Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:49

Wat is het rustig. Hoe is het met iedereen?

@Amado; Lastig. Maar ik denk dat je hem ook niet teveel moet vermenselijken. Hoe denk jij te merken dat hij er echt geen bal aan vindt? Lars was de 1e paar keer met longeren en lange teugelen ook niet happy maar hij snapte het niet. Nu wel en gaat het beter. Hij is wel wat langzaam nog maar dat vind ik geen maatstaf om plezier aan af te lezen op dit niveau. En daarbij.. Ik heb de paarden voor mijn eigen plezier, beetje kort door de bocht misschien maar ze kunnen 23/7 doen wat zelf willen (ze staan 24/7 buiten met zijn allen) en dat ene uurtje wil ik gewoon dat ze doen wat ik wil. En het liefst met plezier natuurlijk, daar ga ik wel voor :) Denk je ook aan afwisseling en het kort houden van je training op deze leeftijd? Lars is na een kwartier rijden ook echt moe in z’n koppie.

@wennie; Fijn dat hij braaf was :D Leuke foto’s!
@Murosch: Ik ben benieuwd hoe het met je merrie gaat? En of je alweer gereden hebt of dat Veronia toch niet lekker liep?
@Kabayo;Hoe gaat de voorbereiding voor de keuring? Welke onderdelen moet je allemaal doen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:00

Vandaag weer een kwartiertje gereden. Lars deed het echt top.
Los gereden, ook gedraafd met mijn vriendin. Zij is ff lichter en heeft veel ervaring met jonge paarden inrijden. Dus zij doet t voor :D



Ik daarna gestapt. Volgende keer ga ik ook draven maar de tijd was al om :D

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:49

Amado ik heb dan toch zoiets die 2 keer in de week half uurtje kunnen ze toch wel even doorbijten voor ons. :P Wij vinden werken ook niet altijd even leuk.

Hier morgen misschien weer wat doen met de dane. Vandaag mocht haar moeder mee op wedstrijd, dus stond de rest stil.

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:05

Amado ik zou gewoon doorzetten. Niet teveel vermenselijken inderdaad. We willen ook wel eens iets liever niet doen.

Dankje wennie! Grappig inderdaad op dezelfde dag.
Blijf die van jou echt stoer vinden. Echt geen baby meer

Leuk gehad mirjam?

Melissa dankje! Ik ben zo slecht in hengstenvlechten := Hij zat ook maar 1 dag. Ja komt vast goed! Maar ze moet nog wel wat af vallen. Ja ik denk het. Woeps
Was ze braaf met het elastiek?

Dawson haha ja . Echt wel. Heerlijk inderdaad het voorjaar! Bomen worden groen en lekker warm. Ben helemaal happy.

Xapple goed om zo de bijzet aan te leren. Doe ik ook altijd :j Leren halster staat hem wel goed
Rijden ziet er super uit! Je ziet wel dat hij nog veel moeite heeft met zijn balans.
Klopt ik was eventjes stil. Even geen puf meer om op bokt bij te lezen en mensen te vervelen met mijn paard _O-
Verder, zie hieronder :)

Zilver ben ik dus aan het oppakken met longeerwerk voor de keuring. Ze loopt 3x per week 25 minuten aan de longe voorwaarts en laag. Zodat ze de rug en buikspieren goed gebruikt. Dinsdag donderdag en vandaag getraind. Donderdag ook even op het blok en grasjes eten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Was na het longeren. Vandaar mijn creatie haha

Vandaag weer getraind. Voor het eerst eens fijn. Ze is altijd zo druk en kan niet normaal haar rondje lopen. Vandaag was ze er eens serieus mee bezig :j
Afbeelding
Ben ook bezig met een menwagen opknappen waar zilver zo voor komt. Moet wel weten hoe het staat :)) Ohja. 1 velg is al gespoten :+
Afbeelding
Zilver is wat dik, opzich niet vet maar wel een hangbuikje. Ze staat nu op zaagsel. Ook krijgt ze haver bijgevoerd. Vandaag was haar "laatste" dag buiten. Ik hou haar 2 weken binnen voor de keuring. Een beetje tegen mijn zin in. Maar ze heeft gelukkig een grote stal met veel uitzicht en met haar koppie gewoon lekker buiten. Bij de Friezen moeten ze helaas bijna de knieën in de neus kunnen stoppen willen ze hoog beoordeeld worden. Ze moet goed fris zijn op de keuring. Vorig jaar was ze wat lauw. Zou zonde zijn als we het Sterpredicaat mislopen, dan moet ik nog een keer :=
We zijn op dit moment weer druk met dekkingen en alles veulen klaar maken voor volgend jaar. En de camera dus ook. Nu kan ik zilver stalken <3
Afbeelding
Maandag komt ze rondom op ijzers en deze week gaan we aan de hand oefenen op mijn werk. Nog maar 2 weken !!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:35

:oo 2 weken op stal voor een keuring?
Jeetje wat heftig. En dan alleen eruit voor training 3x per week een halfuurtje?
Je (Nouja Zilver) moet er wat voor over hebben dus :o
Nu maar hopen dat het het straks waard is.

Lars is ook nog heel erg onstabiel :j Maar lijkt me niet meer dan normaal op dit niveau :') Komt wel met de tijd. Ben heel trots op hem.

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:38

xApple schreef:
:oo 2 weken op stal voor een keuring?
Jeetje wat heftig. En dan alleen eruit voor training 3x per week een halfuurtje?
Je (Nouja Zilver) moet er wat voor over hebben dus :o
Nu maar hopen dat het het straks waard is.

Lars is ook nog heel erg onstabiel :j Maar lijkt me niet meer dan normaal op dit niveau :') Komt wel met de tijd. Ben heel trots op hem.

Ja klopt. Is ook wel wat tegen mijn zin in maar ze heeft een fijne stal :) De meeste paarden staan zo 8 weken op stal voor een keuring. Dus het valt nog mee. Vorige keuring stond ze 4 dagen op stal maar dat was te weinig . Ach ze gaat er gelukkig niet dood aan. Ze vind het ook niet erg. Roept niet eens naar haar vriendjes die buiten staan

Haha nee komt nog wel.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:25

Blijft toch niets voor mij die keuringen. := Ooit 1 keer soort van thuiskeuring met Kyara omdat paps nog een jonge hengst was. Nou was er gelijk op uitgekeken en afgemeld bij KWPN. Scheelt weer hoop centjes. :')

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:36

Ik heb een beetje een emotionele achtbaan-week gehad. Vrijdagnacht ons veulentje verloren, woensdag na goed overleg met mijn man een mini merrietje gekocht voor onze dochter (het veulentje zou voor haar worden na het verlies van haar shet afgelopen oktober). En afgelopen vrijdag afscheid moeten nemen van onze hond na 18 jaar. Daarom nog even niet de puf gehad voor een bijleespost. Ik ga mijn best doen om dat morgen te doen.

Met Veronia gaat het heel goed. Ik heb haar afgelopen week twee keer kort aan de longe gehad, niks te merken. Vandaag weer gereden en nu meteen erop zonder longeren voor het eerst. Ook meteen een vuurdoopje want mijn bijrijdster was met Wainonia aan het rijden dus we zijn er gewoon bij in gegaan. Het opstappen ging even niet zoals gepland. Ik singel normaal gesproken met longeten steeds een gaatje aan tussendoor en dat ging nu natuurlijk niet. Ik dacht dat ik goed had aangesingeld, maar toen ik wou opstappen ging het zadel aan de schuif. Veronia schrok daar van (logisch), haf een bok waardoor ik weer met 2 voeten op de grond stond en trapte toen vol tegen mijn derriere. Gelukkig heb ik daar goede schokdemping, veel geluk gehad. Zij zelf liep een paar passen weg en draaide toen om en kwam met een heel lief gezicht weer bij me staan. Toen ik was bekomen meteen maar aangesingeld en zo snel mogelijk erop (even een paar keer voet in de beugel en er weer uit want ik merkte wel wat spanning bij haar door wat er was gebeurd). Nou en daarna ging ze als een trein. Heel braaf, reageerde ook goed op het andere paard in de bak. Volgende keer ook maar even wat rust en aandacht aan het opstappen besteden, zodat ze deze ervaring zo snel mogelijk weer kwijt is. Dom van mij, balen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:04

Hier hebben wij ook niet stil gezeten afgelopen week! Vorige week zijn we begonnen met een beetje het werk oppakken en hebben wij onze eerste longeer training gehad, ben zo benieuwd naar de toekomst!!!Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:32

Dat is ook een leuke Dawson. :D

Hier weer eens aan de longe. Eerste keer met singeltje in de baan. Was geen enkel probleem. Ze schrok wel even van kauwen die recht op der af vlogen. Maar paar sprongetjes en ze ging weer mooi draven. Dus top reactie. :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:57

Ik ga moegen even bijlezen hoor {:}

Vandaag weer even gelongeerd, Madame had er maar zin in. Vanavond foto’s gemaakt met mijn vriend die haar mee nam aan touw. Diekwart jaar geleden ging ze nog met ons op de loop maar nu is het gewoon vertrouwd om haar mee te nemen :oo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En op de foto met haar toekomstige spanmaat

Afbeelding

AnnetteFlame

Berichten: 1441
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:24

Tijdje niet meer gereageerd, druk gehad met werk en Fabian staat sinds de 10e dichterbij!

Knappe lars die loopt alsof ie dat al jaren doet!

Zilver wordt mooi voorbereid op de keuring

Veronia doet ook al alsof rijden de normaalste zaak van de wereld is

Die van Dawson gaat ook lekker met een zadeltje!

Jeetje zeg ik word hier wel ingehaald door alle peutertjes van 2015 met mn 2014 pony hahaha

Lina gaat ook super lekker zie ik, lekker wandelen ook!

Voor ons voor mei de echte beleermaand hoop ik! Ik ga die maand 1 tot 2x per week lessen om even goed door te pakken.

De komende twee weken moet ik nog veel werken dus longeren we alleen en doen het nog even rustif aan. Even wennen aan de nieuwe stal
Afbeelding

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:40

Wennie wat een knapperd! Wat is het voor een?


Amado ik zou het 'werk'toch af en toe spelenderwijs mee blijven pakken en kijken hoe Amado zich hier in gaat ontwikkelen. Niet te veel druk erop leggen en veel doen waar hij wel plezier in heeft
XApple fijn dat Lars het zo goed doet. Voor die jonkies is een kwartier ook lang zat toch. Ik denk zelf dat ze er meer aan hebben om bij wijze van 4x in de week een 10-15 minutjes lopen dan 1x in de week een uur.

Kabay ja ze was heel braaf met elastiek, had nog niet helemaal door dat het fijner is om te zakken maar dat komt gauw genoeg
Lekker aan het trainen voor de keuring, leuk!

Murosch nogmaals sterkte. Even balen van het opstappen maar gelukkig daarna goed kunnen herpakken. Super dat het rijden zo braaf ging!

Dat ziet er veelbelovend uit Dawson!

Super Nynkster! Veel vertrouwen gewonnen dus

Ken heeft vandaag voor de 5e keer even onder het zadel gelopen. Vandaag even een klein beetje spanning met opstappen maar verder super braaf. Daarna nog een keer opstappen weer heel relaxt.
Als ze van de week een keer mag en ze is weer braaf ga ik zelf even uitstappen.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:33

Bedankt voor jullie begrip voor een andere manier van, top! :)
Kabayo; Als ze iets willen doen gaan ze het toch doen naar mijn ervaring en ik heb het liefst dat ze voorwaarts denken i.p.v. stil gaan staan. Daar zit nog wat heel breeds tussen gelukkig! De kunst is juist zat ze zelf er op komt dat weg rennen de oplossing niet gaat zijn omdat het daardoor niet weg gaat. Moet dat kwartje uiteraard wel vallen .

Amado; Jammer dat je het kunstwerk afgeschoren hebt maar wel begrijpelijk dat je er klaar mee was haha! Ik zou ook gewoon doorpakken. Hij moet het maar gewoon doen en natuurlijk nog veel leren. Dat kan het ook zijn, een stukje onbegrip nog. Als je later echt merkt dat hij andere dingen toch écht een stuk leuker vind ja.. dan zou ik toch gaan kiezen voor je paard. Maar ik zou er nu nog niet te veel mee bezig zijn.

Kabayol; Fijn dat ze toch wat relaxter wordt aan de longe! Wel jammer dat je er voor ‘moet’ kiezen om haar binnen te laten staan voor de keuring. Hoewel ik het dan ook weer goed vind dat je wel inziet dat er nou eenmaal iets nodig gaat zijn om er voor te zorgen dat Zilver kan laten zien wat de keurmeesters graag willen zien. Bedoel, daar voor ga je toch naar de keuring dus je daar naar voegen is dan keuringtechnisch gezien wel het beste.
Komt ze ook speciaal voor de keuring op ijzers?

xApple; Ben ik helemaal met je eens mbt een keer een goede tik dan 10 x half werk. Nooit leuk om te doen, als het maar effectief is. Drafje ziet er prima uit! Fijn dat je vriendin jullie helpt.

Melissa_93; Super dat Ken het zo goed doet :D Spanning met opstappen zal vanzelf wel wat minder worden.

mirjamalvaro; Nee niet zo bang voor, is zadel dat net niks meer waard is dus dat zou ook niet uitmaken voor het zadel. Kijk wel dat als ze echt bezweet is ik het toch af haal.

wennie19; Fijn dat het zo goed gaat met je paard!

Murosch; Pfff.. heftige weken zeg! Sterkte met het verlies!
Veronia doet het nog steeds super dus :D Neem het jezelf niet te kwalijk. Zulke dingen kunnen nou eenmaal voorkomen. Gelukkig heb je een goede schokdemper… dat is voor jezelf ook schrikken!

Dawson123; Mooi type paard heb je daar!w

Hier nog 2 x zadel op gehad en gelongeerd. Ze wordt steeds een stukje rustiger en heeft het springen en bokken best opgegeven.
Als het even mee zit met werk morgen mag ze morgen voor de eerste keer vrijspringen. Heel benieuwd naar!

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:25

Pattypaard
Helemaal mee eens hoor. En het Sterpredicaat is wel erg belangrijk in het friezen wereldje als je wil fokken. En ook voor haar moeder. Dus het moet maar eventjes. Ze gaat niet dood eraan. Voor de keuring komt ze inderdaad op ijzers. Haar vorige ijzers had ze begin januari al onder en gister weer hoefsmid. Snel groeiende hoeven heeft ze niet.
Ben benieuwd naar het vrijspringen!

Melissa
fijn dat ze braaf was met het elastiek. Leuk! Spannend op je eigen paardje :)

Annetteflame
Spannende tijden komen eraan :D Mooie foto

Nynke
Ik vind Lina super opgeknapt. Prachtig. Longeren ziet er goed uit :j Geweldige foto samen met Caia.

Super Mirjam !
Haha ja die keuringen soms. Het is ook echt een moment opname en je moet goed weten wát de jury wil zien

Dawson
Je hebt een droom paard <3 Wauw!

Claudia
Jammer dat het opstappen verkeerd ging. Maar gelukkig zijn paarden niet zo snel getraumatiseerd. Komt wel goed. Leuke foto's! Wat een rijkdom met moeder en kind rijden :D

Gisteren weer rondom op ijzers en gelongeerd. Dag op stal en haver. Nog niet vooruit te branden :+
Afbeelding
Kwam ook een grote ballon over ons heen. Reageerde niet eens := Terwijl die van mijn moeder aardig stond te snuiven en de honden ernaar te blaffen.
Afbeelding
En Zilver en mijn hond <3
Afbeelding
Vandaag heeft ze vrij en morgen aan de hand oefenen

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:06

Ahhh die laatste foto!! <3 Gaaf!

Vrijspringen ging nog niet zo soepeltjes :') Ze kent echt helemaal niks en balken bijten toch :)). Ze durfde er samen met mij dan toch wel over en later alleen. We hebben het bij balken op de grond gehouden nu. Volgende keer weer verder. Liet wel al fijne dingen zien! Dus er is nog hoop :P

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:20

Balken zijn ook eng hoor Patty en longeren dus steeds beter. :))

Melissa, Ken doet het dus ook super. Vind je het spannend om er zelf op te gaan?

Annette fijn dat hij nu dichter bij staat! Is hij al beetje gewend?

Nynsker, super vooruit gegaan dus. Leuk span word het zo.

Hier gisteren gelongeerd in de baan. Ging weer goed. Alleen een keer dacht ze leuk mee te gaan racen met een vrolijke geit. Ze bleef wel mooi op de volte dus geen druk op de lijn.
Morgen er weer eens op, dat is nu alweer paar weken geleden. Eerst even binnen en daarna eens opstappen in de baan!

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:06

Kabayo lekker aan het trainen zo voor de keuring, ik zal duimen!

Haha Patty maar balken zijn natuurlijk ook wel heel erg raar :P

Mirjam ja ik vond t best spannend haha
haha gek doen met een geit, heerlijk :')
Leuk dat je erweer op gaat, gaat vast goedkomen!

Ik heb zelf gisteren de eerste rondjes op Ken gemaakt. Moet zeggen dat ik het toch nog wel wat spannend vond maar ze deed het super braaf.
Me zusje eerst even 5 minuten en daarna overgepakt. Eerst even aan de longe en daarna beide kanten op een stukje los.
Voorlopig blijf ik het even op deze manier doen, me zusje eerst een paar rondjes en dan zelf. En dan wel met begeleiding van iemand die veel met jonge paarden doet.
Voor nu willen we haar 2x per week ongeveer 10 minutjes rijden en 1x longeren.

Zal proberen een filmpje up te loaden

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:11

Lief he pattypaard <3
Jammer dat het vrijspringen tegen viel. Maar oefenen baart kunst!

Melissa dankje voor je duimpjes :P
Leuk dat je zelf opgestapt bent!! Klinkt ook zeer positief :j Super +:)+

Hoe ging het rijden vandaag Mirjam?

Vandaag geoefenend aan de hand. Het viel mij wat tegen.. Erg lang,vlak en wat neerwaarts. Ze zet haar front er niet op. Komt niet van de vloer. Ze was wat te braaf zeg maar. Wel snuiven en staart erop. Dat is wel positief. Filmpje durf ik niet te plaatsen zo slecht := Wel 2 foto's. Hoop dat ze minder lauw word voor volgende week
Afbeelding
Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:32

Ik weet niet hoe heet het bij jou was vandaag maar hier was het iets te warm om druk te doen dus ik snap Zilver wel :D

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:35

Nou pfff zelf 2 paarden gereden. Mennn wat was het warm.
Kyara is morgen aan de beurt.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:07

Nou niets gedaan met Kyara hoor. Veel te warm!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:00

Hier deze week ook even niks gedaan. Lars is zijn wintervacht nog niet helemaal kwijt en heeft het erg warm :(:) Zondag eventjes rijden weer :):)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:28

Kyara dus ook nog halve wintervacht. :=

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:38

Ik snap jullie wel dat het warm is. Maar dat zou voor haar beweging niks uit moeten maken. Gister was het gewoon echt slecht :( Zo word ze niet ster. En anders probeer ik t over 2 jaar weer. Of als ze ouder is. We gaan het zien. Ze is ook nog jong.. En het is een super rijpaard. Maar te braaf in de keuringsring. We gaan het mee maken.
Ik heb ook de neiging om na de keuring de manen af te knippen. Ze schuurt zomer lichtjes. Geen zomerezceem en ook helemaal niet erg. Maar wel genoeg dat de haren afbreken. Staat zo slordig..

Lars en kyara nog winterpak aan. Even scheren? Of is het niet zo erg?