Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:57

Meisje is 63 kg en jij 66? Kan me niet voorstellen dat ze die 3 kg merkt!
Ik heb een E-pony en weeg ook 66 kg, gaat prima ;-)!

Anoniem

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:06

Ik vind dat je veel te veel eisen stelt aan je dochter TS.
Het meisje is 9, laat haar lekker een beetje spelen, en tutten, en lekker haar rondje rijden........ voordat ze straks een van de zoveel gefrustreerde wannabee Anky's is, die is vergeten waarom ze ooit is begonnen met rijden, en die vergeten is wat er nu eigenlijk zo leuk aan is.

Wees redelijk naar haar, en laat haar vooral gewoon lol hebben met de pony, waarom zo serieus op haar 9e? Koop haar die leuke leerpony, en stop met haar zich steeds te laten bewijzen.......

Bah, ik stop met het lezen van dit topic, ik krijg hier een hele nare, vieze smaak van in mijn mond. Je hebt een mooie pony, en een mooi kind. Pas op dat je ze niet verpest, voor het te laat is, en je het niet meer goed kunt maken.

ponydony
Berichten: 219
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:03

Gelukkig yamcha dat je niet verder wilt lezen, wat ben jij een negatief iemand heb jij niks beters te doen dan steeds op zo enorme onsympathieke manier te reageren.
.

Stop aub idd dan met lezen je kent me helemaal niet . Hoe durf je je over mij hoe ik met mijn dochter omga uit te laten.
Je moet eerst goed leren lezen en teksten intepreteren voordat je weer eens een reactie plaatst. Er wordt nergens gezegd dat mijn dochter moet presteren er wordt alleen gezegd dat je toch wat fanatieker en geconcentreerder moet kunnen rijden om op een jonge D pony te gaan rijden.
Als ik ze zichzelf zou laten willen bewijzen dan had ik allang die hele dure leerpony gekocht waar menig kind van haar leeftijd overal de prijzen mee wegkaapt. Mijn dochter tut en speelt de hele tijd met haar pony maar ik vind wel dat je enige voorwaarden mag stellen aan haar voordat ze op een jonge pony stapt. Ik heb bewust geen kant en klare pony gekocht omdat mijn dochter dit zelf niet zo leuk vond en ik kant en klare ponys ook erg prijzig vind.
Ik zou het waarderen als jij idd geen reactie meer plaatst. Je plaatst alleen maar negatieve reacties om onrust te stoken.

D00R

Berichten: 437
Geregistreerd: 08-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:06

Oe... voordat ik de post van Yamcha las, zat ik ook al met het gevoel dat je dochter het wel erg serieus moet nemen. Ik zeg niet dat je heel veel eisen stelt, maar zo kwam het op mij ook over. Het klopt dat iemand goed moet lezen, maar communicatie heeft nou eenmaal twee kanten, ook op een forum (waar helaas slechts woorden te lezen staan en alle andere communicatiemiddelen achterwege blijven). Misschien dat jij daar dan in je manier van schrijven ook wat duidelijker over kunt zijn, want zoals het er nu staat laat het een gevoel achter van negativiteit over je dochter. En blijkbaar is dat helemaal niet je bedoeling. Het is makkelijk dan te schrijven dat anderen te negatief lezen, maar wellicht kun je ook kijken wat het mogelijk maakt dat het zo gelezen wordt. Beetje zelfreflectie is ook wel op zijn plaats toch?

De pony is toch voor je dochter? Ik neem aan dat je op het moment van kopen ook wist hoe je dochter is? Ik begrijp niet zo goed waarom je nu voorwaarden stelt aan je dochter... En ook niet wat er mis is met wat minder serieus zijn... Ja, wel voor een 3 jarige waar ze straks op zou moeten kruipen, maar dat is je eigen keuze geweest en niet de hare.

Wat ik me afvraag trouwens: wil zij graag morgen Nederlands kampioen zijn, of zijn het ambities waarvan ze aanvoelt dat jij die eigenlijk hebt en geeft ze daar haar eigen vrije vertaling aan? Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn leven lang dat soort dingen heb gezegd tegen mijn ouders, gewoonweg omdat ik dacht dat zij dat eigenlijk van me verwachtte.
Als ik lees dat zij het erg lekker vindt om gewoon lekker rond te tuffen en te tutten met een pony, zou ik het daar lekker bij laten. Onwijze sportpony's kunnen later altijd nog komen toch?

De pony ruilen... Tja... Je bent niet voor niets aan deze pony begonnen. Aan de andere kant legt het (zoals ik het nu lees) wel een grote druk op je nog heel jonge dochter. Misschien is ruilen voor een wat oudere pony dus niet zo'n gek idee in dit geval.

ponydony
Berichten: 219
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:10

helaas ook bovenstaande post leest niet wat er er werkelijk staat, ik heb alleen voorwaarden gesteld om te zorgen dat het ook veilig blijft, ik vind nog steeds dat je pas een kind op een jonge niet 3 maar 4 jarige pony zet als het veilig is en dat zal in dit geval niet aan de pony liggen maar aan haar zelf als ze steeds alleen maar om zich heen loopt te kijken en het liefst zonder stuur rondhuppelt dan zet ik haar dus nog niet op die pony.
Ze heeft zelf nooit op een manege willen rijden wat ik altijd zelf het liefste wilde dit zegt genoeg over mijn eigen ambities.

Overigens ben ik naar diverse kant en klare ponys wezen kijken maar ik heb de reden dat het dus niet zo'n pony geworden is ook al prima toegelicht. Ik zelf heb helemaal geen ambities dat zij hoog moet gaan rijden heb ik ook heel duidelijk al uitleg over gegeven.

Ik denk dat het beter is om zelf maar niet meer te reageren want om me zelf te moeten verdedigen lijkt me niet helemaal de bedoeling van dit topic en ben ik dan ook helemaal klaar mee.

En mijn dochter is ondertussen 10 jaar dus het gediscussieer over een 9 jarige is ook niet meer nodig.

D00R

Berichten: 437
Geregistreerd: 08-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:18

TS, ik bedoel het eens rot. Ik stel vragen en leg uit hoe ik tot mijn mening ben gekomen. Die mening is niet goed of fout, hij past alleen blijkbaar niet binnen je straatje en je bedoelde iets anders. Je kunt twee dingen doen: uitleggen wat je wel bedoelde of blijven zeggen dat iemand niet goed leest. Die keus is aan jou en niet aan mij.

Dat het veilig moet blijven voor je dochter, dat begrijp ik heel goed en lijkt me meer dan logisch. Afhankelijk van wat het karakter van de pony is, kan het ook heel goed veilig blijven als ze lekker rondjes hobbelt op haar manier.
Als het niet jouw ambitie is, maar die van je dochter, kun je haar ook haar fouten laten maken, binnen veilige perken. Een 10 jarige kan inderdaad al heel wat. Die ambities kan ze toch alleen nastreven als ze op eigen initiatief doet wat ervoor nodig is, waarbij jij haar uiteraard prima kan ondersteunen.

goldyp schreef:
Overigens ben ik naar diverse kant en klare ponys wezen kijken maar ik heb de reden dat het dus niet zo'n pony geworden is ook al prima toegelicht.


Hiermee geef je denk ik al antwoord op de vraag die je stelde trouwens (of je deze mooie zwaan moet ruilen).

goldyp schreef:
En mijn dochter is ondertussen 10 jaar dus het gediscussieer over een 9 jarige is ook niet meer nodig.


Op wie reageer je hier? Want ik heb het niet over een 9 jarige ;)
Wel vind ik je dochter jong en dat is ze ook. Dat is geen waardeoordeel maar een feit. Ik heb het niet over te jong voor iets. Wel over dat je moet bedenken of de druk voor je jonge dochter niet te groot is, als ze op Jillz zou gaan rijden. En ook dat is geen waardeoordeel. Zo bedoelde ik het tenminste niet. Ik bedoel er slechts mee te zeggen dat ze moet bewijzen dat ze het aankan en dat lijkt me misschien een grote druk voor je dochter. Maar dat kan jij wel bepalen en ik niet, aangezien ik je dochter niet ken en al helemaal niet in kan schatten of die druk niet juist goed is voor je dochter.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:43

Mensen kan het een beetje gezellig. Ik lees echt alleen maar dat TS haar dochter een uitdaging stelt omdat ze wil dat haar kind veilig is. TS twijfelt over pony houden dochter wil pony niet kwijt dus mag ze het proberen. Daarnaast weet ik dat het goed is om kinderen met add een doel te stellen. Nee hoor TS ik denk dat je het goed doet.

Overigens vind ik het een mooie pony hoofd is gewoon nog een beetje jeugdig wacht maar even af :)

Heel veel plezier met je dochter en welke pony dan ook

D00R

Berichten: 437
Geregistreerd: 08-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:00

RM94 schreef:
Daarnaast weet ik dat het goed is om kinderen met add een doel te stellen.


Dat klopt... en het is ook goed om kinderen met ADD juist zelf te laten ervaren dat als je iets wil, dat je er iets voor moet doen.
Dus in die zin is het zeker goed om het haar te laten bewijzen. Alleen... het is lastiger wanneer ze iets moet bewijzen ten opzichte van een ander, dan ten opzichte van zichzelf.

Echter is het ook zo dat kinderen met ADD heel veel moeite hebben om lol in iets te blijven hebben (meer dan kinderen zonder ADD) en om zich te zetten tot de dingen die ze feitelijk zouden moeten doen (in dit geval dus bewijzen dat ze het kan). Zelfs al levert de buitenwereld geen commentaar op alles wat niet lukt (niet door luiheid dus, niet door niet willen, maar gewoonweg niet aan kunnen zetten tot), dan nog zal een kind met ADD alleen al in eigen ogen gemakkelijk falen. Vandaar dat ik aanhaal of de druk niet te groot is.

Zo'n uitspraak als: "ja, maar ik heb toch al laten zien dat ik het kan" is heel ADDerig. :+ Zou het kunnen dat ze als Jillz er eenmaal aan toe is, inderdaad zo erop wegrijdt, met alles wat daarvoor nodig is? Dat is op zich niet heel ondenkbaar.

Succes in ieder geval. Het was beide keren dat ik poste niet de bedoeling je aan te vallen.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:07

D00R schreef:
RM94 schreef:
Daarnaast weet ik dat het goed is om kinderen met add een doel te stellen.


Dat klopt... en het is ook goed om kinderen met ADD juist zelf te laten ervaren dat als je iets wil, dat je er iets voor moet doen.
Dus in die zin is het zeker goed om het haar te laten bewijzen. Alleen... het is lastiger wanneer ze iets moet bewijzen ten opzichte van een ander, dan ten opzichte van zichzelf.

Echter is het ook zo dat kinderen met ADD heel veel moeite hebben om lol in iets te blijven hebben (meer dan kinderen zonder ADD) en om zich te zetten tot de dingen die ze feitelijk zouden moeten doen (in dit geval dus bewijzen dat ze het kan). Zelfs al levert de buitenwereld geen commentaar op alles wat niet lukt (niet door luiheid dus, niet door niet willen, maar gewoonweg niet aan kunnen zetten tot), dan nog zal een kind met ADD alleen al in eigen ogen gemakkelijk falen. Vandaar dat ik aanhaal of de druk niet te groot is.

Zo'n uitspraak als: "ja, maar ik heb toch al laten zien dat ik het kan" is heel ADDerig. :+ Zou het kunnen dat ze als Jillz er eenmaal aan toe is, inderdaad zo erop wegrijdt, met alles wat daarvoor nodig is? Dat is op zich niet heel ondenkbaar.

Succes in ieder geval. Het was beide keren dat ik poste niet de bedoeling je aan te vallen.


Denk dat wij het wel eens zijn hoor :)

Ik heb het hele topic gelezen en heb het gevoel dat TS trots is op haar dochter en haar niet te veel pusht maar ook bezorgt is of dit paard niet te hoog gegrepen is op dit moment. TS ik denk dat jij deze pony best een paar keer per week zelf bij kan rijden en als je dochter zo relaxed op haar huidige pony rijdt dan denk ik dat dat prima zal gaan alleen moet je misschien af en toe de andere kant op kijken als het niet helemaal perfect gaat en dan het liefste stiekem met een glimlach op je gezicht :)

ponydony
Berichten: 219
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:51

Add-er leggen voor zichzelf vaak de lat hoog maar haken ook snel af als het toch moeilijker is dan ze verwachten.

Dit zie je heel duidelijk bij mijn dochter terug.

Ikzelf probeer daar voor haar juist de tussenweg in te vinden, en dus de lat wat lager te leggen maar wel uitdaging te geven.
Vandaar dat ik wel een doel heb gesteld, eerst goed rijden op de c pony en dan pas op de grotere pony, lijkt me een heel reeel voorstel. Voor haar werkt het heel goed om een doel te hebben dan weet ze waar ze aan toe is .

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:57

Weet je al of je er zelf mee gaat rijden voorlopig?
Volgns mij kan ze dat prima aan!

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:39

Moderatoropmerking:
Nog eens het verzoek hier op een respectvolle manier met elkaar te blijven communiceren. Denk er ook aan dat op internet dingen anders over kunnen komen dan ze bedoeld zijn door de ander. Het topic is bedoeld om de nieuwe aanwinst van de TS te kunnen volgen in haar ontwikkeling, het is dan ook wel de bedoeling het leuk te houden.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:42

Wauw wat een lekkerdier! <3

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:14

ik ben nu wel heel benieuwt hoe je dochter er uit ziet op het paardje
heb je daar een foto van
lijkt me heel leuk om te zien

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:20

Hmm Topic door gelezen, en er wordt inderdaad wel weer veel op de man gereageerd! Is wel jammer dat het altijd zo moet! Ik snap TS haar dilemma, aan andere kant denk ik ook waarom koop je zo,n jonge onervaren pony voor zo,n jong kind! Niet om je aan te vallen ofzo, maar weet uit ervaring hoe pittig het is om een jonge Pony op te leiden, In feite heb je een kind voor je kind gekocht, Pony moet immers alles nog leren, en je dochter volgens mij ook. Mag je van een 10 jarig meisje verwachten dat ze de gevolgen van haar handelen overziet? Meestal leren kinderen die leeftijd juist door te ondervinden.

Als je besluit de Pony te houden, zou ik zorgen dat jij zelf of een ervaren iets ouder ruitertje de Pony blijft bij rijden, en wat je dochter betreft heel veel geduld hebben. Ik weet uit ervaring dat het voor kinderen die leeftijd zo wi zo al heel lastig is om de discipline van serieus trainen op te brengen.

Als ik in jou schoenen stond? Dan zou ik de Pony,s om ruilen, waarom? Dan komt je dochter in de gelegenheid om zelf lekker te trainen met een ervaren Pony, en hoeft ze niet meer op de toppen van kunnen te werken. En als ze dan echt een bewust besef heeft van wat Pony rijden is dan kan ze immers altijd nog wel een leuke jonge Pony opleiden. Nou is het wel zo dat je dochter ook met een oudere ervaren Pony veel zal moeten lessen om zelf vooruit te komen.

Want in mijn ogen is het met Pony/Paardrijden zo, dat je continu je eigen fouten moet verbeteren, dit is immers iets wat voor volwassen al heel lastig is. Laat staan een 10 jarig meisje, die hebben hellemaal zoiets, waarom moet het zo? Als ik het zo doe lukt het ook en dan doet de Pony veel minder lastig. Toen onze dochter jonger was, had ze gemiddeld 3 a 4 x PW les, en de andere dagen reed ze voor zichzelf. En op die dagen bemoeide ik me er ook niet mee wat ze dee. Zonder zadel, hoofdstel balkjes gewoon Pony doedelen zeg maar! Maar op die manier ontdekken ze wel, dat de Pony steeds makkelijker te rijden is als ze er serieus mee aan de slag gaan. Nu maakt ze voor zichzelf planningen, tijdens wedstrijd drukte zoveel mogelijk serieus trainen, en na wedstrijd periode weer poosje rust en vooral doedelen. Kinderen moeten zelf ontdekken dat de training nodig is om het makkelijker te laten gaan, trainen moet niet een verplichting worden.

Suc6 met je keuze, en hoe dan ook de Pony is een leuke Pony!

ponydony
Berichten: 219
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:05

Mijn ervaring is dat een doorgereden pony niet altijd betekent dat je daarmee beter af bent.
Haar c pony hebben we vorig jaar ook groen gekocht en die is zo braaf en heeft nooit geen problemen gegeven terwijl ze gevraagd werd om de 20 jarige pony van een kennis te rijden notabene een kleine b pony die wel M2 dressuur liep , nou dat was 1 groot drama, pony was supereigenwijs en in gallop meteen kop tussen de benen en gemeen bokken zodra je wat meer been gaf.
Toen besefte ik dat leeftijd van een pony er eigenlijk niet toe doet wel het karakter dat is vele malen belangrijker.

Ik ruil niet tegen DIE andere pony, komt wat kwaliteit nog niet in de buurt van Jillz, ik denk dat van dat ruilen wellicht huilen komt. Jillz kan in principe nog in waarde toenemen maar die pony loopt nu al op zijn best en is dan eigenlijk te duur om te ruilen. maar ik ben wel gevleid door die mensen, is altijd leuk iets te hebben wat een ander heel graag hebben wil. Over een jaar is de situatie heel anders, Jillz goed gereden en mijn dochter weer meer ruiter en ook alweer elf jaar dus dan lost alles zich vanzelf op. Er heeft ook iemand van onze ponyclub gemeld en wil heel graag onze pony voor ons gaan starten op wedstrijden als ze uiteraard klaar voor is, is ook handig om achter de hand te hebben. helaas kan ze de pony niet bijrijden voor langere tijd want ze gaat eerst 5 maanden werken in het buitenland maar daarna is ze weer terug en gaan we het verder bekijken.

Overigens heb ik niet de intentie om Jillz te verkopen ik verkoop niet graag mijn pony's ( alleen als ze te klein worden of niet braaf zijn)

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:25

Of Karakter wel of niet braaf is was volgens mij niet aan de orde toch? Als die ervaren Pony niet braaf is dan zou ruilen immers totaal niet aan de orde zijn, bedoel lijkt me dat je als ouder je kind op een leuke Pony wil laten rijden.

Volgens mij heb je een keuze gemaakt, en ja het is altijd ego strelend als je iets hebt wat een ander ook wel zou willen. Aan andere kant internet staat vol met jonge getalenteerde Sport Pony,s voor eerlijk geld, dus vinden van getalenteerde Jonge Pony is voor mensen niet zo,n probleem lijkt me, het vinden van een getalenteerde geduldige ervaren ruiter die de Pony,s netjes kan opleiden dat is naar mijn idee een veel lastiger verhaal.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:48

..en vind je dochter het rijden wel leuk? Als zij geen lessen wilt volgen of niet op de manege wilt rijden, dan twijfel ik aan de hand van jouw posten of ze het allemaal wel zo leuk vind? Wil ze niet liever lekker bosklossen en gek doen met dr pony? Zoals we vroeger deden toen we zelf jong waren?
Je hoeft de vraag uiteraard niet te beantwoorden, maar puur voor jezelf...kom nl zoveel tegenstrijdige berichten van je tegen in dit topic, dat ik niet helemaal begrijp waarom Jillz is gekocht? Want het is verstandig dat je je jonge meid nog niet laat rijden op Jillz, nu die nog van die elastieke benen heeft en veel moet leren..
Imo lijkt het erop dat jij het leuker vind dat je dochtertje en je dochter graag in dezelfde ambities had gezien als wat de jouwe ooit waren.
Nogmaals, je hoeft hier niet op te antwoorden, want het gaat ons niets aan, daar gaat dit topic immers niet over..maar soms is het goed om even naar jezelf te kijken en eerlijk te zijn naar jezelf..als je uit je antwoord komt, dan is het goed..
Veel geluk :)

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 06:27

Wel heb ik nu een dilemma, ik heb al kopers ( liefhebers of zelfs fans mag ik wel zeggen van deze pony) en wil men de pony ruilen tegen een M1 10 jarige d pony lekker kant en klaar voor mijn dochter, wel niet met zo'n goede beweging als Jillz ( meer een gewone wel heel brave pony, vandaar dat deze mensen onze pony nu willen ruilen want ze zien meer toekomst in Jillz. Hun dochter is 12 jaar en de onze 9 jaar vandaar dat ze nog graag een hele goede pony willen voor hun dochter en volgens hun een hele goede leerpony beter is voor onze dochter.
Mijn gevoel zegt niet doen, gun Jillz en mijn dochter de tijd en dan worden ze een mooi span maar het was de bedoeling dat ikzelf de pony zou gaan rijden maar ik begin te twijfelen ivm met mijn lengte en gewicht ( ik ben 1.70 groot en weeg 66 kg.) Zou ik niet te zwaar zijn om de pony klaar te maken voor mijn dochter? de pony wordt sinds 2 weken heel erg goed gereden door een meisje van 1.65 en 63 kg en dat vind ik eigenlijk al behoorlijk maximaal. Voordat de pony door mijn dochter gereden kan worden zijn we nog wel 3 maanden verder ( eerst goed stuur en gewoon lekker lopen) dus tot die tijd heb ik geen andere ruiter voorhanden dan ikzelf ( kan wel goed rijden , vele ervaring) of dat andere meisje( heel degelijke ruiter erg lief en ook zeer rustig met de hand enz. dus voor deze pony heel erg goed)
Kan natuurlijk wel weer op zoek gaan naar een vedergewichtje maar ik vind dat wel sneu voor het meisje dat Jillz nu rijd( ze is helemaal in love met de pony)

Moeilijk moeilijk maar alleen maar goeds voor de pony.[/quote]

@Amy77 ik ben het wel beetje met je eens, mijn post was gebaseerd op bovenstaande, en dan krijg je een reactie die volledig anders is en waarbij ik het gevoel krijg dat er totaal niet gelezen is wat ik schreef. Mijn post was een advies gebaseerd op ervaring, en niet op mijn ego. Komt bij dat ik gewoon echt van mening ben dat maar weinig jonge kinderen in staat zijn om een jonge Pony op de juiste manier op te leiden. Bedoel hoe kun je nou een Pony dingen leren die je zelf ook nog niet beheerst?

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 06:43

Pfff, typisch bokt. mensen hebben altijd kritiek. >;) Het valt me wel op dat het meestal mensen zijn die kritiek geven waarvan ik zelf nog geen enkel HAW topic heb gezien, en van een ander staan er niet eens rijfotos op bokt :=

Maar oke, houd het voor deze keer even gezellig als het even kan :x

TS, Jill is een leuk paardje! heb je nog nieuwe fotos? :))

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:22

Kritiek? nou volgens mij vere van dat hoor, Ts vraagt mening en advies toch?

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:01

goldyp schreef:
Mijn ervaring is dat een doorgereden pony niet altijd betekent dat je daarmee beter af bent.
Haar c pony hebben we vorig jaar ook groen gekocht en die is zo braaf en heeft nooit geen problemen gegeven terwijl ze gevraagd werd om de 20 jarige pony van een kennis te rijden notabene een kleine b pony die wel M2 dressuur liep , nou dat was 1 groot drama, pony was supereigenwijs en in gallop meteen kop tussen de benen en gemeen bokken zodra je wat meer been gaf.
Toen besefte ik dat leeftijd van een pony er eigenlijk niet toe doet wel het karakter dat is vele malen belangrijker.


Ik denk dat je een doorgereden pony wellicht anders moet ervaren. Ik kreeg als jong meisje (8jr) eerst een 3 jarige haflinger onder mijn kont, daar reed ik zo mee weg... Logisch, het paardje wist niet beter en reageerde gewoon op de hulpen die ik min of meer gaf. Mijn allereerste eigen pony was een ex Z1-wedstrijdpony, en ik heb werkelijk gevlogen door de bak... Dag in, dag uit. Bokken, soms zelfs steigeren... Mijn moeder stond dagelijks met een hartverzakking aan de kant, met de handen in het haar te bedenken watvoor 'stronteigenwijs dier ze nu weer had gekocht'. Maar niets van haar gedrag had te maken met super eigenwijs zijn of gemeenheid. Het was haar ultieme manier om mij als jong ruitertje te leren dat ik mijn benen stil moest houden, niet steeds aan mijn teugels moest friemelen, en niet met aangalopperen mijn benen in haar lies moest porren. Mijn complete onervarenheid werd snoeihard afgestraft door deze zeer correct opgeleidde leerpony met ervaring.
Op het moment dat jou als klein meisje wordt uitgelegt dat de pony alleen maar gaat rennen omdat je beenligging te onrustig is, en steigert om simpelweg aan de pijn van het bit te ontsnappen... Valt het kwartje héél snel.
Het heeft me heel veel tranen gekost maar is wel mijn vorming geweest tot het worden van een goede ruiter.

Een jonge pony met een jonge ruiter is mijn inziens geen verstandige keuze. Een jong dier opleiden kost extreem veel inzet en discipline. En als beiden onervaren zijn is de kans groot dat er fouten in sluipen, die het beginpunt zijn van geboren problemen op latere leeftijd. Een jonge ruiter is mijn inziens gewoon het meest gebaat bij een zelfverzekerde, ervaren pony. Kost wat meer, maar daar zul je over een paar jaar alleen maar profijt van hebben.

succes met je keuze

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:03

lelijk eendje??

helemaal niet toch?
ik vind der wel mooi eigenlijk :P

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nieuwe aanwinst , lelijk eendje moet mooie zwaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:11

@Pinda Dipje, jij omschrijft precies wat wij ook hebben ervaren in het verschil tussen ervaren Pony en jonge Pony.

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:58

RM94 schreef:
Mensen kan het een beetje gezellig. Ik lees echt alleen maar dat TS haar dochter een uitdaging stelt omdat ze wil dat haar kind veilig is. TS twijfelt over pony houden dochter wil pony niet kwijt dus mag ze het proberen. Daarnaast weet ik dat het goed is om kinderen met add een doel te stellen. Nee hoor TS ik denk dat je het goed doet.

Overigens vind ik het een mooie pony hoofd is gewoon nog een beetje jeugdig wacht maar even af :)

Heel veel plezier met je dochter en welke pony dan ook

Idd, gewoon vrolijk doen jongens, voor een keer?