Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:09

Muze schreef:
Bij mij ook.
Houd sowieso niet van verkopers die pushen, dan laat maar.


Ze was er meteen heel duidelijk in. Had geen probleem met keuren, wil het paard ook brengen naar waar ik wil keuren (is echt wel een eind rijden), maar tot die tijd is ie wat haar betreft niet verkocht….

Lukasje
Berichten: 11291
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:52

Ik denk nu niet dat die andere geïnteresseerden zonder enige keuring willen kopen. Bovendien moeten zij het paard ook nog net zo leuk vinden als jij doet. Maar, ik begrijp je wel. Het blijft onzeker. Niet leuk!

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:08

Wat is dan de gedachte erachter dat ze hem niet wil vast houden voor je?
Vind het maar vaag…

Sky_As

Berichten: 4735
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:10

mamabird schreef:
Muze schreef:
Bij mij ook.
Houd sowieso niet van verkopers die pushen, dan laat maar.


Ze was er meteen heel duidelijk in. Had geen probleem met keuren, wil het paard ook brengen naar waar ik wil keuren (is echt wel een eind rijden), maar tot die tijd is ie wat haar betreft niet verkocht….


Ook niet met aanbetaling?
Is het paard wel al gekeurd geweest of helemaal nog nooit?

Want moet zeggen dat ik haar ook snap. Lees hier maar eens terug. Paard goedgekeurd en aanbetaald en zelfs dat ging niet door.

Paard is pas verkocht als hij in het geheel betaald is en weg is. En degene die dus het snelst betaald en ophaalt is eigenaar. (zeker als het paard weg "moet", en je niet per se kijkt naar de beste nieuwe eigenaar of die wel of niet bij je paard past)

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:30

Als ik dat allemaal weer lees, ben ik zo blij met onze aankoop ruim een jaar geleden. Een 2,5 jarige kopen rechtstreeks uit de opfok is een gok maar inmiddels is ze zadelmak en hebben we gelukkig ook daar een klik met haar.

Wat een gedoe he? En wat worden er veel niet rad lopende paarden aangeboden. Dat valt me sowieso al jaren op. Ook bij de pony's. WIj hebben onze geweldige NF ruin via via verkocht naar een topplekje. Eigenlijk is dat het meest ideaal; via bij de ponyclub.
En dan nog maar niet te spreken van de rare mensen die je kunt treffen in dit hele proces.

Overigens weet ik nog een leuk paard te koop (10K) maar dat is er 1 die even tijd nodig heeft om vertrouwen in je te hebben; dan gaat hij door je voor het vuur. Gewoon een sensibel paard dat iemand nodig heeft met ervaring, een paardenmens. Verder niets mis met het paard maar staat al 3 maanden te koop.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:44

mamabird schreef:
Muze schreef:
Bij mij ook.
Houd sowieso niet van verkopers die pushen, dan laat maar.


Ze was er meteen heel duidelijk in. Had geen probleem met keuren, wil het paard ook brengen naar waar ik wil keuren (is echt wel een eind rijden), maar tot die tijd is ie wat haar betreft niet verkocht….

Ik begrijp jou maar de verkoper begrijp ik ook. Maar die andere belangstellenden zullen toch ook wel een keuring willen? Ik zou tenminste een paard van 15.000 niet ongekeurd kopen! Als iemand dat echter wel wil doen, het geld op tafel legt en hem zo meeneemt dan zou ik als verkoper daar ook op ingaan.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:03

Nou ik begrijp het niet, vasthouden tot de keuring lijkt me heel normaal. Inderdaad met aanbetaling eventueel.

Ben ook wel benieuwd of dit paard al eerder gekeurd is geweest.

_Tarzan

Berichten: 11177
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:54

Koekie, dat valt mij ook op, de hoeveelheid niet goed lopende paarden :=
Vasthouden tot keuring lijkt mij niet meer dan normaal inderdaad. Ik kreeg gelukkig bij mijn huidige paard een paar dagen bedenktijd waarbij ze hem vasthield en ik nog een keer mocht komen proberen :)

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:56

Elisa2 schreef:
Nou ik begrijp het niet, vasthouden tot de keuring lijkt me heel normaal. Inderdaad met aanbetaling eventueel.

Ben ook wel benieuwd of dit paard al eerder gekeurd is geweest.

De betreffende verkoper heeft eerlijk gecommuniceerd met de belangstellende kijker. Dat hij het paard niet vasthoudt en weg=weg. Dat is zijn keuze. Wel oneerlijk zou het zijn als hij dit niet tegen ts zou hebben gezegd. In dit topic is wel eens verteld door iemand, dat die al een afspraak voor een keuring had gemaakt, en dat het paard intussen verkocht werd aan een ander. Dat is niet correct.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:34

Dan kom je wel weer op het punt dat in principe dit paard verkocht is onder voorbehoud van de keuring. Dus dan kan de verkoper het wel melden, dat maakt het niet ineens correct. :+

De meeste mensen zullen zo'n paard niet snel kopen zonder keuring, dus laten we daarop hopen.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:56

Nou ja, ik heb mijn mening erover maar die is niet professioneel. Want ik verkoop nooit paarden, heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan. En maar 1 keer laten keuren en dat ging zo, dat ik tegen de handelaar zei dat ik het paardje wilde als hij goedgekeurd zou worden. Die man belde toen een DA ,die was er binnen een paar minuten, en die voerde een klinische keuring uit waar zowel ik als de verkoper bijstonden. Hij legde alles goed uit. Die was geschikt voor mijn doel. De verkoper laadde hem meteen in de trailer, naar de stalling die ik had afgesproken, en daarna door naar mijn huis waar mijn moeder uit alle hoeken en gaten cash geld bijeen had gezocht en waar toen gelijk werd afgerekend.Het was een heel goed paardje!

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:10

MyWishMax schreef:
Dan kom je wel weer op het punt dat in principe dit paard verkocht is onder voorbehoud van de keuring. Dus dan kan de verkoper het wel melden, dat maakt het niet ineens correct. :+

De meeste mensen zullen zo'n paard niet snel kopen zonder keuring, dus laten we daarop hopen.


Maar dat is dus niet zo. Dat wilde ze graag maar de verkoper niet dus is er niets onder voorbehoud verkocht. Dat is een keuze van de verkoper en niets mis mee imo.

Het is jammer natuurlijk maar je kunt verkopers nergens toe dwingen (gelukkig).

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:56

Het paard is een paar jaar terug röntgen gekeurd (en goedgekeurd). Keuringsrapport ook ingezien. Maar geen recent klinisch of xr rapport, dus dat durf ik echt niet aan. Ik zou het zelf nooit zo doen, maar dit is wel zoals hun het doen en dat is wat het is…
Ik baal gewoon dat het zo gaat zoals het gaat. Zeker omdat ik van weinig paarden echt heel blij word…. Het kan ook nooit eens normaal gaan….

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:58

En ook mij valt de, vaak, niet rad lopen paarden op… snap ook niet dat verkopers dat zelf niet zien… en dan in een prijscategorie rond de 15k….

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:11

Bielsje schreef:
MyWishMax schreef:
Dan kom je wel weer op het punt dat in principe dit paard verkocht is onder voorbehoud van de keuring. Dus dan kan de verkoper het wel melden, dat maakt het niet ineens correct. :+

De meeste mensen zullen zo'n paard niet snel kopen zonder keuring, dus laten we daarop hopen.


Maar dat is dus niet zo. Dat wilde ze graag maar de verkoper niet dus is er niets onder voorbehoud verkocht. Dat is een keuze van de verkoper en niets mis mee imo.

Het is jammer natuurlijk maar je kunt verkopers nergens toe dwingen (gelukkig).


Nee, dat is wel zo want de verkoper gaat akkoord met de mitsen en maren. Alleen wil ze het paard niet vasthouden. Zij wil het paard nog steeds verkopen aan mamabird als het paard er nog is en goedgekeurd wordt. Dat zij vindt dat hij dan niet verkocht is, maar ze wel alle mitsen en maren accepteert maakt het niet ineens correct.

En je zou zeker wel kunnen dwingen hoor, alleen doet (bijna) niemand dat. Maar er komen hier vaak zat dingen voorbij die juridisch gewoon echt niet correct zijn of zijn gegaan. Een mening is geen feit.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:26

Als je zegt dat keuren geen probleem is, is dat niet verkocht onder voorbehoud.

Ik staan dat ze het paard wilde kopen ovv keuring, niet dat de verkoper daarmee akkoord is gegaan dus is er geen sprake van een overeenkomst.

Raineri
Berichten: 6239
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:33

mamabird schreef:
En ook mij valt de, vaak, niet rad lopen paarden op… snap ook niet dat verkopers dat zelf niet zien… en dan in een prijscategorie rond de 15k….


Wordt wel vaker niet gezien }:0 en als je er iets van zegt is het: nee hij is niet kreupel het ligt aan dat hij gewoon niet lopen wilt (of vul een andere onzinnige reden in). Oké prima, wat jij wilt. Dus logisch dat dit ook een patroon is zichtbaar in de verkoop.

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:44

Maar je kunt toch gewoon maandag voor een keuring bellen en datum afspreken? Je hoeft er toch niet helemaal vanaf te zien. Hier is het ook, wie het eerste betaald heeft hem. En anders zou je kunnen bellen mbt aanbetaling oid.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:31

Bielsje schreef:
Als je zegt dat keuren geen probleem is, is dat niet verkocht onder voorbehoud.

Ik staan dat ze het paard wilde kopen ovv keuring, niet dat de verkoper daarmee akkoord is gegaan dus is er geen sprake van een overeenkomst.

Dat, ik zie ook geen overeenkomst in deze.

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:54

Oehlala schreef:
Maar je kunt toch gewoon maandag voor een keuring bellen en datum afspreken? Je hoeft er toch niet helemaal vanaf te zien. Hier is het ook, wie het eerste betaald heeft hem. En anders zou je kunnen bellen mbt aanbetaling oid.


Het is ook de bedoeling om zsm te keuren. Ik zie er ook niet vanaf, maar balen dat het zo gaat doe ik wel.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:05

Kan je niet gewoon een appje sturen naar je dierenarts om een keuring in te plannen? Of naar de kliniek waar je heen wilt? Dan kan dat namelijk nu ook al gewoon en wie weet is er dan maandag al plek.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:08

mamabird schreef:
Oehlala schreef:
Maar je kunt toch gewoon maandag voor een keuring bellen en datum afspreken? Je hoeft er toch niet helemaal vanaf te zien. Hier is het ook, wie het eerste betaald heeft hem. En anders zou je kunnen bellen mbt aanbetaling oid.


Het is ook de bedoeling om zsm te keuren. Ik zie er ook niet vanaf, maar balen dat het zo gaat doe ik wel.

Als ik de verkoper was dan zou ik gaan voor zekerheid. Dat heeft hij bij jou nu niet. Het kan zijn dat je ineens geen zin meer hebt (je hebt toch ook niet aanbetaald) ,toch nog een ander nog leuker paard hebt gezien, of dat de keuring niet naar jouw standaard zou uitvallen. Als hij een andere belangstellende voor jou zou afwijzen, dan heeft die straks ook iets anders en blijft hij met zijn paard zitten.Als je zo geinteresseerd bent in dit paard dan zou ik een aanbetaling doen om hem vast te houden tot de keuring, wel met een waterdicht contract dat jij je aanbetaling terugkrijgt als oftewel het paard toch aan een ander zou zijn verkocht, oftewel dat hij voor jouw doel zou worden afgekeurd.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:31

Als verkoper akkoord gaat met 'verkocht ovv van keuring' is er echt wel sprake van een tot stand gekomen overeenkomst die nagekomen dient te worden. Door zowel verkoper áls koper. Zoals al aangegeven wordt is het ontzettend jammer dat men in paardenland vaak schijt heeft aan juridische regels. En moeten we maar meegaan in de grappen grollen van kopers en verkopers omdat een juridische procedure aanspannen voor velen niet de moeite of de kosten waard zijn.

Ik hoop dat het je lukt dit paard te bemachtigen en hij goed door de keuring komt mamabird!

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:02

Charmaine schreef:
Als verkoper akkoord gaat met 'verkocht ovv van keuring' is er echt wel sprake van een tot stand gekomen overeenkomst die nagekomen dient te worden. Door zowel verkoper áls koper. Zoals al aangegeven wordt is het ontzettend jammer dat men in paardenland vaak schijt heeft aan juridische regels. En moeten we maar meegaan in de grappen grollen van kopers en verkopers omdat een juridische procedure aanspannen voor velen niet de moeite of de kosten waard zijn.

Ik hoop dat het je lukt dit paard te bemachtigen en hij goed door de keuring komt mamabird!

Nee, paarden hebben behalve met geld ook met emoties te maken. En dat kan een moeizaam of zelfs explosief mengsel worden. Je kunt iemand niet dwingen om een paard te kopen of te verkopen. Al is er eerst wel met elkaar over gesproken. Dat moet je ook niet willen. Zolang er niet betaald en geleverd is, is er toch ook nog niets aan de hand.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:09

Charmaine schreef:
Als verkoper akkoord gaat met 'verkocht ovv van keuring' is er echt wel sprake van een tot stand gekomen overeenkomst die nagekomen dient te worden. Door zowel verkoper áls koper. Zoals al aangegeven wordt is het ontzettend jammer dat men in paardenland vaak schijt heeft aan juridische regels. En moeten we maar meegaan in de grappen grollen van kopers en verkopers omdat een juridische procedure aanspannen voor velen niet de moeite of de kosten waard zijn.

Ik hoop dat het je lukt dit paard te bemachtigen en hij goed door de keuring komt mamabird!


Ben het verder zeker met je eens hoor.
Maar in het voorbeeld is de verkoper niet akkoord gegaan met verkocht ovv keuring.
Paard wordt gekeurd en wordt daarna eventueel verkocht.
Mocht er een eerdere koper komen gaat hij daar heen. Wat de verkoper ook heeft aangegeven.
Of het netjes is, is een tweede, maar hij is juist niet akkoord gegaan met verkoop ovv keuring.