Uit de cijfers blijkt dat er nog teveel aangevallen dieren achter te lage/zwakke omheiningen staan. Dáár moet toch iets aan gedaan worden! Blijven roepen en daarmee in stand houden dat niets werkt, is net zo belachelijk als roepen dat schapen uiteindelijk toch wel voor de slacht zijn. Ik word daar gewoon misselijk van. Bescherm je dieren, dat is je plicht. Mocht het dan alsnog misgaan, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. Pas dan zal er gedacht worden aan beheer. Net zoals ik gister al zei, blijven aanhouden dat je honden, kinderen of het geld niet hebt, is een non argument.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:25

Je valt in herhaling met niks geen wetenschappelijk bewijs....
Ook dat de reden van Belgie is je al herhaaldelijk verteld.
Dus ik ga niet meer op je reageren, want je geloofd het toch niet.
Je goedrecht hoor, maar mijn energie niet waard.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:30

tamary schreef:
Nikass schreef:
Dat ben ik niet met je eens Josien, andere diersoorten passen zich aan aan de omstandigheden. Niet andersom.

Bevers bouwen dammen om gunstiger woongebied te maken, olifanten duwen bomen om om de savanne open te houden.
2 diersoorten dus die hun leefomgeving aanpassen in hun voordeel.


Dat zie ik toch anders. Dat ze hun omgeving gebruiken voor wat ze nodig hebben om te leven, is iets heel anders, dan andermans én je eigen leefomgeving stelselmatig de vernieling in helpen voor veel meer dan je nodig hebt.
Ik ken geen diersoort die zo destructief is.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:30

Kaja schreef:
Laten we vooral niet aan het feit voorbij gaan dat er ontzettend veel dieren verscheurd en vermoord worden. Al dan niet wachtend op de dood. Ik vind dat zo schrijnend en zo triest. In mijn ogen moet je daar als dierenhouder toch werkelijk waar alles aan doen om dat te voorkomen. Uit de cijfers blijkt dat er nog teveel aangevallen dieren achter te lage/zwakke omheiningen staan. Dáár moet toch iets aan gedaan worden! Blijven roepen en daarmee in stand houden dat niets werkt, is net zo belachelijk als roepen dat schapen uiteindelijk toch wel voor de slacht zijn. Ik word daar gewoon misselijk van. Bescherm je dieren, dat is je plicht. Mocht het dan alsnog misgaan, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. Pas dan zal er gedacht worden aan beheer. Net zoals ik gister al zei, blijven aanhouden dat je honden, kinderen of het geld niet hebt, is een non argument.


Precies +:)+
Gelukkig weten de meeste politieke partijen inmiddels hoe de vork in de steel zit. Het is een relatief klein groepje mensen dat hard schreeuwt en tegenstribbeld... een echte dierenliefhebber doet er alles aan om z'n dieren te beschermen, en wacht niet 10, 20, 30 jaar voor er misschien een politiek besluit wordt genomen over het verjagen van de wolf. De kans zit er eerder in dat hij nooit verjaagd wordt.
Laatst bijgewerkt door Mark0919 op 29-03-24 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:31

Mark0919 schreef:
DuoPenotti schreef:
Nul stand hoeft van mij ook niet het uitgangspunt te zijn.

Wel elke wolf die vee pakt, ook achter niet wolfwerende hekken, want die bestaan niet in de vorm dat het vergunning technisch mag.
Die eis is dus een onzinnige eis, want we mogen geen bouwwerken maken met een meter beton in de grond en 3 meter hoog hekwerk met stroomdraden.

Dus elke wolf die vee pakt beheren. Of te dicht de mens nadert en geen schuw gedrag laat zien.
Dat er dan in klein overbevolkt Nederland met alleen gemaakte wensnatuur veel wolven zullen sneuvelen, tegenover bijvoorbeeld Zweden is dan een automatisch gegeven.


Het is wetenschappelijk bewezen dat wolvenrasters effectief zijn. Niet 100%, maar dat is bekend.
Ik zou in Nederland graag een initiatief willen zien die vergelijkbaar is met die van Belgie, waar boeren en veehouders geholpen worden met rasters plaatsen en waarbij de subsidies voor dergelijke rasters omhoog gaan.

Dat is de middenweg die we nodig hebben. En dat is ook de richting die het nu op gaat.


https://www.horses.nl/overig-nieuws/wol ... een-optie/
Een prima initiatief lijkt me.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:32

Kaja schreef:
Laten we vooral niet aan het feit voorbij gaan dat er ontzettend veel dieren verscheurd en vermoord worden. Al dan niet wachtend op de dood. Ik vind dat zo schrijnend en zo triest. In mijn ogen moet je daar als dierenhouder toch werkelijk waar alles aan doen om dat te voorkomen. Uit de cijfers blijkt dat er nog teveel aangevallen dieren achter te lage/zwakke omheiningen staan. Dáár moet toch iets aan gedaan worden! Blijven roepen en daarmee in stand houden dat niets werkt, is net zo belachelijk als roepen dat schapen uiteindelijk toch wel voor de slacht zijn. Ik word daar gewoon misselijk van. Bescherm je dieren, dat is je plicht. Mocht het dan alsnog misgaan, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. Pas dan zal er gedacht worden aan beheer. Net zoals ik gister al zei, blijven aanhouden dat je honden, kinderen of het geld niet hebt, is een non argument.


Precies _/-\o_

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:35

@Mark0919"
Waar is dat wetenschappelijke bewijs dan? Ben er wel benieuwd naar.

De man die in Italië is aangevallen door wolven stond in ieder geval niet achter een raster. Hij heeft helaas niet meer kunnen vertellen waarom hij is aangevallen. Hij is in het ziekenhuis overleden.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:46

josien_m_ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Rechtstreeks of op andere manieren of door eindeloos herhalen wat eerder werd gezegd en inmiddels onwaar is gebleken. Deskundigen blijken geen deskundigen van wolven maar worden wel telkens gevraagd om een reactie. Meer bescheidenheid zou passender zijn. Het grote plan is rewilding en herstel van natuur. Niet het wegconcureren van boeren of iets dergelijks. Dat er veel kennis over wolven en hun gedrag verloren is gegaan hier, lijkt me duidelijk. Het idee dat samenleven in Nederland mogelijk is met zo'n gevaarlijk roofdier lijkt me een illusie. Er zal een concurentie zijn tussen mensen en wolvenbelangen. Natuurlijk hebben we heel veel vernietigd in het milieu en gaan we daar nog steeds mee door. Maar dat kun je niet goedmaken door hier de wolf dan maar ruimte te geven! Dat we heel veel dieren houden om het vlees is één van die uitwassen die niet echt meer goed voelen voor ons als mens. Maar om de wolven daar wat aan te laten doen, is onmenselijk en wreed. Je doet wat je kunt om je dieren te beschermen en dat iets niet 100 procent garantie geeft, vind ik echt onverteerbaar. Dus nee, daar neem in geen genoegen mee. Ik weet je kunt niet alle onheil voor zijn en leven brengt risico's mee. Natuurlijk zijn eigenaren die hun dieren verwaarlozen ook van alle tijden, maar dat staat los van dit wolvenprobleem.


Inderdaad er zijn zoveel nuances in dit verhaal die volledig vergeten worden. Alleen met het vingertje wordt naar de ander gewezen. Maar niet naar het probleem zelf, de wolf en het gebrek aan beheer van de wolf.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:50

Esperanza schreef:
@Mark0919"
Waar is dat wetenschappelijke bewijs dan? Ben er wel benieuwd naar.

De man die in Italië is aangevallen door wolven stond in ieder geval niet achter een raster. Hij heeft helaas niet meer kunnen vertellen waarom hij is aangevallen. Hij is in het ziekenhuis overleden.


Ik ben ook wel benieuwd naar dat bewijs. Hier in Drenthe is juist een pilot gehouden om die wolfwerende hekken te testen. En de wolf bleef gewoon komen. Vledder, Stefan Worst had in samenwerking met de experts de hekken gezet, maar dat hielp dus niet…..

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:50

En het bieden van goede alternatieven om te leven met de schuwe! Wolf.