Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10778
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:00

Hier ook rendac. Wel bewust voor inslapen op de kliniek gekozen. Wilde niet mijn eigen paard opgetakeld zien worden, de pech hebben dat ze nog lang aan de weg zou moeten liggen, daarnaast drukke straat en wie weet wat de gek er mee zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:01

Mijn vorige pony is gecremeerd en dat zou ik ook doen met mijn huidige pony :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:02

RoyceMack schreef:
Laat mij even in de fantasie dat er een heuze lijkwagen bestaat.
[/quote]
Het is dan geen lijkwagen. Maar het individueel ophalen gaat wel heel rustig en netjes.

Esplendido
Berichten: 3144
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:03

Wij hebben voor cremeren gekozen en ondanks de kosten sta ik nog steeds achter die keuze.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:04

Twee keer meegemaakt.

Een heb ik naar 'de slager' gebracht.... oftewel dood door schietmasker. Daar is hij verder verwerkt. Ik vond dat niet erg, hij was mijn Simba niet meer toen hij dood was. Heb hem gedag gezegd en het was goed.

De andere is overleden uit zichzelf in Utrecht, stierf in de vrachtwagen op de parkeerplaats. Toen daar gelaten, er is autopsie gepleegd en er is het eea naar wetenschappelijk onderzoek gegaan, rest naar Rendac. Dat was hel om haar achter te laten... maar ik had er vrede mee wat er met haar is gebeurd.

En mocht het nog een keer gebeuren zien we dan wel weer. Ik sluit cremeren niet uit.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-10-18 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:04

Het individueel ophalen is even uit mijn hoofd 400 euro.
Dan wordt het paard inderdaad in een trailer getrokken. Dat is het enigste verschil. Want paard gaat daarna gewoon naar destructie.

Ik vind het een boel geld. Paard merkt er echt niets meer van of hij met een grijper wordt opgepakt of naar binnen getakeld. Voor iedereen anders natuurlijk

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:07

500 euro.
Klopt inderdaad wat er daarna gebeurt is hetzelfde.
Maar thuis hoeft hij niet naar de weg gesleept te worden en daar nog een dag(en) te liggen.
Je doet dat ook niet voor het paard maar voor jezelf.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:10

Hier 3 weken geleden mijn shetlander in laten slapen en voor ons is er (gelukkig) totaal geen discussie geweest over wat er zou gebeuren en we hebben hem laten cremeren, ‘fijn’ gevoel aan over gehouden, hij is rustig thuis ingeslapen en 2 uur later opgehaald en op een nette manier mee genomen en dezelfde avond nog gecremeerd. 3 dagen laten opgehaald en nog een mooie urn uitgekozen. :)

Keuze hiervoor is echt puur geweest omdat hij meer was dan een huisdier maar echt deel is van de familie en hem ook met respect wilden behandelen ook na het inslapen. Voor onszelf ook fijn dat we er nog een mooie herinnering aan hebben :)

vikawiek

Berichten: 1549
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:12

Ik heb mijn pony eerder dit jaar laten gaan. Ik heb toen gekozen voor crematie, duur en ik heb nu 22,5 kilo as maar absoluut geen spijt van. Ik kon het niet om m’n hart krijgen om d’r met Rendac mee te laten gaan

KimD

Berichten: 20515
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:12

Die van mij staan niet op stalling, maar ik probeer het moment van overlijden voor te zijn.

Als een paard nog goed genoeg is om op de trailer te gaan, dan laden wij in en gaan naar het slachthuis. Ik blijf bij het schieten en dan wordt hij gewoon verwerkt. Bij de kleintjes haal ik het verwerkte vlees op en vries het in (voor de honden), bij de grotere alleen een gedeelte.

Ik heb nu nog twee kleintjes staan, als een van de twee 'moet' overlijden, of komt te overlijden door ouderdom, dan gaat de ander gelijk mee.

Unbeatable
Berichten: 590
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:13

Pfoe ik krijg het echt spaans benauwd als ik hier over na moet denken. Maar helaas zijn dit wel realistische dingen waar je van tevoren over na moet denken. Mijn gevoel zegt op dit moment dat ik mijn paard zou willen laten cremeren. Het kan ook zomaar zijn dat ik er op dat moment heel anders over na denk.

Marije_jiplover

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:13

Mijn pony's staan op een pensionstal/boerderij, dus hoef er niet meer bij te zijn als ze aan de weg liggen tm moment van ophalen.

Bij mijn laatste bijrijdpaard is die in de bak met zijn hoofd op mijn schoot geeuthanaseerd. Daarna heeft de manege-eigenaar hem met de shovel verplaatst en toen ben ik meegelopen. Omdat het vrijdagavond was, is die niet meteen aan de weg gelegd, maar ergens op het erf uit het zicht van de manegebezoekers(kinderen).
Ik heb geholpen hem netjes toe te dekken en ben in het weekend nog 2x even bij hem gaan zitten.
De manegehouder heeft zondag na sluitingstijd het lichaam aan de weg gelegd en dat is maandagmorgen opgehaald door de rendac, zonder dat ik dat heb hoeven zien.

Daphne__
Berichten: 12511
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:17

Daar ben ik heel makkelijk in. Gewoon mee met de rendac. Cremeren heb ik helemaal niks mee... Begraven ook niet... Heb daar bij mensen al niks mee, dus denk dat het bij een paard niet anders gaat zijn en zou daar dus ook nooit zoveel geld aan uitgeven.

KimD

Berichten: 20515
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:20

Daphne__ schreef:
Daar ben ik heel makkelijk in. Gewoon mee met de rendac. Cremeren heb ik helemaal niks mee... Begraven ook niet... Heb daar bij mensen al niks mee, dus denk dat het bij een paard niet anders gaat zijn en zou daar dus ook nooit zoveel geld aan uitgeven.


Begraven mag volgens mij niet eens. Als ik mij niet vergis valt een paard niet onder huisdieren maar onder landbouwhuisdieren.
Laatst bijgewerkt door KimD op 10-10-18 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:20

Hier 3 paarden laten inslapen 2 op de kliniek en 1 op pensionstal,
Alle 3 met de rendac opgehaald , wel van alle 3 nog de staart afgeknipt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:25

Mijn pony is in 2009 opgehaald door paardencrematorium Westerhout. Zijn staart en maken heb ik afgeknipt en meegenomen.
Hij is netjes op een zeil de trailer in getrokken met een lier. Daar dezelfde dag nog gecremeerd.
Ik heb een kleine urn meegenomen en de rest is op zee uitgestrooid.
Eigenlijk alles laat waar ik een band mee had word gecremeerd.
En over de kosten, tja je hebt genoeg betaald qua stalling en verdere kosten. Dan kan de crematie er ook nog wel bij.

xAnthea

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:30

2 jaar geleden mijn paard laten inslapen en die is ook meegegaan met Rendac.
Zou het denk ik altijd zo doen want aan as heb ik best weinig. Ik knip sowieso wel een deel van de staart af.

Volgende keer ga ik het wel op de kliniek laten doen, als dat uiteraard nog mogelijk is. Ik vond het niet zo'n fijn idee dat mijn paard er blijkbaar nog tot de volgende avond heeft gelegen en dat stalgenootjes er waren toen ie werd opgehaald...

cinniz123

Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:31

Ik heb de mijne mee genomen bij het weiland aan de weg waar hij door rendac opgehaald kon worden en hem een grote bak slobber gegeven en hem laten inslapen op die plek.

Trailer laden zou voor hem enorm veel stres hebben gegeven want dat vond hij dood eng dus dat was sws geen optie.

Individueel door rendac vond ik belachelijk veel geld voor de zelfde verwerking.

En cremeren heb ik altijd gedacht dat ik dat heel graag wilde tot ik het meemaakte met de pony van mn beste vriendinnetje....na het vredig inslapen had dat ineens totaal geen meerwaarde meer voor mij.
Direct nadat ze inslapen krijgen ze een hele doodse blik(logisch) en dat was voor mij niet meer mijn pony maar een lichaam.weet niet zo goed hoe ik t moet uitleggen.
Hij stond wel helemaal kaal bij de hemel poort want de da heeft alles afgeknipt voor me :')

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:32

Afgelopen nacht heeft mijn topper de strijd opgegeven in de kliniek te wolvega. Ik heb autopsie laten uitvoeren en hierna zorgen zij dat hij met respect 'opgeruimd' word.

Maar ow wat ga ik hem intens missen |( |(
Afbeelding

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:35

Sterkte petra

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:41

Hier zijn de twee oudjes "zelf gegaan". Dus geen keuze gehad slager/inslapen. Bij beiden wel besproken wat het meest eerlijk was, bij de ene was dat iets minder "dringend" dan bij de tweede overigens. Had de DA gezegd dat het eerlijkste was om ze te laten gaan had ik ze laten inslapen. Niet slager. Om de simpele reden dat inslapen praktischer is. (kan gewoon ter plaatse dus geen vervoer.)
Daarna ze ergens laten leggen (nonkel heeft een traktor) waar Rendac er aan kwam en Rendac het adres door gebeld. Ik moet zeggen dat Rendac heel erg proffessioneel zonder '"hard" te zijn om gaat met die telefoontjes. Bij beide paarden "brak" mijn stem terwijl ik belde en sowieso zat ik te janken en dat hoor je natuurlijk en de personen aan de andere kant gingen daar heel erg taktvol mee om. :)
Ook de communicatie naar het "opruimen" toe was beide keren heel positief. Ik heb wellicht elke keer geluk gehad maar beide keren werden ze de dag er na al op gehaald en het werd me aan telefoon ook gezegd wanneer ze ze kwamen op halen en ook dat ik er niet perse bij hoefde te zijn als ze er aan konden zonder dat ik hen toegang verschafte.

Ik moet zeggen dat, tegen mijn eigen verwachtingen in trouwens, zodra het leven hun "verlaten" had, ik ook niks meer had met de lichamen. Ik had nooit gedacht dat ik dat zou hebben... Maar ik had totaal geen "connectie" meer of "nood om ze bij me te houden". Het voelde echt aan als lege hulzen op één of andere manier... Dat was een hele gekke gewaarwording maar daardoor had ik ook geen wrang gevoel bij Rendac... Ze kwamen slechts een omhulsel op halen. Niet "mijn maatje"... Mijn maatje was al lang weg...

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:45

Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt maar zou denk ik ook door rendac laten ophalen. Moest gelijk hieraan denken met iedereen over afgeknipte staarten.

Afbeelding
Afbeelding

kimmetje26

Berichten: 480
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:50

Bijna 2 maanden geleden mijn vriendje moeten laten gaan. Dit is op zondag op de kliniek gebeurd zodat hij maandag door de rendac kon worden opgehaald. Was daar niet meer bij. Bewuste keuze voor de rendac. Had daar al langer over nagedacht voor als dat moment er ooit zou komen.
Had gedacht dat weglopen heel moeilijk zou zijn maar zodra de ziel uit het paard is is het mij. Paard niet meer maar alleen maar een omhulsel.
Dat vond ik nog het meest rare van de hele situatie . Het was mijn paard niet meer.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:53

enjoymyhorse schreef:
Hij individueel opgehaald door de rendac.
Dan kan hij ingeslapen worden op het erf en daar halen ze hem met een speciale trailer op.
Hoeft hij niet aan de weg te liggen.
En het is 24/7 service. Dus een dood paard hoeft er niet lang te liggen. Ook in het weekend komen ze.


Dit heb ik ook met die van mij gedaan. Hierdoor konden ik en de andere paarden rustig afscheid nemen van haar. Het ophalen ging heel respectvol

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:55

kimmetje26 schreef:
Bijna 2 maanden geleden mijn vriendje moeten laten gaan. Dit is op zondag op de kliniek gebeurd zodat hij maandag door de rendac kon worden opgehaald. Was daar niet meer bij. Bewuste keuze voor de rendac. Had daar al langer over nagedacht voor als dat moment er ooit zou komen.
Had gedacht dat weglopen heel moeilijk zou zijn maar zodra de ziel uit het paard is is het mij. Paard niet meer maar alleen maar een omhulsel.
Dat vond ik nog het meest rare van de hele situatie . Het was mijn paard niet meer.

Vreemde gewaarwording is dat he? Ik had dat ook beide keren, ik dacht echt dat ik hun "lichamen" niet ging kunnen laten gaan.... Maar zodra het lichtje gedoofd was, was het echt niks meer dan een omhulsel voor mij... Ik vond dat ook heel raar hoe die klik echt vanuit mijn emotie en hart leek te komen en niet vanuit mijn verstand.