Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:59

Hier een paar keer zonder zadel er op gezeten terwijl hij hooi staat te eten. Afgelopen weekend was de zadelmaker weer geweest voor een check. Beetje aangepast en hij lag weer als een huis. Dus vandaag voor het eerst met zadel er op geklommen, ook weer op het erf. Hij vond het prima. Alleen in de bak vindt hij het wel nog wat spannend, dus dat bewaar ik denk even voor de volgende les.

In de bak dus maar vandaag ff los gegooid. Voordeel van de plassen is dat hij wel zn benen optilt :D
Al doet hij dat normaal ook wel, maar niet zo hoog.

Afbeelding

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:22

Ik was jullie even kwijt...denk dat de kat over het toetsenbord gelopen had en ontstipt ofzo.

Maar wat een verdrietig verhaal Queenbeebee :(:) Ahhhh dit is toch echt het laatste waar je vanuit gaat en ook zo triest dat er gewoon niets aan te doen is. Had je haar al vanaf veulen? En kan het niet op gewicht komen hier ook mee te maken hebben?

Je hoort het de laatste tijd toch best vaak dat EVCM. Er zit een erfelijke component in maar is al bekend of het in bepaalde bloedlijnen vaker voorkomt? Ik heb wel het idee dat ik het vooral hoor bij dressuurpaarden, maar weet niet of dat ook echt zo is. En komt dit er ook uit bij reguliere hals&rug foto's voor de keuring want ik heb wel eens gehoord dat de foto's echt gericht in een bepaalde hoek genomen moeten worden om dit te diagnostiseren. Bah bah.

Wel heel erg goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd, dit had tot hele gevaarlijke situaties kunnen leiden en veel pijn voor je paard. Fijn dat je zo'n mooie ruil hebt kunnen doen en een goed plekje voor haar hebt gevonden en jij een leuk nieuw paard. Show eens wat foto's en vertel eens wat meer!

En Koekie, doet Elly het nog steeds goed op de revalidatiestal? Ik vond het verbazingwekkend bij Owen hoe goed hij hanteerbaar bleef ondanks de boxrust en later alleen stappen. De rust op zo'n revalidatiestal maakt dan echt zoveel verschil.

Prachtige foto's Leedebee!

Hier gaat alles gewoon zijn gangetje. Owen is een happy camper, hij is zo relaxed, ligt lekker in zijn weide/paddock groepje met 6 jonge binken en is gewoon een blei ei, supermeewerkend en totaal niet angstig of schrikachtig. Ik blijf me verbazen over wat een makkelijk en ongecompliceerd karakter hij heeft en stap iedere keer na het rijden met een hele grote smile op mijn gezicht af. Ik wordt zo blij van hem. Met rijden maakt hij gewoon iedere keer best grote stappen, wordt steeds stabieler in tempo en aanleuning, vind het helemaal prima nu als er ook anderen aan het rijden zijn en als die van de andere kant komen galopperen oid. Trailerladen gaat ook een stuk beter, hij accepteert het nu gewoon dat iemand achter hem de stang erop doet, dus we kunnen weer op pad naar lessen en aquatraining. Volgende week eerst even een weekje op vakantie en dan mag hij gewoon even lekker nadenken over hoe knap hij is en trots zijn op zichzelf. Het wordt mooi weer en na een paar dagen paddock mogen ze sinds vandaag weer de weide op met zijn maten.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:01

Leedebee schreef:
Hier een paar keer zonder zadel er op gezeten terwijl hij hooi staat te eten. Afgelopen weekend was de zadelmaker weer geweest voor een check. Beetje aangepast en hij lag weer als een huis. Dus vandaag voor het eerst met zadel er op geklommen, ook weer op het erf. Hij vond het prima. Alleen in de bak vindt hij het wel nog wat spannend, dus dat bewaar ik denk even voor de volgende les.

In de bak dus maar vandaag ff los gegooid. Voordeel van de plassen is dat hij wel zn benen optilt :D
Al doet hij dat normaal ook wel, maar niet zo hoog.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw toffe foto zeg! En heel tof dat je er zo op hebt gezeten ook

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:12

Ja ik had haar vanaf veulen inderdaad. Ze stond bij vriendinnen heel vlakbij huis dus ik heb haar echt zien opgroeien. Dit hoeft niet per se met een keuring eruit te komen ik heb haar bijvoorbeeld thuis laten keuren voor PROK maar toen geen extra hals foto’s laten nemen. Maar de dierenarts zei al: had prima gekund dat ze dat niet thuis hadden gezien op foto’s of elders. Ik ben echt wel bij een kritische dierenarts geweest maar anders was ik misschien wel gewoon naar huis gestuurd met een röntgenlogisch goed gekeurd paard en een schone maag en dan heb je een paard met een lastig karakter of zo. Maar dan verongeluk je d’r wel mee dus ik ben heel erg blij dat ze het wel hebben gevonden al is het ontzettend verdrietig. en wat het bij haar zo lastig maakt is dat er een bot punt zit die dus in het ruggenmerg prikt bij sommige bewegingen en dat maakt eigenlijk dat het zo pijnlijk en In combinatie met haar karakter maakt dat haar gewoon gevaarlijk helaas.

ja het schijnt erfelijk te zijn maar het staat allemaal nog een beetje in de kinderschoenen dus het is ook uit sommige boeken nog wel erg omstreden. Maar wat ik gehoord heb in een podcast van, ik moet even denken, Rianne heet zij geloof ik Daar is Zefanja Vermeulen aan het woord en zij is wel de Nederlandse kenner hierin en zegt ook dat er teruggekeken wordt naar twee Engelse volbloed hengsten en dat dat de boosdoeners tussen haakjes zouden zijn. En dat zitten dus in heel veel bloed lijden maar ook bijvoorbeeld Friezen en weet ik wat allemaal. Vooral de wat puurdere rassen zoals een Fjord of een IJslander daar zit het niet in stelt zij

QueenBeeBee

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:21

Wat ontzettend leuk dat Owen het zo relaxt en goed doet. Ik krijg gewoon een glimlach op mijn gezicht van jouw bericht. Heerlijk

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:25

Ik had nog wat mooie foto’s laten maken van mij en Pietje als afscheid. Kijk nou wat een knap paard ;(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:27

Jeetje QueenBeeBee wat een verhaal. Ontzettend verdrietig. En ergens heel fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen natuurlijk.

Ik heb een beetje drukke weken achter de rug. Lekker vakantie gehad maar op mijn werk daarna was het zo druk dat het niet meer leuk is.

Enfin, Ellie doet het nog steeds heel goed op de revalidatiestal. Eigenlijk zoals jij het al zeg @oji: Ik vond het verbazingwekkend bij Owen hoe goed hij hanteerbaar bleef ondanks de boxrust en later alleen stappen. De rust op zo'n revalidatiestal maakt dan echt zoveel verschil'
Dat had mijn tekst kunnen zijn.
We gaan er 2x per week heen en dan haal ik haar even naar de poetsplaats om uitgebreid te poetsen. Als we er niet zijn, wordt ze ook wel gepoetst door 1 van de stalmedewerkers <3

Ik merk wel dat ze steeds wat drukker wordt. Ze begint het echt wel wat minder leuk te vinden. Maar ik ben ontzettend trots op haar en zo blij dat ze zo'n chill karakter heeft.
Over 2 weken hebben we controle. Dat laat ik wel op de kliniek doen omdat ik zo inschat dat ze toch nog ingespoten zal moeten worden. Plus haar gebit moet weer gedaan worden, dus dat laat ik dan ook meteen doen.

Ik wil haar nu ook wel in de verzekering dus dat betekent dat ik haar ook weer opnieuw op de foto moet laten zetten maar ik denk dat ik dat dan 2 weken later doe. Of Sjoerd moet zeggen dat dat ook meteen kan. Lijkt mij alleen een beetje veel misschien. Even met hem overleggen.

Intussen missen zowel mijn dochter en ik stal wel erg. Gewoon de gezelligheid maar ook met Ellie aan de slag zijn. Nog even een tijdje geduld. Ik verwacht dat ze over 2 weken dan in een klein paddockje mag en dat kan gelukkig allemaal bij ons op stal.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:30

En ik heb nu een driejarige merrie van ongeveer 1.72. Nog helemaal groen nog maar ze lijkt heel ongecompliceerd te zijn. Echt heel vriendelijk

Ze stond dag twee al in de kudde en dat ging heel goed. En eind dag 3 was ze vriendinnen met een merrie :+:

Meet my Royal Highness *D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:36

Koekie73 schreef:
Jeetje QueenBeeBee wat een verhaal. Ontzettend verdrietig. En ergens heel fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen natuurlijk.

Ik heb een beetje drukke weken achter de rug. Lekker vakantie gehad maar op mijn werk daarna was het zo druk dat het niet meer leuk is.

Enfin, Ellie doet het nog steeds heel goed op de revalidatiestal. Eigenlijk zoals jij het al zeg @oji: Ik vond het verbazingwekkend bij Owen hoe goed hij hanteerbaar bleef ondanks de boxrust en later alleen stappen. De rust op zo'n revalidatiestal maakt dan echt zoveel verschil'
Dat had mijn tekst kunnen zijn.
We gaan er 2x per week heen en dan haal ik haar even naar de poetsplaats om uitgebreid te poetsen. Als we er niet zijn, wordt ze ook wel gepoetst door 1 van de stalmedewerkers <3

Ik merk wel dat ze steeds wat drukker wordt. Ze begint het echt wel wat minder leuk te vinden. Maar ik ben ontzettend trots op haar en zo blij dat ze zo'n chill karakter heeft.
Over 2 weken hebben we controle. Dat laat ik wel op de kliniek doen omdat ik zo inschat dat ze toch nog ingespoten zal moeten worden. Plus haar gebit moet weer gedaan worden, dus dat laat ik dan ook meteen doen.

Ik wil haar nu ook wel in de verzekering dus dat betekent dat ik haar ook weer opnieuw op de foto moet laten zetten maar ik denk dat ik dat dan 2 weken later doe. Of Sjoerd moet zeggen dat dat ook meteen kan. Lijkt mij alleen een beetje veel misschien. Even met hem overleggen.

Intussen missen zowel mijn dochter en ik stal wel erg. Gewoon de gezelligheid maar ook met Ellie aan de slag zijn. Nog even een tijdje geduld. Ik verwacht dat ze over 2 weken dan in een klein paddockje mag en dat kan gelukkig allemaal bij ons op stal.

Wat fijn zeg, klinkt idd heel goed zo’n stal. Wat een goede zet. Hopelijk houdt Ellie het nog even goed vol. Snap dat jullie alles op en rondom stal missen

Wat is je overweging om Ellie in de verzekering te doen? Ik twijfel daar over met mijn nieuwe merrie

Pietje had ik niet in de verzekering na ellende met mijn merrie daarvoor

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:38

Nou voornl dat ik de afgelopen jaren zoveel pech en dus kosten heb gehad. Bijna 2 jaar geleden onze 6 jarige pony in moeten laten slapen na 2x MI, behandelingen etc. Vervolgens pony 2 peesblessures met MRI's en behandelingen.
Ellie heeft vorig jaar een operatie gehad (kiesextractie) en nu dus dit.
Ik ben alleenstaand met 2 kids dus het spaarpotje elke keer aanvullen wordt zo langzamerhand steeds lastiger als het zo snel op elkaar komt. Plus Ellie is net 4 dus ik wil haar nu gaan verzekeren bij EFO.

Jouw nieuwe prinses is een leukerd zeg! En zo groot nu al :o
Wat zijn jullie plannen voor de komende tijd?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:50

Mijn paard zit in de (beperkte) verzekering. Voornamelijk omdat mijn vorige tijdens transport zodanig zichzelf beschadigde dat ze ingeslapen moest worden toen ik haar op ging halen.

Ziektekosten heb ik bij mijn vorige vorige paard wat minder goede ervaring mee. Zat in de hoogste ziektekosten, toen werd ik voor hetzelfde geld in het midden gegooid. Paard had gelukkig bijna nooit wat maar toen hij eens iets had vergoedden ze het niet. Vervolgens werd hij toen hij 18 was er zonder pardon uitgegooid.

Ik heb wel zelf een flinke spaarpot maar ik vermoedt dat als mijn paard het zo veel pech had gehad als Ellie, die aardig leeg zou zijn inmiddels.

Verzekering of niet is een heel persoonlijke afweging vind ik.

Ik was gisteren trouwens op horse event en heb een pasafspraak gemaakt voor haar grote paarden zadel :D (over spaarpotjes gesproken)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:09

@manic ja dat is precies waarom ik het tot nu toe niet gedaan heb.
Dat zonder pardon uit de verzekering gooien als ze ouder worden staat me ook zo tegen. Zeker als je jaren premie hebt betaald.

Oe een grote paardenzadel... leuk :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:19

Nou dat dus, en deze heeft ook eigenlijk echt nooit grote medische issues gehad, wat dus op zich wel heel fijn is, maar vond het toch wel een beetje makkelijk. Mocht nog wel tegen dood verzekeren maar de premie was per jaar bijna meer dan wat ik er dan uiteindelijk voor terug zou krijgen dus doei.

Ja nu twijfel ik wel weer heel erg over grote paarden zadel vanwege reacties die ik hier elders op forum lees over dit merk. Wat blijft het toch een ellende die zadels.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:26

@manic voor mij is het ook simpel; als ik weer genoeg bij kan sparen, hoef ik de verzekering ook niet.
Nu baalde ik wel ff dat ik haar niet op tijd in de verzekering had (was ik wel van plan) want zowel de kiesextractie als de mri+operatie was vergoed geweest. Maar goed, met alle pech die we gehad hebben, vind ik het wel de moeite waard. Alleen moet ze dan wel weer opnieuw op de foto natuurlijk.

Zijn er veel negatieve reacties? Welk zadel kijk je naar? Ik vind dat ook altijd zo lastig.
Wat dat beftreft hadden we dit keer 1 gelukje; het Prestige springzadel van onze D pony past top op Ellie (voor nu dan)
Nu is ze wel weer alle bespiering kwijt dus moeten we straks wel weer de zadelmaker laten komen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:33

Grazio.zo was ik naar aan het kijken ivm niet te lange rug in combinatie met 18” nodig, brede schoft, flinke schouder, rondgeribt. Had wel het idee dat die goed kijken naar wat het beste bij het paard past.

Verdere interesse zijn S.ella en C.onnect maar ik twijfel gewoon heel erg. Qua budget vind ik eigenlijk rond de €3,5k wel mijn max.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:20

Koekie73 schreef:
Nou voornl dat ik de afgelopen jaren zoveel pech en dus kosten heb gehad. Bijna 2 jaar geleden onze 6 jarige pony in moeten laten slapen na 2x MI, behandelingen etc. Vervolgens pony 2 peesblessures met MRI's en behandelingen.
Ellie heeft vorig jaar een operatie gehad (kiesextractie) en nu dus dit.
Ik ben alleenstaand met 2 kids dus het spaarpotje elke keer aanvullen wordt zo langzamerhand steeds lastiger als het zo snel op elkaar komt. Plus Ellie is net 4 dus ik wil haar nu gaan verzekeren bij EFO.

Jouw nieuwe prinses is een leukerd zeg! En zo groot nu al :o
Wat zijn jullie plannen voor de komende tijd?

Jemig ja ik snap het helemaal dan zou ik ook absoluut voor verzekering kiezen. Ik heb helaas ook de ervaring dat ze een ouder paard er gewoon uitgooien. Mijn eerste paard had ernstige van het hoef kraakbeen en op een gegeven moment kreeg ik een brief van de verzekering dat ik een te hoog claim gedrag had door die voeten en werd dat gewoon uitgegooid. Terwijl ik jarenlang gewoon keurig te premie altijd op tijd heb betaald maar ja helaas ik kon dus niet meer die voeten claimen en dat was het grootste geval of probleem dus vandaar dat ik een beetje Twijfel bij een verzekering maar ja met zo’n geval wat ik nu heb gehad gaat mijn spaarrekening ook heel snel doorheen dus vandaar dat ik er toch over na wil denken

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:21

manic schreef:
Grazio.zo was ik naar aan het kijken ivm niet te lange rug in combinatie met 18” nodig, brede schoft, flinke schouder, rondgeribt. Had wel het idee dat die goed kijken naar wat het beste bij het paard past.

Verdere interesse zijn S.ella en C.onnect maar ik twijfel gewoon heel erg. Qua budget vind ik eigenlijk rond de €3,5k wel mijn max.

oh ja dat zadel zou ik ook willen overwegen maar inderdaad door de slechte verhalen durf ik het ook niet aan. Toevallig heeft een vriendin gister op horse event ernaar staan kijken en zij was erg geschokt door de zitting en lepel is gevormd. Je zit er wel heel erg extreem vast in zo lijkt het maar goed ik ken het verder niet. Hun verhaal klinkt wel erg goed moet ik zeggen.

Voorlopig hoop ik gewoon dat mijn huidige zadel nog past op mijn nieuwe paard

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:23

En mijn plannen met Roos nou ja voorlopig zit ik in het gips. Want als mijn duim herstel is moet ik geopereerd worden aan mijn andere arm nog. Dus dat is wel erg balen maar goed Roos is nu 1.72 en ze lijkt toch ook echt overbouwd te zijn en heel erg slap. Mijn plan is dus om haar voorlopig even lekker te laten wennen en rondlopen en ik wil heel graag aan de slag met grondwerk. En dat is voor een jaar denk ik maar zodat ik kan herstellen en mijn band kan groeien met roos. En ik haar op alles kan voorbereiden rond om het zadel mak maken dat lijkt me echt een heel mooi traject om samen aan te gaan en ik hoop dat er op gaan zitten dan eigenlijk heel helemaal niet zo spannend meer is en we uiteindelijk fluitend wegrijden

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:29

Ik vind Roos leuk, type paar waar ik wel van hou. Lekker aan de maat ook.

Had bij die van mij op ~1.70 gerekend. Beide ouders zijn dat en ze was flink overbouwd, maar bij de thuiskeuring werd ze op 1.64 gemeten :') Hopelijk groeit ze nog in haar achterhand zeg maar.

Lekker rustig aan doen lijkt me helemaal prima toch? Eerst zelf weer heel, lekker rommelen met paard lief en dan aan de slag.

Ik zie zelf persoonlijk wel al weer erg tegen de winter op :|

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:00

Ja ze is wel leuk hè en ik had gewoon echt echt een hele goeie deal nu dus ik ben wel heel erg blij met hoe het is uitgepakt op deze manier. Roos lijkt vooral heel erg vriendelijk en nuchter te zijn dat is wel heel erg fijn na mijn vorige paard die dat totaal niet was.

Rustig aan doen is inderdaad prima met zo’n grote. Wat jammer dat die van jou niet zo groot is geworden dan inderdaad het blijft ook echt een gok.

In de winter tja wie heeft er nou wel zin in. Ik zag bij ons na flinke regenbui alweer flinke plas staan in de bak toen dacht ik oh nee daar gaan we weer

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 16:31

Hier ook totaal geen zin in de winter. Zo ontzettend lekker bezig en dadelijk weer paard vol vacht, vol stront, koud weer, guur, nat, ijzerloos ook dus minder op stap, zelden op weide (kleigrond) enz enz. Maar uiteindelijk wordt het voorjaar en af en tie hopelijk vorst en dan op de weide

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:25

Pietje is prachtig maar je nieuwe mag er zeker ook zijn zeg. Wat een rustig en vriendelijk hoofd!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:30

dierenfan schreef:
Hier ook totaal geen zin in de winter. Zo ontzettend lekker bezig en dadelijk weer paard vol vacht, vol stront, koud weer, guur, nat, ijzerloos ook dus minder op stap, zelden op weide (kleigrond) enz enz. Maar uiteindelijk wordt het voorjaar en af en tie hopelijk vorst en dan op de weide

Ooooooh bah hahahaha wat een vooruitzicht idd :7

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:30

oji schreef:
Pietje is prachtig maar je nieuwe mag er zeker ook zijn zeg. Wat een rustig en vriendelijk hoofd!

Voor die rust ben ik gevallen idd :+:

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:46

Wat een knapperd QueenBeeBee!
Zo groot wordt die van mij niet hoor haha.

Vandaag met het zadel er op gezeten.
Ik had gewoon serieus een error hoe ik op ging stappen met een krukje. Dat had ik echt nog nooit van mn leven gedaan! Ik moest er ff over nadenken :+

Let niet op mn zitzak houding :')
Ik was te druk met blij zijn haha

Afbeelding