Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 20 [ 495 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Profiel   

En is er bewijs voor dat deze pony's qua lichamelijk niet te vergelijken zijn met paarden? Waarom zouden deze pony's ineens kilo's meer kunnen tillen? Hebben ze superkrachten (of botten) net zoals ijslanders volgens sommige hebben?

Die foto ergens aan het eind van pagina 2 in dat topic is trouwens echt tenenkrommend...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:59 

Profiel   

...ik vind het merkwaardig om als Westerling zo graag een wedstrijd te willen rijden in Mongolië.

Dat kan hier toch ook?

Mongolië te paard verkennen kan ik snappen.
Diersoort paard is in Centraal Mongolië ontstaan...

Ik ken de paardjes alleen van foto's en verhalen, maar het feit dat ze klein en breed zijn en
"doorgefokt" door Moeder Natuur zelf
plus door Mongoolse herders die enorme afstanden te paard afleggen,
... geeft mij de indruk dat het wel moet kunnen lukken met die 85 kilo max.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:02 

Profiel   

Wat maakt deze paarden zo bovennatuurlijk sterk dan? Dat ze compact zijn? Dat zijn shetlanders ook toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:04 

Profiel   

Eigenlijk zijn onze moderne warmbloedpaarden onnatuurlijk zwak...

Nog even over het 'beleren' dat gaat niet helemaal zoals de cowboys hoor. Meestal gaan jonge paarden eerst een tijd als hand paard mee (met of zonder bepakking) om te wennen. In zekere zin hebben de Mongolen best wel wat Horsemanship skills. Kinderen groeien ermee op.
Maar aan de andere kant zijn ze inderdaad niet van het aaien en geduldig wachten tot het paard 'ja' zegt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:11 

Profiel   

@Judith:
Dat ze al eeuwen gefokt worden op hardheid/uithoudingsvermogen. En dat verder natuurlijke selectie in een hard klimaat zijn werk heeft gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:12 

Profiel   

Zwakke paarden overleven het niet op de steppe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:20 

Profiel   

JudithGigi schreef
Wat maakt deze paarden zo bovennatuurlijk sterk dan? Dat ze compact zijn? Dat zijn shetlanders ook toch?

Shetlanders zijn hartstikke sterk, gefokt om in de kolenmijnen karretjes steenkool te vervoeren.

85 kilo mens op een hoge, smalle KWPN'er klopt redelijk als het gaat om de 10% regel, maar het dier heeft het zwaar.
Een kleiner, compacter dier heeft het minder zwaar (dat is gewoon natuurkunde).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:20 

Profiel   

Als je googled kom je erachter dat deze paarden gemiddeld “500 to 600 lbs” (227-272kg) zijn. Dan zitten de ruiters toch ver boven die maximale 20%, of hoe moet ik dat zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:34 

Profiel   

De steppe en bos type zijn groter en wat zwaarder gebouwd.
Er is nl niet 1 type paard, degene voor de melk is het kleinst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:38 

Profiel   

Kelly_ann schreef
Eigenlijk zijn onze moderne warmbloedpaarden onnatuurlijk zwak...

Nog even over het 'beleren' dat gaat niet helemaal zoals de cowboys hoor. Meestal gaan jonge paarden eerst een tijd als hand paard mee (met of zonder bepakking) om te wennen. In zekere zin hebben de Mongolen best wel wat Horsemanship skills. Kinderen groeien ermee op.
Maar aan de andere kant zijn ze inderdaad niet van het aaien en geduldig wachten tot het paard 'ja' zegt :o

Ik heb het temmen op film gezien... was gewoon zadel erop, touw aan halster en erop gaan. Bokken en ervandoorgaan werd bemoeilijkt door het touw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:51 

Profiel   

Janneke2 schreef
JudithGigi schreef

Shetlanders zijn hartstikke sterk, gefokt om in de kolenmijnen karretjes steenkool te vervoeren.

85 kilo mens op een hoge, smalle KWPN'er klopt redelijk als het gaat om de 10% regel, maar het dier heeft het zwaar.

Vroeger zei men dat van IJslandse paarden ook. Zou "gemakkelijk" een kerel van 95 kilo op kunnen, wat ook gebeurde op IJsland. Ik vraag me soms af of die vlakke extra versnellingen die een IJslands paard heeft, niet ook bedoeld zijn om dergelijke zware lasten toch nog enigzins te kunnen vervoeren... schwungvolle omhoogwerpende gangen zijn nogal lastig onder de (zware) man...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:55 

Profiel   

mysa schreef
@Judith:
Dat ze al eeuwen gefokt worden op hardheid/uithoudingsvermogen. En dat verder natuurlijke selectie in een hard klimaat zijn werk heeft gedaan.

Oké en is er ergens iets van röngtenlogisch onderzoek oid gedaan waaruit bleek dat deze pony's bovennatuurlijk sterke krachten hebben? Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar de blijkbaar bijzondere bouw van deze dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:00 

Profiel   

Laten we het erop houden dat de herders in Mongolie die paarden niet voor de lol houden, het zijn bovendien kleinere mensen dan in het westen.
Eeuwenlang hielden we in het westen paarden om te vechten in oorlogen en het werk als werkpaard was ook niet echt goed voor het welzijn. Maar we lieten ze toch het zware werk doen, want we hadden toen nog niets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:06 

Profiel   

Janneke2 schreef
JudithGigi schreef

Ja hoge slanke kwpners hebben het zo zwaar onder de 85 kilo dat ze er op hun gemak 160cm parcoursen mee springen :')

En laat me eens een kwpner van 850 kilo zien :?

Juut schreef
Ook niet geheel onbelangrijk: deze ruiters zijn getraind...zij kunnen hun zit aanpassen aan het paard, meerdere uren lang. Stuur mij op 1 zo'n ronde en ik ga dood...

Nee hoor, het zijn over het algemeen doodgewone basissport ruiters. Ook te zien aan alle valpartijen en stuurproblemen onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:06 

Profiel   

Ik word er niet zo vrolijk van, sommige mensen zijn echt te lang/ groot en om dan de hele dag op zo,n pony te rijden die ook nog lekker met een weggedrukte rug loopt..Nee dan ben je niet vriendelijk bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:07 

Profiel   

Goed dat hier een apart topic voor gemaakt is en goed dat er vragen worden gesteld over het welzijn. Zoals eerder genoemd zijn deze paarden eeuwen lang geselecteerd (door zowel mens als natuur) op kracht en uithoudingsvermogen. Paarden die hier niet aan voldoen sterven of worden opgegeten door mensen of een ander (roof)dier. Het resultaat hiervan is op geen enkele manier te vergelijken met de paarden die we hier hebben, zelfs niet met de konik paarden (die naar verhouding maar een postzegeltje aan 'natuur' hebben in een mild klimaat). Maakt dit het correct om er een rijke langere/zwaardere westerling op te zetten? Nee, daar zou zeker wat aan gedaan kunnen worden door de limiet voor lengte en gewicht te verlagen. Houden de paarden er iets aan over als ze voor een paar uurtjes (zeker geen hele dag of meerdere dagen) (te?) zwaar belast worden? Nee, dat denk ik niet en er wordt daar ter plaatse streng gecontroleerd door dierenartsen.
Zoals ook eerder genoemd worden de paarden van te voren getraind, het zijn allemaal paarden van 5 jaar of ouder die al bereden zijn en van tevoren gecontroleerd zijn op gezondheid. Ik ben ook heel benieuwd waar jullie paarden in slechte conditie hebben gezien, ik zie op de foto's alleen paarden die goed op gewicht zijn en goed in de bespiering zitten (ja, anders dan we hier gewend zijn). Er worden ruim 1200 paarden geselecteerd, persoonlijk vind ik het niet gek als er dan af en toe foto's voorbij komen van gekke sprongen. Als je in Nederland 1200 paarden bij elkaar zet zullen er vast ook wel een aantal reageren als je daar met een regenjas of zadeltas opstapt. Daarbij zijn de paarden daar inderdaad 'half wild'. Ze leven daar immers in 'de wildernis' en als je ze te tam/bomproof maakt overleven ze het simpelweg niet.
De optoming, ja het zijn dunne bitjes, wellicht kan de organisatie daar ook iets mee dat ze met ander materiaal getraind worden al is een dikker bit niet per definitie vriendelijker. Wat er in hangt is een enkelgebroken trens achtig iets die niet veel dunner is dan bv een myler bitje gok ik, en verwondingen in de mond leiden ook zeker tot een time penalty. Ook wordt de druk verdeeld over bit en neusriem als ik het goed zie en is de neusriem niet gesloten aan de onderkant. Deze kan dus ook niet te strak zitten wat hier in het westen nog wel eens een probleem lijkt te zijn.
Bovenal zie ik, op een uitzondering na, weinig ongelukkige paarden op de foto's als ik kijk naar stressignalen (zeker als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Olympische spelen (en nee niet alles was daar slecht en nee het is geen argument om iets goed te praten maar om het in context te zetten). Hier en daar een open mond (wat voor mij aangeeft dat de organisatie hier niet op selecteert, anders zou je nog als argument kunnen gebruiken dat ze alle negatieve foto's eruit filteren) en soms protest bij zadelen/opstappen wat niet heel gek is gezien de omstandigheden. Verder zie ik veel ontspannen hoofden, natuurlijke houdingen en oortjes naar voren.
Ik zag ook nog iets voorbij komen over de horse line, ik weet niet hoe lang ze daar staan maar tussendoor krijgen ze eten en water. Volgens mij hebben ze over het algemeen ook geen bit in als ze daar staan. Het alternatief is stallen plaatsen of schrikdraadjes neerzetten, beide geen succes als ze dat niet gewend zijn.
Iedereen mag er voor zichzelf iets van vinden. Sommige dingen gaan niet zoals ik het zelf zou doen maar het 1 is niet perse beter of slechter dan het ander en veel is afhankelijk van je referentiekader. Wat we hier mishandeling vinden is ergens anders normaal, en wat we hier normaal vinden is voor een ander mishandeling (te dikke paarden, strakke neusriemen, 2 bitten en andere creatieve optomingen, veel uren in stal, hulpteugels, zwepen en sporen om maar wat te noemen). En voor sommige mensen is het inderdaad letterlijk niet goed te praten omdat die hun mening al gevormd hebben en dat is oké.
De organisatie mailen zou ik zeker doen, ik verwacht oprecht dat ze je heel vriendelijk te woord zullen staan en alle vragen zullen beantwoorden.
Voor de mensen die daadwerkelijk iets willen verbeteren, de organisatie waar elke deelnemer verplicht geld voor moet inzamelen is Steppe & hoof. Zij werken aan medische zorg voor mens en dier op de steppe (het hele jaar door, niet alleen tijdens de Derby).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:31 

Profiel   

Elisa2 schreef
Ik word er niet zo vrolijk van, sommige mensen zijn echt te lang/ groot en om dan de hele dag op zo,n pony te rijden die ook nog lekker met een weggedrukte rug loopt..Nee dan ben je niet vriendelijk bezig.

De ruiters rijden het paard eenmalig voor een afstand van ongeveer 40 kilometer.

De ruggen zijn anders dan warmbloeden. Kort en recht of zelfs wat gedreven. De halzen zo mogelijk nog korter, dik en weinig flexibel in de bovenlijn. Ik heb wat Mongoolse ponies geprobeerd 'over de rug' te laten lopen zoals een warmbloed. Maar de wetten van de dressuur zijn er niet helemaal op toepasbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:39 

Profiel   

Ik heb even op de instagram pagina gekeken en ik wordt er toch niet helemaal blij van wat ik allemaal zie. Zoveel ontspannen paarden zie ik niet. Er wordt veel aan de mond getrokken. Er rijden grote mannen op te kleine paardjes (mijn mening). Veel paarden protesteren bij het opstappen. Daarnaast staan de paarden die vast zitten aan de horse line allemaal te headshaken in de instagram stories. Ook krijgen de ruiters van de Mongoolse dierenarts uitleg over hoe ze het paard kunnen kluisteren. Dat de mensen die er wonen zo met paarden omgaan kan ik nog ergens begrijpen (niet goedkeuren). Maar wij mensen uit het westen zouden toch beter moeten weten? Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om de organisatie hierover te berichten. Ze geven zelf ook al in hun posts aan dat een mongools paard 120-130 kg kan dragen. Tja, dan kijken we toch anders naar paarden.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 23:47 

Profiel   

Eens met beestenfreak, goed geschreven. Ik heb hier jaren geleden ook wel meer onderzoek naar gedaan, maar vooral omdat ik het zo'n vette race vond en ik wel wilde weten hoe het zat met die paarden. Maar even... Eén keer 40 km lopen met wat vreemde bepakking en een ruiter die je niet gewend bent, en daarna weer los op de steppe rondhangen lijkt me een veel beter leven dan menig paard in het westen. Eindeloze optomingen, boxen, blessures... Daar zit een paard nog minder op te wachten, gok ik. Deze paarden leven ten minste hun hele leven in een kudde op de steppe en worden zo nu en dan even eruit gepikt voor iets. Daarnaast worden ze van tevoren en na een etappe zorgvuldig gecontroleerd door een dierenarts. Als de hartslag te lang te hoog is, dan heeft de ruiter een probleem. Door dit evenement is er überhaupt medische zorg voor deze paarden trouwens, anders zou er echt niet zomaar een veearts langskomen daar.
De bovenste foto de post hierboven is inderdaad niet fijn. Maar wederom, een momentopname... En foto's zoals deze worden vaak alleen genomen op het moment van opzadelen en opstappen wanneer het paard even losgaat. Als ze eenmaal onderweg zijn dan is het allemaal prima, dan galopperen ze gewoon met een los tuigeltje over de steppe.
Aanrader trouwens om het boek Missie: Mongolië van Frederique Schut te lezen. Die heeft vrij gedetailleerd haar hele reis beschreven, inclusief omgang met de paarden. Erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 00:07 

Profiel   

Wat irritant zeg dat jullie een blij topic over de bucketlist van lange westerlingen op kleine ponnies gingen verpesten met gezanik over paardenwelzijn.

(Ff voor de duidelijkheid, dat was sarcasme :') )

Ik snap niet zo goed waarom Bokt nu meewerkt aan het censureren van het andere topic naar een regenbogen en eenhoorntopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 00:29 

Profiel   

Misschien omdat het topic de titel 'twijfels over paardenwelzijn' heeft wat ruimte suggereert voor discussie? :)
Het andere topic is voor het volgen van de race, dus het is mooi dat dit topic er nu is.
Ja bovenstaande foto's zijn niet fijn maar 'cherry picking' werkt twee kanten op.

[ img ]

Ik zie hier bijvoorbeeld geen ongelukkige paarden (en nee hier heb ik niet heel erg naar hoeven speuren) maar ik kan dingen over het hoofd zien. Het is een kwestie van zien wat je wil zien en daarom vind ik het fijn om dit topic te volgen zodat ik ook zie hoe anderen erover denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 06:08 

Profiel   

KikiCelinevs schreef
Ik heb even op de instagram pagina gekeken en ik wordt er toch niet helemaal blij van wat ik allemaal zie. Zoveel ontspannen paarden zie ik niet. Er wordt veel aan de mond getrokken. Er rijden grote mannen op te kleine paardjes (mijn mening). Veel paarden protesteren bij het opstappen. Daarnaast staan de paarden die vast zitten aan de horse line allemaal te headshaken in de instagram stories. Ook krijgen de ruiters van de Mongoolse dierenarts uitleg over hoe ze het paard kunnen kluisteren. Dat de mensen die er wonen zo met paarden omgaan kan ik nog ergens begrijpen (niet goedkeuren). Maar wij mensen uit het westen zouden toch beter moeten weten? Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om de organisatie hierover te berichten. Ze geven zelf ook al in hun posts aan dat een mongools paard 120-130 kg kan dragen. Tja, dan kijken we toch anders naar paarden.

[ [url=m/fKF31D.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0iLBsi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G9Ps8y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6pm9pR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Buiten de hele discussie om, je weet dat je bij vrijwel iedereen vervelende foto's kan maken als je ze een weekje volgt? Ik heb nog nooit iemand voorbij zien komen die niet eens een moment heeft dat als die op de foto zou gezet zijn er half bokt overeen zou vallen. Je paard schrikt en je komt niet lekker mee, paard loopt naast je en besluit een andere kant op te gaan, enz enz.

Op paarden welzijn letten is altijd goed imo. Ik denk alleen niet dat onze westerse manier de enige manier is. Gelukkig niet ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 06:36 

Profiel   

nevica schreef
Oké en is er ergens iets van röngtenlogisch onderzoek oid gedaan waaruit bleek dat deze pony's bovennatuurlijk sterke krachten hebben? Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar de blijkbaar bijzondere bouw van deze dieren.

Blijkbaar is hier geen bewijs voor, behalve de mooi verzonnen tekstjes die ik hier zie en de argumenten zoals dat 1x 40km lopen beter is dan de paarden hier. Duidelijk, de pony's hebben superkrachten en dat moeten we maar gewoon geloven. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 07:40 

Profiel   

Ik snap heus wel dat deze pony's dressuurmatig niet zo makkelijk te rijden zijn. Maar juist dan, met mensen die veel te zwaar zijn er op die ze niet over de rug rijden is dat extra kwalijk imo.

Van iedere combinatie/ tak van sport zijn goede en slechte foto's te maken. Ik zie toch liever het goede gebruik van twee bitten dan te grote volwassenen die te kleine poný"s afraggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 08:35 

Profiel   

Mondy schreef
Buiten de hele discussie om, je weet dat je bij vrijwel iedereen vervelende foto's kan maken als je ze een weekje volgt? Ik heb nog nooit iemand voorbij zien komen die niet eens een moment heeft dat als die op de foto zou gezet zijn er half bokt overeen zou vallen. Je paard schrikt en je komt niet lekker mee, paard loopt naast je en besluit een andere kant op te gaan, enz enz.

Valt zulke foto ook van iedereen te maken?

[ img ]

Die stakende paarden zijn niet aan het schrikken maar aan het staken dus dat is ook zo'n raar argument. Er zijn filmpjes op fb van de organisatie om meer context te krijgen.

Lynnepinny schreef
Eens met beestenfreak, goed geschreven. Ik heb hier jaren geleden ook wel meer onderzoek naar gedaan, maar vooral omdat ik het zo'n vette race vond en ik wel wilde weten hoe het zat met die paarden. Maar even... Eén keer 40 km lopen met wat vreemde bepakking en een ruiter die je niet gewend bent, en daarna weer los op de steppe rondhangen lijkt me een veel beter leven dan menig paard in het westen. Eindeloze optomingen, boxen, blessures... Daar zit een paard nog minder op te wachten, gok ik.

Want dat is de enige mogelijke keuze, of met veel te zware ruiter racen of opgehokt in een box met "eindeloze optomingen" (wat het ook mag betekenen :? ) en blessures.

Het is trouwens ook een aanname dat zo'n Mongoolse pony nooit een blessure oploopt. Traditionele manier van paardenhouden houdt sowieso in dat ze elke winter half verhongeren, zit daar een paard wel op te wachten?

beestenfreak schreef
Ik ben ook heel benieuwd waar jullie paarden in slechte conditie hebben gezien, ik zie op de foto's alleen paarden die goed op gewicht zijn en goed in de bespiering zitten (ja, anders dan we hier gewend zijn).

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Meeste foto's zijn wel onder de man waardoor je best weinig van die paardjes ziet. Buj deze zou ik bijv ook benieuwd zijn of er iets van spieren op die rug zit. Of die ene op de bovenste foto in mijn post, met de hele lange man erop.

[ img ]

Ze hebben ook wel meerdere in goede conditie, maar het lijkt allemaal een beetje toeval te zijn in welke conditie ze mee moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 20 [ 495 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen