Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 36 van de 216 [ 5387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

 
Profiel   

Ik denk dat stap 1 het inwinnen van de nodige informatie is, want nu spreken we nog in te veel 'alsen'. Je kan nog steeds besluiten het niet te doen, ook al weet je er alles over.

Verder 1 vraag, helemaal niet slecht of opdringerig bedoeld; Geloof je ons wanneer we zeggen dat dat gras meer aan spieren gaat doen dan deze training áls je binnen een aanzienbare tijd het 'vangprobleem' onder controle krijgt?

Wat je ook in je achterhoofd moet houden is dat Limo jong is, zelfs voor zijn leeftijd is hij redelijk jong, zowel in bouw als mentaliteit. Dat is geen verwijt, kan jij niets aan doen en wil niet zeggen dat het geen fijn paard wordt, maar dat wilt wel zeggen dat je nog enorm veel verbetering kan en vooral MOET verwachten. Hij mag zich echt wel wat gaan schikken naar jouw schema, anders heeft hij pech en geef je hem die dag geen krachtvoer als je dat zou gaan geven. Je kan hem bijvoorbeeld, als hij op die wei komt te staan, voeren in de wasplaats net voor je aan het werk gaat (niet ideaal met volle maag trainen, maar als je toch niet heel veel geeft geen ramp gezien de huidige belasting).

Daarnaast ben jij ook al giga sprongen vooruit gegaan sinds die 24/7 weidegang van Limo vorig jaar, niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 17:38 



 
Profiel   

Er staat volgens mij duidelijk dat ik dat NOG niet weet of dat mag.
Ik weet dat een stalgenoot haar leasepaard ook eens op de wei gezet had ivm mager worden. Maar zij haalde hem er dan niet vanaf.
Ik ga navragen wat daar de reden van was.

Het oefenen van een wei afhalen kan ik bij de ponywei misschien eerst testen. Die is groter dan de paddock.

Normaal zou ik limo daar al gezet hebben. Maar omdat hij ook bij de twee merries kon heb ik daar.niet meer aan gedacht gehad want ik wou hem graag met andere samen en.dat was nu volbracht.

SenneJ, ik weet het niet, ik zie wel dat de rassen die aanleg hebben tot overgewicht door veel gras ook daadwerkelijk overgewicht krijgen. (Oa een Haflinger die zéker 300kg te zwaar is door elk jaar op wei te gaan) dat icm hoefbevangenheid (new forest x arabier dus suikergevoelig) vind ik een risico.

En wat is een aanzienbare tijd? Als het me in die vier maanden bij mijn kennissen nog niet lukte om limo's vertrouwen te hebben in zich laten vangen? Idem met het lange doorzetten van het aanraken rechts van hem en optillen van alle voetjes.
(Oh Ja volgende maand proberen we weer een smid te laten komen ipv dat ik hem zelf ga bekappen).

Ik heb vooruitgang geboekt, maar komt grotendeels door te werken in afgesloten ruimtes waar hij niet ver weg kán rennen. En door het (bijna) dagelijks buiten en.weer binnen gezet worden waardoor hij leerde om gehoorzaam mee te volgen. (Eerste week met touw over zijn neus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 17:47 



 
Profiel   

Een haflinger heeft veel meer aanleg voor overgewicht dan jouw kleine pony. Hij kan een beetje een grasbuik krijgen, maar daar zou ik me niet meteen zorgen over maken. Anders bel je dierenarts en overleg het? Ik vraag de mijne ook om voeradvies, daar zijn ze voor ;)

Ik denk dat proberen (en dan enkele maanden proberen) geen kwaad kan! Vertrouwen zou je er niet mee verliezen, dat zou enkel onthullen dat het vertrouwen van nu een illusie is en dat lijkt me niet. Het gaat trouwens niet zozeer om vertrouwen als om routine voor mij. Routine is datgene dat vertrouwen geeft, niet een persoon zelf. Als een paard jou vertrouwt is dat omdat die jouw reacties kan voorspellen. Dat is in essentie wat vertrouwen is.

Zelfs als hij niet speelt met de andere paarden zou hij er waarschijnlijk wel van genieten in hun gezelschap te zijn en heel veel paardengedrag af te kijken. Ze leren nog veel hoor, die pups. Veel dieren hebben dat, ze kijken niet naar elkaar om, maar zouden toch minder happy zijn alleen.

Ik denk dat je wat meer zelfvertrouwen mag hebben. De meeste mensen hier geloven dat je het kan en natuurlijk kennen die limo niet zo, maar ze volgen jou al een tijd en als je je eenmaal ergens op toelegt, gaat het vaak snel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 17:56 



 
Profiel   

Nee de meeste dénken dat ze het beter weten, maar helaas kennen zij het dier in kwestie niet.

Zo waren ze ook zéker dat de rug op de foto moest. Achteraf had ik het liever niet gedaan had mezelf véél geld bespaard en Limo een hoop stress bespaard (waardoor hij een week met opgetrokken buik gestaan heeft). Voor "hetgeen" ze gezien hebben wat de oorzaak niet blijkt te zijn van het gespannen gedrag en strak houden van de rug.

Maar goed dat is een andere discussie.

Feit is dat mensen vaak denken dat het paard echt wel kan veranderen doorsat ze gaan vergelijken met hun paarden. Diezelfde fout maakt zelfs mijn zus(!!) (Vooral op gebied van zadelmak maken betreffende mijn zus)


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-04-18 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 18:23 



 
Profiel   

Ik snap dat je hem opzich niet op de weide wilt zetten.

Vooral ALS je hem dan niet 4 keer per week na de bak kunt halen om wat te doen.
Ik snap ook dat de eigenaar van de stal ZOU zeggen liever wil ik dat als de paarden op de weide staan dat ze niet steeds heen en weer worden gehaald ivm eventueel uitbreken en gevaarlijke situaties.

Toch zou ik je willen aanraden om op verschillende momenten gewoon iets lekkers te geven.
Dus niet elke keer 5 snoepjes maar de ene keer krijgen hij een snoepje en de andere keer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 18:30 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ik snap dat je hem opzich niet op de weide wilt zetten.

Vooral ALS je hem dan niet 4 keer per week na de bak kunt halen om wat te doen.
Ik snap ook dat de eigenaar van de stal ZOU zeggen liever wil ik dat als de paarden op de weide staan dat ze niet steeds heen en weer worden gehaald ivm eventueel uitbreken en gevaarlijke situaties.

Toch zou ik je willen aanraden om op verschillende momenten gewoon iets lekkers te geven.
Dus niet elke keer 5 snoepjes maar de ene keer krijgen hij een snoepje en de andere keer niet.
maar dat gebeurt nu al.
Hij krijgt zo nu en dan wat lekkers. Maar niet elke keer. En niet als beloning om het goede gedrag extra te ondersteunen. Heb dat tevens wel gedaan héél in begin met leren voetjes geven. Maar dan begon hij het dus puur voor het lekkers te doen. Hief hij zijn voet op en reikte ongeduldig naar mijn hand of jaszak. Dus heb dat lekkers geleidelijk achterwege gelaten en puur op stem blijven belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 18:43 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
hagelslag schreef
Ik snap dat je hem opzich niet op de weide wilt zetten.

Vooral ALS je hem dan niet 4 keer per week na de bak kunt halen om wat te doen.
Ik snap ook dat de eigenaar van de stal ZOU zeggen liever wil ik dat als de paarden op de weide staan dat ze niet steeds heen en weer worden gehaald ivm eventueel uitbreken en gevaarlijke situaties.

Toch zou ik je willen aanraden om op verschillende momenten gewoon iets lekkers te geven.
Dus niet elke keer 5 snoepjes maar de ene keer krijgen hij een snoepje en de andere keer niet.
maar dat gebeurt nu al.
Hij krijgt zo nu en dan wat lekkers. Maar niet elke keer. En niet als beloning om het goede gedrag extra te ondersteunen. Heb dat tevens wel gedaan héél in begin met leren voetjes geven. Maar dan begon hij het dus puur voor het lekkers te doen. Hief hij zijn voet op en reikte ongeduldig naar mijn hand of jaszak. Dus heb dat lekkers geleidelijk achterwege gelaten en puur op stem blijven belonen.



Maar het maakt echt niet uit waarom hij het doet...
Mijn paard bijt niet in mijn jas omdat hij anders een lel krijgt. Dat is een prima reden voor mij. Hij wilt het soms wel hoor, maar hij doet het niet.

Je paard wijkt voor druk omdat de druk vervelend is, niet omdat hij jou wil plezieren. Zo werkt het helaas met alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 18:45 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Nee de meeste dénken dat ze het beter weten, maar helaas kennen zij het dier in kwestie niet.

Zo waren ze ook zéker dat de rug op de foto moest. Achteraf had ik het liever niet gedaan had mezelf véél geld bespaard en Limo een hoop stress bespaard (waardoor hij een week met opgetrokken buik gestaan heeft). Voor "hetgeen" ze gezien hebben wat de oorzaak niet blijkt te zijn van het gespannen gedrag en strak houden van de rug.

Maar goed dat is een andere discussie.

Feit is dat mensen vaak denken dat het paard echt wel kan veranderen doorsat ze gaan vergelijken met hun paarden. Diezelfde fout maakt zelfs mijn zus(!!) (Vooral op gebied van zadelmak maken betreffende mijn zus)

Oh oke dus met "ze" bedoel je iedereen (waaronder ik) die hier dan advies gaf om hem toch voor de zekerheid op de foto te laten zetten? Wat je zelf eigenlijk sowieso al van plan was? Als jij er dan zo zeker van bent dat wij allemaal denken het beter te weten moet je geen topics open. Ik vind je met momenten echt heel verwijtend overkomen en ook steeds snel op de tenen getrapt in je geschreven reacties. Iedereen die in jouw topics reageert heeft het beste met je paard voor en gaat niet opzettelijk verkeerd advies geven om jou op kosten te jagen. Maar ik denk dat je niet zo goed inziet dat je vaak zelf ook erg kort kan reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 19:40 



 
Profiel   

Ik zeg niemand persoonlijk.
Maar er zijn er ook die blijven volhouden terwijl ze het dier niet kennen en zijn karakter dus ook niet.

Anyway, bij mijn kennissen die 4 maanden continu op gras werd hij echter ook niet echt veel dikker van was mijn ervaring.
Stalbaas had hem zelfs extra gevoerd de eerste maand omdat hij te mager was. En na de castratie weer afgevallen en nu opnieuw. Beetje frustrerend :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 19:57 



 
Profiel   

Maar als je niet open staat voor andermans mening omdat we het paard niet kennen, waarom open je dan een topic? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:00 



 
Profiel   

Sta open voor meningen maar als 2 personen hetzelfde zeggen moet er niet een stel anderen er nog eens mee in herhaling vallen. Dat gebeurt helaas super vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:03 



 
Profiel   

Ze???? Jij opent een topic omdat je fotoos van de rug wilt maken omdat jij het niet vertrouwt en het paard chronisch met een weggetrokken rug loopt en geen spier op zijn rug heeft. Laten we de zaken niet gaan omdraaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:14 



 
Profiel   

Hij kan toch gewoon aan het groeien zijn?
Hij krijgt nu ook meer beweging dan voorheen en waarschijnlijk daardoor ook meer innerlijke stress.
30 kg minder is bij zo‘n pony al snel zichtbaar.
Een paard in de zomer in een paddock houden terwijl er wei is, zou ook niet mijn keuze zijn, maar zolang hij buiten komt en genoeg ruwvoer heeft is dat ook niet echt ern drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:18 



 
Profiel   

Wanneer stond hij voor het laatst op het land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:35 



 
Profiel   

Goof schreef
Wanneer stond hij voor het laatst op het land?

Bedoel je daarmee paddock of weide?

Paddock vandaag namelijk.

Weide is geleden van bij mijn kennissen. (Juni)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:56 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Hij kan toch gewoon aan het groeien zijn?
Hij krijgt nu ook meer beweging dan voorheen en waarschijnlijk daardoor ook meer innerlijke stress.
30 kg minder is bij zo‘n pony al snel zichtbaar.
Een paard in de zomer in een paddock houden terwijl er wei is, zou ook niet mijn keuze zijn, maar zolang hij buiten komt en genoeg ruwvoer heeft is dat ook niet echt ern drama.

Is luzerne bijgeven een optie?
Kan ik namelijk ook geven op de paddock omdat hij hier véél beter van eet dan hooi en dus ook de restjes naast de emmer met plezier opeet.
(Moet er dan wel bij blijven zodat hij niet verjaagd wordt door de twee merries).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 20:58 



 
Profiel   

Maar hoe lang staat hij nu al 8 uur per dag zonder ruwvoer? Eigenlijk denk ik dat hij gewoon af is gevallen door de groei, maar gezien hij langer dan 4 uur zonder staat loopt hij naar wat ik begrijp ook extra risico op maagzweren en daar kunnen ze ook van af vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:12 



 
Profiel   

Als je iedere dag tijd hebt om overdag even je pony te gaan bijvoeren dan kan dat prima met luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:16 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Goof schreef
Wanneer stond hij voor het laatst op het land?

Bedoel je daarmee paddock of weide?

Paddock vandaag namelijk.

Weide is geleden van bij mijn kennissen. (Juni)


Juni dus. Je vindt zelf dat mensen jouw pony niet moeten vergelijken met hun eigen dieren. Ik denk dat jij jouw pony niet moet vergelikken met een jaar geleden. Dat hij toen mager bleef wil niet zeggen dat dat nu ook zo is. Dat hij toen niet te pakken was wil niet zeggen dat het nu ook niet gaat lukken. Hij is een jaar ouder, wijzer, groter. Fysiek veranderd. Hij is anders dan vorig jaar, blijf niet hangen in het verleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:25 



 
Profiel   

Ik zou hem dan gelijk uit de paddock halen om de luzerne te voeren (of je hem nu werkt of niet), is een goede oefening.

Ik ben het wel met de meesten hier eens dat je teveel in het verleden blijft hangen, en niet de Limo die hij nu is. Je kan en mag een jonge hengst die niet in de hand was (geen voeten kunnen geven ed) niet vergelijken met een ruin die (meer dan) halverwege de training zadelmak maken is. Een paard leeft in het hier en nu, nu is het aan jou om dat ook te doen en iedere dag blanco aan te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:32 



 
Profiel   

Je zegt dat mensen hem biet kennen, maar gezien je zoveel over hem schrijft, filmpjes plaatst etc, denk ik dat menigeen een aardig correct beeld heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 22:10 



 
Profiel   

Azmay schreef
Maar hoe lang staat hij nu al 8 uur per dag zonder ruwvoer? Eigenlijk denk ik dat hij gewoon af is gevallen door de groei, maar gezien hij langer dan 4 uur zonder staat loopt hij naar wat ik begrijp ook extra risico op maagzweren en daar kunnen ze ook van af vallen.

Kleine maand ongeveer.
In eerste instantie denk ik zelf ook aan de groei. Maar ik zie niet echt dat hij groter wordt. (Misschien ook omdat ik hem dagelijks zie).

Sizzle schreef
Als je iedere dag tijd hebt om overdag even je pony te gaan bijvoeren dan kan dat prima met luzerne.

Dat kan zeker. Vanaf maandag start ik op die nieuwe job *\o/*

hwn schreef
Ik zou hem dan gelijk uit de paddock halen om de luzerne te voeren (of je hem nu werkt of niet), is een goede oefening.

Ik ben het wel met de meesten hier eens dat je teveel in het verleden blijft hangen, en niet de Limo die hij nu is. Je kan en mag een jonge hengst die niet in de hand was (geen voeten kunnen geven ed) niet vergelijken met een ruin die (meer dan) halverwege de training zadelmak maken is. Een paard leeft in het hier en nu, nu is het aan jou om dat ook te doen en iedere dag blanco aan te vangen.

Hem uit paddock halen is geen probleem. Lukt mij zonder problemen. Hij stapt niet goed mee (niet zoals wanneer hij alleen staat) maar hij doet geen pogingen zich los te trekken, hij sjokt gewoon wat trager achter me aan.

Dat ik hem vergelijk met een jaartje terug is omdat hij nog steeds die momenten heeft van toen. Zich niet laten pakken (lijkt echter of hij het als spelletje ziet), uit het niets weer iets eng vinden wat eerst 100x niet eng was.
Het zadelmak maken is zelfs weer helemaal vanaf 0 omdat hij een volledige terugval gehad heeft na het tandartsbezoek en de bijhorende dagen rust. Opzadelen en longeren met steigbeugels die omlaag zakken en daarna los bengelen is geen probleem, maar het zien van iets boven hem wel. Hangen en zolang je laag blijft gaat dus wel goed. Maar kom je hoger (dus meer boven hem uit) schrikt hij.
Ik zoek nog naar een oplossing/desensibilisatie hiervoor. Vandaar ook die schriktraining spelletjes. De ballonnen boven hem vond hij niet zó heel eng, de vlag wel zéér eng. Is dan ook groter en imposanter dan ballonnen maar ben blij dat hij zich niet wist los te rukken toen hij me 10 meter verder meetrok uit angst voor die vlag.
Die spelletjes ga ik ook meer herhalen. Vond ik zelf ook erg leuk te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 23:04 



 
Profiel   

Zojuist limo op stal gezet
Extra hooi gegeven en ook voordroog, dan kan hij kiezen wat hij het liefst heeft.
Schepje vitalbix.
Zodadelijk nog extra laag stro erbij.

En een foto gemaakt van de zijkant, zegt meer dan foto van voorkant (toch?).

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 17:33 



 
Profiel   

Aan de zijkant zie je inderdaad wat meer; ik vind hem een opgetrokken (lege?) buik hebben hier. Ik meen ook wat ribben te zien, maar dat kan ook de lichtinval zijn. Vooral ruwvoer voeren, als ik het zo zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 17:56 



 
Profiel   

Denk leeg buikje. Heeft hele dag op paddock gestaan namelijk.

Hooi vond hij interesanter dan voordroog. Uiteindelijk wel de stapel die ik gegeven heb hélemaal opgegeten, voordroog ook.
Dit was om 17u30, om 20u hebben ze opnieuw +- 5-6kg hooi gekregen.

Daarna (na hooi eten heb ik staldeur open gelaten om limo te knuffelen) lekker mijn zus liggen plagen :')

[ img ]


Mag ik meekijken?
[ img ]

Ah toe nou, aai me dan :')
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 21:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 36 van de 216 [ 5387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen